Przepalające się przekaźniki

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 23 wrz 2018, o 19:41

Witam.
W mojej Captivi 2,2 D z 2012 r. przepalają się przekaźniki w skrzynce bezpieczników pod maska.
Dwa razy już się przepalił przekaźnik świateł mijania, dwa razy przekaźnik świateł hamowania a teraz przekaźnik sterujący wycieraczkami i to w przeciągu miesiąca a bezpieczniki są całe.
Co może być tego przyczyną.
Z góry dziękuję za pomoc.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: etac » 23 wrz 2018, o 19:42

przekaźniki, czy bezpieczniki?

Pierwszy raz słyszę o przekaźnikach świateł STOP :o
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 23 wrz 2018, o 19:49

Przekaźnik świateł hamowania. Instrukcja obsługi strona 272.(6-33).

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: etac » 23 wrz 2018, o 20:00

Ty rzeczywiście :o

Jakie masz napięcia ładowania?

Albo gdzieś są zwarcia na instalacji.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 23 wrz 2018, o 20:06

Ostatnio też padła mi jedna świeca żarowa, ale czy to może łączyć się z tymi przekaźnikami?

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: wszim » 23 wrz 2018, o 20:14

Zwarcia w instalacji bez sensu, ale skoki napięcia (wysokowydajnego z alternatora)mogą mieć wpływ. Sprawdź stan połączenia klem akumulatora. Jak będzie niepewne/niekontaktujące to alternator może wzbudzać w instalacji spore chwilowe udarowe napięcia nawet kilkadziesiąt V. Elektronika przeżyje bo jest restrykcyjnie homologowana na takie "przestery" ale elementy czynne (przekaźniki, grzałki, silniczki etc) teoretycznie mogą się uszkadzać. :zastanawiasie:
Nie miałeś problemów z uruchamianiem rozrusznika?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 23 wrz 2018, o 20:24

Nie, nie było żadnych objawów.

Awatar użytkownika
adammalecki
Specjalista
Posty: 495
Rejestracja: 6 wrz 2018, o 17:33
Reputacja: 11
Imię: Adam
Samochód: Cruze LS+MR,Spark LT
Silnik: 1.6 124KM, 1.2 84KM
Lokalizacja: CCH
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: adammalecki » 23 wrz 2018, o 22:22

W przekaźnikach padały cewki czy styki?
Jeżeli cewki to bardzo prawdopodobne że od za dużego napięcia.
Nic nie jest szczególnie trudne, jeżeli podzielisz to na małe zadania.
- Henry Ford

kroom1
Bywalec
Posty: 124
Rejestracja: 25 lis 2015, o 12:13
Reputacja: 0
Imię: Tomek
Samochód: Captiva 08r. 2.0vcdi
Silnik:
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: kroom1 » 24 wrz 2018, o 07:50

może regulator napięcia? w captivach są one wadliwe i często padają, ale wtedy świeci się kontrolka alternatora na desce.

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 26 wrz 2018, o 21:22

Na alternatorze 14-14,3V, na akumulatorze 15V. (aku. jest żelowy i podobno tak one mają). Poczyszczone wszystkie klemy, uziemienia, skrzynka z bezpiecznikami rozebrana i wyczyszczona. Przekaźniki- cewki całe styki jakby nadpalone ale jeszcze sprawdzę wszystkie.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: wszim » 26 wrz 2018, o 22:39

Napięcie nie może zależeć od tego czy aku jest żelowy czy nie.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
adammalecki
Specjalista
Posty: 495
Rejestracja: 6 wrz 2018, o 17:33
Reputacja: 11
Imię: Adam
Samochód: Cruze LS+MR,Spark LT
Silnik: 1.6 124KM, 1.2 84KM
Lokalizacja: CCH
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: adammalecki » 26 wrz 2018, o 22:51

Moim skromnym zdaniem napięcie jest ciut za wysokie.Na akumulatorze maksymalne napięcie to 14,4 V.
Większe napięcie to automatycznie płynie większy prąd w obwodach.
Akumulator żelowy ma wg mojej wiedzy parametry napięciowe ma dokładnie takie same jak zwykły z elektrolitem kwasowym.
Nic nie jest szczególnie trudne, jeżeli podzielisz to na małe zadania.
- Henry Ford

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 27 wrz 2018, o 10:28

Sorry nie jest to akumulator żelowy tylko AGM. Może to jest przyczyna. A wy jakie macie akumulatory?

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: zzzz » 27 wrz 2018, o 10:36

Nie sądzę żeby napięcie 15V było przyczyną palenia się przekaźników. Przecież takie napięcie występuje standardowo w wielu chevroletach a nikt chyba nie zgłaszał podobnych uszkodzeń.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: wszim » 27 wrz 2018, o 11:27

Generalnie tak. Z tym, że w captivie wydaje mi się nie ma inteligentnego ładowania akumulatora tylko jest klasyczny regulator(jeżeli się mylę niech mnie ktoś skoryguje). Wtedy takie napięcie nie jest normalne i sugeruje usterkę układu ładowania. W tym konkretnym momencie pomiaru było 15V ale może skacze też wyżej.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 27 wrz 2018, o 13:45

Alternator i akumulator sprawdzony trzymają równo napięcie nie ma skoków. Przekaźniki bardzo się grzeją i padają a ze skrzynki słychać głośne buczenie. U was też tak buczy ze skrzynki bezpieczników?

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: zzzz » 27 wrz 2018, o 17:48

A może alternator nie daje napięcia stałego tylko pulsujące ( któraś dioda padła)?

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: wszim » 27 wrz 2018, o 20:04

Bardzo trafne spostrzeżenie.
Sylwester dlaczego od razu o tym buczeniu nie napisałeś. Miernikiem napięcia stałego nie zmierzysz prawidłowo napięcia przemiennego lub przemiennie odkształconego. Na bank padnięty regulator i diody.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
scott
Specjalista
Posty: 331
Rejestracja: 13 maja 2018, o 14:42
Reputacja: 2
Imię: Scott
Samochód: Cruze LS+ 2010
Silnik: 2.0, LLW, 125KM(92kW) Diesel
Inny samochód: Lexus IS 300h
Lokalizacja: woj. małopolskie
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: scott » 27 wrz 2018, o 20:49

Buczenie przekaźników wynika z faktu, że napięcie zasilania cewki się szybko zmienia i to w dość dużym zakresie. Np. przekaźnik 12V może już się załączyć przy 8V, a wyłączyć dopiero przy 3V. Szybkie załączanie / wyłączanie jest przyczyna grzania się przekaźników i po pewnym czasie w takich warunkach następuje uszkodzenie cewki przekaźnika.

Musisz namierzyć buczący przekaźnik i zbadać jak wygląda napięcie na jego zasilaniu.
Czy przy zgaszonym silniku i włączony zapłonie też przekaźniki buczą?

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: wszim » 27 wrz 2018, o 21:18

Przekaźnik buczący to przekaźnik zasilany prądem ze składową zmienną, co w przypadku instalacji samochodu określa awarię prostownika alternatora.
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2018, o 23:40 przez wszim, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Usunalem swój niemądry wpis z odniesieniem do scotta
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
scott
Specjalista
Posty: 331
Rejestracja: 13 maja 2018, o 14:42
Reputacja: 2
Imię: Scott
Samochód: Cruze LS+ 2010
Silnik: 2.0, LLW, 125KM(92kW) Diesel
Inny samochód: Lexus IS 300h
Lokalizacja: woj. małopolskie
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: scott » 27 wrz 2018, o 22:58

@wszim, nie rozumiem do czego się odnosisz, pisząc że napisałem nieprawdę?

Przekaźniki elektromagnetyczne charakteryzuje się kilkoma parametrami m.in są to [1][3] :
- napięcie 'załączenia' przekaźnika (ang. pickup voltage), jest to maksymalne napięcie przy którym następuje załączenie przekaźnika
- napięcie 'wyłączenia' przekaźnika (ang. dropout voltage), jest to minimalne napięcie przy którym 'włączony' przekaźnik zostaje 'wyłączony'
Pomiędzy tymi progami napięciowymi, zdrowy przekaźnik nie zmieni swojego stanu.

Ja przytoczyłem wartości przykładowe, ale o ile się nie mylę to nie są one błędne. Producenci przekaźników często procentowo (względem znamionowego napięcia cewki) określają wyżej wymienione parametry, np. w tej dokumentacji technicznej: https://www.tme.eu/pl/Document/f3d8a1b9 ... 9/FRC2.pdf maksymalne napięcie zadziałania to 65% wartości znamionowej, a minimalne napięcie wyłączenia to 10% znamionowego napięcia cewki. W innej dokumentacji [2] dla przekaźnika z cewką 12V są to wartości odpowiednio: 7.2V i 1.2V.

Żeby było jasne, ja nie wykluczam potencjalnego uszkodzenia zespołu ładowania akumulatora. Ale jeżeli faktycznie, buczenie jest wynikiem zepsutego prostownika alternatora to buczenie powinno mieć inny ton przy niskich obrotach, a nieco inny przy większych. Zapewne, w trakcie uruchomionego silnika włączonych jest więcej przekaźników, stąd mogłyby drgać kilka jednocześnie.


[1] https://forum.digikey.com/t/relay-terminology/799
[2] https://www.tme.eu/pl/Document/dee16c30 ... series.PDF
[3] https://media.digikey.com/pdf/Other%20R ... 20Info.pdf

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: zzzz » 27 wrz 2018, o 23:34

Mylisz pojęcia. Przekaźnik z cewką na 12V przy np 10V będzie trzymał ale nie będzie buczał czy brzęczał.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: wszim » 27 wrz 2018, o 23:37

Scott. Przepraszam Cię. Z jakiegoś powodu przeczytałem twój tekst bez zrozumienia. Teraz przeczytałem drugi raz i zgłupiałem bo nie wiem co pokręciłem :H . Sens twego postu jest przecież dokładnie taki jak potem opisałem teorię przypadku. Usuwam więc to moje niemądre zastrzeżenie.
Generalnie co by się nie działo to jeżeli jest: buczenie, brzęczenie w przekaźniku oznacza, że napięcie go zasilające nie jest stałe, a w samochodzie stałe być musi. Przepala się nie od tego że drga, buczy, tylko że amplituda skladowej zmiennej musi być spora, może nawet powyżej 20V. A że zwykłym miernikiem tego nie da się zmierzyć, pisałem.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

sylwester77
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 23 wrz 2018, o 19:23
Reputacja: 0
Imię: sylwester
Samochód: 2.2D 163KM 2012
Silnik:
Lokalizacja: poznan
Kontakt:

Re: Przepalające się przekaźniki

Post autor: sylwester77 » 7 gru 2018, o 22:22

Witam. Bardzo długo borykałem się z ustaleniem przyczyny przepalających się przekażników. Przyczyna do końca nie została zdiagnozowana. Po wymianie całej skrzynki bezpieczników problem już nie powrócił. Temat uważam za zamknięty. PS. Dzięki za wszystkie cenne rady.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Captiva Elektryka / Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości