Wentylator chlodnicy w 1.4T

Stuka, puka, kapie, cieknie...
Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: etac » 2 paź 2013, o 19:23

Podobno ma tak pracowac i juz
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
KoM
Profesjonalista
Posty: 537
Rejestracja: 16 sie 2013, o 13:53
Reputacja: 1
Imię: Rafał
Samochód: Cruze 2.0 VCDI
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Odp: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: KoM » 2 paź 2013, o 22:37

He? Ale o ci chodzi?:)

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Odp: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: etac » 3 paź 2013, o 07:43

KoM pisze:He? Ale o ci chodzi?:)
Sie skarza ze wciaz chodzi wentylator, to pisze ze tak ma byc. I to nie jest tylko przypadlosc w Polsce, bo w wszystkich innych zagranicznych forach maja ten sam objaw. A ja zapraszam tutaj do dyskusji
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
Avatar
Fachman
Posty: 2463
Rejestracja: 9 sie 2013, o 08:08
Reputacja: 0
Imię: Marcin
Samochód: brak
Silnik:
Lokalizacja: Racibórz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: Avatar » 3 paź 2013, o 08:13

Hmm nie wiem jaka różnica jest w wydzielonym cieplu między silnikiem doladowanym a wersji bez turbiny ale sądzę że jest i to nie mała. W końcu spalanie jest bardziej gwałtowne dzięki sprezonemu powietrzu z turbo a silnik 1.4 to za duży nie jest sam z siebie generuje pewnie w okolicach 100-110km.

Wysłane z mojego HTC One X przy użyciu Tapatalk 4

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 9 kwie 2015, o 00:16

Swego czasu trochę interesowałem się tym zjawiskiem zwłaszcza, że dotyka ono również moje Kruzidło.

Być może rozgrzebuję niepotrzebnie temat dlatego w telegraficznym skrócie moje luźne spostrzeżenia.

Z tego co wyczytałem o silniku 1.4T to jego temp robocza to ok 105 st, z tolerancją do nawet 115... a więc całkiem sporo. Dlatego jeśli chodzi o wentylator chłodnicy, to początkowo myślałem, że to normalna praca, w końcu wskaźnik temp pokazywał, że wszystko jest w normie, płynu chłodzącego nie ubywało jakoś szczególnie dużo, niemniej dziwiło mnie czemu np przy 3 st włącza się już po przejechaniu kilku km.
Wg moich wstępnych obserwacji, gdy temp powietrza nie przekracza 10 st, albo sporo powyzej 20, wentylator włączał się już po osiągnięciu temp roboczej (ok 3-5 km, zależnie od pory roku).

Tłumaczyłem sobie to tym, że zimą widocznie auto jeździ na małym obiegu, a latem praca wentylatora jest normalna ze względu na wys temp powietrza.
Tymczasem w internecie dominują głosy zarówno, że 'ten typ tak ma' oraz, że winny jest wadliwy termostat, (w oplach astra z tym silnikiem i osprzętem problem podobno nie występuje...).

Dziś miałem 1 przegląd gwarancyjny swojego Cruze,a nie sugerowałem nic panom w ASO jedynie poprosiłem o sprawdzenie temp na 2 czujnikach oraz wspomniałem, o częstej pracy wentylatora. Przy odbiorze sami postanowili wymienić wspomniany wyżej termostat, umówiony jestem na tą przyjemność za tydzień, zobaczymy czy ten zabieg coś zmieni...
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

LordRahl
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 5 lip 2014, o 16:36
Reputacja: 0
Imię: Kamil
Samochód: Cruze SW 1.4 LT+
Silnik:
Lokalizacja: TSK
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: LordRahl » 9 kwie 2015, o 20:27

Daj znać, jaki będzie efekt. Gdzieś czytałem, że ktoś też wymieniał termostat, aktualizował oprogramowanie silnika, ale nic to nie dało. Ja mam to samo z tym wentylatorem.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 20 kwie 2015, o 15:21

Panom w aso część nie przyszła zgodnie z terminem i dopiero dziś mam wymianę. Dam znać po długim weekendzie czy jest poprawa jak auto zrobi trochę kilometrów.
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 23 cze 2015, o 17:58

Z pewną obsuwą spowodowaną zawirowaniami prywatnymi mogę wreszcie podzielić się wrażeniami po wymianie termostatu. W tym czasie, dzięki wspaniałej, zmiennej aurze, udało mi się pojeździć zarówno w dni upalne jak i takie gdzie temp oscylowała w przedziale 3-5 stopni. Poniżej wnioski.

Krótko mówiąc mogę stwierdzić, że w moim przypadku problem ciągłej pracy wentylatora zniknął. O dziwo po wymianie zauważyłem, że ma jakby 2 prędkości pracy:) (wcześniej niestety rozkręcał się zawsze na fulla...). Pracuje teraz jak w każdym innym samochodzie tzn w gorące dni włącza się przy dłuższym postoju w korku ale niekoniecznie od razu na max prędkość, zatrzymuje się po tym jak auto przyspieszy powyżej ok 18-20 km/h. Kręci na maxa oczywiście w momencie gdy włączona jest klimatyzacja niemniej jest to objaw normalny. Bez niej w końcu większość wycieczek przebiega w 'ciszy', co wcześniej wcale nie było takie oczywiste i niemal każda kończyła się wyciem spod maski. Teraz nawet podczas upałów wentylator potrafi nie włączyć się podczas postoju na światłach. Jeśli chodzi o wskazania temperatury to są one bez zmian we właściwym zakresie, po rozgrzaniu silnika, wskaźnik zatrzymuje się na 1 kresce przed połową skali.

Zastanawiające jest jedynie to, że gdy temp na zewnątrz nie przekracza 3-5 stopni na postoju wentylator także niekiedy włącza się na wolniejszym biegu, trochę tego nie rozumiem ale wydaje mi się (chociaż to tylko mój luźny domysł), że w takich warunkach pogodowych podczas jazdy miejskiej bez obciążeń (na codzien podróżuję najczęściej sam/z 1 osobą), chłodzenie odbywa się na krótkim obiegu. Wystarczy że jest cieplej o 3 - 5 stopni i wentylatora już wtedy nie uświadczysz.

Nie wiem czy przy okazji przeglądu lub wymiany termostatu panowie w ASO majstrowali coś przy sterowniku wentylatora, szczerze ośmielam się powątpiewać ale jeśli tak to nic mi o tym nie wiadomo (nie przyznali się). Być może MY2013 miał już poprawione sterowniki a być może wina nie leży po ich stronie.

Ciekawi mnie także jak to będzie z żywotnością termostatu, albo Cruze miał wadliwe/w jakiś sposób gorsze montowane fabrycznie albo mam pecha z termostatami samochodów tej marki. W Aveo po pierwszej zimie i ok 10 miesięcy od zakupu także musiałem go wymieniać. Na szczęście usterka nie była poważna ponieważ termostat zaciął mi się w pozycji otwartej i po prostu jeździłem przez parę dni na niedogrzanym silniku.

Trochę chaotyczny opis mi wyszedł niemniej wszystkim zmagającym się z ciągła praca wentylatora w silniku 1.4T polecam zainteresować się tematem wymiany termostatu. W moim przypadku pomogło:)
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 2 gru 2015, o 00:01

Ponieważ w ostatnich dniach na nowo 'przyjaźnię' się z dźwiękiem wentylatora chłodnicy (co ciekawe teraz gdy temp waha się między 7-0 st rozkręca się codziennie, latem dużo rzadziej) i jakoś nie chce mi się wierzyć, że termostat, który wymienili mi na 1 przeglądzie gwarancyjnym w kwietniu nie był w stanie przeżyć pół roku, postanowiłem poszperać w internecie w tym temacie i oto co znalazłem.

Na zagranicznym forum coś takiego:

(...) I've had a mild aftermarket tune on the car since ~3000 miles. Part of the tune involves lowering the thermostat's setting in the PCM to 200*F.

(...) I've read about Trifecta tuning etc...it amazes me that aftermarket companies can fix what GM can't?
Did GM set the T-stat temp so high for 'economy' reasons?

(...) More for emissions reasons. IIRC higher cylinder temperatures make gasoline combust more cleanly. The Cruze will let the engine run cooler to make more power when climbing a hill, or when sustained higher output is called for. IIRC it goes from 220*F to 200*F.


(...)

Przy małym obciążeniu silnika termostat jest podgrzewany elektrycznie dzięki czemu otwiera się przy wyższej temperaturze.

(...)

Natrafiłem także na coś ala manual (quasi)serwisowy i tam opis całego układu chłodzenia:

Układ chłodzenia

Zadaniem układów chłodzenia jest utrzymanie efektywnej temperatury roboczej silnika na wszystkich prędkościach obrotowych oraz we wszystkich warunkach eksploatacyjnych. Układ chłodzenia jest skonstruowany tak, aby odbierać około jednej-trzeciej ciepła generowanego w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy ciecz chłodząca jest zimna, jej przepływ do chłodnicy będzie odcięty, aż do otwarcia termostatu. Umożliwia to szybkie nagrzanie silnika. Zobacz następującą ilustrację odnośnie do elementów składowych w układzie oraz podstawowych ścieżek przepływu cieczy chłodzącej (...)

Termostat steruje przepływem cieczy chłodzącej. Wskutek oddziaływania temperatury cieczy chłodzącej, woskowana kulka termostatu rozszerzyła się, ściskając mechanicznie sprężynę główną w celu uruchomienia przepływu cieczy chłodzącej. Termostat zaczyna się otwierać w temperaturze 105°C (221°F), a pełne otwarcie następuje w temperaturze 120°C (248°F). (...)

Wentylator chłodzący jest zamontowany za chłodnicą w komorze silnika. Wentylator chłodzenia silnika jest napędzany energią elektryczną. Wentylator chłodzący pobiera powietrze przez chłodnicę w celu poprawienia wymiany ciepła między cieczą chłodzącą a atmosferą. W miarę wirowania łopatek wentylatora, zwiększają one przepływ powietrza przez rdzeń chłodnicy i poprzez skraplacz w pojazdach wyposażony w układ klimatyzacji. Wspomaga to przyspieszanie chłodzenia gdy pojazd jest nieruchomy, lub porusza się z niską prędkością.


źródło: http://www.autocats.ws/manual/chevrolet ... .html#4711

http://www.autocats.ws/manual/chevrolet ... Cruze.html -> w spisie treści: Opis i działanie układu chłodzenia — 1.4L LDD i LUJ

Nie jestem wybitnie techniczny ale wstępnie nasuwają mi się następujące wnioski:

- Pomijając wybitne przypadki awarii termostatu, wychodzi na to, że układ chłodzenia jest celowo zestrojony tak, by termostat otwierał się jak najpóźniej (rzekomo w grę wchodzi tu 'czystość' spalin...). Silnik ma temp roboczą ok 105 stopni, jeżeli w tym momencie dopiero termostat zaczyna się otwierać, a wentylator jest tak zaprogramowany w module sterującym żeby pracował nieprzerwanie przy temp 105-106 stopni to zaistniała sytuacja nigdy się nie zmieni, poza przypadkami dużego obciążenia silnika... (ewentualnie ja to całkowicie źle rozumiem)
- jak wyczytałem na konkurencyjnym forum, w astrach z silnikiem A14NET (czyli nasz LUJ) problem wentylatora nie występuje -> tego niestety nie udało mi się w żaden sposób potwierdzić, nie znalazłem jednoznacznych informacji, niemniej jeśli tak jest to wniosek nasuwa się jeden - musi być tam ustawiony niższy próg otwarcia się termostatu (strzelam że otwiera się 10-20 °F wcześniej?)
- idąc dalej tym tropem wydaje mi się, że jedynym rozwiązaniem problemu często/ciągle pracującego wentylatora jest (poza kontrolą sprawności termostatu), przeprogramowanie ECM tak by pozwalał na otwarcie termostatu o ok 10 st (20 °F) wcześniej. Pytanie tylko czy jakiekolwiek ASO się tego podejmie? Jeśli nie to być może jedyną alternatywą będzie jakaś forma chiptuningu...

Czy ktoś na forum orientuje się w ogóle czy ASO jest w stanie dokonać jakichkolwiek zmian w ECM? (osobiście mam spore wątpliwości na nie, w ASO mogą być nie kumaci w tym temacie i/lub nie będą mogli tego zmienić bo REGULACJE, UNIA, EURO 5 itp...). Jeśli chodzi o tuning powerboxami to mam mieszane uczucia, niby są tam ponoć korzyści w ramach poprawionego spalania, responsywności gazu, przyrostu mocy i momentu ale liczba zalet równa się niemalże liczbie wad (większe zużycie podzespołów, opon, konieczność częstszych wymian filtra powietrza itd.), za granicą w US są zadowoleni, na pl forach nie znalazłem za bardzo opinii osób, kt zdecydowały się chip tuningować Cruze'a 1.4T. Do tego dochodzi kwestia znajomości tego silnika przez tunerów i dopasowanie chipa pod kątem progów temperatur otwierania termostatu...

Na koniec kilka informacji o samym silniku (z for oplowskich niemniej są to te same silniki, różnią się tylko kodem):

Kod silnika: A14NET (LUJ) - turbodoładowana jednostka o poj. 1364 cm3. Turbosprężarka w tym silniku jest zintegrowana z kolektorem wydechowym i chłodzona cieczą. Osiąga 240tyś obr/min. Sprężone w niej powietrze zostaje ochłodzone w intercoolerze co zwiększa jego gęstość i poprawia napełnianie cylindrów. Żeliwny kadłub jest dodatkowo wzmocniony zintegrowanymi, w jeden element, pokrywami łożysk głównych. W celu poprawy odprowadzenia ciepła zastosowano natrysk oleju na denka tłoków, chłodnicę oleju i drążone zawory wydechowe wypełnione sodem.
Silnik posiada zmienne fazy rozrządu umożliwiające zmianę kąta otwarcia zaworów ssących do 60o i wydechowych do 45o. Zwiększa to elastyczność jednostki napędowej i - dzięki regulacji czasu współotwarcia zaworów ssących i wydechowych - umożliwia rezygnację z zaworu recyrkulacji spalin. Napęd wałków rozrządu zrealizowano za pomocą łańcucha. Zastosowano również hydrauliczną kompensację luzów zaworowych.
Osłona łańcucha rozrządu wykonana została ze stopu aluminium i zawiera w sobie pompę oleju o zmiennym wydatku i pompę cieczy chłodzącej napędzaną paskiem wieloklinowym.
Układ chłodzenia zawiera elektrycznie sterowany termostat znany z Astry H. Przy małym obciążeniu silnika termostat jest podgrzewany elektrycznie dzięki czemu otwiera się przy wyższej temperaturze.
Tak jak wszystkie silniki benzynowe w tym modelu również zastosowano elektrycznie sterowaną przepustnicę i zrezygnowano z przewodów zapłonowych. Ich funkcję spełnia moduł zapłonowy umieszczony bezpośrednio na świecach.
Za turbosprężarką umieszczono katalizator wyposażony w dwie sondy lambda.
W celu zminimalizowania drgań przenoszonych na układ napędowy zamontowano dwumasowe koło zamachowe.
Moc maks. 103 kW (140 KM)/4900-6000 obr/min.
Moment maks. 200 Nm/1850-4900 obr/min.
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 2 gru 2015, o 09:45

Update w dokumentacji z 2012 roku:

Termostat stanowi stałą część obudowy termostatu (1). Termostat steruje przepływem cieczy chłodzącej. Jest to urządzenie elektroniczne sterowane siatkowo z pastylką woskową. Po wpływem temperatury cieczy chłodzącej i/lub przepływu prądu, pastylka woskowa ulega stopieniu, co powoduje otwarcie termostatu. Umożliwia to przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę. Elektroniczne ogrzewanie termostatu jest sterowane przez moduł sterujący silnika. Termostat zaczyna się otwierać przy 0V w temperaturze 105°C (221°F) i przy 12V w temperaturze 80°C (176°F). Pełne otwarcie następuje przy 120°C (248°F). To, czy otwarcie termostatu zostanie wsparte elektronicznie ogrzewaniem lub nie, zależy od warunków obciążenia, które są zdefiniowane jako parametry w siatce.

http://www.autocats.ws/manual/chevrolet ... .html#4711
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 2 gru 2015, o 23:23

Czy ktoś na forum orientuje się w ogóle czy ASO jest w stanie dokonać jakichkolwiek zmian w ECM?
Zapewne upgrade softu na nowszą wersję zrobić mogą. Ale tego ->
jedynym rozwiązaniem problemu często/ciągle pracującego wentylatora jest (poza kontrolą sprawności termostatu), przeprogramowanie ECM tak by pozwalał na otwarcie termostatu o ok 10 st (20 °F) wcześniej.
-> tego nie zrobią. Nie ma takiej możliwości ingerencji, zwłaszcza w ASO.

Ja często za dużo się rozpisuję ale ty chyba przebiłeś mnie :D Obawiam się, że mało komu chce się przebrnąć przez ten gąszcz tekstów i luźnych cytatów. W skrócie jaki jest główny twój problem?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 3 gru 2015, o 10:51

Hmm, no niestety, mam skłonności do pisania krótko inaczej i węzłowato... :) W skrócie problem w Cruze z 1.4T jest taki, że wentylator chłodnicy w większości przypadków załącza się i wyje bez/niemal bez przerwy zarówno latem jak i np teraz w okresie jesienno-zimowym, nawet podczas jazdy z dużymi prędkościami. Centrala GM w PL temat ogólnie zlewa pisząc, że tak ma być bo tak jest zaprojektowane itd. W części samochodów termostat jest do wymiany (przycina się) ale nawet po tej operacji wentylator niewiele się uspokaja:) Ja ogólnie mam np teraz tak że jadąc do pracy krótki odcinek w mieście przy ok temp 4-7 st na zew zawsze u celu podróży oraz stojąc na światłach słyszę/czuję że wentylator pracuje pod maską co jest dziwne i irytujące. Z materiałów, kt wkleiłem w powyższy elaborat wywnioskowałem, że wina leży głównie w sofcie, jest ustawiony tak żeby termostat otwierał się możliwie jak najpóźniej a podyktowane jest to chyba tylko normami czystości spalin? Jankesi bawiący się w tuning potrafią sobie podobno obniżyć próg temp dla termostatu, zapewne masz rację, że ASO nie wykona takiej operacji, przy okazji przeglądu poproszę ich co najwyżej o wgranie najnowszego softu (o ile jest nowszy niż ten z MY 2013)...
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 3 gru 2015, o 12:15

Jeżeli konstrukcja wymyślona tak została żeby silnik pracował na mocnym dogrzaniu to wg mnie nie ma w tym co mieszać. Kwestia czy twój silnik zachowuje się tak samo jak inne egzemplarze. Może problem nie tkwi w termostacie tylko w czujniku temperatury płynu? Podaje ECMowi za wysoką niż jest w rzeczywistości, wtedy ECM włącza za wcześnie dmuchanie nawet gdy termostat nie jest otwarty. Jak tak jest to tez by mi się to nie podobało. Czy efekt masz taki, że wiatrak dmucha nawet przy zamkniętym termostacie i zimnej chłodnicy?

Normalnie sterowanie temperaturą odbywa się w kolejności- pierwszy krok otwarcie termostatu, a drugi załączenie dmuchawy schładzającej chłodnicę. Odwrotnie wydaje się być nielogiczne.Wtedy dmucha bez sensu. Chyba, żeby przyjąć, że dmuchający wiatrak chłodzi nie tylko chłodnicę ale także korpus silnika i jakoś przez to wpływa na obniżanie temperatury. :zastanawiasie: Nie wiem czy takie rozwiązania są brane pod uwagę? Może silniki mają już na tyle niską pojemność cieplną (aluminium + mały gabaryt), że takie rozwiązanie się przyjmuje? :zastanawiasie:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 3 gru 2015, o 16:19

Wiatrak się kręci w sytuacji gdy przewód odprowadzający płyn z chłodnicy z lewej strony silnika jest zimny, a ten z prawej może nie gorący ale wyraźnie cieplejszy. Na zimnym silniku wentylator nie dmucha ale o takich przypadkach też czytałem.

Wstępnie wydaje mi się, że jest po prostu ustawiona zbyt mała różnica temperatur pomiędzy momentem otwierania się termostatu a załączeniem wentylatora. W starszych oplowskich silnikach termostat otwierał się przy ok 91 st a wentylator włączał 10 st później, tutaj są to okolice 104,444 (z przeliczeń farenheitowych - 220F), stopni a od 105-106, bardzo często chłodzenie jest wspomagane przez wiatrak:) Z czego to wynika nie mam pojęcia, być może ma to związek z niską pojemnością cieplną, być może z jeszcze czegoś innego. Powoli zaczynam przekonywać się do tego, że ten typ tak ma i trzeba się przyzwyczaić, niemniej na pewno w kwietniu kiedy wypada mi 2 przegląd gwarancyjny poproszę o sprawdzenie czujników, termostatu i zapytam o nowy soft. (na pierwszym przeglądzie ASO samo zaproponowało wymianę termostatu ale wtedy ten wiatrak po prostu nie chciał się 'zamknąć':) ). Najbardziej denerwuje mnie to, że w niektórych przypadkach podczas jazdy wentylator pracuje mimo iż auto porusza sie np 80 na godzinę i ogólnie pracuje częściej zimą niż latem:) Niezależnie jednak od warunków na zew czy jest 0 czy 40 st na plusie wskaźnik temp płynu pokazuje że jest wszystko ok (ok 1-1,5 kreski przed połową skali). Ot taki dziwny zamysł inżynierski... Dla porównania w Aveo wolnossącycm to ja nawet nie wiem jak brzmi ten wentylator bo chyba nigdy mi się jeszcze nie włączył... :)

Na koniec dziwne wydaje mi się też to, że problem występuje także w Orlando 1.4T (o Traxach nie słyszałem), a w Astrze z A14NET podobno nie... :zastanawiasie:
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 3 gru 2015, o 22:13

Termostat o którym mowa to chyba taki czyli z elektrycznym wspomaganiem.
Obrazek
To taka hybryda klasycznego termostatu + grzałka wspomagająca. Dziwna konstrukcja ale chyba zaczynam rozumieć jej cel. Tym rozwiązaniem udaje się zmieniać charakterystykę regulacyjną - tzn otwiera się nie po trochu ale nagle na oścież w momencie w którym zadecyduje o tym ECM. To powoduje, że szybciej nagrzeje się silnik bo nie będzie efektu popuszczania na chłodnicę w niższej temp płynu. Zadziała tak trochę cyfrowo, zero-jedynkowo. Z drugiej strony mechanika zapewnia bezpieczeństwo bo nawet bez elektrycznego wspomagania mechanicznie też się otworzy - ale w odpowiednio wyższej temperaturze niż klasyczne rozwiązania, bo ma bimetalikę ustaloną na wyższy stopień.

Wskaźnik na desce to element marnej dokładności. Warto byś odczytał temperaturę widzianą dokładnie przez ECM, czyli przez OBD2 podłączyć się np do Torque Pro. Może coś by się udało więcej wywnioskować.
Faktycznie kompletnie dziwaczna wydaje się sytuacja uruchamiania wiatraka gdy na wyjściu chłodnicy jest zimno. To nie ma sensu.
Dywaguję potencjalne sytuacje twojego objawu:
1. Usterka termostatu - może też jego grzałki, lub przewodu do grzałki. Nie wiem czy ECM ma zaimplementowaną samo-diagnostykę tego obwodu :zastanawiasie: Może nie ma.
2. Jakaś blokada na chłodnicy lub doprowadzeniach - coś się przytkało i słaby przepływ przez chłodnicę.
3. Za niski poziom płynu.
4. Nieprawidłowy sygnał czujnika temperatury silnika powodujący przedwczesne uruchamianie wentylatora.
5. TTTM - czyli błąd, wada w oprogramowaniu lub inna wada fabryczna.

Odczyt temperatury z OBD2 mógłby rozjaśnić i ewentualnie wyeliminować niektóre punkty.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 4 gru 2015, o 00:16

Tak, to najprawdopodobniej właśnie ten termostat
2373025.png
2373025.png (32.16 KiB) Przejrzano 9917 razy
Informacja dodatkowa nt jego pracy (z kilku postów wyżej) Elektroniczne ogrzewanie termostatu jest sterowane przez moduł sterujący silnika. Termostat zaczyna się otwierać przy 0V w temperaturze 105°C (221°F) i przy 12V w temperaturze 80°C (176°F). Pełne otwarcie następuje przy 120°C (248°F). To, czy otwarcie termostatu zostanie wsparte elektronicznie ogrzewaniem lub nie, zależy od warunków obciążenia, które są zdefiniowane jako parametry w siatce. -> czyli jak rozumiem różne wartości temperatur przy 0V i 12V, to kwestia obciążenia silnika, zapotrzebowania na moc itd? Niekiedy mam przypadki, że raz na ileś wentylator 'nie zaskoczy' ale zwykle mój styl jazdy nie różni się za bardzo od siebie.

Wskaźnik na desce prawdę mówiąc nie wiem z jakiego czujnika dokładnie podaje te wskazania, przy głowicy czy pod chłodnicą i rzeczywiście jeździłem w różnych warunkach od dwucyfrowych mrozów po 40 st w cieniu w tym roku i zawsze pokazywał to samo:) Także traktuję go raczej ogólnie.

Z mierzeniem dokładniej temperatury mogę mieć problem, posiłkuję się w tym temacie spostrzeżeniami innych osób i z ich obserwacji wynika że went zaczyna swoją pracę przy 105-106 stopni i potrafi pracować bez przerwy nawet przez 5 i więcej minut kiedy auto stoi (czyli 'małe obciążenie'?)

Jeśli chodzi o dywagacje: punkt 3 odpada, stan płynu sprawdzam regularnie, miałem nie tak dawno ubytek ale uzupełniony różowym dex coolem (weszło ok 0,6 l), punkt 1 zasadniczo na tą chwilę bym także wykluczył, termostat był wymieniany w kwietniu, jakaś poprawa od tego czasu jest (wcześniej went pracował jeszcze częściej), punkt 2 powinien zostać wykluczony na przeglądzie (tak przynajmniej naiwnie myślę), a na pierwszym gwarancyjnym niby wszystko było ok, na tą chwilę odsunąłbym to jako podejrzenie drugorzędne. Najbardziej zaś stawiam na punkty 5 i 4 (chociaż czujnik wg ASO w kwietniu także był w porządku...), wina może leżeć po stronie sterownika czy czujnika który włącza wichurę tak jakby na stopień lub dwa za wcześnie w stosunku do otwarcia termostatu. I kiedy termostat się otwiera przy 105 to wentylator już pracuje bo czujnik go włączył przy (powiedzmy) 102 stopniach.
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 4 gru 2015, o 08:40

czyli jak rozumiem różne wartości temperatur przy 0V i 12V
0V - to grzałka wyłączona
12V - to grzałka załączona
Niekiedy mam przypadki, że raz na ileś wentylator 'nie zaskoczy' ale zwykle mój styl jazdy nie różni się za bardzo od siebie.
sugeruje, że to nie jest normalna sytuacja :zastanawiasie:
Z mierzeniem dokładniej temperatury mogę mieć problem
Dlaczego?
Kupujesz interfejs bluetooth pod OBD2,
http://allegro.pl/bezprzewodowy-interfe ... 42975.html

smarkfona z androidem zapewne jakiegoś masz, za 15zł nabywasz Torque Pro na androida.
https://play.google.com/store/apps/deta ... owl.torque
Gniazdko OBD2 masz na wierzchu pod lewym kolanem. Inwestycja warta na przyszłość do diagnostyki wszelkich przypadków.

Zastanawiam się jak zweryfikować czujnik. Przykładowo gdyby zawyżał wskazania temperatury to przez OBD2 odczytamy 90C gdy w rzeczywistości będzie np. 80C.
W jaki sposób to wykazać :ocochodzi: Nie mam pomysłu.
Zna ktoś jakiś chytry sposób? Bez wykręcenia i porównania charakterystyki temperaturowej z wzorcową (np pomiar jego rezystancji w rożnych temp) to nie wiem jak inaczej to skontrolować.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

pawelwaw84
Wymiatacz
Posty: 1002
Rejestracja: 24 mar 2014, o 10:23
Reputacja: 13
Imię: Paweł
Samochód: Captiva lift 2013
Silnik: 2.0d 163KM
Lokalizacja: Ząbki k.Warszawy
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawelwaw84 » 4 gru 2015, o 08:47

Jesteście w 100% pewni, że to nie wina działania ukrytej klimatyzacji? Z tego co zauważyłem, to mimo iż na panelu klimatyzacja jest wyłączona, to czasem się włącza np. w trybie auto lub jednym z ustawień wraz z szybą. Sprawdziłbym czy rurki od klimy są zmrożone, wtedy kiedy wydaje Wam się, że wiatrak działa a nie powinien. Też mam 1,4t ale jakoś we wnętrzu tego wiatraka nie słyszę ani nie czuję, więc mi to nie przeszkadza. Czasami wychodząc z auta przyłapałem wentylaor, kiedy silnik nie był jeszcze rozgrzany, ale zwalam to raczej na załączającą się klimę. To, że klima ukryta działa rozpoznaję po obrotach na jałowym - wskazówka jest bliżej 1000obr., bez klimy bliżej 5000obr.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 4 gru 2015, o 08:55

Bystre spostrzeżenie :ok:
pawel_b9 - nie masz czasem uruchomionego nawiewu na szybę? :|
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 4 gru 2015, o 09:17

No właśnie nie posiadam na stanie interface'u :) Ale jako że byłem grzeczny to może Mikołaj przyniesie :P bo inwestycja rzeczywiście dobra na przyszłość. Jak to się stanie to na pewno pobawię się w pomiary.

Tak, ukryta klima nie działa, bo nawiew mam ustawiony tylko na twarz specjalnie żeby ją wykluczyć. Guzikiem także jej nie włączam do obserwacji, a o auto ustawienia się nie martwię bo to manual:) Ale w temacie ukrytej klimy będąc, czasem zdarza się tak, że w momencie gdy silnik jest rozgrzany i korzystam z nawiewu na szybę i gdy powiedzmy na ok 5 min, przed dotarciem do celu zmieniam kierunek nawiewu na twarz i klima przestaje działać, wentylator nadal pracuje i to często właśnie na wyższych obrotach, tak jakby użycie klimy 'zawieszało go' w trybie pracy:) Zauważyłem też że warunki dla pojawienia się wichury zależą najwięcej od temp na zewnątrz - zazwyczaj nie rozkręca się w temp poniżej 0 i od ok 11-24 st (chyba że klima). Nic nie chcę nikomu sugerować ale wiele osób jeżeli nie ma nawyku chłodzenia turbinki na biegu jałowym nawet po jeździe miejskiej może zwyczajnie nie zauważyć, że ten wentylator pracuje. Na 1 biegu przy zamkniętych szybach jest słabo słyszalny w środku (przy radiu to już w ogóle nie), natomiast na 2 biegu lekko wyczuwalne są drgania na kierownicy no i szum już wyraźniejszy. Skoro w środku go prawie nie słychać to po co drążyć temat?:) Po 1 wg mnie zachowanie jest dziwne bo do tej pory w żadnym aucie się z czymś takim nie spotkałem, po 2 mam obawy co do żywotności wentylatora przy takiej charakterystyce pracy oraz co do sprawności całego układu chłodzenia, z reguły ciągle wyjący wiatrak nie oznacza nic dobrego... :)

Nie mam pomysłu na bezinwazyjną weryfikację czujnika. Z drugiej strony problem nie dotyczy tylko mojego egzemplarza, na konkurencyjnym forum wątek rozpoczęty na kilka miesięcy zanim w ogóle kupiłem swojego Cruze'a. W tym momencie gdyby czujniki były wadliwe byłaby albo akcja serwisowa albo ktoś po sprawdzeniu/wymianie napisałby że problem zniknął i temat byłby zamknięty. Obstawiam, że albo jest to jakaś dziwny zamysł inżynierski szpeców od GM, albo wada fabryczna albo nie przemyślany soft.
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 5 gru 2015, o 21:27

Ciekawe, że zauważasz załączanie dmuchawy. U mnie w olku jest to kompletnie niewyczuwalne. A może problem że u ciebie dmuchawa leci od razu na najwyższym biegu? Tak się dzieje przy usterce rezystora biegów dmuchawy. Tylko nie wiem czy tu jeszcze takie coś jest stosowane czy już poszli w regulację PWM.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 9 gru 2015, o 07:52

Hmm, słyszę ją głównie stojąc już na parkingu (zostawiam bieg jałowy jak np idę grzebać do bagażnika czy zbieram swoje zabawki do kupy w aucie) ale teraz będąc na to wyczulony i jeżdżąc z wyłączonym radiem jestem w stanie usłyszeć, załączanie się wenta np na światłach (przy max prędkości wyczuwalne są na postoju także takie mini drgania na kierownicy).

Dmuchawa nie załącza się zawsze na maxa, prawdę mówiąc nie wiem od czego to zależy. Z moich obserwacji wynika, że na pewno to czy w ogóle zadziała jest w głównej mierze uwarunkowane temp. powietrza, powyżej 10 st jest spokój. w przedziale 1-9 działa po rozgrzaniu silnika i 1 postoju np na światłach... :)
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 9 gru 2015, o 08:20

Może to służy studzeniu turbiny ? :zastanawiasie:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
pawel_b9
Aktywny
Posty: 71
Rejestracja: 27 lut 2015, o 12:48
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Aveo T255, Cruze1.4T
Silnik: 1,2 86KM, 1.4T 140 KM
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: pawel_b9 » 14 gru 2015, o 15:04

Też to brałem pod uwagę, jedynie skoro tak to czemu w astrze czy u konkurencji z ecoboostai czy tsi takiego zjawiska nie ma? :zastanawiasie:

No nic, umówiłem się na szybkie sprawdzenie układu chłodzenia, czujników i termostatu (i przy okazji wsporników lusterek), zobaczymy czym mnie zaskoczą:)
Cruze HB 1.4T, Aveo T255 1,2 16v

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wentylator chlodnicy w 1.4T

Post autor: wszim » 14 gru 2015, o 22:52

To jest argument. Jeśli w bliźniaczym silniku takiego zachowania brak - to znaczy, że zakręciliśmy diagnostyczne kółko i wracamy do punktu wyjścia. W zasadzie do tego do czego sam doszedłeś. Usterka czujnika temp, termostatu, lub marne oprogramowanie. Zastanowiłem się czy ECMy dla tych silników w różnych markach są te same czy jednak różne, tzn każda z firm stosuje sobie swoje rozwiązania? :ocochodzi: Żelastwo jest to samo, ale sterowanie chyba jednak tworzone niezależnie.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość