Klimatyzacja - resetowanie
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
a szczególnie ze temperatura 0,2stC już wyłączała klimę.
A czasu mi nie zająłeś, było miło pomóc, tak jak Ty mi pomogłeś 7 lat temu.
A czasu mi nie zająłeś, było miło pomóc, tak jak Ty mi pomogłeś 7 lat temu.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Wymiatacz
- Posty: 1609
- Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
- Reputacja: 34
- Imię: Czesław
- Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
- Silnik:
- Lokalizacja: Bielsko-B
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Dzisiaj dotarł do mnie czujnik temp. parownika, używka, kupiony na OtoMoto z przesyłką 35 zł.
Zamontowany i klima działa.
Jak by kogoś interesowało to jego oporność wynosi około 3,7 k, mierzyłem przy około 20 stopniach otoczenia. Napięcie na nim to około 1,55V.
Właśnie ta jego wiadomość zbiła mnie trochę z tropu.
Do demontażu /montażu tego czujnika wystarczy zdemontować schowek, nie trzeba demontować wentylatora nawiewu. Do czujnika jest dostęp. Prawą ręką chwytamy za wtyk czujnika i przekręcamy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara o 90 stopni i czujnik lekko wychodzi.
Zamontowany i klima działa.
Jak by kogoś interesowało to jego oporność wynosi około 3,7 k, mierzyłem przy około 20 stopniach otoczenia. Napięcie na nim to około 1,55V.
Nie wiem skąd @C77 posiadł taką wiadomość?
Właśnie ta jego wiadomość zbiła mnie trochę z tropu.
Do demontażu /montażu tego czujnika wystarczy zdemontować schowek, nie trzeba demontować wentylatora nawiewu. Do czujnika jest dostęp. Prawą ręką chwytamy za wtyk czujnika i przekręcamy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara o 90 stopni i czujnik lekko wychodzi.
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
a wiecie że tego czujnika nie ma w klimie w Aveo, funkcja jest przejęta w sposób mechaniczny w zaworze rozprężnym. Właśnie się o tym dowiedziałem jak klima mi mrozi między 0-1 stopień.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- wszim
- Zasłużony dla forum
- Posty: 15465
- Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
- Reputacja: 143
- Imię: Wojtek
- Samochód: był orlando
- Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
- LPG: BRC SQ24
- Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Wydaje mi się to nieprawdopodobne.
Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
no i okazało się nieprawdopodobne. W weekend sprawdzę rzeczywistość, ale TIS wskazał jednak że jest.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- wszim
- Zasłużony dla forum
- Posty: 15465
- Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
- Reputacja: 143
- Imię: Wojtek
- Samochód: był orlando
- Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
- LPG: BRC SQ24
- Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
ale mnie zdziwiło że klima chłodzi no poziomie zalodzenia i mam wrażenie że ktoś zrobił jakiegoś shortcut'a
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Panowie czujnik jest, troszkę innej długości jak w Cruze, ale jest. Teraz pytanie do znawców czemu pozwala na działanie klimy do takiego stopnia że zaladza nawiew klimy? Jak to sprawdzić?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- wszim
- Zasłużony dla forum
- Posty: 15465
- Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
- Reputacja: 143
- Imię: Wojtek
- Samochód: był orlando
- Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
- LPG: BRC SQ24
- Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Kontakt:
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Jakby był zepsuty to by błąd wyskoczył, błędu niet.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- wszim
- Zasłużony dla forum
- Posty: 15465
- Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
- Reputacja: 143
- Imię: Wojtek
- Samochód: był orlando
- Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
- LPG: BRC SQ24
- Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
No to zepsuty trochę. Czyli daje złe wskazania.
Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
mam takie same podejrzenie, ale jak to sprawdzić? Dodatkowy termometr?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Wymiatacz
- Posty: 1609
- Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
- Reputacja: 34
- Imię: Czesław
- Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
- Silnik:
- Lokalizacja: Bielsko-B
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Niekoniecznie wyskoczy błąd. Np. w Cruze błąd wyskoczy tylko wtedy gdy napięcie na czujniku spadnie poniżej 01V, lub powyżej 4,9V przy napięciu odniesienia 5V.
Termistor może ulec uszkodzeniu nie koniecznie mając tylko zwarcie lub przerwę, może także zmienić swoją oporność od tej katalogowej przez co fałszuje pomiar.
W takim przypadku zamiast pokazywać rzeczywistą temp. np. -2°C, pokazuje 10°C. W twoim przypadku tak może być. U mnie ten czujnik nie miał całkowitego zwarcia, miał 100 Ω a napięcie odkładane na nim było na pograniczu odłączenia klimy 0,1V.
Nie wiem jaki układ chłodzenia zastosowano w Aveo. Producenci stosują różne rozwiązania, ale w Cruze zastosowano termostatyczny zawór rozprężny, który sam reguluje temperaturę na wyjściu parownika, czujnik zalodzenia to zabezpieczenie przed usterką zaworu rozprężnego. Normalnie czujnik nie bierze udziału w regulacji temp. na parowniku.
Dodano po 3 minutach 16 sekundach:
Jak masz taką sama klimę jak w Cruze, to też może być coś nie tak z termostatycznym zaworem rozprężnym.
Termistor może ulec uszkodzeniu nie koniecznie mając tylko zwarcie lub przerwę, może także zmienić swoją oporność od tej katalogowej przez co fałszuje pomiar.
W takim przypadku zamiast pokazywać rzeczywistą temp. np. -2°C, pokazuje 10°C. W twoim przypadku tak może być. U mnie ten czujnik nie miał całkowitego zwarcia, miał 100 Ω a napięcie odkładane na nim było na pograniczu odłączenia klimy 0,1V.
Nie wiem jaki układ chłodzenia zastosowano w Aveo. Producenci stosują różne rozwiązania, ale w Cruze zastosowano termostatyczny zawór rozprężny, który sam reguluje temperaturę na wyjściu parownika, czujnik zalodzenia to zabezpieczenie przed usterką zaworu rozprężnego. Normalnie czujnik nie bierze udziału w regulacji temp. na parowniku.
Dodano po 3 minutach 16 sekundach:
Jak masz taką sama klimę jak w Cruze, to też może być coś nie tak z termostatycznym zaworem rozprężnym.
Ostatnio zmieniony 6 lis 2020, o 11:54 przez Mandrol, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: ortografia
Powód: ortografia
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Tak jest termostatyczny zawór rozprężny, klima jest manualna.
Dodano po 1 godzinie 26 minutach 42 sekundach:
BINGO!!!
Czujnik pokazuje temperaturę 49-51 st C nawet po długiej chwili pracy klimy. Tak to on nie wyłączy kiedy trzeba.
Dodano po 1 godzinie 26 minutach 42 sekundach:
BINGO!!!
Czujnik pokazuje temperaturę 49-51 st C nawet po długiej chwili pracy klimy. Tak to on nie wyłączy kiedy trzeba.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Wymiatacz
- Posty: 1609
- Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
- Reputacja: 34
- Imię: Czesław
- Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
- Silnik:
- Lokalizacja: Bielsko-B
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Czemu wcześniej nie zmierzyłeś tej temperatury?
Z tego co piszesz, to czujnik temp. parownika jednak bierze udział w regulacji temperatury na nim, a teoria mówi, że nie
W Cruze zawór termostatyczny znajduje się na samym wlocie do parowniuka i sterowany jest mieszkiem umieszczonym wewnątrz termostatu.
Tu zamieszczam opis zasady działania takiego zaworu:
"Witam. Materiał pochodzi ze szkolenia dot. układów klimatyzacji. Narazie tyle.
Termostatyczny zawór rozprężny.
Termostatyczny zawór rozprężny kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zawór rozprężny jest umieszczony w pobliżu wlotu do parownika, a często na samym wlocie. Ogranicza on przepływ czynnika wywołując w ten sposób spadek ciśnienia. Zawór oddziela zatem niskociśnieniową część układu od wysokociśnieniowej. Przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem – cieczą pod niskim ciśnieniem.Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik. Zawór przestawia się samoczynnie od pozycji w pełni otwartej do całkowicie zamkniętej utrzymując stałe ciepło przegrzania na wylocie z parownika. Zawór jest sterowany zarówno przez temperaturę mieszka lub termopary i przez ciśnienie cieczy w parowniku. W miarę wzrostu obciążenia zawór otwiera się szerzej i przepuszcza więcej czynnika. Spadek obciążenia powoduje przymykanie się zaworu i zmniejszenie przepływu czynnika.
Zawory rozprężne występują zwykle w dwóch odmianach:
- z regulacją zewnętrzną;
- z regulacją wewnętrzną.
Ciekły czynnik wprowadzony do parownika, zazwyczaj odparowuje całkowicie przed dotarciem do jego wylotu. Ponieważ ciekły czynnik paruje w dość niskiej temperaturze, gaz pozostaje zimny nawet gdy ciecz całkowicie odparuje. Zimny gaz przepływając przez parownik nadal odbiera ciepło i staje się parą przegrzaną. Oznacza to, że jego temperatura wzrasta powyżej punktu, w którym odparował on bez zmiany ciśnienia.UWAGA
Zawory pracujące z czynnikiem R134a zostały zmienione tak aby uzyskiwać tą samą wydajność chłodniczą co przy R12. Wprowadzono także inne uszczelnienia. Nie wolno stosować zaworów przeznaczonych do pracy z innym czynnikiem.
Parownik pracujący z czynnikiem R134a o ciśnieniu po stronie ssącej równym 2,00bar miałby temperaturę cieczy nasyconej równą 0OC zależnie od zależności temperatura/ciśnienie. W miarę odparowywania czynnika i absorpcji przezeń ciepła, jego temperatura wzrasta aż osiągnie na wylocie 5OC. Ciepło pochłonięte przez czynnik i dające tą różnicę temperatur jest zwane ciepłem przegrzania. Wszystkie zawory są regulowane fabrycznie tak aby zapewniały właściwą wielkość ciepła przegrzania, zależną od typu parownika, z którym współpracują. Ilość ciepła przegrzania pokazuje czy instalacja jest napełniona właściwą ilością czynnika. Jeśli ciepło przegrzania jest za małe, ciekły gaz może dostać się do sprężarki, jeśli za duże – nie zostanie osiągnięta maksymalna wydajność."
Z tego co piszesz, to czujnik temp. parownika jednak bierze udział w regulacji temperatury na nim, a teoria mówi, że nie
W Cruze zawór termostatyczny znajduje się na samym wlocie do parowniuka i sterowany jest mieszkiem umieszczonym wewnątrz termostatu.
Tu zamieszczam opis zasady działania takiego zaworu:
"Witam. Materiał pochodzi ze szkolenia dot. układów klimatyzacji. Narazie tyle.
Termostatyczny zawór rozprężny.
Termostatyczny zawór rozprężny kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zawór rozprężny jest umieszczony w pobliżu wlotu do parownika, a często na samym wlocie. Ogranicza on przepływ czynnika wywołując w ten sposób spadek ciśnienia. Zawór oddziela zatem niskociśnieniową część układu od wysokociśnieniowej. Przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem – cieczą pod niskim ciśnieniem.Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik. Zawór przestawia się samoczynnie od pozycji w pełni otwartej do całkowicie zamkniętej utrzymując stałe ciepło przegrzania na wylocie z parownika. Zawór jest sterowany zarówno przez temperaturę mieszka lub termopary i przez ciśnienie cieczy w parowniku. W miarę wzrostu obciążenia zawór otwiera się szerzej i przepuszcza więcej czynnika. Spadek obciążenia powoduje przymykanie się zaworu i zmniejszenie przepływu czynnika.
Zawory rozprężne występują zwykle w dwóch odmianach:
- z regulacją zewnętrzną;
- z regulacją wewnętrzną.
Ciekły czynnik wprowadzony do parownika, zazwyczaj odparowuje całkowicie przed dotarciem do jego wylotu. Ponieważ ciekły czynnik paruje w dość niskiej temperaturze, gaz pozostaje zimny nawet gdy ciecz całkowicie odparuje. Zimny gaz przepływając przez parownik nadal odbiera ciepło i staje się parą przegrzaną. Oznacza to, że jego temperatura wzrasta powyżej punktu, w którym odparował on bez zmiany ciśnienia.UWAGA
Zawory pracujące z czynnikiem R134a zostały zmienione tak aby uzyskiwać tą samą wydajność chłodniczą co przy R12. Wprowadzono także inne uszczelnienia. Nie wolno stosować zaworów przeznaczonych do pracy z innym czynnikiem.
Parownik pracujący z czynnikiem R134a o ciśnieniu po stronie ssącej równym 2,00bar miałby temperaturę cieczy nasyconej równą 0OC zależnie od zależności temperatura/ciśnienie. W miarę odparowywania czynnika i absorpcji przezeń ciepła, jego temperatura wzrasta aż osiągnie na wylocie 5OC. Ciepło pochłonięte przez czynnik i dające tą różnicę temperatur jest zwane ciepłem przegrzania. Wszystkie zawory są regulowane fabrycznie tak aby zapewniały właściwą wielkość ciepła przegrzania, zależną od typu parownika, z którym współpracują. Ilość ciepła przegrzania pokazuje czy instalacja jest napełniona właściwą ilością czynnika. Jeśli ciepło przegrzania jest za małe, ciekły gaz może dostać się do sprężarki, jeśli za duże – nie zostanie osiągnięta maksymalna wydajność."
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
czujnik zamówiony używka, bo nowego nawet na magazynie centralnym nie ma w EU.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- bubu1769
- Administrator
- Posty: 5807
- Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
- Reputacja: 344
- Imię: Bartłomiej
- Samochód: Aveo T250
- Silnik: 1.4 101KM
- Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Jak przyjdzie to go pomierz, będzie później wiadomo jaki zamiennik będzie można wstawiać.
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
nie pomierzyłem, ale klima już działa już prawidłowo po podmianie czujnika.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 36
- Rejestracja: 9 paź 2019, o 12:21
- Reputacja: 0
- Imię: S
- Samochód: Cruz J308
- Silnik: 1,4 turbo 140km benzyna
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Ja mam również problem z klimatyzacją . Mam klimatyzację automatyczną Klima działa tylko przy obiegu wewnętrznym. jak włączę obieg zewnętrzny słychać jak klimatyzacja działa ale nie wieje. Jakby cyrkulacja powietrza była gdzieś zablokowana. Ma ktoś pomysł co z tym zrobić ?
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
albo klapy, albo sterownik.
Odepnij klemę, jak nie pomoże to mieszalnik do wymiany(naprawy).
Odepnij klemę, jak nie pomoże to mieszalnik do wymiany(naprawy).
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 36
- Rejestracja: 9 paź 2019, o 12:21
- Reputacja: 0
- Imię: S
- Samochód: Cruz J308
- Silnik: 1,4 turbo 140km benzyna
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Dziękuję za informację . Orientuje się ktoś jaki jest koszt wymiany mieszalnika?
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
sam mieszalnik to jakieś 700-850 zł, potem koszty wyjęcia całej deski rozdzielczej
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 36
- Rejestracja: 9 paź 2019, o 12:21
- Reputacja: 0
- Imię: S
- Samochód: Cruz J308
- Silnik: 1,4 turbo 140km benzyna
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
Masakra, chyba bede jednak jeździł na nie do końca działającej
- etac
- Prezes
- Posty: 23827
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja - resetowanie
masz jeszcze inne metody a'la Słodowy - viewtopic.php?f=85&t=2201
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości