[2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Stuka, puka, kapie, cieknie...
Awatar użytkownika
Kaczy
Stały bywalec
Posty: 200
Rejestracja: 8 sie 2013, o 11:13
Reputacja: 0
Imię: Michał
Samochód: Black Cruze SW 2.0D
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: Kaczy » 17 cze 2014, o 22:26

Chciałem się podzielić z Wami moim obserwacjami i (skromną) wiedzą odnośnie filtra DPF w moim Cruzie (2.0VCDI 163KM/2013r). Gwoli przypomnienia, silnik ten wyposażony jest w tzw. suchy filtr DPF.


Słowem wstępu - czym tak naprawdę jest DPF i do czego służy.
DPF, czyli filtr cząstek stałych, to kolejny, po katalizatorze, element w układzie wydechowym który ma oczyścić spaliny wydzielane przez Nasz silnik. Rolą tego filtra jest zatrzymanie cząstek sadzy i popiołu. Można to sobie wyobrazić jako sito o gigantycznej ilości kanalików z chropowatymi ściankami. Mniejsze cząsteczki przelatują przez sito, większe natomiast zostają w nim zatrzymane (od 85% do 100%). Problem w tym, że z czasem jest ich na tyle dużo, że spaliny coraz ciężej się przez niego przedostają. Aby ustrzec się ‘zapchania filtra’ stosuje się tzw. regenerację filtra, czyli wypalanie nagromadzonych cząsteczek poprzez znaczne zwiększenie temperatury filtra . Sadza wypala się w temperaturze około 550-600’C. Aby osiągnąć taką temperaturę, ECU wymusza dodatkową dawkę paliwa podczas suwu rozprężania i/lub wydechu przez co paliwo dopala się już w samym wydechu co powoduje znaczne zwiększenie w nim temperatury. Dla porównania, normalna temperatura waha się w granicach 150-250’C (sprawdzane poprzez odczyty z TorquePro).

Rodzaje wypalania i objawy po których można je poznać
W dużym skrócie, wypalanie filtra jest wykonywanie jawnie, niejawnie i samoistnie. Samoistne zachodzi wtedy gdy utrzymywana jest wysoka prędkość np. na autostradzie, która powoduje wysoką temperaturę wydechu i samoczynne wypalanie sadzy. Problem w tym, że Polska to nie Niemcy i raczej za dużo okazji do jazdy w takim trybie nie mamy ;)

Niejawne zachodzi wtedy, gdy sterownik silnika np. na podstawie np. czujników ciśnień na wejściu i wyjściu DPF'a, uzna że filtr jest zapchany, lub też gdy na podstawie zaprogramowanego algorytmu wyliczy, że warto profilaktycznie wypalić filtr. Niejawny proces można rozpoznać po lekko podwyższonych wolnych obrotach (zamiast 750-800 jest 850-900), po podwyższonych spalaniu chwilowym (2-3x więcej), po tym że wentylator pracuje na maksymalnym obrotach, po innym dźwięku silnika/wydechu powyżej 2000obr (niższy, bardziej basowy) i po bardziej nerwowej reakcji na gaz (bardziej szarpie przy naciskaniu i puszczaniu). Dodatkowo z rury wydechowej może wylatywać biały dymek (co raczej ciężko zauważyć) i może śmierdzieć palonym plastikiem (ale głównie jak się stoi lub powoli jedzie np. w korku). NIE MA żadnej kontrolki która by informowała o tym że ten proces trwa (choć powinna być). Ja w trakcie jazdy patrzę na chwilowe spalanie - jak jest wyższe niż normalnie to wiem że wypala. Np. podczas normalnego ruszania, spalanie chwilowe na I i II biegu (podczas wypalania) prawie zawsze pokazuje mi 39,9l/100km. Ci, którzy mają wyświetlacz UpLevel, mogą to jeszcze sprawdzić poprzez spalanie ‘na postoju’. Normalnie jest chyba około 1,0-1,5l/1h. Podczas wypalania jest około 3-5l/h. Jak zatrzymuje auto o słucham czy nie chodzi wentylator. Jak zgasi się silnik w trakcie wypalania to niespalone paliwa przedostaje się do oleju i rośnie jego stan (choć olejem bym już tego nie nazwał). Trzeba kontrolować stan oleju (co dwa-trzy tygodnie), bo jeśli jest za wysoki to potencjalnie można mieć spore problemy. Przy okazji pytań: ‘zgasiłem auto i słyszałem, że wentylator pracował jeszcze kilka minut’ – właśnie przerwałeś proces wypalania :)

Wypalanie trwa od 15 do 25 minut. Najszybciej wypala gdy utrzymuje się obroty pomiędzy 2500-3000 obrotów. Liczy się obciążenie silnika a nie prędkość auta!

Jest jeszcze jedna metoda która pozwala w 100% rozpoznać proces wypalania niejawnego – zakup modułu (np. ELM 327) + zakup aplikacji TorquePro na Androida. Wpinamy moduł do złącza OBD, podłączamy się Torque i dodajemy licznik pokazujący temperaturę wydechu. Jak jest 500-600’C to wypala – ot i tyle.

Jest jeszcze wypalanie jawne - o tym informuje kontrolka na desce (jest o tym w instrukcji). Tyle że, jak już zapali się kontrolka, to oznacza że silnik nie dokończył kilku wypalań niejawnych, lub nawet nie miał szans ich zacząć (np. za zimny silnik bo robimy krótkie odcinki albo za mało paliwa, itd). Wtedy to już ostatni dzwonek na pozwolenie mu aby się wypalił bo inaczej jest spora szansa na to że się zapcha, a wtedy wypalanie w serwisie + wymiana oleju i spore męczenie silnika lub wymiana DPF'a ewentualnie wycinka ;)

BTW: Jeśli któryś z Adminów uzna moje wypociny za sensowne to może warto podpiąć ten temat, by kolejne osoby nie dopytywały się 'o co kaman' z DPF'em.
Obrazek Można? Można: 201KM / 449Nm :)

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: wszim » 17 cze 2014, o 23:02

Rzeczowo i interesująco :ok: Choć pewnie może ktoś coś jeszcze rozwinie. Mnie na szczęście DPF nie dotyczy :) Przypomniało mi się, że wyczytałem, iż na proces wypalenia wydatkowane jest 1 do kilku litrów dodatkowego paliwa co może oznaczać koszt rzędu nawet kilkunastu złotych. Dodatkowy koszt na paliwo, które nie zostało skonsumowane na moment obrotowy :( tylko wypalone do atmosfery. Gdzie tu ekologia, która za tym wszystkim niby stać miała? :zastanawiasie:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
XaRaDaS
Zasłużony dla forum
Posty: 7705
Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
Reputacja: 9
Imię: Andrzej
Samochód: Orlando LTZ
Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
Lokalizacja: WX
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: XaRaDaS » 17 cze 2014, o 23:36

Ostatnio czytałem artykuł na temat DPF na stronie autokult.pl

Co skraca żywotność filtra cząstek stałych?
Oraz pokrewne:
Filtr cząstek stałych – czym jest i do czego służy?
i
Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy i problemy z tym związane

Nie wiem na ile rzeczowo podszedł autor, ale może być przydatne.
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...

byq84
Stały bywalec
Posty: 214
Rejestracja: 29 kwie 2014, o 08:07
Reputacja: 0
Imię: Marek
Samochód: Cruze 2.0 VCDI 163KM
Silnik:
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: byq84 » 2 lip 2014, o 13:51

Tak sie zastanawiam czy załączenie klimatyzacji, czyli zwiększenie obciążenia dla silnika pomaga w szybszym wypaleniu DPFa?

Awatar użytkownika
Avatar
Fachman
Posty: 2463
Rejestracja: 9 sie 2013, o 08:08
Reputacja: 0
Imię: Marcin
Samochód: brak
Silnik:
Lokalizacja: Racibórz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: Avatar » 2 lip 2014, o 21:52

Koniec końców jedyna rzecz jaka ma znaczenie to obroty silnika bo to od tego zależy ilość wydobywanych spalin w tym ciśnienie w układzie wydechowym więc moim zdaniem klimatyzacja nie ma znaczenia.

Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KoM
Profesjonalista
Posty: 537
Rejestracja: 16 sie 2013, o 13:53
Reputacja: 1
Imię: Rafał
Samochód: Cruze 2.0 VCDI
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: KoM » 3 lip 2014, o 20:36

Ja zauważyłem, ze mi dpf najlepiej sie wypala jadąc 140-160 na 4 biegu;)


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Avatar
Fachman
Posty: 2463
Rejestracja: 9 sie 2013, o 08:08
Reputacja: 0
Imię: Marcin
Samochód: brak
Silnik:
Lokalizacja: Racibórz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: Avatar » 3 lip 2014, o 21:46

No ok ale gdzie wtedy ta ekonomia? :D pewnie masz kolo 3,5k obrotów a to dla dieselka całkiem sporo

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 3 lip 2014, o 22:05

Ja trzymam mojego na 2800-3000 i wtedy ladnie i szybko sie wypala.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

DARO81C
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 31 sie 2015, o 22:04
Reputacja: 0
Imię: DAREK
Samochód: CRUZE 1.7 VCDI 170KM
Silnik:
Lokalizacja: Pilczyca/METZ
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: DARO81C » 9 wrz 2015, o 20:57

co jaki czas ile przejechanych km wypala Wam się DPF bo mnie ostatnio zcieło z nóg jak po może niecałych 200 się wypalał wcześniej od nabycia auta może co jakieś 500-700km przerwać, nie przerwałem (zawsze obserwuje spalanie chwilowe zresztą funkcja start/stop nie działa podczas wypalania)bo to jest już moje 2 autko z dpf-em i wiem jak się z nim obchodzić ale taki przypadek że 200 to jeszcze nie miałem

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 9 wrz 2015, o 21:06

wlasnie z tego powodu stoi samochód drugi tydzien w serwisie.

Przebiegi spadły z 700 km do 200 km. Nawet na autostradzie, gdzie robiłem 800-1200 km miedzy wypalaniami, nie bylem w stanie zrobic wiecej niz 500 km

Diagnoza serwisu - zatarte wszystkie wtryskiwacze, co powodowało wyrzucanie sadzy na potege.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

pacdar
Specjalista
Posty: 308
Rejestracja: 28 lut 2015, o 19:33
Reputacja: 1
Imię: Darek
Samochód: Cruze 2.0 VCDI
Silnik:
Lokalizacja: Będzin
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: pacdar » 9 wrz 2015, o 21:12

Etac twoje auto jest w serwisie?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 9 wrz 2015, o 21:13

Drugi tydzien :/
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

pacdar
Specjalista
Posty: 308
Rejestracja: 28 lut 2015, o 19:33
Reputacja: 1
Imię: Darek
Samochód: Cruze 2.0 VCDI
Silnik:
Lokalizacja: Będzin
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: pacdar » 9 wrz 2015, o 21:15

Jaki powod moze byc zatarcia wtryskiwaczy? Kurcze ty masz jeszcze na gwarancji, chociaz tyle. Serwis cos stwierdzil?

DARO81C
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 31 sie 2015, o 22:04
Reputacja: 0
Imię: DAREK
Samochód: CRUZE 1.7 VCDI 170KM
Silnik:
Lokalizacja: Pilczyca/METZ
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: DARO81C » 9 wrz 2015, o 21:15

ja mam przebieg 47tys to chyba nie możliwe a może to jazda po mieście tak wpływa, ale wcześniejsze autko wypalało po mieście co zbiornik czyli ok 800-900km i miało najechane 300tys a ten to prawie nówka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 9 wrz 2015, o 21:16

ja mam teraz 51k km,

ale u mnie zawsze jak było tylko miasto to wypalanie co 300-400 km
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: wszim » 9 wrz 2015, o 21:19

Masz podejrzenia co mogło zatrzeć wtryski?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 9 wrz 2015, o 21:22

jakbym wiedzial to bym nie chodzil nabuzowany od 2 tygodni :/

Tankuje na jednej stacji w 90%, reszta to tez BP, a tylko 5 razy tankowalem na innych, ale to były podroze zagraniczne.

Wiec paliwo jest najmniej prawdopodobne, podejrzewam jakosc konstrukcji wtryskiwaczy Delphi, ale na to tez nie mam dowodów.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

pacdar
Specjalista
Posty: 308
Rejestracja: 28 lut 2015, o 19:33
Reputacja: 1
Imię: Darek
Samochód: Cruze 2.0 VCDI
Silnik:
Lokalizacja: Będzin
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: pacdar » 9 wrz 2015, o 21:22

Ja mam 49 k km i wypalal mi sie ostatnio po 550 km, ale tak normalnie to ok. 400. Krzysztof, paliwo zle czy cos innego, bo to nie jest normalne zeby na dodatek wszystkie 4 na raz sie zatarly. No to teraz mam stracha. Wojtek jest dalej aktualny?

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: wszim » 9 wrz 2015, o 21:26

etac
Chodzi mi po głowie jakieś trefne paliwo. :zastanawiasie: Bo przecież benzyny przez pomyłkę nie tankowałeś?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 9 wrz 2015, o 21:33

pokazać ci moje zapiski, gdzie i kiedy tankuje?

77 tankowań przy przebiegu 51800km
64 x BP
5 x Shell
1 x Orlen - pierwsze tankowanie
pozostałe tankowania stacje, na Wegrzech, Czechach, Niemczech, Serbii, Czarnogórze

Problemy zaczeły sie juz w maju, wiec odpada ze Czarnogorskie paliwo jest kiepskie
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: wszim » 9 wrz 2015, o 21:42

Kojarzysz artykuł na temat jakości ON w naszym kraju? Zła lub dobra jakość na stacjach wcale nie była skorelowana z marką stacji.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: etac » 9 wrz 2015, o 21:44

no to kurna gdzie tankowac? {:/
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
maro
Profesjonalista
Posty: 920
Rejestracja: 13 kwie 2014, o 02:39
Reputacja: 0
Imię: Marek
Samochód: Cruze 1.6
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: maro » 9 wrz 2015, o 22:15

niech zgadnę... Shell V-Power Nitro+ Diesel

Awatar użytkownika
huri_khan
Zasłużony dla forum
Posty: 5237
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Reputacja: 91
Imię: Robert
Samochód: Kia Proceed
Silnik: 1,4 T
Inny samochód: Ford Mondeo
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: huri_khan » 9 wrz 2015, o 22:25

maro a V-Power nie stopiło katalizatora ?
240 000 km z Chevroletem w zupełności wystarczyło :)

Awatar użytkownika
maro
Profesjonalista
Posty: 920
Rejestracja: 13 kwie 2014, o 02:39
Reputacja: 0
Imię: Marek
Samochód: Cruze 1.6
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [2.0VCDI] DPF - Teoria, praktyka, objawy itp :)

Post autor: maro » 9 wrz 2015, o 22:36

stopiło... ale ja mam benzyniaka a zastanawiam się czy znając moje doświadczenia etac lał V power nitro diesel

dodatkowo problemem paliw premium jest ich cena - cena powoduje, że miesiącami zalegają w zbiornikach na stacjach i tankujesz ścierwo.

Z drugiej strony uzytkownicy dacii skarza sie na padajace wtryski po BP Ultimate.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości