Próba instalacji tempomatu

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 23 mar 2020, o 10:45

a ile masz kabli w tej wtyczce?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

duswal
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 30 sty 2017, o 18:22
Reputacja: 0
Imię: Waldi
Samochód: Cruze
Silnik: 1.4 Turbo
LPG: STAG QNEXT Plus
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: duswal » 24 mar 2020, o 17:11

6 kabli czyli wszystkie we wtyczce, czujnik ma 5 bolców.
Załączniki
13578464.jpg
Ostatnio zmieniony 24 mar 2020, o 17:22 przez duswal, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 24 mar 2020, o 17:13

a przejście jest do BCM?

bo mieliśmy kilka aut gdzie na gorze było, a do BCM już nie docierało.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

duswal
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 30 sty 2017, o 18:22
Reputacja: 0
Imię: Waldi
Samochód: Cruze
Silnik: 1.4 Turbo
LPG: STAG QNEXT Plus
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: duswal » 24 mar 2020, o 17:21

W GDS2 pokazuje napięcie 2.5 V
Nie sprawdzałem fizycznie ale zobaczę w samochodzie czy przewód dochodzi do BCM

Mam jeszcze jedno pytanie o moduł BCM - czy jest możliwość wyłączenia funkcji obniżania napięcia (wyłączenie ładowania).
Mam moduł DRL który załącza światła po przekroczeniu napięcia 13 V.
Niestety gdy moduł BCM uzna sobie że ładowanie jest niepotrzebne to światła dzienne sobie gasną.
Wielu mechaników w tym z BMW i od gazu byli zdziwieni i mówili że mam uszkodzony regulator w alternatorze.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 24 mar 2020, o 17:25

nie ma możliwości ingerencji w algorytmy działania BCM, tak dla napięcia ładowania, jak i napięcia załączania świateł.

Zamiast moduł DRL, załóż zwykły przekaźnik rozłączny sterowany przez pojawianie się napięcia na światłach postojowych.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

duswal
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 30 sty 2017, o 18:22
Reputacja: 0
Imię: Waldi
Samochód: Cruze
Silnik: 1.4 Turbo
LPG: STAG QNEXT Plus
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: duswal » 24 mar 2020, o 17:54

Tak też chciałem zrobić z przekaźnikiem.
Ten algorytm BCM jest dziwny bo też StartStop wtedy kiedy chcę żeby silnik się wyłączył to pracuje a jak nie chcę to się wyłącza i po chwili uruchamia - bez sensu.
Może nowsza kalibracja coś by poprawiła.

Mogę prosić jeszcze o odpowiedz na pytanie poniższe:
Gdzie teraz można się zarejestrować żeby programować SPS?
Stara strona www.opel-infotech.com już nie działa
Nowa na PSA http://public.servicebox.peugeot.com z tego co widzę jest napisane, że funkcje programowania są jeszcze w trakcie
zatwierdzania
A w https://www.acdelcotds.com w regulaminie jest napisane "Dostęp i korzystanie z ACDelco TDS należy uzyskiwać wyłącznie w
dozwolonych krajach Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii".

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 24 mar 2020, o 20:07

ja mam tylko tą samą stronę - https://www.acdelcotds.com/subscriptions

Myślę że jak pozwoli na zalogowanie to można ciągnąć.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Ping
Bywalec
Posty: 165
Rejestracja: 30 sty 2017, o 16:10
Reputacja: 2
Imię: Ping
Samochód: Opel Insignia
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Ping » 24 mar 2020, o 22:57

Czesc,
Wybaczcie ale nie miałem kiedy odpisać. Sporo roboty - dzisiaj siedziałem do 21.00 i dodatkowo problem z autem.

Na stronie servicebox jest możliwość wykupienia spsa. Podane ceny są netto. Trzeba doliczyć podatki itp.
Co do dołożenia tych opcji o których pisałeś to musisz kupić kody VCI o ile byly przewidziane.
Nie wiem czy przy twoich zmianach nie trzeba będzie programować bcma i licznika.

Wysłane z mojego LYA-L29 przy użyciu Taptalka
Ostatnio zmieniony 24 mar 2020, o 23:00 przez bubu1769, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Usunięto Duplikat.

duswal
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 30 sty 2017, o 18:22
Reputacja: 0
Imię: Waldi
Samochód: Cruze
Silnik: 1.4 Turbo
LPG: STAG QNEXT Plus
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: duswal » 1 kwie 2020, o 17:45

Znalazłem VIN Cruza takiego samego jak mój tylko w wersji LTZ.
W oprogramowaniu IPC zestawu wskaźników są takie same kalibracje, czyli nie trzeba według mnie programować z kodami VCI tylko ewentualnie zmiana konfiguracji ustawienia może?
Natomiast w BCM kalibracje są inne w 4 pozycjach:
- reflektorów
- lamp przeciwmgielnych
- oświetlenia wnętrza
- wycieraczek
I teraz mam pytanie czy mogę przy programowaniu SPS zmienić swój numer VIN na ten z LTZ i wykonać aktualizację BCM?
Wtedy nie trzeba używać kodów VCI.
Tylko jak ktoś zrobi później aktualizację to powróci do kalibracji fabrycznych.
Robiłem już tak w Oplu Astrze H ale tam to inne systemy były.
Bardzo proszę o potwierdzenie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 1 kwie 2020, o 18:21

tak to nie pójdzie. BCM należy do jednego z modułów nadzorcy systemu antykradzieżowego.

Prędzej trzeba znaleźć kogoś co skopiuje dane z BCM z LTZ do Twojego.

Zalecam kontakt z kolegą - PING, on za drobną opłatę sobie z tym poradzi.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Ping
Bywalec
Posty: 165
Rejestracja: 30 sty 2017, o 16:10
Reputacja: 2
Imię: Ping
Samochód: Opel Insignia
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Ping » 1 kwie 2020, o 18:34

Sps zmieni ci VIN w tych modułach.

Wysłane z mojego LYA-L29 przy użyciu Tapatalka


elgato
Aktywny
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2014, o 21:36
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Orlando LS
Silnik: 1.8 LPG
LPG: Bigas
Lokalizacja: Oświęcim
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: elgato » 13 kwie 2020, o 21:55

Czołgiem!
Chciałem was zapytać czy moglibyśmy uporządkować temat jeśli w ogóle jest to akceptowalne przez osoby tutaj niezastąpione, ponieważ bez Pinga i tak nic nie zrobimy. Piszę to jako zwykły amator nie znający się tak w temacie jak wy ale pewnie takich amatorow jest dużo. Pomyślałem sobie, że nie ruszę tego tempomatu bez waszej ogromnej pomocy a chyba ten wątek już znam na pamięć to i tak się pojawiają pytanie co i jak.
Mój pomysł jest taki by stworzyć na początku tematu w punktach co i jak dokładnie opisując to. Jako amator z pytaniami mogę napisać co mnie trapi co ułatwi chyba stworzenie takiego manuala do tempomatu?

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka


Bunioopl
Fachman
Posty: 4980
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 34
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 14 kwie 2020, o 06:28

Wal z pytaniami. Postaram się odpowiedzieć. Potem, może ktoś to wciśnie na początek.

elgato
Aktywny
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2014, o 21:36
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Orlando LS
Silnik: 1.8 LPG
LPG: Bigas
Lokalizacja: Oświęcim
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: elgato » 14 kwie 2020, o 16:21

1. Kupujemy kierownicę ze sterowaniem jeśli nie mamy.
2. Sprawdzamy w "ślimaku" czy mamy wszystkie piny, jeśli nie trzeba kupić ślimak.
Jaki ślimak kupić ? Pod numer vin czy ten numer 22914039 lub 0199403 jest ok ?
i najlepiej by miała sterowanie multimediami (mam dwu linijkowe radio ale ktoś pisał że działa) więc tym bardziej czy te numery są prawidłowe ?
3.Trza zrobić instalację czyli pin 3 ze zwijacza kierownicy ma być podłączony do 9 tego w BCM
Mamy zdjęcia na 2 i 5 stronie.
Czy jeszcze jakąś inna instalację jak to miało miejsce u Ciebie
4. Aktualizacja BCM i ECM ? Jak to zrobić ? PING ? :)
5. Jeśli kupić trzeba kupić BCM to jak się za niego zabrać by zgrać kopię. ( Chcę kupić na próbę jakiś by zobaczyć z czym to się je ale nie wiem jaki )
6. Czy coś istotnego pominąłem ?
mój VIN KL1YF7559CK509731
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2020, o 17:19 przez etac, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: usunięto zapis z CYTUJ i drobne poprawki ortografii

elgato
Aktywny
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2014, o 21:36
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Orlando LS
Silnik: 1.8 LPG
LPG: Bigas
Lokalizacja: Oświęcim
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: elgato » 14 kwie 2020, o 21:14

Jeszcze jest ślimak o numerze Nr kat: 22914040 z tej strony koreańskiej czy chińskiej.

Bunioopl
Fachman
Posty: 4980
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 34
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 14 kwie 2020, o 21:24

Kupujemy kierownicę ze sterowaniem jeśli nie mamy.
1. Nie trzeba kupować kierownicy. trzeba kupić przełączniki oraz kable z kierownicy z tempomatem. W swojej kierownicy trzeba wyciąć nadmiar materiału . Ale najmniej roboty jest z wymianą kierownicy przystosowanej pod tempomat.

Sprawdzamy w "ślimaku" czy mamy wszystkie piny, jeśli nie trzeba kupić ślimak.
Jaki ślimak kupić ? Pod numer vin czy ten numer 22914039 lub 0199403 jest ok ?
i najlepiej by miała sterowanie multimediami (mam dwu linijkowe radio ale ktoś pisał że działa) więc tym bardziej czy te numery są prawidłowe ?
2. Trzeba sprawdzić czy ślimak jest odpowiedni. Prawdopodobnie , jeżeli w kierownicy jest sterowanie radiem to ślimak będzie odpowiedni. Tak było w moim przypadku. Numer mojego ślimaka to:20817720. Zawsze można kupić ślimak od samochodów spod znaku opla. Do testów kupiłem z Adama. Przy wymianie ślimaka trzeba zachować ostrożność. Ustawić go w ten sam sposób co ten który zdejmujemy. Łącznie z czujnikiem skrętu.

Trza zrobić instalację czyli pin 3 ze zwijacza kierownicy ma być podłączony do 9 tego w BCM
Mamy zdjęcia na 2 i 5 stronie.
Czy jeszcze jakąś inna instalację jak to miało miejsce u Ciebie
3. Jeżeli brakuje instalacji pomiędzy ślimakiem a BCM , to trzeba ją zrobić. Zdjęcia są w poście Etac #36. W moim Przypadku instalacja była.

Aktualizacja BCM i ECM ? Jak to zrobić ? PING ?
4. Programowanie wygląda tak: kupujesz BCM z auta o podobnym wyposażeniu wysyłasz go do Ping on odprawia tajne modły i odsyła tobie BCM. Ty wymieniasz i DOOPA. Ze swojego bcm musisz odczytać eeproma. w nim są zapisane ważne ustawienia. I zapisać je do nowego BCM. robisz to za pomocą Programator USB CH341A PL EEPROM z klipsem. Potem odsyłasz swój BCM do zaprogramowania. Jak go odbierzesz to masz dwa BCM zaprogramowane do swojego autka.
Programowanie ECM można zrobić samemu. Oczywiście programem Pinga. Zostaje jeszcze programowanie licznika. Tego to nie pamiętam jak się robiło. Zmieniałem licznik i Ping przygotował mi z tempomatem.

Jeśli kupić trzeba kupić BCM to jak się za niego zabrać by zgrać kopię. ( Chcę kupić na próbę jakiś by zobaczyć z czym to się je ale nie wiem jaki )
5. Najlepiej kupić bcm z auta o podobnym wyposażeniu i roczniku.

Czy coś istotnego pominąłem ?
6. Chyba nic. Jak coś to się dopisze.

Jest szansa by programowanie tempomatu robić sobie samemu lub zdalnie. Ale chyba Ping jeszcze nie skończył tego projektu. Oczywiście za jakąś opłatą dla pinga. Ale przy samodzielnym programowaniu potrzebny jest Odpowiedni sprzęt.
Niestety Ping jest Baaaardzo zajęty i to jest chyba największy problem.

elgato
Aktywny
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2014, o 21:36
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Orlando LS
Silnik: 1.8 LPG
LPG: Bigas
Lokalizacja: Oświęcim
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: elgato » 14 kwie 2020, o 21:55

Dziękuję za odpowiedz.
Co do Pinga to rozumie że to jest duża blokada ponieważ bez jego aprobaty nie ma co ruszać tematu.

Ślimaków takich jak twoje jest dużo z rozpiętością od 20 zł za używki do 80 za nowe więc chyba moża nawet nowy hapać.
BCM nie wiem jak wybrać by był z tego modelu co potrzeba ponieważ takich info na allegro nie ma.

Co to Ci koreancy robią pod tym linkiem że się lutują do kabelków by uaktywnić zegary ?
https://translate.google.pl/translate?h ... m%3Dsearch

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 14 kwie 2020, o 21:58

elgato pisze:
14 kwie 2020, o 21:55
Co to Ci koreancy robią pod tym linkiem że się lutują do kabelków by uaktywnić zegary ?
https://translate.google.pl/translate?h ... m%3Dsearch
daj oryginalny link, bo tu jakieś głupoty wyświetla.

Dodano po 6 minutach 58 sekundach:
a już się dostałem. Oni zamiast kupować wiązkę całą, przerabiają starą poprzez dodanie kabelków do lewych przycisków. Myślę ze przy dostępności dawców na allegro - nie warto.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
XaRaDaS
Zasłużony dla forum
Posty: 7704
Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
Reputacja: 8
Imię: Andrzej
Samochód: Orlando LTZ
Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
Lokalizacja: WX
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: XaRaDaS » 16 kwie 2020, o 23:19

A ja się tak tylko dopytam, czy sterowanie na kierownicy pasuje od cruze lub od opla ? chciałbym wymienić ten moduł na kierownicy, ale nie wiem czy to trzeba programować czy wystarczy wymienić i czy dedykowany czy szukać po prostu dobrego taniego ;)
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...

Bunioopl
Fachman
Posty: 4980
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 34
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 17 kwie 2020, o 08:22

A co chcesz zrobić.?
Dla wyglądu nie trzeba nic programować. Od cruze pasuje bez przerabiania.
Od Opla trzeba wymienić ledy podświetlania przycisków, bo są czerwone.
Do tego trzeba instalację w kierownicy dodatkową.

Awatar użytkownika
XaRaDaS
Zasłużony dla forum
Posty: 7704
Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
Reputacja: 8
Imię: Andrzej
Samochód: Orlando LTZ
Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
Lokalizacja: WX
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: XaRaDaS » 17 kwie 2020, o 14:11

Chcę wymienić, bo jest troszkę zniszczona regulacja prędkości, tylko tyle i aż tyle. Więc muszę szukać cruze lub orlando, a jak to się ma w przypadku innych chevi co miały taką samą kierownicę ?
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: etac » 17 kwie 2020, o 14:32

do wyboru masz Cruze, Orlando. Aveo i Malibu miały limiter prędkości razem z tempomatem.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Bunioopl
Fachman
Posty: 4980
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 34
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: Bunioopl » 17 kwie 2020, o 14:32

To możesz szukać z insigni. Zostawiasz płytkę swoją a plastiki z dawcy.

Limiter nie działa jest inny przełącznik i może być inny soft.

elgato
Aktywny
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2014, o 21:36
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Orlando LS
Silnik: 1.8 LPG
LPG: Bigas
Lokalizacja: Oświęcim
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: elgato » 25 kwie 2020, o 17:11

No i zagwozdka kupilem to co ma bunipol czyli 20817720 ale on nie ma tego wejścia
Zaznaczonego pomarańczową strzałką. Pomożecie który dokładnie kupic? Czy po prostu jeden z tych numerów o których wspominaliśmy na samym początku wątku. Wiecie do czego są te kable których nie ma w tym co ma bunipol ? ObrazekObrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka





elgato
Aktywny
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2014, o 21:36
Reputacja: 0
Imię: Paweł
Samochód: Orlando LS
Silnik: 1.8 LPG
LPG: Bigas
Lokalizacja: Oświęcim
Kontakt:

Re: Próba instalacji tempomatu

Post autor: elgato » 25 kwie 2020, o 21:09

Dobra przypał ... Doszedłem do tego, że to jest czujnik skrętu który trzeba zdemontować i założyć na ten który myślałem że mam zły. Dobrze myślę ?
Podpiąłem ten ślimak z nadzieję że w cudowny sposób wszystko zadziała ale tylko świecą się kontrolki na kierownicy.
Następna sprawa to taka , że w ASO powiedzieli na początku że nie ma możliwości u mnie uruchomić sterowania radiem ale jest nieaktywny k34 czyli tempomat jak dobrze pamiętam. Czy pozostaje tylko zapalić ognisko i puszczać indiańskie chmury w stronę Pinga ? Czy dopiero wtedy wgramy do BCM radio i tempomat? Chciałem kupić Androida ale jak nie będzie działać kierownica to też kupa. Kurcze nie chcę się pozbywać tego samochodu bo naprawdę sprawia mi frajdę chciałbym go jednak doposażyć.
Saludos !

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka


ODPOWIEDZ

Wróć do „Orlando Elektryka/Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości