Prawdopodobnie znalazłem rozwiązanie naszych problemów z parującymi szybami!
Opisywany wyżej problem @szczelinaa jest na 100% w poniższym linku.
https://www.drive2.ru/l/461562063152480 ... 0#comments
W ostatnim czasie zauważyłem, że coś jak by słabiej mi wiało z nawiewów, a dmuchawa głośno pracowała.
Wczoraj trafiłem na poniższy artykuł, a dziś zauważyłem u siebie następujące objawy:
1/ zajrzałem przez kratkę nad filtrem kabinowym, a tam klapka do odcinania dopływu powietrza z kabiny porusza się w 1/3 pełnego zakresu. (rozruszałem ręcznie)
2/ po tej czynności na cyrkulacji wewnętrznej zaczęło wiać jak należy, natomiast na zewnętrznej nadal słabo.
Przez rozruszanie "wewnętrznej klapki" zrobiła się różnica w sile dmuchania z nawiewów zależna od trybu cyrkulacji. Wniosek: "klapka zewnętrzna" nie otwiera się w pełni, a nawet może być stale zamknięta. Jeszcze nie dotarłem do niej.
Z filmu, oraz słabego tłumaczenia z rosyjskiego wynika, że:
1/ przyczyną parowania jest zamknięta "zewnętrzna klapka".
2/ Klapki nie otwierają się poprawnie, gdyż smar się w ich osiach wyciera, a w zamian gromadzi się latami brud. Brud gromadzi się też na ściankach wewnętrznych pudła w którym pracują.
3/ Mechanizm po lewej stronie pudła (widoczne koło zębate), jest mechanizmem który ma zapobiegać wyłamaniu zębów, czy spaleniu silnika w przypadku zablokowania klapki. Dlatego, mechanizm pracuje, a łopatki mogą stać w miejscu. Przez tę "swobodę" klapki mogą pogubić synchronizację ze sobą. Jedna może stać w miejscu, itp.
W tym materiale mamy podane sposoby usunięcia usterki bez demontażu tego pudła:
1/ Wnętrze pudła gdzie klapki pracują spryskujemy np. silikonem i czyścimy czym się da. bo trudne podejście.
2/ Osie klapek smarujemy jakimś smarem z rurką, żeby trafić, trudne podejście.
3/ Do "zewnętrznej klapki" ciężko, ale jakoś można dostać się wyjmując filtr. Wtedy też widać jak pracuje "zewnętrzna klapka".
4/ Wygodniej do "zewnętrznej klapki" można dostać się od komory silnika, zdejmując plastik z podszybia? Czy tę matę na spinkach? Tłumacz nie jest precyzyjny..
5/ Włączamy obieg wewnętrzny, i manualnie kręcimy kołem zębatym w dół do oporu, potem ciut do góry, a następnie włączamy obieg otwarty.
6/ Inny sposób:
po czyszczeniu i smarowaniu, po obracaniu zębatką, spryskaniu smarem wszystkich ruchomych elementów, załączamy stacyjkę. Silniczek ustawi się na obieg zewnętrzny. Wtedy manualnie kręcimy kołem zębatym, żeby klapki ustawiły się na obieg otwarty. Ważne, żeby nie za mocno kręcić tym kółkiem, bo klapki przejdą w trzecią pozycję: obie zamknięte. Naciskamy obieg wewnętrzny i klapki powinny już same poprawnie się ustawić. Przyciskiem otwieramy kilkukrotnie i zamykamy obieg. Zrobione.
7/ Jeżeli problem powróci, to można wyjąć wtyczkę silniczka i manualnie ustawić klapki. Nie będzie możliwości zmiany cyrkulacji, ale szyby nie będą zaparowane.
8/ Jak bedzie cieplej, to wymontować pudło z klapami:
https://www.youtube.com/watch?v=67mbCcpogP4
W komentarzach, mniej więcej jest pokazany sposób demontażu:
1. Usunięto schowek na rękawiczki
2. Usunięto plastik za schowkiem
3. Usunięto wentylator (na filmie pokazanym)
4. Usunięto metalową płytkę (w filmie o tym powiedziano)
5. Usunięto zespół klap recyrkulacji
6. Montaż w odwrotnej kolejności.
Pytania:
1/ Od komory silnika co ściągnąć, matę na spinkach na grodzi, czy ten plastik podszybia? Słaby tłumacz...
3/ Nie do końca zrozumiałem kiedy, albo w jakich sytuacjach odpinać klemę akumulatora. Bo chyba mechanizm się uczy.
4/ Gdzie, pod jakimi hasłami w TIS szukać demontażu tego pudła; jak się ono nazywa fachowo.
ps. Zapraszam do zapoznania się z materiałem i komentowania, co tam jeszcze przeoczyłem, czy macie swoje pomysły?
Jestem pewny, że większość z nas ma już z tym problem. Klapki nie otwierają się w pełni.