Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
-
- Wymiatacz
- Posty: 1512
- Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
- Reputacja: 77
- Imię: Jan
- Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
- Silnik: 163KM, diesel
- Lokalizacja: Łódź
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Jak go wymontujesz to napisz czy należy spuszczać czy nie, ja uważam że należy.
*Nie jestem mechanikiem samochodowym!
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Rozumiem. Podałem tylko to co instrukcja serwisowa mówi na ten temat . Przy demontażu chłodnicy EGR już jest mowa o spuszczeniu płynu chłodniczego.
Poniżej przedstawiam nagrane parametry z GDS2 w czasie jazdy. Są różne dane (przełączam w trakcie), nagranie ma kilkadziesiąt minut... Może ktoś coś wypatrzy lub proszę o wskazówki na co szczególnie zwrócić uwagę podczas kolejnego testu diagnostycznego z użyciem GDS2 (jakie parametry szczególnie wyeksponować)
NAGRANE PARAMETRY SILNIKA W CZASIE JAZDY
Poniżej przedstawiam nagrane parametry z GDS2 w czasie jazdy. Są różne dane (przełączam w trakcie), nagranie ma kilkadziesiąt minut... Może ktoś coś wypatrzy lub proszę o wskazówki na co szczególnie zwrócić uwagę podczas kolejnego testu diagnostycznego z użyciem GDS2 (jakie parametry szczególnie wyeksponować)
NAGRANE PARAMETRY SILNIKA W CZASIE JAZDY
-
- Aktywny
- Posty: 64
- Rejestracja: 8 paź 2018, o 07:07
- Reputacja: 10
- Imię: Witek
- Samochód: Cruze 2.0 163Km
- Silnik:
- Lokalizacja: Glinik
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
EGR/ sam zawór / można wymontować bez spuszczania płynu, wymontowanie z chłodnicą wymusza spust płynu.
Co do parametrów: logować obroty silnika, doładowanie żądane i rzeczywiste, wartości z przepływki, pozycję EGR, i ciśnienie paliwa żądane i rzeczywiste, te 9 wskazań wystarczy inaczej jest chaos. Najlepiej widać to w formie wykresów . Postaram się wkleić swoje parametry, jak dopadnę czasu.
Co do parametrów: logować obroty silnika, doładowanie żądane i rzeczywiste, wartości z przepływki, pozycję EGR, i ciśnienie paliwa żądane i rzeczywiste, te 9 wskazań wystarczy inaczej jest chaos. Najlepiej widać to w formie wykresów . Postaram się wkleić swoje parametry, jak dopadnę czasu.
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Dobrze by było właśnie móc porównać parametry, np. przepływomierz powietrza bo GDS2 nie podaje w tym wypadku wartości żądanej do faktycznej.
W czasie przeglądania zapisanych parametrów zauważyłem , że:
1. Czujnik pozycji pedału przyśpieszenia nr 1 pokazuje przy 0% otwarcia napięcie 0.96V. Wg instrukcji serwisowej powinno być poniżej 0.7V.
2. Czujnik pozycji pedału przyśpieszenia nr 2 przy 0% otwarcia pokazuje 0.47V a instrukcja wskazuje powyżej 0,3V (niby ok) . Co ciekawe zauważyłem moment, że przez chwilę przy 0% pokazał 0V . Również w czasie jazdy przez chwilkę spada do 0.0V i to przy kilkudziesięciu procentach otwarcia Widać to doskonale podczas odtwarzania parametrów ( od 22min 10sek do 24min 18 sek).
LINK do instrukcji serwisowej
Ciśnienie doładowania też pozostawia wiele do życzenia w stosunku do żądanego. Przepływomierz jest z wyjściem częstotliwościowym i tak obserwując wskazania Hz można mieć wątpliwości co do jego właściwej pracy (stabilność) ale niestety nie mam punktu odniesienia.
W weekend nagram ponownie parametry i postaram się aby były w pełnych zakresach.
W czasie przeglądania zapisanych parametrów zauważyłem , że:
1. Czujnik pozycji pedału przyśpieszenia nr 1 pokazuje przy 0% otwarcia napięcie 0.96V. Wg instrukcji serwisowej powinno być poniżej 0.7V.
2. Czujnik pozycji pedału przyśpieszenia nr 2 przy 0% otwarcia pokazuje 0.47V a instrukcja wskazuje powyżej 0,3V (niby ok) . Co ciekawe zauważyłem moment, że przez chwilę przy 0% pokazał 0V . Również w czasie jazdy przez chwilkę spada do 0.0V i to przy kilkudziesięciu procentach otwarcia Widać to doskonale podczas odtwarzania parametrów ( od 22min 10sek do 24min 18 sek).
LINK do instrukcji serwisowej
Ciśnienie doładowania też pozostawia wiele do życzenia w stosunku do żądanego. Przepływomierz jest z wyjściem częstotliwościowym i tak obserwując wskazania Hz można mieć wątpliwości co do jego właściwej pracy (stabilność) ale niestety nie mam punktu odniesienia.
W weekend nagram ponownie parametry i postaram się aby były w pełnych zakresach.
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Myślałem, że czujnik pozycji pedału przyśpieszenia można dostać jako samodzielną część za niewielkie pieniądze . Info z ASO Miniewski w Warszawie - część tylko z całym pedałem koszt 1317 zł
Nie mam pewności co do tego zwarcia do masy czujnika nr 2 ale wg odczytu z testera diagnostycznego raptowne spadki do 0V świadczą o jakiejś jego bolączce.
Nie mam pewności co do tego zwarcia do masy czujnika nr 2 ale wg odczytu z testera diagnostycznego raptowne spadki do 0V świadczą o jakiejś jego bolączce.
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Dziś przyjrzałem się m.in. temu czujnikowi pozycji pedału przyśpieszenia. Widać po wykresie, że na czujniku nr 2 są piki zwarcia do masy (napięcie 0V). Raczej nie może to być normalne w jego pracy. Napięcie powinno liniowo wzrastać i opadać w zależności od nacisku na pedał przyśpieszenia. Co o tym sądzicie ?
Kolor zielony to czujnik nr 1, kolor brązowy to właśnie czujnik nr 2 , kolor niebieski to pedał przyśpieszenia (procent naciśnięcia).
Kolor zielony to czujnik nr 1, kolor brązowy to właśnie czujnik nr 2 , kolor niebieski to pedał przyśpieszenia (procent naciśnięcia).
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Nagranie parametrów czujników pozycji pedału przyśpieszenia od 0 do 100%.
LINK
Wg mnie z tych parametrów wynika , że uszkodzony jest czujnik pozycji pedału przyśpieszenia lub nawet sterownik silnika... Jak inaczej wytłumaczyć gwałtowne piki , spadek napięcia (0V) ?
LINK
Wg mnie z tych parametrów wynika , że uszkodzony jest czujnik pozycji pedału przyśpieszenia lub nawet sterownik silnika... Jak inaczej wytłumaczyć gwałtowne piki , spadek napięcia (0V) ?
- etac
- Prezes
- Posty: 23826
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
dlatego potencjometr ma dwa rezystory, aby się uzupełniać.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Dorzucam parametry ciśnienia doładowania (żądane i z czujnika) i przepływomierza powietrza (g/s i Hz) zarejestrowane w czasie jazdy.
Kolor niebieski - żądane ciśnienie doładowania
Kolor zielony - ciśnienie z czujnika ciśnienia doładowania
Kolor brązowy - przepływomierz powietrza wartość g/s
Kolor żółty - przepływomierz powietrza wartość Hz
LINK
Dodam też dziś zawór EGR na postoju a także zawór sterujący kanału ssącego kolektora dolotowego.
Kolor niebieski - żądane ciśnienie doładowania
Kolor zielony - ciśnienie z czujnika ciśnienia doładowania
Kolor brązowy - przepływomierz powietrza wartość g/s
Kolor żółty - przepływomierz powietrza wartość Hz
LINK
Dodam też dziś zawór EGR na postoju a także zawór sterujący kanału ssącego kolektora dolotowego.
Ostatnio zmieniony 2 gru 2018, o 20:20 przez wojtas01, łącznie zmieniany 2 razy.
- etac
- Prezes
- Posty: 23826
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
nie wiem jak innych, ale żaden film mi nie działa.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Wszystkie działają. Sprawdziłem po wylogowaniu się z google drive.
- etac
- Prezes
- Posty: 23826
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
u mnie się nie ładują.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Wszystkie linki działają bez zarzutu . Sprawdzone u kilku znajomych . To są pliki MP4 wrzucone na google drive i udostępnione dla wszystkich.
Proszę o przejrzenie .Może ktoś zauważy niewłaściwe parametry ...
Proszę o przejrzenie .Może ktoś zauważy niewłaściwe parametry ...
- etac
- Prezes
- Posty: 23826
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
a na youtube nie da rady?
U mnie, kreci, kreci, kreci i nic.
U mnie, kreci, kreci, kreci i nic.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Oczywiście mogę dodatkowo wrzucić na YT ale niestety dopiero po 23-ciej .Aktualnie jestem w podróży .
Dodano po 55 minutach 37 sekundach:
Tak śledziłem te parametry ciśnienia doładowania vs przepływomierz i jak na moje oko to przeplywomierz działa z opóźnieniem .
Dodano po 55 minutach 37 sekundach:
Tak śledziłem te parametry ciśnienia doładowania vs przepływomierz i jak na moje oko to przeplywomierz działa z opóźnieniem .
-
- Wymiatacz
- Posty: 1512
- Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
- Reputacja: 77
- Imię: Jan
- Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
- Silnik: 163KM, diesel
- Lokalizacja: Łódź
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
U mnie wszystkie linki działają
*Nie jestem mechanikiem samochodowym!
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Dorzucam sprawdzenie EGR i zaworu sterującego kanału ssącego kolektora dolotowego i ponownie także ciśnienie doładowania vs przepływomierz powietrza. Wg mnie patrząc na wykresy przepływomierz reaguje z opóźnieniem... Gaz był wciskany różnie, to taka jazda testowa. Szkoda, że nie widać tu obrotów ale chodzi mi bardziej o porównanie do przepływomierza.
Kolor niebieski - żądanie ciśnienie doładowania
Kolor zielony - czujnik ciśnienia doładowania
Kolor bordowy - przepływomierz powietrza g/s
Kolor żółty - przepływomierz powietrza Hz
1. EGR
2. Zawór sterujący kanału ssącego kolektora dolotowego.
3. Ciśnienie doładowania vs przepływomierz powietrza
Wersja na YT:
EGR
Zawór sterujący kanału ssącego kolektora dolotowego
Ciśnienie doładowania vs przepływomierz powietrza
Kolor niebieski - żądanie ciśnienie doładowania
Kolor zielony - czujnik ciśnienia doładowania
Kolor bordowy - przepływomierz powietrza g/s
Kolor żółty - przepływomierz powietrza Hz
1. EGR
2. Zawór sterujący kanału ssącego kolektora dolotowego.
3. Ciśnienie doładowania vs przepływomierz powietrza
Wersja na YT:
EGR
Zawór sterujący kanału ssącego kolektora dolotowego
Ciśnienie doładowania vs przepływomierz powietrza
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
-
- Specjalista
- Posty: 493
- Rejestracja: 27 paź 2017, o 09:17
- Reputacja: 0
- Imię: Łukasz
- Samochód: Cruze SW
- Silnik:
- Lokalizacja: SÖDERTÄLJE, Sweden
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Coraz to więcej atrakcji temat nam daje.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Dziś podmieniłem pedał gazu na inny używany i on też wskazywał chwilami wartość 0V. I teraz nie wiem czy ten typ tak ma (czujnik nr2) czy ten używany ma taką samą przypadłość jak mój w samochodzie. Czy jest ktoś w stanie sprawdzić to u siebie w pełni sprawnym aucie ? Czy czujnik nr 2 w pedale gazu wskazuje chwilami wartość 0V...(takie cykliczne piki do wartości 0V ).
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Cena pedału gazu w Polsce do Cruze 2.0 163KM 2012 - 1300zł (cena podana przez ASO Miniewski w Wawie) . Cena zagranicą i np. w Korei - 104zł. Bez komentarza.
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Znalazłem opis złącza czujnika pedału gazu, taki sam jest w Cruze. Tutaj link .
Można sprawdzić czy spadek (zwarcie do masy) występuje przed dojściem do czujnika czy powoduje to już sam pedał gazu. Mam nadzieję, że wystarczy multimetr.
Można sprawdzić czy spadek (zwarcie do masy) występuje przed dojściem do czujnika czy powoduje to już sam pedał gazu. Mam nadzieję, że wystarczy multimetr.
-
- Wymiatacz
- Posty: 1512
- Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
- Reputacja: 77
- Imię: Jan
- Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
- Silnik: 163KM, diesel
- Lokalizacja: Łódź
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
Cześć, co tak zamilkłeś pedał gazu podmieniony
*Nie jestem mechanikiem samochodowym!
-
- Specjalista
- Posty: 385
- Rejestracja: 6 kwie 2018, o 20:37
- Reputacja: 0
- Imię: Wojciech
- Samochód: Cruze 2.0 LT+ 163KM
- Silnik: LNP
- Lokalizacja: warmińsko-mazurskie
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
No cóż zima więc chęci do grzebania przy aucie brak... A poza tym :
Tak, pedał gazu podmieniłem na używany i potem również całkiem nowy - piki do 0V na czujniku nr 2 jak były , tak są.
Wymieniłem w międzyczasie akumulator (był od nowości w tym aucie a więc od 2012 roku) i przy wymianie auto było odłączone od prądu grubo ponad 30 minut. Po wymianie, praca silnika odczuwalnie wyciszyła się a przede wszystkim wzrosła dynamika auta (prawdopodobnie nastąpił "reset" sterownika silnika), jednak nie jest to dalej to co powinno być. Po wciśnieniu gazu wzrost mocy następuje z wyraźnym opóźnieniem. Jest za bardzo gąbczasty i nie czuć pod nogą dynamiki auta. Wg mnie te piki na czujniku nr 2 w pedalu gazu świadczą o problemie w sterowniku silnika. Nie może tego być, takich raptownych spadków do 0V. Pisałem do różnych firm zajmujących się naprawą sterowników ale jak do tej pory nie natrafiłem na taką , którą potrafi ten sterownik sprawdzić i ewentualnie naprawić .
Poza tym w czasie diagnostyki VXdiagiem widać , że ciśnienie doładowania rośnie szybciej niż ilość powietrza tzn. dane z przepływomierza są z opóźnieniem w stosunku do ciśnienia doładowania (chyba ok 0.5s) . Wcześniej już to opisywałem i widać to na wykresach. Należałoby chyba nawet w ciemno kupić przepływomierz powietrza (swego czasu podmieniłem na nowy ale nie zrobiłem przyuczenia i być może dlatego nie było różnicy ) i wtedy sprawdzić ale właśnie hamują mnie przed wymianą przepływomierza te piki do 0V na czujniku nr 2 w pedale gazu co może świadczyć o problemie albo w sterowniku silnika albo może na złączach ale chyba raczej sterownik...
Tak, pedał gazu podmieniłem na używany i potem również całkiem nowy - piki do 0V na czujniku nr 2 jak były , tak są.
Wymieniłem w międzyczasie akumulator (był od nowości w tym aucie a więc od 2012 roku) i przy wymianie auto było odłączone od prądu grubo ponad 30 minut. Po wymianie, praca silnika odczuwalnie wyciszyła się a przede wszystkim wzrosła dynamika auta (prawdopodobnie nastąpił "reset" sterownika silnika), jednak nie jest to dalej to co powinno być. Po wciśnieniu gazu wzrost mocy następuje z wyraźnym opóźnieniem. Jest za bardzo gąbczasty i nie czuć pod nogą dynamiki auta. Wg mnie te piki na czujniku nr 2 w pedalu gazu świadczą o problemie w sterowniku silnika. Nie może tego być, takich raptownych spadków do 0V. Pisałem do różnych firm zajmujących się naprawą sterowników ale jak do tej pory nie natrafiłem na taką , którą potrafi ten sterownik sprawdzić i ewentualnie naprawić .
Poza tym w czasie diagnostyki VXdiagiem widać , że ciśnienie doładowania rośnie szybciej niż ilość powietrza tzn. dane z przepływomierza są z opóźnieniem w stosunku do ciśnienia doładowania (chyba ok 0.5s) . Wcześniej już to opisywałem i widać to na wykresach. Należałoby chyba nawet w ciemno kupić przepływomierz powietrza (swego czasu podmieniłem na nowy ale nie zrobiłem przyuczenia i być może dlatego nie było różnicy ) i wtedy sprawdzić ale właśnie hamują mnie przed wymianą przepływomierza te piki do 0V na czujniku nr 2 w pedale gazu co może świadczyć o problemie albo w sterowniku silnika albo może na złączach ale chyba raczej sterownik...
- etac
- Prezes
- Posty: 23826
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Spadki mocy Cruze 2.0 diesel
a może warto wyjąc wszystkie rury od turbo i sprawdzić ich stan na stole.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości