Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Stuka, puka, kapie, cieknie...
ODPOWIEDZ
gemello
Stały bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 22:50
Reputacja: 0
Imię: Maciej
Samochód: Orlando
Silnik: 1.8 141KM benz
LPG: BRC
Lokalizacja: POLSKA

Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: gemello » 4 maja 2017, o 12:55

Witam, ostatnio w czasie jazdy zorientowałem się że pedał sprzęgła wciska się "tampo", nie miał żadnego oporu. Po zagłębieniu się w temat, okazało się że zgubiła się gdzieś sprężyna powrotna pedału sprzęgła.

U mnie w samochodzie (benzyna 1.8, 5-cio biegowa skrzynia biegów) jest sprężyna jak na zdjęciu A (GM 13285338).

Dysponuję również częścią z samochodu z 2012 roku i tam z kolei jest już zastosowana sprężyna jak na zdjęciu B (nie udało mi się ustalić jej numeru).


Co ciekawe, sprężyny można przekładać naprzemiennie pomiędzy częściami z 2011 a 2012 roku, ponieważ obu przypadkach posiadają one mocowania i uchwyty dla obu wariantów sprężyny, z tym że zamontowana jednocześnie może być tylko jedna sprężyna. ponieważ w przeciwnym wypadku kolidują one ze sobą.

Sprawa niby prosta, ponieważ założyłem taką samą sprężynę jaka była fabrycznie, jednak zastanawiam się dlaczego do dostępne dwa warianty i czy któryś jest lepszy?


W TIS-ie, po wybraniu Orladno 2011 widnieje jedynie informacja na temat wymiany sprężyny takiej jak w wariancie B, chociaż u mnie w Orlando z tego roku występuje taka jak w wariancie A.
Z kolei w katalogach z częściami znalazłem tylko sprężynę z wariantu A.


Czy ktoś jest w stanie napisać który wariant jest lepszy i od czego tak naprawdę zależy rodzaj zastosowanej sprężyny?
Załączniki
Zdjęcie A
Zdjęcie A
Zdjęcie A.JPG (114.28 KiB) Przejrzano 16896 razy
Zdjęcie B
Zdjęcie B
Zdjęcie B.jpg (32.58 KiB) Przejrzano 16896 razy

gemello
Stały bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 22:50
Reputacja: 0
Imię: Maciej
Samochód: Orlando
Silnik: 1.8 141KM benz
LPG: BRC
Lokalizacja: POLSKA

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: gemello » 5 maja 2017, o 00:06

Dokładne zdjęcie wariantu A
Załączniki
A1.jpg
A1.jpg (144.87 KiB) Przejrzano 16869 razy
A2.jpg
A2.jpg (147.06 KiB) Przejrzano 16869 razy

gemello
Stały bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 22:50
Reputacja: 0
Imię: Maciej
Samochód: Orlando
Silnik: 1.8 141KM benz
LPG: BRC
Lokalizacja: POLSKA

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: gemello » 5 maja 2017, o 00:08

Dokładne zdjęcie wariantu B
Załączniki
IMG_20170504_182539.jpg
IMG_20170504_182539.jpg (133.01 KiB) Przejrzano 16869 razy
IMG_20170504_182551.jpg
IMG_20170504_182551.jpg (204.25 KiB) Przejrzano 16869 razy
IMG_20170504_182638.jpg
IMG_20170504_182638.jpg (156.23 KiB) Przejrzano 16869 razy
IMG_20170504_182805.jpg
IMG_20170504_182805.jpg (151.85 KiB) Przejrzano 16869 razy
IMG_20170504_182822.jpg
IMG_20170504_182822.jpg (153.93 KiB) Przejrzano 16869 razy

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: wszim » 5 maja 2017, o 00:36

Temat dwóch sprężyn intrygujący, nie znam jednak powodu tej wariantowości. Czy sila nacisku jest podobna? W jaki sposób zgubiłeś sprężynę? Toż to nie szpilka, a na zewnątrz nie mogła wyhopsać :zastanawiasie:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

gemello
Stały bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 22:50
Reputacja: 0
Imię: Maciej
Samochód: Orlando
Silnik: 1.8 141KM benz
LPG: BRC
Lokalizacja: POLSKA

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: gemello » 5 maja 2017, o 10:32

W momencie kiedy kupowałem ten samochód sprężynki musiało już nie być na co nie zwróciłem uwagi ponieważ był inny problem z pedałem sprzęgła. W tym momencie mam zamontowaną nieoryginalną sprężynkę taką jak w wariancie A (bo na tych uchwytach był smar i było widać odciśnięte ślady). Zamówiłem już oryginalną i jak tylko ją dostanę to podczas wymiany zrobię próbę z dwoma wariantami na "żywo" w samochodzie i dam znać który wydaje się być lepszy chociaż wciąż nie daje mi spokoju chęć dowiedzenia się od czego zależał wariant sprężyny jaką montowano fabrycznie, ponieważ sam rocznik produkcji raczej nie jest wyznacznikiem bo w obu są gniazda na dwa warianty sprężyn. Czyż by zależało to od w od silnika (benzyna/diesel) / skrzyni biegów / zastosowanego sprzęgła - chociaż pompka przy pedale jest taka sama!?

PRÓBA NA "SUCHO" NA ZDEMONTOWANEJ CZĘŚCI:

WARIANT A


WARIANT B

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: etac » 5 maja 2017, o 16:56

Jak podasz VIN na PW to sprawdzę co producent przewidział.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: etac » 6 maja 2017, o 09:32

Według VIN w twoim samochodzie jest ta długa sprężyna ...338.

Sprężyny nie występują razem, zakładana jest jedna, albo druga. Po wstępnej analizie katalogów, to druga mniejsza występuje w dwóch wersjach 13331926, 13331924 i te są zakładane z 6 biegowymi skrzyniami biegów.

Dlaczego tak? Nie wiem. :(
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
C77
Fachman
Posty: 2337
Rejestracja: 29 mar 2015, o 00:20
Reputacja: 12
Imię: Nieomylna Legenda
Samochód: 1st. Cruze on Drive2
Silnik: 18XER
Lokalizacja: Piękne Miasto
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: C77 » 8 maja 2017, o 01:35

Może w końcu poszli w GM po rozum do głowy i zmienili konstrukcję używanej sprężyny
bo ta pierwsza wersja miała duże tendencje do pękania
jest dużo przykładów w sieci, nawet na tutejszym forum
viewtopic.php?f=28&t=3410
Ja bym bez wahania wymienił na drugi typ,
ale nie jestem pewien czy się ją da zamontować bez demontażu modułu pedałów.
Pogłoski o mojej śmierci były mocno przesadzone
Niezmordowany Ex-dowódca Org Division Zasłużony dla Forum ORG
Obrazek
Ja na Drive2

gemello
Stały bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 22:50
Reputacja: 0
Imię: Maciej
Samochód: Orlando
Silnik: 1.8 141KM benz
LPG: BRC
Lokalizacja: POLSKA

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: gemello » 10 maja 2017, o 11:57

* Sprężyny w obu wariantach można wymienić bez konieczności demontażu pedałów (sprawdziłem sam).
* Założenie samej sprężyny (po przygotowaniu dostępu) w wariancie A (górna) zajęło mi 1 minutę, założenie sprężyny w wariancie B (dolna) zajęło mi 20minut i potrzebna była pomoc drugiej osoby.
* Koszt sprężyny w wariancie A to około 30zł, a w wariancie B to około 80-90zł.


Mini instrukcję jak wymienić sprężynę zamieszczę jak tylko zgram zdjęcia i je opiszę.

Dragen
Specjalista
Posty: 403
Rejestracja: 27 wrz 2016, o 22:17
Reputacja: 0
Imię: Eko
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 141KM
LPG: LPG ALEX BARACUDA
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: Dragen » 10 sie 2021, o 20:26

Witam,

Panowie potrzebuję pomocy, czy posiada ktoś instrukcję jak zmienić " sprężyne w wariancie B (dolna) ?

Ostatnio zauważyłem luzy na pedale sprzęgła w lewo i prawo a zarazem z 2 cm w dół.
Zastąpiłem plastikowy trzpień na śrubę M14 długości 12cm.
Luzy w prawo lewo ustały, Lecz pozostał luz w dół około 1-2 cm, dlatego też chciałbym wymienić ową sprężynę.

Jak ktoś posiada instrukcję proszę o wysłanie na emaila : adrian.barann@gmail.com

Pozdrawiam.

elkolendo
Świeżak
Posty: 46
Rejestracja: 4 paź 2016, o 08:13
Reputacja: 0
Imię: Łukasz
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: katowice
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: elkolendo » 4 paź 2021, o 08:54

gemello pisze:
10 maja 2017, o 11:57
* Sprężyny w obu wariantach można wymienić bez konieczności demontażu pedałów (sprawdziłem sam).
* Założenie samej sprężyny (po przygotowaniu dostępu) w wariancie A (górna) zajęło mi 1 minutę, założenie sprężyny w wariancie B (dolna) zajęło mi 20minut i potrzebna była pomoc drugiej osoby.
* Koszt sprężyny w wariancie A to około 30zł, a w wariancie B to około 80-90zł.


Mini instrukcję jak wymienić sprężynę zamieszczę jak tylko zgram zdjęcia i je opiszę.
Cześć, odkopuję temat. Czy jest szansa na tą mini instrukcję, w szczególności jak przygotować dostęp?

Spartanin10
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 13 maja 2024, o 14:23
Reputacja: 0
Imię: Dawid
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 141 KM
LPG: TAK
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: Spartanin10 » 13 maja 2024, o 14:32

gemello pisze:
10 maja 2017, o 11:57
* Sprężyny w obu wariantach można wymienić bez konieczności demontażu pedałów (sprawdziłem sam).
* Założenie samej sprężyny (po przygotowaniu dostępu) w wariancie A (górna) zajęło mi 1 minutę, założenie sprężyny w wariancie B (dolna) zajęło mi 20minut i potrzebna była pomoc drugiej osoby.
* Koszt sprężyny w wariancie A to około 30zł, a w wariancie B to około 80-90zł.


Mini instrukcję jak wymienić sprężynę zamieszczę jak tylko zgram zdjęcia i je opiszę.
Cześć, odkopuję temat. Mnie również dopadła pęknięta sprężyna powrotu sprzęgła. W moim przypadku jest to wariant A (ta długa). Spróbowałem się położyć na podłodze pod kierownicą i starą sprężynę wypatrzyłem, ale nie ma szans, żeby z tej pozycji w jakikolwiek sposób ją wymienić. Przekopałem cały internet i niestety nic nie znalazłem. Jest szansa, że ktoś podrzuci jakąś instrukcję jak przygotować sobie dostęp pod taką operację?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: etac » 13 maja 2024, o 18:06

nie spotkałem się taki tutorialem, zapinasz, zahaczasz i tyle.

W poście wyżej masz zdjęcia jak to leży.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Spartanin10
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 13 maja 2024, o 14:23
Reputacja: 0
Imię: Dawid
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 141 KM
LPG: TAK
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: Spartanin10 » 14 maja 2024, o 08:03

W którym miejscu i jak założyć, to wiem. Miałem nadzieję, że ktoś już to robił bez wyjmowania pedałów i podzieli się sposobem na dostęp. Będę próbował. Jak mi się uda to opiszę proces, może się komuś przyda.

endoriisam
Świeżak
Posty: 3
Rejestracja: 20 gru 2021, o 20:39
Reputacja: 0
Imię: endoriisam
Samochód: arnegfosa
Silnik: 1.8
LPG: LPG
Inny samochód: car
Lokalizacja: Google
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: endoriisam » 24 cze 2024, o 00:30

Jeśli w TIS (Technical Information System) dla modelu Orlando 2011 widnieje informacja tylko o sprężynie z wariantu B, może to sugerować, że jest to preferowany typ sprężyny przez producenta dla tego konkretnego roku modelowego. Możliwe, że wprowadzono ją jako ulepszenie w stosunku do wariantu A, ale to tylko przypuszczenie. Warto zwrócić uwagę na to, że producenci często aktualizują części w trakcie produkcji modelu, aby poprawić wydajność lub rozwiązać problemy.

endoriisam
Świeżak
Posty: 3
Rejestracja: 20 gru 2021, o 20:39
Reputacja: 0
Imię: endoriisam
Samochód: arnegfosa
Silnik: 1.8
LPG: LPG
Inny samochód: car
Lokalizacja: Google
Kontakt:

Re: Sprężyna powrotna pedału sprzęgła - który wariant lepszy

Post autor: endoriisam » 26 cze 2024, o 12:49

Producenci często wprowadzają ulepszenia do istniejących części lub zastępują je nowymi wariantami w celu poprawy osiągów, komfortu jazdy lub usunięcia wcześniej zidentyfikowanych problemów.
Jeśli nie ma informacji na temat sprężyny Option A, może to oznaczać, że została ona zastąpiona sprężyną Option B jako wyposażenie standardowe.
Ostatnio zmieniony 26 cze 2024, o 12:56 przez bubu1769, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Usunięto reklamę.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Orlando Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości