Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Stuka, puka, kapie, cieknie...
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KapralTM
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: 16 lip 2020, o 16:21
Reputacja: 20
Imię: Piotr
Samochód: Cruze Irmscher Ed...
Silnik: Z20D1, LNP, 186KM, AT
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: KapralTM » 21 lip 2024, o 11:32

Cześć,
Ostatnio naprawiłem klimatyzację, przejrzałem forum, obejrzałem youtuby ale gość od klimy zauważył pewną rzecz i nie widziałem nigdzie wskazówki pozwalającej na rozwiązanie nurtującego mnie problemu.

Cruze 2.0 z silnikiem NLP. Na postoju, z punktu widzenia fotela kierowcy oba wentylatory kręcą zgodnie z kierunkiem ruchu zegara. Mały wentylator kręci odwrotnie do kierunku ułożenia łopatek, zatem zasysa powietrze zewnątrz przez przez chłodnice do komory silnika, natomiast duży wentylator kręci zgodnie z ułożeniem łopatek i wypycha gorące powietrze z komory silnika przez chłodnice na zewnątrz.

Całe życie uważałem, że tak ma być, bo na postoju po zgaszeniu silnika wentylatory nadal schładzają chłodnice nawet jeszcze przez kilkanaście sekund, a w takim przypadku pchanie powietrza jest bardziej efektywne niż zasysanie, natomiast podczas jazdy faktycznie wydaje się to bezsensowne bo wentylator próbowałby pchać powietrze w kierunku odwrotnym do kierunku jazdy.

Czy może ktoś coś podpowie, który z nas ma racje i jak się to powinno kręcić? :D
---------------------------------------------------
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Chevrolet Cruze Edition Irmscher LNP 186KM/402Nm AT

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24969
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: etac » 21 lip 2024, o 12:23

Jeśli wentylator po wyłączeniu silnika diesla nadal chodzi, to oznacza że został przerwany proces wypalania dpf. Temat już był wiele razy omawiany.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

kochar
Wymiatacz
Posty: 1583
Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
Reputacja: 90
Imię: Jan
Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
Silnik: 163KM, diesel
Lokalizacja: Łódź

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: kochar » 21 lip 2024, o 12:47

KapralTM pisze:
21 lip 2024, o 11:32
natomiast podczas jazdy faktycznie wydaje się to bezsensowne bo wentylator próbowałby pchać powietrze w kierunku odwrotnym do kierunku jazdy.
I tego się kolego trzymaj :D Oba wentylatory kręcą się w prawo patrząc z kabiny i są ukształtowane tak samo tzn. zasysają powietrze w kierunku silnika. :witam:
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

Awatar użytkownika
KapralTM
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: 16 lip 2020, o 16:21
Reputacja: 20
Imię: Piotr
Samochód: Cruze Irmscher Ed...
Silnik: Z20D1, LNP, 186KM, AT
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: KapralTM » 21 lip 2024, o 16:56

No to czeka mnie demontaż obudowy razem z wentylatorami. Zadaje tylko sobie tylko dwa pytania:
Jak to możliwe, że ktoś złożył to w taki sposób, że wentylator kręci się w drugą stronę?
Przejrzałem yt i tam widać demontaż zderzaka luzowanie chłodnic i dopiero wyciąganie wentylatorów. Czy da się to zrobić jakosybez demontowania przodu?

Wysłane z mojego 2201123G przy użyciu Tapatalka

---------------------------------------------------
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Chevrolet Cruze Edition Irmscher LNP 186KM/402Nm AT

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: zzzz » 21 lip 2024, o 17:50

Nie wiem czy to możliwe bo nie znam budowy ale może da się odwrócić zasilanie silnika? Jest tam jakaś wtyczka?

Awatar użytkownika
KapralTM
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: 16 lip 2020, o 16:21
Reputacja: 20
Imię: Piotr
Samochód: Cruze Irmscher Ed...
Silnik: Z20D1, LNP, 186KM, AT
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: KapralTM » 21 lip 2024, o 21:04

Trzy piny we wtyczce i nie da się podłączyć odwrotnie.
---------------------------------------------------
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Chevrolet Cruze Edition Irmscher LNP 186KM/402Nm AT

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24969
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: etac » 21 lip 2024, o 21:31

Nie rozumiem po co ta analiza? Jeden zasysa a drugi wyciags gorące powietrze, przecież dpf się nagrzewa.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
KapralTM
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: 16 lip 2020, o 16:21
Reputacja: 20
Imię: Piotr
Samochód: Cruze Irmscher Ed...
Silnik: Z20D1, LNP, 186KM, AT
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: KapralTM » 21 lip 2024, o 21:56

Ja też jestem tego zdania, ale jak widać zdania są podzielone.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2024, o 22:47 przez bubu1769, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Usunięto cytat.
---------------------------------------------------
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Chevrolet Cruze Edition Irmscher LNP 186KM/402Nm AT

kochar
Wymiatacz
Posty: 1583
Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
Reputacja: 90
Imię: Jan
Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
Silnik: 163KM, diesel
Lokalizacja: Łódź

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: kochar » 22 lip 2024, o 09:33

KapralTM pisze:
21 lip 2024, o 11:32
Całe życie uważałem, że tak ma być, bo na postoju po zgaszeniu silnika wentylatory nadal schładzają chłodnice nawet jeszcze przez kilkanaście sekund, a w takim przypadku pchanie powietrza jest bardziej efektywne niż zasysanie,

Kolego pomyśl logicznie jak pchanie powietrza z pod maski na chłodnicę o temperaturze często w granicach 100 stopni jest bardziej efektywne od zassania powietrza z zewnątrz nawet przy obecnych upałach. Kiedy chłodnica się szybciej schłodzi czy jak przepuścisz przez nią powietrze o tem. 100 czy 30 stopni. Jak już pisałem u mnie oba wentylatory zasysają powietrze z zewnątrz. :witam:
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: zzzz » 22 lip 2024, o 10:01

@etac, to w czasie jazdy ten wydmuchujący pewnie nic by nie wydmuchał :)

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24969
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: etac » 22 lip 2024, o 11:07

I pewnie nie pracuje.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 6870
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 457
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: bubu1769 » 22 lip 2024, o 11:23

Według schematów nie ma możliwości żeby wentylatory kręciły się w przeciwną stronę.
Jedynie KR20L może je spinać żeby pracowały szeregowo.
2555011PL.png
2555014PL.png

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24969
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: etac » 22 lip 2024, o 19:55

Ja mam propozycję żeby zrobić zdjęcia tych wentylatorów i porównać miedzy autami.

Ja wiem ze kiedyś na chłodnicach były 2 wentylatory. Jeden z przodu i ten tłoczył powietrze do silnika, a drugi wewnątrz komory i on pchał powietrze na zewnątrz
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: zzzz » 22 lip 2024, o 20:13

Etac, jak Ty sobie to wyobrażasz?

Awatar użytkownika
huri_khan
Zasłużony dla forum
Posty: 5237
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Reputacja: 91
Imię: Robert
Samochód: Kia Proceed
Silnik: 1,4 T
Inny samochód: Ford Mondeo
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: huri_khan » 22 lip 2024, o 20:38

etac pisze:
22 lip 2024, o 19:55
Ja mam propozycję żeby zrobić zdjęcia tych wentylatorów i porównać miedzy autami.
Ja wiem ze kiedyś na chłodnicach były 2 wentylatory. Jeden z przodu i ten tłoczył powietrze do silnika, a drugi wewnątrz komory i on pchał powietrze na zewnątrz


Wentylator z przodu zasysał powietrze na chłodnicę i wentylator z tyłu też zasysał powietrze na chłodnice z komory silnika ?
Czyli na chłodnice "dmuchały" wentylatory z dwóch stron ją "ściskając"?
240 000 km z Chevroletem w zupełności wystarczyło :)

Awatar użytkownika
KapralTM
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: 16 lip 2020, o 16:21
Reputacja: 20
Imię: Piotr
Samochód: Cruze Irmscher Ed...
Silnik: Z20D1, LNP, 186KM, AT
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: KapralTM » 22 lip 2024, o 21:47

Sprawdziłem na Allegrogo.
W automacie oba wentylatory powinny mieć łopatki skierowane w tym samy kierunku a u mnie jest inaczej. Jutro wrzucę zdjęcia.
---------------------------------------------------
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Chevrolet Cruze Edition Irmscher LNP 186KM/402Nm AT

kochar
Wymiatacz
Posty: 1583
Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
Reputacja: 90
Imię: Jan
Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
Silnik: 163KM, diesel
Lokalizacja: Łódź

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: kochar » 22 lip 2024, o 21:49

U mnie jest tak i u Kaprala zapewne tak samo.
.
.
Z tego co ja zrozumiałem to u Kaprala śmigła kręcą się prawidłowo w prawo tylko duże śmigło jest odwrotnie niż małe i nie zasysa powietrza z zewnątrz tylko z komory silnika. Myślę że ktoś odwalił niezłą rzeźbę albo Kapral był za długo na słońcu. :lol:
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

Awatar użytkownika
KapralTM
Stały bywalec
Posty: 251
Rejestracja: 16 lip 2020, o 16:21
Reputacja: 20
Imię: Piotr
Samochód: Cruze Irmscher Ed...
Silnik: Z20D1, LNP, 186KM, AT
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: KapralTM » 22 lip 2024, o 21:58

Normalnie jutro pójdę i zrobię zdjęcie w aucie bo i tak mi nie uwierzycie :D
AUTOMAT.jpg
Ktoś wstawił wentylator z benzyny do diesla! :/
---------------------------------------------------
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Chevrolet Cruze Edition Irmscher LNP 186KM/402Nm AT

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 6870
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 457
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: bubu1769 » 22 lip 2024, o 23:17

Pewnie był tańszy 😁

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24969
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Cruze praca wentylatorów chłodnicy na postoju Z20D

Post autor: etac » 23 lip 2024, o 06:16

huri_khan pisze:
22 lip 2024, o 20:38
etac pisze:
22 lip 2024, o 19:55
Ja mam propozycję żeby zrobić zdjęcia tych wentylatorów i porównać miedzy autami.
Ja wiem ze kiedyś na chłodnicach były 2 wentylatory. Jeden z przodu i ten tłoczył powietrze do silnika, a drugi wewnątrz komory i on pchał powietrze na zewnątrz


Wentylator z przodu zasysał powietrze na chłodnicę i wentylator z tyłu też zasysał powietrze na chłodnice z komory silnika ?
Czyli na chłodnice "dmuchały" wentylatory z dwóch stron ją "ściskając"?
Zerknij sobie jak były założone wentylatory w Astra, vectra przed 2000 rokiem, potem księgowy wkroczył na zaklad.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości