Czyszczenie klimatyzacji

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
pool80
Wymiatacz
Posty: 1630
Rejestracja: 22 sie 2014, o 16:07
Reputacja: 24
Imię: Ryszard
Samochód: Cruze LT
Silnik: 1.8, 2H0, 141KM,
LPG: BRC SQ24.11
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Czyszczenie klimatyzacji

Post autor: pool80 » 4 sty 2021, o 00:01

Metoda nanoszenia chemii na parownik i jego okolice, z obu jego stron, bez konieczności demontażu wirnika:

Użyta chemia to zarówno płyn jak i pianka. Można pominąć płyn, ale pianka w tej metodzie jest nieodzowna.

Zdemontowałem lewy i prawy bok tunelu oraz wymontowałem schowek i wyciągnąłem filtr kabinowy, a następnie:
1/ przez otwór rewizyjny, za parownikiem, od strony kierowcy, używając strzykawki 100ml, z rurką, kolejną mniejszą rurką od Klima Doktor z końcówką, dokonałem natrysku tyłu parownika, i jego otoczenia (komory), wraz ze spływem i rurką skroplin. Użyłem 400ml płynu do odkażania na bazie etanolu. Płyn od razu wypływał rurką skroplin.
2/ po ok 20 minutach, włączyłem wentylator i temperaturę na max, celem odparowania płynu i pozbycia się bardzo ostrego zapachu płynu.
3/ Przy pracującym wentylatorze (max), komorę na filtr kabinowy, oraz celując w wentylator spryskałem obficie tym samym preparatem używając atomizera (mgiełka).
4/ gdy zapach stał się b. mało wyczuwalny, płyn odparował, użyłem Klima Doktor.
5/ z rurki od pianki ściągnąłem twardą końcówkę, żeby zapobiec blokowaniu między łopatkami wentylatora i wsunąłem rurkę między łopatki, kierując do ją do tunelu w stronę parownika.
a/ łopatki wentylatora są ułożone pod kątem, więc wsuwana rurka, też układa się nie prostopadle do osi wirnika tylko pod kątem.
b/ zaraz na początku wsuwania, ruch blokuje obudowa wirnika, przekręcając wirnikiem po trochu, nagle rurka znowu daje się wsunąć. Oznacza to, że trafiła w tunel, więc wsuwamy jak najdalej.
c/ sprawdzamy, czy rurka weszła poprawnie do tunelu, kręcąc pomału wirnikiem w przeciwnym kierunku niż ruch wskazówek zegara. Rurka powinna zablokować nagle ruch wirnika. Kręcąc w drugą stronę, rurka będzie się wysuwać i nie zablokuje wirnika.
d/ pkt. b i c lepiej zrozumieć, macając od dołu obudowę wirnika i odchodzący od niego po lewej stronie tunel. Kształt, kąty tych elementów, tłumaczą, kiedy rurka powinna się wsunąć w tunel i jak zablokuje wirnik. (Przyglądnąć się w którą stronę ułożone są łopatki wirnika).
6/ zaaplikowałem ok. 1/4 opakowania.
7/ wyciągnąłem rurkę, zamknąłem obudowę filtra i włączyłem na sekundę wentylator na max. Wyłączyłem i ponownie na sekundę na max, i wyłączyłem. (W celu wepchania pianki między blaszki parownika, do jego środka.)
8/ następnie od strony pasażera, rozpiąłem od spływu parownika gumową rurkę i w otwór obudowy zaaplikowałem ok 1/4 opakowania. Zapiąłem rurkę na miejsce. Odczekałem 10 minut.
9/ ponownie zaaplikowałem ok 1/4 pianki rurką poprzez łopatki wirnika do tunelu od przodu parownika. Tym razem piana cofnęła się i wypchała się razem z brudem przez łopatki wirnika. (Był to efekt niezamierzony. Pianka już nie miała ujścia w stronę parownika, dlatego cofnęła się.) Plusem był przeczyszczony wirnik, minusem możliwość zamoczenia elektroniki wirnika. Nic złego się nie wydarzyło, a wirnik faktycznie był czysty.
10/ Ponownie załączyłem 2x po 1sek. wirnik na max, celem przepchania pianki do środka parownika. 20 minut oczekiwania.
11/ Włączyłem klimatyzację na wewnętrznym obiegu stopniowo zwiększając nawiew do max, zmieniając kierunki nawiewu.
12/ założyłem filtr, schowek i oba boczki.

ps. inne sposoby aplikacji chemii od przodu parownika, to
1/ demontaż rezystora (takiej elektroniki w tunelu między wirnikiem a parownikiem),
2/ demontaż wentylatora
Oba przypadki wymagają demontażu obudowy za schowkiem.
3/ wiercenie tunelu.

Pomoce:
https://www.youtube.com/watch?v=0XGLVr2 ... e=emb_logo
CTP - temat "Parownik klimatyzacji" w dziale "Cruze".

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość