Wymiana wybieraka skrzyni biegów

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KonradMaster
Profesjonalista
Posty: 603
Rejestracja: 6 lip 2016, o 11:14
Imię: Konrad
Chevi: Epica LMV
Silnik: 2.0D, VCDi, 150KM, diesel
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: KonradMaster » 25 cze 2019, o 10:01

Siemanko!
Jestem świeżo po wymianie wybieraka skrzyni biegów w mojej Epice, więc postaram się z Wami podzielić wrażeniami :)
Ogólnie sama wymiana jest dość prosta i za drugim razem wykonałbym ją pewnie w pół godziny razem z wypiciem piwa. Natomiast za pierwszym razem zeszło mi z tym przeszło dwie godziny (ale to przez kolegę milyjarek, bo akurat dzwonił do mnie wtedy i zabrał mi z 10 minut :D Pozdro Jarek).
Co jest potrzebne:
  • Łopatka do plastików
  • Śrubokręt krzyżakowy
  • Grzechotka z nasadką 10 mm i dość długą przedłużką
  • Obcinaczki do przecięcia opaski zaciskowej
  • Opaska zaciskowa, najlepiej 4,8 mm
  • Silne palce, chęci oraz piwo (polecam Raciborskie Zielone ;))
Przystępujemy do pracy. Najpierw musimy zdemontować ramkę konsoli centralnej, żeby móc wyciągnąć górny plastik tunelu. Następnie odkręcamy 3 wkręty. Jeden jest w schowku na kubki. Dwa są w podłokietniku (trzeba wysunąć ku górze schowek w podłokietniku).
Obrazek
Po demontażu ramki, musimy wykręcić panel klimatyzacji, żeby wyciągnąć popielniczkę. Po demontażu popielniczki można z powrotem przykręcić panel od klimy, żeby nam się nie poniewierał i nie wisiał na kablach. Na koniec zostaje tylko rwanie środkowego tunelu ku górze (najlepiej plastikową łopatką, żeby nie uszkodzić plastików w kokpicie).
Później odwijamy opaskę pod gałką, żeby się jej pozbyć.
Obrazek
Gdy już ją utniemy, można odwinąć tunel na bok, ewentualnie wypiąć kable od zapalniczki i plastik już będzie "nasz".
Teraz można przystąpić do odkręcenia wybieraka. Wybierak przykręcony jest na 4 śruby M6.
Obrazek
Musimy mieć długą przedłużkę, bo siedzi on dość głęboko w tym tunelu. Jak już odkręcimy i stanie się luźny, to rozpinamy linki. Gwint na linkach jest zablokowany za pomocą takich nakładek - zatrzasków. Wysuwamy je palcami ku górze.
Obrazek
Gdy wybierak będzie odkręcony i luźny, wtedy spinki, które trzymają się obudowy wybieraka, bez problemu wyjmiemy ku górze.
Teraz najważniejsze. Cały wybierak jest naprawdę duży i jeśli nie chcemy demontować całego tunelu środkowego, to trzeba będzie wyjąć go sposobem. Ja zrobiłem to w ten sposób, że pochyliłem gałkę na lewą stronę i odciągając boczne przednie plastiki tunelu środkowego wytargałem go "półbokiem". Czyli cały wybierak odciągamy do kierowcy unosząc jego prawą stroną w taki sposób, że wychodzi gdzieś pod kątem 45 stopni. Jeśli w ten sposób się nie uda, to niestety będzie trzeba demontować całkowicie środkowy tunel.
Po demontażu wybieraka linki wyglądają następująco:
Obrazek
A tak porównanie, stary vs nowy:
Obrazek
Zwróćcie uwagę na zawleczkę blokującą gałkę. W starym wybieraku jest wyciągnięta, przez to lata ona jak Żyd po pustym sklepie. W nowym gałka jest zablokowana, przez co gałka stoi sztywno. Jest to wymyślone po to, żeby nie męczyć się później z ustawianiem gałki w stosunku do linek. Plus dla GM :ok:
Teraz tak naprawdę robimy wszystko to co poprzednio, tylko w odwrotnej kolejności :)
Po włożeniu nowego wybieraka, przykręceniu go, wpięciu i zablokowaniu linek, wyciągamy zawleczkę, żeby odblokować gałkę. Można oczywiście skorygować sobie ułożenie gałki. Biała linka odpowiada za pracę gałki na boki, a czarna za pracę gałki "góra-dół". Oczywiście trzeba też przy tym uważać, aby nie popsuć tego ustawienia i żeby biegi gładko wchodziły :) Ja mam nowy wybierak ustawiony w taki sposób i jest wszystko cacy:
Obrazek
Można oczywiście ogarnąć sobie jeszcze ten syf dookoła wybieraka. U mnie był on dodatkowo poklejony, więc musiałem to wszystko wyczyścić na mokro, bo pewnie komuś się kiedyś wylała jakaś Cola, czy inny cukrowany napój i się cały ten syf pokleił.
Nie będę już opisywał jak to wszystko złożyć, bo jak ktoś to wszystko rozłożył, to na pewno da radę złożyć z powrotem do kupy :)

Wybierak, dzięki koledze Markowi, kosztował mnie koło 170 zł plus przesyłka i dobre 2 godziny roboty z wypiciem piwa :piwo3: Myślę, że nie jest to wygórowana cena, tym bardziej, że jest teraz sztywniutko (pozdro dla tych co oglądali "Ślepnąc od świateł" ;)) no i gałka wygląda obłędnie, jakby wyjechała z salonu :) Jeszcze odnośnie luzu, nowy wybierak, ma dosłownie milimetr luzu, stary miał gdzieś koło 1 centymetra, więc jest różnica :)
Obrazek

Powodzenia! :piwo:
Pozdrawiam,
Konrad

Jest: Chevrolet Epica 2.0D VCDi 150KM 320NM 2007r. -> CT 180KM 370NM
Było: Daewoo Nubira II 2.0 D-TEC 133KM 184NM 2000r. + LPG AEB KING 4
Obrazek

milyjarek
Specjalista
Posty: 300
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 09:45
Imię: Jarosław
Chevi: Epica , Malibu LTZ
Silnik: 2.0 Diesel , 150KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: milyjarek » 25 cze 2019, o 10:52

Byłem przekonany że masz automat bo Malibu jak będziesz kupował to w automacie z tego co pamiętam. Sorry że przeszkodzilem w pracy.

Awatar użytkownika
KonradMaster
Profesjonalista
Posty: 603
Rejestracja: 6 lip 2016, o 11:14
Imię: Konrad
Chevi: Epica LMV
Silnik: 2.0D, VCDi, 150KM, diesel
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: KonradMaster » 25 cze 2019, o 11:04

Stało nic ;)
Dobrze pamiętasz, kolejne auto będzie na 100% w automacie :) Manual to jedyna wada mojego obecnego auta i właśnie automatu bardzo mi w Epice brakuje, tym bardziej kiedy się przesiadam z Q7, czy F30, które posiadają oczywiście automatyczną skrzynią biegów.
Pozdrawiam,
Konrad

Jest: Chevrolet Epica 2.0D VCDi 150KM 320NM 2007r. -> CT 180KM 370NM
Było: Daewoo Nubira II 2.0 D-TEC 133KM 184NM 2000r. + LPG AEB KING 4
Obrazek

milyjarek
Specjalista
Posty: 300
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 09:45
Imię: Jarosław
Chevi: Epica , Malibu LTZ
Silnik: 2.0 Diesel , 150KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: milyjarek » 25 cze 2019, o 11:37

Nie odstrasza Ciebie awaryjność skrzyń automatycznych? Ktoś tu pisał ostatnio że są problematyczne.

Awatar użytkownika
KonradMaster
Profesjonalista
Posty: 603
Rejestracja: 6 lip 2016, o 11:14
Imię: Konrad
Chevi: Epica LMV
Silnik: 2.0D, VCDi, 150KM, diesel
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: KonradMaster » 25 cze 2019, o 11:48

Wiesz, ryzyko jest zawsze i ze wszystkim. To samo może być z silnikiem jak kupujesz używany egzemplarz. Nigdy do końca nie wiadomo na co się trafi i jak ktoś to użytkował. Ja uważam, że "jak stać Cię na konia, to i na bata też" ;)
Pozdrawiam,
Konrad

Jest: Chevrolet Epica 2.0D VCDi 150KM 320NM 2007r. -> CT 180KM 370NM
Było: Daewoo Nubira II 2.0 D-TEC 133KM 184NM 2000r. + LPG AEB KING 4
Obrazek

Awatar użytkownika
Kraviec
Profesjonalista
Posty: 617
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:46
Imię: Michał
Chevi: Epica V250
Silnik: 2.0, X20D1, 144KM
LPG: KME Nevo
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: Kraviec » 17 lip 2019, o 16:09

Wczoraj i ja się wziąłem za drążek tylko z tą różnicą, że nie miałem nowego.
Rozebrałem i sprawdziłem dlaczego drążek ma boczny luz. Jak się okazało wszystkiemu jest winna jedna mała sprężynka, która się połamała, a odpowiada za docisk lewarka prawo-lewo i jego płynną pracę.
Niestety sprężyny o odpowiedniej grubości drutu nie miałem, ale wsadziłem cieńszą i luz zmniejszył się o połowę, nie jest idealnie ale zdecydowanie lepiej.
Do wymiany wytargałem całość na wierzch, ale teraz wiem, że wystarczy wypchnąć tulejkę plastikową, na której pracuje mechanizm. Fotki poniżej, jedna zapożyczona od Konrada.
Edit: teraz tak na to patrzę i żeby wyjąć ten element to jednak trzeba rozpiąć białą linkę.
Załączniki
tulejka biegów.jpg
Zgodnie ze strzałką wkładamy do środka coś czymś wypchniemy w lewo tulejkę, siedzi bardzo mocno, można sobie pomóc i kombinerkami ścisnąć dwie zapadki od blokady.
IMG_1449.JPG
I wyciągamy cały ten mechanizm.
IMG_1455.JPG
Połamana sprężynka i luzem leżący element, który jest rozpychany przez sprężynkę i jeździ/ślizga się po prowadnicy, ten element ma malutką blokadę więc sam nie wypadnie, trzeba mu pomóc.
IMG_1456.JPG
Wkładamy nową sprężynkę i składamy w odwrotnej kolejności.

Awatar użytkownika
KonradMaster
Profesjonalista
Posty: 603
Rejestracja: 6 lip 2016, o 11:14
Imię: Konrad
Chevi: Epica LMV
Silnik: 2.0D, VCDi, 150KM, diesel
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

Post autor: KonradMaster » 17 lip 2019, o 16:21

Dobra robota :ok:
Wydaję mi się, że reszta luzu może być już na samej kuli. Tej kuli, z której wychodzi drążek (tam gdzie wchodzi zawleczka blokująca go).
Pozdrawiam,
Konrad

Jest: Chevrolet Epica 2.0D VCDi 150KM 320NM 2007r. -> CT 180KM 370NM
Było: Daewoo Nubira II 2.0 D-TEC 133KM 184NM 2000r. + LPG AEB KING 4
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Epica Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości