Hamulec ręczny

Stuka, puka, kapie, cieknie...
ODPOWIEDZ
antoniusz
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 19 paź 2017, o 19:53
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Captiva
Silnik:
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Hamulec ręczny

Post autor: antoniusz » 5 kwie 2018, o 21:20

Witajcie,
Wystąpił a raczej występuje u mnie taki problem, otóż po zakupie captivi ręczny bardzo słabo trzymał, pojechałem do warsztatu stwierdzili zablokowane linki (wymienili) gdy odbierałem sprawdziłem w przód i w tył samochód na ręcznym siadał pomyślałem OK, przyjechałem do domu postawiłem pod bramę (a mieszkam pod górkę) na ręcznym samochód zjeżdża w tył. Wróciłem do warsztatu podregulowali sprawdzam OK dojeżdżam do domu znowu to samo w przodem i tyłem. Pojechałem znowu, wymienili szczęki oraz tarczo bębny sprawdziłem OK. Od tamtej pory ręczny trzyma tylko w przód a do tyłu na ręcznym się toczy. Nadmienię że do warsztatu jeździłem około 2 miesięcy co tydzień z tą usterką. Co może być przyczyną?
Pozdrawiam

Korneliusz
Aktywny
Posty: 68
Rejestracja: 28 paź 2017, o 11:48
Reputacja: 0
Imię: Korneliusz
Samochód: Captiva 2.0 D 4WD 07
Silnik:
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Korneliusz » 5 kwie 2018, o 23:47

Wszystko zależy od tego jak stroma jest ta górka. Według przepisów ręczny ma trzymać samochód na pochyłości chyba 35 stopni. Ale nie sądzę że to uda się tak dużemu i ciężkiemu SUV'owi jakim jest Captiva.

A w niej są zamontowane szczęki malutkie , jak w kaszlaku , bęben też niewielki. Jak to ma poprawnie trzymać. A jeszcze kwestia regulacji tych szczęk. Wcale nie taka prosta rzecz. Własnie dlatego w nowszej wersji wprowadzono ręczy elektryczny. Nie widziałem jeszcze tego w Captivie ale w innych jest tak że silniczek elektryczny zaciska klocki te same co normalnie hamują. Wtedy to hamowanie to naprawdę jest skuteczne.
Jak masz auto w automacie to stawiasz w pozycji P i masz spokój. Jak w manualu to na jedynce lub wstecznym.

John Wayne
Profesjonalista
Posty: 546
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 15:26
Reputacja: 2
Imię: Przemek
Samochód: Captiva 2.0D MT 2007
Silnik: 2.0, diesel, 150KM
Lokalizacja: Gdynia Poznań
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: John Wayne » 6 kwie 2018, o 05:01

Serio zostawiasz auto na wzniesieniu na luzie?

antoniusz
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 19 paź 2017, o 19:53
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Captiva
Silnik:
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: antoniusz » 6 kwie 2018, o 17:10

Nie zostawiam na wzniesieniu na luzie bo by dawno już zjechał na ulice sąsiednią a wzniesienie jest niewielkie bo wystarczy bardzo delikatny spadek a auto się stoczy. Raz zostawiłem na luzie pod sklepem ale na ręcznym i po powrocie auto było około 2m w tyle na szczęście nic za mną nie stało.

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 3977
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 44
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Sebastian » 6 kwie 2018, o 19:19

Jedź jeszcze raz niech poprawią.
Ewidentnie coś jest nie tak - albo niedziałający samoregulator, albo sprężynki nie odbijają, albo coś innego. Mechanizm ręcznego jest stosunkowo prosty, i jeśli wszytko jest sprawne/nowe to musi działać.
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

antoniusz
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 19 paź 2017, o 19:53
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Captiva
Silnik:
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: antoniusz » 6 kwie 2018, o 22:17

Dzięki pojadę raz jeszcze bo oprócz samoregulatora to wszystko jest już wyminione

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 3977
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 44
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Sebastian » 6 kwie 2018, o 22:38

Ja piszę na podstawie swoich doświadczeń - ręczny próbowało zrobić wielu mechaników ("powinno być dobrze", regulowali, naprawiali, itp) od zawsze był z nim problem, zawsze diagności zwracali uwagę że jest "słaby".

Wkurzyłem się, rozebrałem, zobaczyłem co jest dobre, a co trzeba wymienić - wpadły nowe sprężynki, samoregulatory, nowy cylinderek (lekko się pocił), nowa linka, dodatkowo wszystko wyczyszczone, przesmarowane - pierwszy raz na przeglądzie diagnosta nie miał zastrzeżeń do ręcznego :)
Wreszcie "czuć" że jest zaciągnięty, kiedyś to prędzej się można było zorientować że jest zaciągnięty na podstawie kontrolki niż "hamowania" podczas ruszenia/jazdy :)
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

Korneliusz
Aktywny
Posty: 68
Rejestracja: 28 paź 2017, o 11:48
Reputacja: 0
Imię: Korneliusz
Samochód: Captiva 2.0 D 4WD 07
Silnik:
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Korneliusz » 7 kwie 2018, o 13:03

I to jest najlepsze rozwiązanie.
Ale nie każdy ma choć trochę zdolności manualnych i odrobinę odwagi by się tego podjąć.
Istnieje zwykła obawa że jak coś rozbiorę to potem nie będę umiał tego złożyć poprawnie.
Mnie to nie dotyczy bo kiedyś pracowałem wiele lat w serwisie Opla ale pamiętam czasy kiedy po prostu miałem wątpliwości.
Po drugie - jest pewien procent ludzi leniwych lub tez takich którzy nie mają gdzie i nie mają czym nawet takich drobnych napraw zrobić.
Bywa na TVN Turbo ciekawy program 101 napraw. I koleś tam zachęca by działać samemu. No pięknie ale...no zawsze jest to ale.

John Wayne
Profesjonalista
Posty: 546
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 15:26
Reputacja: 2
Imię: Przemek
Samochód: Captiva 2.0D MT 2007
Silnik: 2.0, diesel, 150KM
Lokalizacja: Gdynia Poznań
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: John Wayne » 7 kwie 2018, o 15:05

No niestety... na parkingu pod blokiem nie wszystko da się zrobić.

antoniusz
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 19 paź 2017, o 19:53
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Captiva
Silnik:
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: antoniusz » 7 kwie 2018, o 20:11

Byłem dzisiaj u mechanika rozebrał popatrzył podregulował było ok, kazał przejechać parę km i przyjechać z powrotem i znowu samochód na naprawdę niewielkim wzniesieniu toczy się w dół rozłożył ręce i nie wie co jest przyczyną że w przód jest a w tył nie. Twierdzi że to nie jest wina samoregulatora. Chyba uczynię tak jak kolega Sebastian rozbiorę i sam się przypatrzę co może być nie tak

Kony
Stały bywalec
Posty: 226
Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
Reputacja: 3
Imię: Konrad
Samochód: Captiva 2.4B, 2007
Silnik:
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Kony » 7 kwie 2018, o 20:35

Znalazłem rozwiązanie:
https://forum.vectraklub.pl/topic/14252 ... e-do-tyłu/

Linka rozpiera szczeki na dole, a u góry znajduje się regulator/

Jeżeli regulator będzie dobrze ustawiony (szczęki jak najbliżej bębna -> hamulec ręczny OFF) to przy pociągnięciu hamulca ręcznego szczęki będą trzymały dolną i górną częścią... w Twoim przypadku zdaje się, że szczęki trzymają tylko dolną częścią, tą która jest rozpierana rozpierakiem podczas zaciągania hamulca ręcznego

Przy regulacji górnej części trzeba popuścić linkę, a następnie zająć się regulatorem, który możesz nawet sobie sam wyregulować.

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 3977
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 44
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Sebastian » 7 kwie 2018, o 21:58

A jak regulował ? Bo ja jestem nauczony, że regulujemy na poluzowanej lince regulator tak, aby bęben wchodził "na ciasno" (oczywiście szczęki wcześniej należy "ścisnąć" ręcznie i je ustawić w miarę równo), ale nie obcierał.
Potem dopiero podciągamy linką, tak aby koło nie miało oporu przy spuszczonym ręcznym.

Ale ja to jestem samouk, więc nie wiem czy jest to do końca dobre postępowanie.
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

Awatar użytkownika
Krzysztof
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 8 sie 2020, o 19:09
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Captiva
Silnik: 2.4, 167 KM (123 KW), b+g
LPG: TAK / BRC
Lokalizacja: CB
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Krzysztof » 19 kwie 2021, o 11:39

witam,
podpinam się pod temat ze swoim problemem.
Pacjent: CAPTIVA fl 2.4 benz 2013 r.

Niestety hamulec elektryczny ręczny po zaciągnięciu w ogóle nie trzyma. Auto stacza się do przodu i do tyłu. Słychać pracę silniczka podczas zaciągania i opuszczania.
Byłem z tym w serwisie to wywróżyli, że to jest grubsza sprawa z rozbieraniem tego, bo jest sporo zachodu (oszacowali robotę z góry na ok 1000 zł).
Chciałem sam poszukać odpowiedzi w sieci, ale nie znalazłem nic ciekawego.
Czy pozostaje mi szukać używanego osprzętu elektryka? Z tego co widzę to montuje się to na lewą, albo na prawą stronę?
Z góry dziękuję za każdą pomocną odpowiedź.

pozdrawiam.
Chevrolet Captiva 2.4 fl b+g 167 KM (123 KW) 2013 r. 7-os.

Awatar użytkownika
konradoo
Zasłużony dla forum
Posty: 2747
Rejestracja: 24 lis 2013, o 19:12
Reputacja: 21
Imię: Konrad
Samochód: Nubira x2
Silnik:
Lokalizacja: EBE
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: konradoo » 19 kwie 2021, o 17:10

Ale co tu wróżyć. Nie masz elektrycznego mechanizmu w zacisku. Masz zwykle tarczobębny, którego zamiast zwykłej linki i dźwigni są zaciągane przez automat. Zdjąć koło i tarcze, zobaczyć jak żyją szczęki, czy żyją i jak tam wyglądają sprężynki. Położyć się i zobaczyć czy linka jest ok. Czy jest cała itp. na allegro dużo dostępnych silników, w razie co.
O partsy pisz PW.

Awatar użytkownika
Krzysztof
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 8 sie 2020, o 19:09
Reputacja: 0
Imię: Krzysztof
Samochód: Captiva
Silnik: 2.4, 167 KM (123 KW), b+g
LPG: TAK / BRC
Lokalizacja: CB
Kontakt:

Re: Hamulec ręczny

Post autor: Krzysztof » 20 kwie 2021, o 11:05

Dziękuję za podpowiedź. W takim razie zasugeruję tak mechanikowi. Z ich wypowiedzi zrozumiałem, że dojście do linki jest mega skomplikowane. Poza tym powiedzieli mi, że nigdzie (nowej) nie mogą jej kupić i odesłali mnie z kwitkiem. Podjadę jeszcze raz i zobaczymy co teraz powiedzą.
Ostatnio zmieniony 20 kwie 2021, o 11:50 przez bubu1769, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Usunięto cytat.
Chevrolet Captiva 2.4 fl b+g 167 KM (123 KW) 2013 r. 7-os.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Captiva Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość