Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 7 lis 2018, o 16:42

Witam
Pytanie czy jest jakaś możliwość kalibracji/regulacji/programowania/poprawności działania systemu ssps, czy czegoś podobnego?
Ewentualnie poprawności działania (ciśnienie) bo błędów nie ma.

Ostatnio miałem okazje przejechać sie inna captivą taki sam silnik itp, tylko rocznik starszy i od razu co zauważyłem to lekkość działania układu wspomagania
na postoju(z uruchomionym silnikiem oczywiście) u mnie jest wyczuwalnie ciężej.

Sam układ ssps jako tako działa bo gdy wyciągnę bezpiecznik i odpale auto to czuć ze wspomaganie ciężej chodzi, a jak włożę bezpiecznik to jest lżej czyli system ssps działa.
Teraz pytanie jak to jest realizowane, z tego co wyczytałem to ma związek ze zmiana ciśnienia oleju jakie jest podawane na maglownice.
jest jakaś możliwość sprawdzenia ciśnienia jakie pompa podaje?
po podpięciu do jakiegoś interfejsu diagnostycznego można odczytać jakieś wartości ciśnienia w układzie wspomagania czy mieszczą sie w normie ?

Jest jeszcze opcja ze ktoś za mocno skręcił śrubę od kasowania luzu na maglownicy i dlatego jest ciężej.
Obrazek

Kony
Stały bywalec
Posty: 213
Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
Imię: Konrad
Chevi: Captiva 2.4B, 2007
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: Kony » 7 lis 2018, o 20:04

Łożyska mcpersona mogą mieć wpływ na opory podczas kręcenia.

Ale z ciśnieniem w pompie też jestem zainteresowany jak to sprawdzić.
Zastanawiam się czy jeden z zaworów na maglownicybmoże generować mniejsze ciśnienie przez co maglownica ściąga samochód w prawo.

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 7 lis 2018, o 21:44

hmm z tym łożyskiem to ciekawy trop ;)
Jakieś sugestie jak można sprawdzić czy rzeczywiście łożysko przyciera?
Obrazek

Kony
Stały bywalec
Posty: 213
Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
Imię: Konrad
Chevi: Captiva 2.4B, 2007
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: Kony » 7 lis 2018, o 22:19

Chyba na podnośniku można obracać kolumną w prawo i lewo. Najlepiej odkręcić drazki kierownicze i wtedy mamy pełny wgląd w ruch obrotowy mcpersona.

Ja mam do wymiany łożysko amortyzatora ponieważ słychać stuki i chrobotanie podczas kręcenia kierownicą. Dźwięk słychać u góry pod maską więc nie może być nic innego. Ale nie zauważyłem żeby ciężej kierownica chodziła. Na wszelki wypadek będę wymieniał obie poduszki.

Ale trzaski to jedno a zatarte łożysko to drugie. Podobno ta pompa jest tak mocna że radzi sobie z zatartym łożyskiem mcpersona. Gdzieś tak wyczytalem. Więc jedź na diagnostykę i skontroluj zawieszenie. Koszt jaki płaciłem to 25zl.

Maglownice regenerowalem w styczniu.

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 8 lis 2018, o 17:17

aktualizacja :
Dzisiaj postawiłem auto na klocki kola pozdejmowane i sprawdzanie czy coś ciężko chodzi/przeskakuje/wydaje jakieś dźwięki.
Wydaje się że wszystko jest ok czyli mcpersony, sworzeń wahacza, końcówki drążków itp

Ale podczas prób zauważyłem coś ciekawego:
Zaraz po odpaleniu auta i kręceniu kierownicą lewo/prawo ( jak przy małym slalomie) czuć ze kierownica chodzi lekko
po kilku takich ruchach pojawia się jakiś większy opór podczas kręcenia :/
Po tych kilku ruchach (czasowo około 8-10 sekund) kierownica chodzi ciężej i w sumie tak już zostaje cały czas bez zmian (ani lżej ani ciężej)
Po zgaszeniu auta odczekaniu chwili i ponownym uruchomieniu jest to samo, na początku jest lekko a po chwili ciężko :/
Zwiększanie obrotów silnika nie ma żadnych wpływów na prace kierownicy.
Obrazek

Awatar użytkownika
wszim
Moderator
Posty: 10831
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Imię: Wojtek
Chevi: Orlando LT 1,8 LPG
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: wszim » 9 lis 2018, o 08:16

A problemów z prędkościomierzem nie zauważyłeś?

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 9 lis 2018, o 10:09

problemy z prędkościomierzem miałem jak szwankował czujnik abs, wszystko opisane w tym temacie viewtopic.php?f=96&t=6305
od czasu wymiany czujnika abs czyli od maja nic sie nie dzieje z prędkościomierzem

Teraz to wygląda tak jakby pompa po chwili podawała mniejsze ciśnienie na magiel, ewentualnie ten cały system ssps po prostu sterował błędnie tym ciśnieniem i zmniejszał silę wspomagania.
Ktoś wie jak dokładnie działa regulacja ciśnienia przez moduł ssps? jest jakiś elektroniczy zawór regulacyjny ?

Najgorsze jest to że nie jestem w stanie powiedzieć od kiedy to występuje, gdybym nie miał okazji przejechania sie inną captiva to pewnie nawet nie było by tego tematu :D

Może jakiś tutejszy znawca od diagnostyki/interfejsów samochodowych jest w stanie podpowiedzieć jak sprawdzić/zdiagnozowac czy system ssps działa prawidłowo.
Bo obawiam sie ze jak gdzieś podjadę to będzie od razu, panie pompa do wymiany, magiel do regeneracji i zacznie sie generowanie niepotrzebnych kosztów.
Czy najlepiej podjechać do aso żeby to zdiagnozowali?
Obrazek

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 22 lis 2018, o 17:23

Mały update:
Poniżej film na którym zaraz po odpaleniu samochodu wspomaganie działa jednym palcem, przytrzymuje kierownice na skręconych kołach (oczywiście koła na glebie) w jednej pozycji i po chwili 14 sec filmu widać ze kierownica tak jakby odbija (słabnie siła wspomagania wspomaganie dalej jest bo można kierownicą kręcić w miejscu ale wymaga wyczuwalnie większej siły niż zaraz po odpaleniu) gaszę auto, czekam chwile i znowu na początku lekko i w 43 sec filmu znowu lekkie odbicie :/

Obrazek

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 24 lis 2018, o 15:07

Pytanie, orientuje się ktoś co jest podłączone wtyczką do maglownicy ?
widoczne na zdjęciach na tej archiwalnej aukcji
https://allegro.pl/maglownica-przekladn ... 14001.html
Obrazek

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 25 lis 2018, o 22:51

Jako że nie mogę edytować to kolejny raz pisze posta pod postem.

Z tego co udało mi sie ustalić to magiczna wtyczka przy maglownicy to tzw. MAGNETIC COIL cewka magnetyczna do której moduł SPS wysyła sygnał o różnym natężeniu prądu i w jakiś sposób reguluje siłą wspomagania


Kolory przewodów dochodzących do wtyczki to fioletowy i jasnoniebieski(od wtyczki do maglownicy chyba czarny i czerwony), takie same jak wychodzą z modułu wspomagania (pierwsze dwa od lewej)

Obrazek

bald
Aktywny
Posty: 94
Rejestracja: 4 sty 2016, o 22:03
Imię: Mariusz
Chevi: Captiva LT 2010r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ wspomagania - ssps/maglownica/pompa

Post autor: bald » 30 lis 2018, o 18:07

Aktualizacja:
Dzisiaj przyszedł nowy(używany) moduł wspomagania, i objawy dokładnie takie same jak na starym, czyli na poczatku wspomaganie jest ok a po chwili słabnie.
Albo jest coś nie tak z czymś innym, albo znając mojego pecha to trafił mi się uszkodzony moduł, hmm, jak by tak popatrzeć w przeszłość to żadna nowość z tym pechem :rotfl: :rotfl:

Jeszcze jedna uwaga po wypieciu z samej wtyczki przewodu doprowadzającego sygnał o predkości od modułu ABS, moduł wspomagania zachowuje sie dokładnie tak samo po wypieciu jak i przed wypieciem

Dzisiaj przy pomocy multimetr gorszego od marketowych :D porobiłem jakieś tam pomiary :) opisane na schemacie:

Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Captiva Elektryka / Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość