Strona 1 z 1

Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 26 cze 2015, o 22:10
autor: xlord
Ponieważ nie ma wspólnego działu "Mechanika" na forum, a ja akurat śmigam (od dziś na prawdę śmigam) Rezzo, więc zakładam temat w moim "ogródku". Choć silnik 1.6 E-TEC to dość popularny motor w wielu Chevroletach np. Lacetti :)
Przyjmując pod swoją opiekę mego Rezzo z góry wiedziałem, że dostaje on czkawki (ma pod maską kangura) w pewnych określonych warunkach jazdy.
Te określone warunki to jazda bez szczególnego obciążenia w zakresie obrotów 1.800-3.200, co szczególnie odczuwalne było na trzecim biegu, jakże potrzebnym, kiedy jedzie się przez obszar zabudowany z dozwoloną prędkością.
Dziś problem został rozwiązany, choć w ASO twierdzili, że to nie to jest przyczyną. Zresztą w ASO usłyszałem wiele koncepcji takiego stanu rzeczy, włącznie ze słynnym już "ten typ tak ma". A że ja w takie teksty nie wierzę, więc przez dwa tygodnie szukałem i... znalazłem :)
Problemem jest oczywiście zawór EGR, a dokładnie oprogramowanie silnika, bo sam zawór działa bez zarzutu. Okazuje się, że generalnie oprogramowanie do Chevroletów miało w latach początkowych XXI wieku wiele do zarzucenia.
Skracając...- zawór został zaślepiony i czkawka minęła. Na razie lekarstwo jest tymczasowe w formie blachy z puszki po piwie :P Jeśli nic w najbliższym czasie nie wyniknie dodatkowego to trzeba będzie się postarać o profesjonalny bajpas.
Przy okazji dowiedziałem się, że w Rezzo nie ma możliwości prostej instalacji tempomatu oraz komputera pokładowego np. jak tu viewtopic.php?f=34&t=1616&view=unread#unread.

Kolejne doświadczenia z silnikami 1.6 w Rezzo będę umieszczał rzadko, bo to przecież konstrukcja prawie doskonała. :D
Zachęcam innych Rezzo-Driver'ów (podobno w całej Polsce jest nas tylko około setki) do dzielenia się swoimi doświadczeniami z silnikami.

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 30 cze 2015, o 19:59
autor: xlord
Jestem już po dwóch dłuższych trasach (1 kkm w trzy dni) i chciałem dodać, że zaślepienie EGRa spowodowało, że moment obrotowy dostępny jet już od 1800-1900 obr./min. I nie trzeba żadnej turbosprężarki. Śmiem twierdzić, że zamiast fabrycznych 145 Nm jest ich ok. 160-180. Wcześniej jeździłem autem gdzie było 310 Nm, więc śmiało mogę powiedzieć, że teraz jest tego ponad połowa przy tych samych obrotach silnika.
A może ktoś zna niedrogą hamownię, gdzie można by to po prostu zbadać?

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 1 lip 2015, o 15:50
autor: XaRaDaS
Jeżeli chodzi o zamontowanie tempomatu to nie jest to jakoś trudne, trzeba poszukać wątku o oplu zafirze lub vectra i tam jest wszystko ładnie rozpisane i rozrysowane. Kiedyś się tym interesowałem jakieś 2 lata temu, ale nadal to odwlekam :D Trzeba pamiętać, że my mamy sterowany gaz linką.

Co do hamowni, niedroga to jaki koszt ?
Tak na szybko:
http://www.kreatormocy.pl/hamownie/
liczą 100 PLN, na innej VTG już liczą 200 netto :D

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 1 lip 2015, o 20:37
autor: xlord
100 PLN to dobra cena. Pewnie się wybiorę. Ja się spotkałem z cenami pomiędzy 250 a 450 PLN.
A może ktoś kiedyś myślał na forum o spocie na hamowni. Przyjemne z pożytecznym i ceny można by ponegocjować.
Mazdowicze spotykają się co jakiś czas na hamowni i się za przysłowiowe piwo badają :)

No właśnie przez tą linkę pewnie nie jest to łatwe. Dobry tempomat powinien się wyłączać przy wciśnięciu sprzęgła lub hamulca. Ze względów bezpieczeństwa choćby.
Tempomat sobie odpuszczę pewnie, ale poszukam jeszcze informacji nad możliwością założenia ogranicznika prędkości.

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 1 lip 2015, o 21:41
autor: XaRaDaS
Ale ten tempomat to w sumie oryginalny z opla jest wtedy, tak oryginalnie był montowany w oplach i chevi ;) nie pamiętam, ale chyba się wyłączał po wciśnięciu gazu.

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 1 lip 2015, o 23:34
autor: etac
kazdy tempomat, nawet z linka wylacza się po wcisniecu hamulca.

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 2 lip 2015, o 11:15
autor: xlord
No to poszukam. Jeśli znajdę to dam znać :)

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 2 lip 2015, o 21:38
autor: Chevirezzo
Witaj xlord jest nas tu niewielu a raczej dwóch rezzowiczów 8-) No to jeśli by się udało rozwiązać ten temat tempomatu to byłoby super. Mi jak narazie się nie udało i każdy mówił że się nie da. Zaintrygowałeś mnie tym zaślepieniem EGR-a. Bo demon prędkości to to nie jest :P Jaki przebieg jest u Ciebie i czy masz podtlenek gazotu?

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 2 lip 2015, o 23:31
autor: xlord
25kkm :). Nie mam zwyczaju jeździć na cyklonie, więc stosuję jedynie dopalacze C(5-12)H(11-25)OH :P
Z tym tempomatem muszę na prawdę poszukać, bo to ogromna wygoda i w Rezzo mi tego brakuje, ale jeśli to jakaś wielka gimnastyka to nie będę kombinował, bo nie lubię przedobrzać.
W ciągu najbliższych dni wybiorę się na hamownię polecaną przez XaRaDaS-a. Dam znać co wyszło :)

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 3 lip 2015, o 10:36
autor: XaRaDaS
Ja tam nic nie polecałem ;) po prostu znalazłem na google w sumie chyba jedną z tańszych ;)

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 3 lip 2015, o 11:08
autor: Sebastian
Panowie, co do tempomatu to poczytajcie temat w dziale "Lacetti" i poddziale "Manuale" może coś was zainspiruje :)

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 3 lip 2015, o 11:52
autor: XaRaDaS
Seba pytanie tylko czy do 1.6 pasuje P&P, ja tak jak pisałem wcześniej 2 lata temu się interesowałem i w planach miałem robić, ale jak widać plany, planami, a robota nie zaczęta nawet :D

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 8 lip 2015, o 09:24
autor: xlord
Poczytałem i obejrzałem instruktarze pod podanymi linkami w dziale Lacetti.
To jednak poważna robota, ale efekt doskonały. Sam tego na pewno robił nie będę, ale jeśli ktoś zna jakiś dobry warsztat to chętnie skorzystam.
:)

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 8 lip 2015, o 09:58
autor: XaRaDaS
Ja to w sumie bym się nie bawił jak w opisie od Seby w takie przyciski, tylko zakupiłbym manetkę ori, w szczególności, że nie są jakoś zabójczo drogie ;)

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 15 lip 2015, o 09:10
autor: xlord
Ja to bym się zdecydował na to http://www.conrad.pl/Tempomat-Waeco-Mag ... 71_0313020
ale sam grzebać nie zamierzam. Znacie jakiś dobry warsztat?

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 26 wrz 2015, o 20:02
autor: xlord
Na razie odzwyczaiłem się od tempomatu i kończę stabilizację stopy ;)
Może wiosną wrócę do tematu.
Mam już za sobą ponad 7 kkm i muszę powiedzieć, że auto z tym silnikiem jest prima. I jak trzeba to na światłach potrafi niejednego sportwagena zostawić w tyle.
Z początku oni ruszają i wyrywają, ale kiedy tylko mój 1.6 dotrze do 4.000 obr./min. to idzie jak burza i reszta ogląda moje nietuzinkowe 4 litery :)
Co ciekawe:
- spalanie przy prawie 5.000 obr./min. i 170 km/h w granicach 12 l/100 km wg odczytów z OBD (uważam za dobry wynik porównując np. do 1.8 nissana, gdzie było to ok. 15 l/100 km, a auto miało najlepszą aerodynamikę z możliwych - Primera P12 HB)
- fabryka podaje prędkość maksymalną 167 km/h - mój Rezzo 1.6 bujał się do 170 km/h (na driftboxie, na zegarze było ponad 180) i nie doszedłem do odcięcia, bo musiałem hamować. Fakt od 160 km/h przyspieszenie wynosi ok 1km/h na 5 sek. ale jednak.
- w warunkach w miarę spokojnej jazdy w trasie udało mi się zejść do 6,86 l/100 km, co uważam za dość dobry wynik biorąc pod uwagę masę auta oraz dodatkowe doładowanie. Myslę, że jadąc po emerycku da się zejść do 6,0-6,2.
- średnie spalanie na autostradzie przy średniej prędkości 132 km/h (4.050 obr.min.) wynosi obecnie 8.9 l/100 km.
Niedługo wybiorę się na hamownię i zdam relację. Do 10 kkm musze go jeszcze trochę rozruszać.

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 2 cze 2017, o 22:37
autor: Sla_wek
EGR zaślepiony, rzeczywiście jest spora poprawa w elastyczności na niskich obrotach.
Podziękował !

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 3 cze 2017, o 00:23
autor: z13
O co chodzi dokładnie z tym egr? Łatwo się to zaslepia? I na ile jest faktycznie realna poprawa elastyczności w silniku 1.6?

Re: Silniki 1.6 E-TEC - Problemy różne i rozwiązania

: 3 cze 2017, o 09:20
autor: Sla_wek
W moim przypadku było to odkręcenie 2 śrubek oraz wycięcie i wstawienie takiej
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG (17.39 KiB) Przejrzano 7703 razy
blaszki, którą wyciąłem nożyczkami i wycinakiem zrobiłem dziury z metalowej puszki po kawie (nie alu a stal ) :D