Próba instalacji tempomatu

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 19 maja 2017, o 00:06

I znowu post pod postem.
A tempomatu dalej nie ma, mimo wymiany zwijak. Jutro sprawdzę jeszcze raz przejście instalacji.

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 19 maja 2017, o 07:21

No to chyba jesteś jedyny z takimi problemami :ocochodzi:
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 12:52

No doopa . Dzisiaj pominąłem całą instalację , wpinając się bezpośredno włącznikiem w BCM. Nic to nie dało.
Jeżeli jest ktoś na forum , kto ma w swoim orlandzie albo cruzie tempomat, to proszę o zmierzenie napięcia miedzy pinem 3 włacznika lub 9 zielonej wtyczki BCM i masą. Mi wyszło 0,77v.


Wysłane z mojego SM-T533 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 13:10

Tu masz schemat:
tempomat orlando.JPG
tempomat orlando.JPG (71.95 KiB) Przejrzano 5150 razy

posprawdzaj wszystkie przejścia.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 13:16

Tak już wcześniej znalazłem w TIS . Pomijając całą instalację wpiołem się bezpośrednio przełącznikiem do pinów 4 i 9 w x3. I nic nie pomogło. Dla tego chciałbym wiedzieć jakie jest napięcie miedzy masą a pinem 9 x3 przy włączonym tempomacie.

Wysłane z mojego SM-T533 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 13:59

Policz sumę rezystorów w połączeniu dodaj do wzoru i będziesz znał napięcie.

Wcześniej zobacz czy na X3/1 masz 12V do masy

przed wejściem w przejscia na pinie 5 do masy ->12V
za wyjściem z spirali na pinie 6 do masy -> 12V
na pinie 1 włącznika tempomatu ->12V

potem z drugiej strony napięcie musi spaść według rezystancji
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 14:12

Panie etac a jak jest rezystancja na 9 pinie i masą? Bo na schemacie jak byk wisi opornik na.9 pinie do masy

A na pinie 9 napięcie rośnie, bo rezystancja przełąxznika spada, jak się jakiś przycisk przyxiśnie.
Ostatnio zmieniony 26 maja 2017, o 14:41 przez Bunioopl, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 14:40

Po odpięciu wtyczki, i sprawdzeniu napięcia na BCM, możemy mieć tylko jakieś napięcie szczątkowe.

Dopiero z kablem od przycisku będzie można znaleźć napięcie 12V pomniejszone o przepływ przez rezystancje.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 14:42

No i o tym piszę

Przycisk podłączony bezpośrednio do bcm kabelkiem niezależnym.
Nawet 12 v wziąłem z innego miejsca

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 14:52

a jaka rezystancje ma sam przełącznik na pinach 6 i 8 wtyczki z spirali?

Z wyłączonym i załączonym tempomatem i czy ten zmienia wartości przy użyciu przycisków.

Jakie jest napięcie na pinie 6 do masy?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 14:56

Nie sprawdzałem na spirali. Sam przełącznik ma 6,8kohm przy załączonym

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 15:04

No to teraz musisz sprawdzić,czy przełącznik dostaje 12V i potem oddaje swoje według rezystancji
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 15:12

12v wziąłem z zapalniczki, a ile to jest te swoje,? piorąc pod uwagę, że nieznam obciażenia pinu 9 bcm.

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 16:01

A co nas interesuje napięcie na zapalniczce.

My mamy mieć 12V na pinie 4 z BCM i sprawdzić czy na 9 pinie te napięcie wraca
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 17:06

Etac skup się. Aby pominąć 12v z 4 dałem 12v z zapalniczki. . W obu przypadkach czyli 12v z zapalniczki i 12v z pina 4 na wyjściu z przełącznika i zarazem na wejściu do bcm jest 0,77v. Dla tego pytam czy moje napiecue jest prawidłowe, czy może ma być inne.

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 21:52

Bunioopol skup się, sprawdzaj obwód, krok po kroku.

BCM wysyła napięcie 12V z pina 4 - zawsze. Sprawdź, czy tam jest.
Potem na wejściu do spirali pin 5 - czy jest 12 V
Po drugiej stronie spirali pin 6 - czy jest 12V
Potem na wejściu do przełącznika tempomatu pin 1 - czy jest 12V

Teraz czy na wyjściu z tego przełącznika pin 3 - jest prawidłowy spadek napięcia po przejściu przez R=6,6kOhm (wszim proszę policz)

Potem sprawdź na wtyczce X3, czy pomiędzy pinem 4, a pinem 9 masz to samo napięcie co wyżej obliczone.

Jak tak to BCM jest uwalony, jak nie to instalacja ma przerwę.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 22:08

1. Obwody sprawdzone
2. Napięcie 12v jest na pierwszym pinie włącznika(taśma w tym miejscu jest sprawna jak i instalacja)
3. Napięcie po opornilach na właczniku jak i na bcm pin 9 jest równe 0,77v( czy jest poprawne nie wiem nie znam oporności wejściowej pinu 9 bcm. A na pewno nie jeat wpięte do masy bi nawet na schemacie jwst zaznaczony wewnętrzny oporek.
4. Napięcie 0,77v jest na pinie 3 włącznika i pinie 9 bcm.
5. Włącznik podłączyłem bezpośrednio do bcm, pomijając całą instalację pojazdu. ( dolutowałem dwa przeody pomiędzy pinem 1 przełącznika a 4 pinem bcm oraz drugu przewód pin3 przełącznika i 9 bcm. Mi wychodzi na uwalonu bcm.

No i jeszcze jedno. Instalację można spraqdzić omomierzem.
Sprawna instalacja to 0ohm

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 26 maja 2017, o 22:26

ale oporność pinu 9 nie jest ci do niczego potrzebna {:/

To jest zaznaczone jako wejście do układu logicznego BCM.

Jak będziemy znać jaki prąd płynie z pina X3/4 do włącznika to mamy możliwość obliczenia spadku napięcia po przejściu przez przełącznik.

Musimy znać ile A idzie z niego, wtedy U=I*R I=???, R-6,6kOhm
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 26 maja 2017, o 22:38

No to czekam na.pomiar bo ja tego nie potrafię obliczyć, nie znając oporności wejściowej( oczywiście tej prawidłowej). A spadek napięcia. To około 11,23v zmirzone nie obliczone.


Prąd I można też zmierzyć, tylko czy jest prawidłowy? Dowiem siě tylio w tedy jak ktoś ze sprawnym tempomatem zmierzy. Bo u mnie nie wiem czy w bcm na wejściu ma
m uwalony oporek czy bardzie prawdopodobne uwalony tranzystor wejściowy pewnie w jakimś nie małym scalaczku.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: wszim » 26 maja 2017, o 23:39

Wystarczy zmierzyć omomierzem od drugiej strony czy obwód jest sprawny i czy wartości rezystancji nim wykazywane się zmieniają zgodnie ze schematem gdy używamy kolejnych przycisków.
Sprawdź czy napięcie na pinie 9 zmienia się wraz z załączanymi przełącznikami. Ten rezystor pinu 9 jest rezystorem pomiarowym BCM tworzącym dzielnik z pozostałymi. Włączaj te klawisze od tempomatu i zobacz czy napięcie na pinie się zmienia, jak się zmienia to wszystko od strony sprzętowej jest ok.

policzyłem. Jeżeli 0,77V jest w stanie otwartych styków to prąd w obwodzie jest 1,65mA, czyli rezystor pomiarowy pinu 9 wychodzi 466 czyli zapewne jest to 470ohm bo taki jest typoszereg. W przypadku zwartych wszystkich styków mamy prąd 6,09mA i napięcie na pin9 będzie 2,86V. Elektronika w BCM jest chyba 5Voltowa więc takie wartości dla przetwornika AD mają sens. Z pinu 9 jest pobierane napięcie na obwód wejściowy przetwornika analogowo-cyfrowego(zapewne wewnątrz głównego mikrokontrolera), który przetwarza je na wartość cyfrową i program od tych wartości określa sobie, które przyciski są wciśnięte.

Mogę to napięcie sprawdzić ale muszę znaleźć chwilę czasu i natchnienia na rozbieranie plastików i nurkowanie do złącz BCM. :zdegustowany:
Wg mnie to nie usterka BCM tylko nie masz aktywowanego tempomatu.
Ostatnio zmieniony 27 maja 2017, o 00:28 przez wszim, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód: edycja
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 27 maja 2017, o 00:32

Napięcie na pinie się zmienia ( chociaż nie mierzyłem napięcia) bo zmienia się rezystancjan po wciśniéciu któregokolwiek guzika. Jutro ponierzę jeszcze jakie napięcia mam po wciśnięciu każdego z nich.

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 27 maja 2017, o 05:58

Wojtek, problem jest taki że podjęto już kilkukrotnie próbę programowania tego układu, ale się nie aktywuje. Ostatnio to było w Mmcars po moich instrukcji, a także kontakcie z wsparciem technicznym. Efekt - nadal tempomat nie działa, dlatego szukamy usterki elektrycznej w tym pojeździe.
Może jak wrócę to zerknę jak to wygląda u mnie z aktywnym tempomatem.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: wszim » 27 maja 2017, o 08:06

Rozumiem. No to faktycznie zweryfikowanie porównawcze z drugim pojazdem wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Jak wrócę dzisiaj z rowerów postaram się zrobić nura i pomierzyć. Bunioopl zrób mi fotkę ze zbliżeniem tego złącza i pinu żebym nie błądził.

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Bunioopl
Fachman
Posty: 4993
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 35
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 27 maja 2017, o 08:52

9pin to ten ucięty a 4 to ten źółtyObrazekObrazek

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: wszim » 27 maja 2017, o 20:51

Z pinu 4 żółtego podawane jest 11,8V przy (12,5V w instalacji samochodu), znaczy że przez diodę jest podawane i jest utrzymywane jak tylko BCM nie jest uśpiony. Czyli nawet po wyłączeniu stacyjki to napięcie tam jest.
Dla takiego zasilania gałęzi rezystorów styków mam:
0,65V przy stykach tempomatu rozwartych
1,12V przy wciśniętym "do góry"
1,72V "w dół"
2,47V "przycisk resetu"

oczywiście nie da się wszystkich na raz załączyć jak to wcześniej wymyśliłem bo nie da się wcisnąć równocześnie góra i dół :lol:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Orlando Elektryka/Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość