[T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

[T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 31 sty 2022, o 20:29

Objawy były następujące:
- Od pewnego czasu postępująca zmiana tonu silnika. Praca silnika swoim tonem przypominała czas, gdy kiedyś na skutek awarii czujnika położenia wału silnik wchodził w tryb awaryjny.
- Wyraźny brak mocy przy dużym obciążeniu
- Wzrost zużycia paliwa o ok. 0,5 l/100km
Poza tym wszystko OK. Auto zapalało bezproblemowo, wolne obroty stabilne, przy delikatnej jeździe wydawało się w porządku.
Pierwsze podejrzenie poszło w kierunku wypadających zapłonów przy większych obciążeniach. Do przeglądu poszły świece i rezystory.
Dwie świece (irydowe Bosch) miały wyraźnie inne zabarwienie izolatorów. Dwa współpracujące z nimi rezystory miały uszkodzone druty i na omomierzu nie wykazywały przejścia. W związku z tym, że jest to u mnie trzecia usterka tych elementów, dzisiaj podjąłem decyzję o ich usunięciu i zastąpieniu odcinkami odpowiednio dociętych wkrętów M4, które wkręciłem w sprężynki. Uważam, że te rezystory nie są niezbędnym elementem układu. Ponieważ średnica wkrętów była delikatnie mniejsza od rezystorów, ubrałem je w koszulkę termokurczliwą i teraz jest niemal dokładnie taka, jaką miały oryginalne rezystory.
Po przeróbce wygląda to tak:
IMG_20220131_192222.jpg
Przetestuję pracę auta bez rezystorów. Jeśli będą jakieś problemy, to zapasowy moduł z rezystorami wożę w bagażniku. Jeśli nic niepokojącego się nie wydarzy, to tak pozostanie.
Układ poskładałem, auto zapaliłem. Ponieważ jednak odgłos silnika nie zmienił się, postanowiłem odłączyć akumulator na kilka godzin celem resetu sterownika.
Wymyśliłem, że być może sondy wychwytywały problemy ze spalaniem i sterownik robił jakieś korekty, które skutkowały np. przesunięciem zapłonu, co może zmieniać dźwięk silnika. Dobrze kombinuję ???
Ostatnio zmieniony 31 sty 2022, o 20:58 przez tdon, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 31 sty 2022, o 20:35

Tomek, ty uszczelniłeś maskę wokół spryskiwaczy?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 31 sty 2022, o 20:41

Wymieniłem spryskiwacze wraz z uszczelkami na inne (mgłowe). Nie widzę zagrożenia przeciekami, jednak zwrócę uwagę.
Nie bardzo wyobrażam sobie też, aby przecieki były w stanie spowodować przedostanie się wody do rezystorów (pod dekiel, następnie pod moduł i przez gumowe tuleje szczelnie opinające moduł i świece, a potem pod górkę do wnętrza tulei modułu, gdzie znajdują się rezystory).
Ostatnio zmieniony 31 sty 2022, o 20:45 przez tdon, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 31 sty 2022, o 20:45

spytaj się Miłosza :)
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 31 sty 2022, o 20:46

Jego przecieki widziałem. Nadal nie czuję związku z rezystorami.
Jednak pierwszy moduł wymieniłem ze względu na korozję jednego styku wyjściowego WN :ocochodzi:
Ostatnio zmieniony 31 sty 2022, o 20:49 przez tdon, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 31 sty 2022, o 20:47

woda była na świecach, więc jednak się dostaje w dół i potem tez w górę.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 31 sty 2022, o 20:51

Jeśli tak, to (jeśli nie będzie komplikacji) rozwiązałem problem definitywnie, pozbywając się kłopotliwego elementu.

Myślę jednak, że jest znacznie większe ryzyko przedostawania się tam wody podczas jazdy przez kałuże, niż od spryskiwaczy.
Niestety silnik Aveo nie jest w żaden sposób chroniony od spodu.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: wszim » 31 sty 2022, o 21:09

Tomek, czy dowiedziałeś się w jakim celu stosuje się te rezystory? Bo wg mnie są to rezystory przeciwzakłóceniowe. Jak lubisz przepięciowe uszkodzenia elektroniki ECM i zakłócenia w instalacji to idziesz właściwą drogą.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

barus
Wymiatacz
Posty: 1616
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Reputacja: 35
Imię: Czesław
Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Silnik:
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: barus » 31 sty 2022, o 21:16

Ale po tej modyfikacji, jak piszesz, odgłos silnika się nie zmienił :zastanawiasie: Jak reset sterownika nie pomoże, to nie do konća problem rozwiązany ;)

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 31 sty 2022, o 21:22

tdon pisze:
31 sty 2022, o 20:51

Myślę jednak, że jest znacznie większe ryzyko przedostawania się tam wody podczas jazdy przez kałuże, niż od spryskiwaczy.
Niestety silnik Aveo nie jest w żaden sposób chroniony od spodu.
ale tam nie leje spryskiwacz, a woda przedostająca się pod nim w czasie deszczu.

A co do rezystorów, to nie masz ich całych w drugiej cewce?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 31 sty 2022, o 21:40

barus pisze:
31 sty 2022, o 21:16
Ale po tej modyfikacji, jak piszesz, odgłos silnika się nie zmienił :zastanawiasie: Jak reset sterownika nie pomoże, to nie do konća problem rozwiązany ;)
Niemniej jednak na pewno wyeliminowanie przerw w obwodach świec to krok w dobrym kierunku.
Na razie nie mam dalszych pomysłów, temat jest dzisiejszy.

Dodano po 49 sekundach:
etac pisze:
31 sty 2022, o 21:22
A co do rezystorów, to nie masz ich całych w drugiej cewce?
Mam. To jest plan "B" :lol:
Mam je założyć i narażać się na kolejną usterkę za jakiś czas ?
Może uda się żyć bez nich.
Ostatnio zmieniony 31 sty 2022, o 21:44 przez tdon, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 31 sty 2022, o 21:44

no raczej bym zalecał. Koszt rezystora versus nowa cewka jest raczej niewielki.

Rezystory zamów z aliexpress
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
MIDO
Wymiatacz
Posty: 1314
Rejestracja: 5 sty 2014, o 14:38
Reputacja: 32
Imię: Miłosz
Samochód: Aveo T300 LTZ
Silnik: 1,4 74kW
LPG: BRC SQ32 Alba
Inny samochód: Hyundai i20 Cool
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: MIDO » 31 sty 2022, o 21:44

Ostatnio zmieniony 31 sty 2022, o 21:51 przez MIDO, łącznie zmieniany 1 raz.
Nowa odma dobra na wszystko!!!

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 31 sty 2022, o 21:47

etac pisze:
31 sty 2022, o 21:44
no raczej bym zalecał. Koszt rezystora versus nowa cewka jest raczej niewielki.
Rezystory zamów z aliexpress
Dlaczego bierzesz pod uwagę koszt cewki ?
Dotychczas w mojej ocenie to właśnie awarie rezystorów narażały moje cewki na uszkodzenia.
Czy te rezystory mają jakąś inną funkcję oprócz właściwości przeciwzakłóceniowych, ewentualnie zabezpieczających cewkę na wypadek zwarcia świecy ???
Zwarcia na świecach raczej mi się nie zdarzają ...

Reasumując - biorę na klatę i testuję pracę "na wkrętach" :lol:

Dodano po 14 minutach 21 sekundach:
Opinie użytkowników Allegro mówią, że rezystory zamienników mają 2 - 2,5 kom.
Oryginalne mają 1,1 kom - sprawdziłem.

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 6870
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 457
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: bubu1769 » 31 sty 2022, o 22:36

Co do zakłóceń to czasem same świece nie posiadają wbudowanych rezystorów?

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 2 lut 2022, o 22:06

Raczej nie mają.

Tymczasem dochodzę powoli do wniosku, że rezystory nie były jedynym problemem mojego auta.
Po resecie sterownika sytuacja nie zmieniła się.
Auto nadal jest słabe przy większych obciążeniach. Oprócz standardowego buczenia silnika, po mocniejszym dodaniu gazu słychać dość charakterystyczne terkotanie, którego nie było wcześniej.
Prawdopodobnie niebawem testowo założę inne świece i podmienię moduł zapłonowy.

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 8 lut 2022, o 11:35

Minęło kilka dni, problemu nadal nie rozwiązałem.
Podmieniłem moduł i świece, zresetowałem sterownik odłączając akumulator na dobę, zalałem inne paliwa.
Wydaje się, że charakterystyczny dźwięk pojawia się nieco powyżej 3k RPM. Gdy przyspieszam auto od niskich obrotów, nawet z butem w podłodze, to do pewnego momentu jest OK, auto ciągnie prawidłowo, jednak powyżej obrotów 3k pojawia się ów inny dźwięk i auto nie ciągnie tak, jak kiedyś. Jeśli wkręcę silnik na minimalnym gazie powyżej tych obrotów (np. z górki), to ten dźwięk też nie występuje, pojawia się po mocniejszym wciśnięciu gazu.
Do niedawna był podczas rozpędzania taki charakterystyczny moment, że w okolicach tych obrotów motor dostawał jakby lekkiego kopa, a teraz to nie występuje.
Ponieważ znajomy mechanik chwilowo urlopuje, nie miałem jeszcze okazji prześwietlić auta bardziej fachowo.
Temat jest zatem otwarty :ocochodzi:

Awatar użytkownika
huri_khan
Zasłużony dla forum
Posty: 5237
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Reputacja: 91
Imię: Robert
Samochód: Kia Proceed
Silnik: 1,4 T
Inny samochód: Ford Mondeo
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: huri_khan » 8 lut 2022, o 21:15

1. Jak u Ciebie z luzem na zaworach ?
2. Sonda lambda ?
240 000 km z Chevroletem w zupełności wystarczyło :)

barus
Wymiatacz
Posty: 1616
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Reputacja: 35
Imię: Czesław
Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Silnik:
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: barus » 8 lut 2022, o 22:29

To mi wygląda na zbyt niskie ciśnienie benzyny w układzie i wtryski nie wyrabiają powyżej 3 k RPM, gdy but w podłodze, albo prawie w podłodze :zastanawiasie:

Dodano po 6 minutach 26 sekundach:
Jeszcze dodam tylko, że gdy but w podłodze to sonda lambda jest blokowana, sterownik pracuje w pętli otwartej.

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 10 lut 2022, o 21:44

Niestety dzisiejsza jazda próbna z podłączonym komputerem nie doprowadziła do ustalenia przyczyny.
Żadnych zarejestrowanych błędów, nic podejrzanego w pracy czujników nie rzuca się w oczy.
Jutro auto będzie diagnozowane w kierunku zawieszonego EGR i zatkanego katalizatora.
W następnej kolejności pomiar kompresji i analiza w kierunku nieprawidłowości KZFR.

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 11 lut 2022, o 14:49

Auto już po kolejnych testach.
Analiza sygnałów z przepływomierza powietrza i sond lambda uprawdopodabnia podejrzenie niedrożnego katalizatora. Rozmyślam nad dalszymi krokami.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 11 lut 2022, o 15:16

Kamera wzierna i kontrola
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2687
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 57
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: tdon » 11 lut 2022, o 20:03

Panowie, a czy ja mam w moim silniku jakieś klapki w kolektorze ssącym ? Pewien mechanik w rozmowie telefonicznej zaskoczył mnie pytaniem i wywodem o zawieszonych klapkach.

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 6870
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 457
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: bubu1769 » 11 lut 2022, o 20:07

Mi wygląda na to ze masz.
A12XER kolektor dolotowy.jpg

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [T300] - (Kolejna) awaria rezystorów zapłonowych.

Post autor: etac » 11 lut 2022, o 20:09

Masz na 100%.

Coś mi się zdaje Tomasz, że podobnie jak Wojtek w zeszłym roku, teraz ty będziesz przeglądał strony z nowymi autami na wakacjach.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

ODPOWIEDZ

Wróć do „Aveo/Kalos Elektryka Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości