
Postanowiłem ulepszyć fabryczne audio w Lacetti - w drzwiach przednich były głośniki średniotonowe + tweetery, natomiast w tylnych tylko głośniki średniotonowe.
Głośniki w drzwiach wymienione na El Comp 6 i dodatkowo zdemontowane tweetery fabryczne powędrowały do drzwi tylnych.
Do operacji wykorzystałem:
Blaupunkt GTA2 Special 2x60W RMS przy 4 Ohm
u-Dimension El Comp 6 165mm 70W RMS 4 Ohm
Maty wygłuszające GMS 07XL + niewielka ilość GMS 012
Adaptery do oryginalnego radia Blaupunkt - RCA OUT oraz AUX IN
Kabel głośnikowy 2x2,5mm^2
Kabel zasilający 10mm^2
RCA 5m (+ remote do wzmacniacza)





A zatem do dzieła!
Drzwi po ściągnięciu tapicerki wyglądają tak:

Po odklejeniu folii drzwi prezentują się następująco:

Zdjęty boczek (widać fabryczne wygłuszenie)

Fabryczny tweeter - rolę prostej zwrotnicy pełni widoczny kondensator
Tweetery z przodu powędrowały do drzwi tylnych gdyż były tam tylko głośniki średniotonowe

Fabryczny głośnik 16cm wraz z plastikowym pierścieniem montażowym

Po zdemontowaniu głośników przyszedł czas na wygłuszenie. Przez otwory w drzwiach wyklejona została blacha zewnętrzna - jakieś 50% powierzchni (na zdjęciu jest jakieś 25%)

Następnie zaklejone zostały otwory technologiczne i blacha wewnętrzna (czyli od strony tapicerki). Przed zaklejeniem całości przeciągnięty został kabel 2,5mm^2 przez kostkę między drzwiami a kokpitem - nie jest to proste ale udało się to zrobić pomagając sobie lutownicą do wyżłobienia w kostce małego "rowka" na kabel bez jej wyciągania z drzwi.

Na zdjęciu widoczny kabel wychodzący już z drzwi

Kabel wychodzi w kabinie w miejscu widocznym po odkręceniu schowka

Biegnie on następnie w dół pod zdemontowaną osłoną plastikową

A następnie pod progami

Zdemontowane zostały tylko proste elementy plastikowe (z przodu i z tyłu) - kabel spokojnie można przeciągnąć bez demontowania plastików słupka środkowego.
Potem kabel przeciągamy pod kanapą i wychodzi on w bagażniku

Tą samą drogą przeciągnąłem kabel RCA + remote oraz kabel z drzwi kierowcy - jest dużo miejsca za deską rozdzielczą aby to spokojnie zrobić i aby kabel nie był widoczny - po stronie kierowcy demontujemy mały schowek i plastik pod kierownicą aby uzyskać dostęp do kostki drzwi (trudniejsze niż od strony pasażera).


Z drzwiami kierowcy postępujemy tak samo jak z prawymi

Do nowych głośników trzeba było wykorzystać dystanse z MDF - gratis otrzymałem uniwersalne 165mm/30mm wysokości i trzeba było je ściąć na około 22mm aby nie było problemów z dopasowaniem tapicerki drzwi.
Ponadto trzeba było je podcinać w kilku miejscach żeby zmieściły się w fabrycznie wyprofilowane miejsce.


Dystans został podklejony warstwami pianki GMS 012 z dwóch stron aby zapewnić szczelność między głośnikiem, dystansem i drzwiami.



Dzięki obniżeniu wysokości pierścieni MDF do montażu ich można użyć fabrycznych śrub od pierścieni plastikowych - tak samo jak w oryginale, długość śrub wystarcza do jednoczesnego przykręcenia głośnika i pierścienia do drzwi (pianka przy dokręcaniu się spłaszcza).
Bardzo ważne jest aby sprawdzić czy głębokość głośnika nie przeszkadza w otwieraniu szyb!
Dodatkowo z maty 07XL przy wyklejaniu miejsca pod pierścień, wykonany został "daszek" zabezpieczający głośnik przed wilgocią od góry.

kable w drzwiach doprowadzamy do zwrotnicy dołączonej do zestawu i stąd kolejno do woofera i tweetera

Miejsce na zwrotnicę łatwo znaleźć po przyglądnięciu się tapicerce drzwi od wewnątrz.
Na tym etapie można pozaklejać wszystkie pozostałe otwory - pamiętając o zostawieniu tych potrzebnych do montażu tapicerki! (po obydwu bokach i od spodu)
W miejsce fabrycznego powędrował tweeter z zestawu u-Dimension - jest on większy od poprzednika i trzeba go rozebrać ze zbędnych obudów aby zmieścił się do ramki klamki drzwi.

Kabel RCA od wzmacniacza został wpięty do radia fabrycznego Blaupunkt za pomocą adaptera MINI ISO ->RCA OUT nabytego na Allegro za kilka zł. Adapter ten posiadał również wyprowadzony kabel sterowania wzmacniaczem (REM).
(wystarczy 2xRCA - Lewy i Prawy)

Jeśli chodzi o zasilanie wzmacniacza to użyty został kabel 10mm^2. Jeśli myślimy również o subwooferze , warto ułożyć kabel o większym przekroju.
Plus zasilania wzięty został ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika, obok akumulatora.
Po zdjęciu osłony dokręcony został do kabla od akumulatora (w miejscu B+ na obudowie)
Przychodzi on następnie do oprawki bezpiecznika umocowanej do blachy przy zbiorniku płynu chłodzącego.

Kabel ten można w łatwy sposób doprowadzić z kabiny - po zerknięciu nad pedał sprzęgła z lewej strony zobaczymy gumową zaślepkę przez którą wchodzi wiązka kabli. Robimy mały otwór w gumie i wpychamy kabel zasilający. Następnie najłatwiej jest zdjąć lewe przednie koło i odkręcić kilka śrubek plastikowego nadkola - nie trzeba go całego zdejmować. Po odchyleniu nadkola od strony bocznego kierunkowskazu zobaczymy gumową zaślepkę z której wychodzi nasz kabel. Wystarczy teraz go poprowadzić obok zbiornika spryskiwacza szyby i akumulatora i wpiąć do oprawki bezpiecznika.
Minus zasilania można wziąć z różnych miejsc, ja wykorzystałem śrubę mocowania zawieszenia z tyłu - dostępna po zdjęciu boczka w bagażniku.

PODSUMOWANIE:
1) El Comp 6 zasilane ze wzmacniacza przy wygłuszonych drzwiach brzmią naprawdę dobrze. Wiele osób nie dowierza że w instalacji brak subwoofera

2) Dołożenie tweeterów w tylne drzwi znacząco podnosi jakość muzyki dla pasażerów podróżujących z tyłu (choć i tak zestaw z przednich drzwi gra odpowiednio głośniej aby siedząc z przodu nie psuć sobie sceny dźwiękami docierającymi z tyłu)
3) Wygłuszenie drzwi matami GMS 07XL to zupełnie inna liga od tanich mat bitumicznych typu APP - wiem z doświadczenia. Ponadto hałas dochodzący z zewnątrz bardzo zmalał -> w planie wygłuszenie drzwi tylnych również za pomocą GMS 07XL
To tyle z mojej strony, mam nadzieję, że temat się spodoba