Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: etac » 17 paź 2016, o 21:00

krzyc pisze:Sprawdzenie kompresji było ponad 3 lata temu, ?
chyba żartujesz, ze na podstawie wyników sprzed 3 lat teraz szukasz zgodności w silniku. Wyszczerbiony, niedomykający się zawór, to wszystko wpływa na proces spalania, a także wypadania zapłonów. Przy zainstalowanym LPG taki efekt zużycia ukladu zaworowego to normalne.

Co do luzu zaworowego, to Chevi ma silniki na hydraulicznych jak na typowych szklankach, niestety nie wiem jaki masz silnik, tutaj poprosze naszych specjalistów od silników w Lacetti o wypowiedzenie się.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 4008
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 51
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: Sebastian » 17 paź 2016, o 21:25

Ja tam pomiar kompresji bym spróbował sam zrobić, miernik widzę, że już za 65zł + KW jest do kupienia więc nie jest to mega wysoka cena.
Znajomy mechanik robił kapitalkę już w lacetti 1.8, więc może coś z tymi silnikami jest nie tak...
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

krzyc
Aktywny
Posty: 52
Rejestracja: 14 kwie 2014, o 17:12
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Nubira 1.8 121KM
Silnik:
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: krzyc » 17 paź 2016, o 23:04

W momencie dokonywania pomiaru sprężenia były dokładnie takie same objawy jak dziś tzn. P0300 i wypadające środkowe cylindry - w związku z tym zostało to jak dla mnie wykluczone. A że z tematem walczę już 3 lata to może wydawać się to żartem - niemniej uważam, że wykluczając po kolei wszystkie możliwości kiedyś problemu się pozbędę.

A problem jest raczej natury kosmetycznej, bo mam go od początku (kupiłem samochód z zaślepioną kontrolką MIL) i przejechałem już z nim niemal 50.000 km. Nie widzę sensu ciągłego sprawdzanie czegoś, co już wiem, że na błąd wpływu nie ma. Oczywiście mogę mieć takie szczęście, że w międzyczasie psują mi się kolejne elementy dające dokładnie takie same efekty, ale nie oszukujmy się, szansa na to jest raczej znikoma.

Natomiast zdania „ma silniki na hydraulicznych jak na typowych szklankach” nie rozumiem - wszystkie silniki benzynowe w Lacetti mają hydrauliczne popychacze (szklanki?), czyli z mojej wiedzy wynika, że zaworów się nie ustawia - ew. mogą być uszkodzone popychacze lub złe ciśnienie oleju jak rozumiem.

Szkoda, że nikt z Forumowiczów nie odniósł się do moich spostrzeżeń co do możliwości uszkodzenia samego układu diagnostycznego (koła zębatego wału, czujnika wału, problemu w instalacji elektrycznej, problemu w ECU, ew. jeszcze innego problemu powiązanego) i ew. możliwości zdiagnozowania tego, bo na to bardzo liczyłem.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: wszim » 17 paź 2016, o 23:40

krzyc pisze: Szkoda, że nikt z Forumowiczów nie odniósł się do moich spostrzeżeń co do możliwości uszkodzenia samego układu diagnostycznego (koła zębatego wału, czujnika wału, problemu w instalacji elektrycznej, problemu w ECU, ew. jeszcze innego problemu powiązanego) i ew. możliwości zdiagnozowania tego, bo na to bardzo liczyłem.
Jak dla mnie identyczna ilość braku zapłonów na dwóch cylindrach (choć defacto zapłony występują) nie może się brać z przyczyn innych niż błąd w diagnostyce dokonanej przez ECU. Żadne złe kompresje, cewki czy świece, nic co daje usterkę w wymiarze losowym. Tu jest ewidentnie logicznie, wręcz algorytmicznie powtarzany ten sam objaw.
Wg mnie to nie awaria silnika tylko błąd diagnostyki, czyli błąd z czujników.
Moduł sterujący silnika (ECM) korzysta z informacji z czujnika położenia wału korbowego (CKP) oraz z czujnika położenia wałka rozrządu (CMP) w celu ustalenia, czy występują przerwy zapłonu silnika. Poprzez monitorowanie zmian prędkości obrotowej wału korbowego dla każdego cylindra, moduł ECM może wykryć zdarzenia pojedynczych przerw zapłonu.
...
Problem z przerwami może wynikać z usterki koła oporowego.
Na tym bym się skupił. Może jest gdzieś uszczerbana zębnia koła, którą czyta czujnik wałka lub czujnik wału?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: etac » 18 paź 2016, o 08:32

Wojtek, żeby to sprawdzić trzeba mieć 100% pewność co do mechanicznej strony silnika, ale jak ktoś mówi ze 3 lata temu sprawdził i było ok, nie potrafi powiedzieć czy luzy na zaworach są prawidłowe, to ja mu nie pomogę.

Najgorzej jest jak ktoś o coś pyta, a sam uważa ze wie najlepiej. To po co pyta. :H

Krok polegający na sprawdzeniu elektroniki, to już proces bardziej złożony i nawet nie wiem czy któreś z ASO dałoby sobie rade, bo tutaj pomógł by tylko dobry elektronik z oscyloskopem i pełna diagnostyką silnika od strony elektroniki, ale ten pewnie tez zacznie od takich rzeczy jak luzy zaworowe, kompresja, a nawet wejście do komory spalania z kamerą, aby nie zdejmować głowicy, potem zacznie sprawdzać, czujniki położenia, czujnik spalania stukowego itp itd.

Tutaj może być nawet standardowy problem z podwieszaniem się zaworów w wyniku nałożenia się nagaru na trzonki zaworowe, ale tutaj na forum do tego nie dojdziemy.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: wszim » 18 paź 2016, o 09:16

Krzychu ale zwróć uwagę, to nie może być usterka o której piszesz (luzy zawory etc) bo kilka razy Krzyc pisał, że silnik pracuje prawidłowo i aksamitnie. Tych rzekomych braków zapłonów nie ma. Zapłony są, tylko ECU jest wprowadzany w błąd i myśli że ich nie ma. Mnie wychodzi wniosek związany z czujnikami na bazie których ta rzecz jest detektowana. Z tym, że jeżeli by to był sam czujnik to problem miałby charakter bardziej losowy lub dotyczył wszystkich cylindrów a nie tylko konkretnych dwóch. Identyczna ilość co do jednego zgubionych zapłonów na dwóch cylindrach jest zaskakująca.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24970
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 301
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: etac » 18 paź 2016, o 09:33

Dlatego właśnie szukam w zakresie mechaniki ukladu zapłonu, a nie elektroniki. Jakby to była sprawa elektroniki to siałby P0300 po wszystkich cylindrach.

Jeśli mamy sobie pomóc, to muszę znać konkrety, jeśli chcemy sobie pogadać, to porozmawiajmy sobie dalej, ale ja już nie czytam tego wątku. :/

Problem z zapłonem w silnikach z lat 2003-2006 byl generalnym i znanym problemem i każda z tych jednostek była traktowana identycznie według zasad postępowania logicznego.

Ponadto w postach brakuje podstawowych rzeczy:
- rocznik samochodu
- rodzaj silnika (nie moc)
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

krzyc
Aktywny
Posty: 52
Rejestracja: 14 kwie 2014, o 17:12
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Nubira 1.8 121KM
Silnik:
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: krzyc » 18 paź 2016, o 13:10

W temacie jest Lacetti 1.8 121KM - czyli silnik F18D3 - przepraszam, ale dla mnie było to oczywiste. Rocznik 2007 - tego nie podałem.

Lecę po kolei wszystko co mi wpadnie do głowy i co nie generuje przesadnych kosztów - kierując się „logiką mechanika z częstochowskiego Chevroleta” wywaliłem ok. 700 zł na cewkę - dziękuję, wystarczy. Moja głupota - nie wierzyłem, że to pomoże, ale chciałem mieć spokój. W zasadzie odkąd zobaczyłem, co rejestruje komputer, to na wszystkie sugestie co do problemów mechanicznych patrzę sceptycznie, ale jestem otwarty jeżeli ktoś uzasadni swoją wypowiedź.
Nie będę wracał do ponownych sprawdzeń, jeżeli coś nie ma wpływu na błąd - skoro 3 lata temu nie pomogło, to dziś z pewnością będzie podobnie. Dla mnie wydaje się to logiczne.

Dzięki wszim, to co piszesz jest ciekawe, szkoda tylko, że nie znam się na budowie silnika. Ale mam wrażenie, że rozwiązałeś zadanie z gwiazdką (przynajmniej jak dla mnie - laika). ;)

Teraz mogę pisać głupoty, ale po przeczytaniu tego co piszesz myślę tak:
- 1 cykl pracy silnika to z tego co wiem 2 obroty wału.
- jeżeli źle będzie wykrywany np. 1 ząb koła zębatego na wale, to każdy obrót będzie odczytywany jako błąd cylindra, ale w jednym cyklu jest on wykrywany 2 razy, czyli błąd pojawi się na 1 i 4 cylindrze, albo na 2 i 3. Stad na 200 obrotów silnika mogę mieć po 100 wypadniętych zapłonów na cylinder 2 i 3.
- jak podłączę silnik do oscyloskopu to powinno to być pięknie widoczne.
Potwierdzić uszkodzenie można też kamerką endoskopową pewnie.
No to szukam elektromechanika, który jeszcze nie sprzedał swojego oscyloskopu.

Tylko gdzie jest to koło zębate i czujnik w tym silniku F18D3? Nie widzę do niego za dużo dokumentacji, ale analizując zdjęcia części wydaje mi się, że to jest na wale w bloku silnika od strony skrzyni biegów - czyli wymiana to remont silnika jak sądzę. A może macie jakąś dokumentację, gdzie widać umiejscowienie czujnika CKP? Czy to jest to co zaznaczyłem kółkiem czerwonym na załączniku?
Załączniki
silnik.jpg
silnik.jpg (84.61 KiB) Przejrzano 3756 razy

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: wszim » 18 paź 2016, o 14:52

Może zacznij od kontroli zębni czujników wałków rozrządu, one są na górze. Nie znam konkretnie konstrukcji rozwiązania w tym silniku, ale czujnik wałka rozrządu czyta chyba bezpośrednio z ząbków kół wałków.
jakiś przykład
Obrazek
To wszystko moje gdybanie bo silnika nie znam. Był watek o złamanym ząbku czujnika http://forum.chevroletteampoland.com/vi ... any#p61006

Obrazek

czujnik wału np
ObrazekObrazek
i daje taki sygnał do ECU
Obrazek

Na pewno trzeba się zorientować gdzie w tym silniku są te czujniki i z jakiego elementu generują swój sygnał. mechaniczne uszkodzenie tego elementu może dawać taki efekt jak u ciebie.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

andei
Świeżak
Posty: 2
Rejestracja: 29 gru 2014, o 19:44
Reputacja: 0
Imię: Andrzej
Samochód: Lacetti 1.8
Silnik:
Lokalizacja: Leżajsk
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: andei » 18 paź 2016, o 20:27

Witam.Krzychu jak odczytujesz te błędy?Ja też mam to wypadanie na tym samym silniku czyli F18D3.Tylko,że niezbyt często i jest ledwo wyczuwalne szarpnięcie szczególnie przy ruszaniu czyli pierwszy może drugi bieg.Komputer raz zarejestrował błąd czyli miganie kontrolki check i silnik w trybie awaryjnym.Po odłączeniu akumulatora błąd zniknął,ale szarpnięcia pozostały.Świece wymienione problem nie rozwiązany.Oczywiście klapy w kolektorze dolotowym też w nie najlepszym stanie,ale to już mi nie przeszkadza.

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 4008
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 51
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Lacetti 1.8 121KM wypadanie zapłonów P0300

Post autor: Sebastian » 19 paź 2016, o 21:12

A może jakiś jeden czujnik pada w taki perfidny sposób? Mój czujnik wałka co jakiś czas wywalał P0341/0342, i musiałem odpalać jakby "na dwa razy" (bo w pewnym momencie odpalania jakby zapłon odcinał), ale tak auto jeździło ok, i P0300 nie było. Chociaż nie - raz to miałem, ale podczas dłuuugiej jazdy autostradą, ciągle z prędkościami od 120 wzwyż, ale po regulacji LPG w tym roku się nie pojawiło.
Ew. jakbyś go chciał to mogę Ci go dać, popróbujesz na nim (co jakiś czas przelatuje w weekendy przez Cz-wę DK1, więc jak coś to możemy się spotkać na McD, czy przy Polaczku, albo gdzieś po drodze, i mogę Ci go dać).

A takie pytanie - bo zerknąłem co rosja mówi na ten temat, i "komuś tam" pomogło jeżdżenie dłuższy czas na ponad połowie zbiornika Pb98 - ile ty go "goniłeś" na 98 (oczywiście niedopuszczając do spadku poniżej 50%).
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lacetti/Nubira Elektryka / Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość