Wymiana klimy manual na Climatronik

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
Drozdek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 26 gru 2023, o 22:54
Reputacja: 0
Imię: Bartłomiej
Samochód: Lacetti / Nubira
Silnik: 1.8 CDX 121KM
LPG: STAG
Lokalizacja: Rokietnica
Kontakt:

Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: Drozdek » 26 gru 2023, o 23:58

Czy ktoś z kolegów/koleżanek ćwiczył temat wymiany klimatyzacji manualnej na wersję klimatronik? Jak z okablowaniem i czujnikiem temp. zewnętrznej? Da się to zrobić jakoś normalnie? Mam cały sprawny zestaw z rozebranego dawcy 1.8 CDX i przełożyłbym go Lacetti 1.6, tylko czy to będzie działać? Proszę o poradę bądź wskazówki, gdzie tego szukać.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23839
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: brak
Silnik: brak
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: etac » 27 gru 2023, o 10:02

Jak masz dawce to przekładaj wszystko, łącznie z sprężarką i czujnikami temperatury zewnętrznej i oczywiście okablowaniem wewnętrznym pod deską.

Jednak moje zdanie o klimie automatycznej w Lacetti jest takie, że kiepski algorytm tym zarządza i słabo to działa zwłaszcza latem.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
skull
Stały bywalec
Posty: 228
Rejestracja: 5 gru 2016, o 15:04
Reputacja: 36
Imię: Michał
Samochód: Chevrolet Lacetti SW
Silnik: F16D3
LPG: BRC SQ24
Lokalizacja: Ostrołęka
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: skull » 27 gru 2023, o 11:37

Temat dla mnie jeszcze świeży - bo pod koniec sierpnia w końcu się zawziąłem i wymieniłem w swoim.
Przygotowanie (głównie psychiczne) trwało latami, przy okazji gromadząc części - sam zakup nagrzewnicy to była oczywiście chwila, zresztą nie są drogie. Najwięcej obaw miałem o wiązki i złącza w dostosowaniu do oryginalnej instalacji. Na Drive2.ru jest sporo manuali i temat można przeglądać "do urzygu".
Technicznie nie jest to wcale takie trudne, samą konsolę ściąga się dość łatwo, bo śruby są w pozycjach dość wygodnych (siedząc po prostu na siedzeniach), po odpięciu kilku złączy można ją ściągać, pamiętając o środkowych kanałach powietrznych gdyż są one założone lekko pod kątem i trzeba tam lekko pomanewrować żeby puściły. Dalej jest rura z główną wiązką (polecam ściągać oddzielnie tapicerkę bez rury), i tam już nie ma niewiadomych, rozłączamy po kolei ( a potem w tej samej kolejności składamy).
Nie wymieniałem obu części pieca, bo część z wentylatorem jest po prostu identyczna, zamieniasz tylko rezystor dmuchawy na tranzystor (powinieneś mieć w zestawie z cdx), jednak rozpięcie tych dwóch części (od strony silnika zaciskasz tylko dwa przewody płynu i odłączasz od nagrzewnicy) może trochę nerwów kosztować, szczególnie zapięcie, bo są to części wsuwane jedna na drugą. Z uwagi że jedna część pozostaje trzeba ją trochę poluzować ale i tak będzie troszkę z tym męki. Nie zdejmowałem też obu bo zdjęcie części z dmuchawą oznacza rozszczelnienie układu klimatyzacji, a miałem sprawną i z niedawno wymienioną chłodniczką i napełnioną.
Sama operacja wymiany to może z 2 godz, chociaż ja zacząłem późnym popołudniem w piątek i za szybko zrobiło się ciemno, przez to nie mogłem dobrze spiąć tych dwóch części, następnego dnia przy dobrym światle już nie miałem problemów.
Wiązkę łącząca siłowniki, panel i wentylator powinieneś mieć razem z zestawem, do głównej wiązki samochodu potrzebne jest złącze i kilka przewodów, już wcześniej nabyłem praktycznie całe okablowanie z innego wozu i odciąłem to co trzeba i dolutowałem - w ten sposób nie jest to aż tak trudne a punktów dołączenia do oryginalnej instalacji jest może 7. Po zdjęciu konsoli do wszystkiego jest łatwy dostęp
Co prawda jeszcze trzeba wyprowadzić dwa kable do czujnika temp, pod przedni zderzak, ale nie jest to szczególnie trudne gdy masz odsłonięte przejście wiązek do lewego nadkola.

Instalowałem również z instalacją pod czujnik deszczu, co zajmuje oczywiście dodatkowo czas, ale jest okazja to może warto się zastanowić czy też chcesz (ma połączenie do układu klimatyzacji).

Nie wiem czy, montowałeś już inne dodatki do fury i ile tego, bo ja głównie spędziłem czas na poprawianiu i układaniu wiązek z moich poprzednich zabiegów :))), wcale nie związanych z samym układem klimy (a rozszerzyłem układ z wersji podstawowej) więc wiązki po rozebraniu konsoli miałem tak jak na zdjęciu - doprowadzenie wszystkiego do ładu zajęło mój cały pięciodniowy urlop, a i to nie wystarczyło, szarpiąc nerwy i podnosząc poziom frustracji do maksimum kilka dni do pracy jeździłem autobusem. Po prostu przed uporządkowaniem wszystkiego nawet nie mogłem sprawdzić czy układ w ogóle działa. Na szczęście ruszył od razu bez błędów.
Więc jak nie masz za wielu kabli od lewej do prawej to wręcz polecam autoklimę założyć jako pierwszą :D)

Co to w ogóle zmienia? Wbrew pozorom więcej niż się spodziewałem.
Oczywiście "nie chłodzi lepiej", bo układ chłodzenia zostaje ten sam, ale jest wygodniej. Nie majdrujesz jak się tylko pogoda zmieni, tylko patrzysz jak sobie sam z tym radzi. Jak ci szyba zaczyna parować, bo wlazłeś z mokrymi butami to nie męczysz pokręteł czy wywietrzników, tylko naciskasz jeden przycisk i tyle.
Dostajesz podgląd temp zewnętrznej w przycisku - niby nic, ale w standardzie tego nie ma. Nie odczuwam też jakiegoś specjalnego obciążenia silnika (chociaż mam też zainstalowany dodatkowy wentylator na chłodnicy), i przełączania klimy widzę tylko w postaci śnieżynki na panelu - o to jest dobre, cały układ pokazuje jak działa, gdzie wieje czy na nogi czy na szybę czy z głównych, czy zamyka cyrkulację czy bierze powietrze z zewnątrz, fajna rzecz bo w innych samochodach jest tylko pokazana nastawiona temperatura i ew. moc dmuchawy
Po prostu miło, a jeszcze mam ten auto wycieraczki - może i mogłyby chodzić lepiej, ale jak się nieco do nich przyzwyczaisz(trochę zaufasz) to daję radę
Załączniki
IMG_3386.JPEG

kjas9
Profesjonalista
Posty: 844
Rejestracja: 26 sty 2015, o 22:31
Reputacja: 25
Imię: Krzysztof
Samochód: Cruze1,4 Sw LTZ+2012
Silnik: 1,4 T +chip 163 km
LPG: KME Skay Max
Lokalizacja: SO
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: kjas9 » 28 gru 2023, o 16:19

Dla mnie największym wyzwaniem było rozebranie całej konsoli,jak już psychicznie się zebrałem to poszło.Od strony pasażera jest jedna ukryta śruba trzymająca w srodku cały plastik.Potrzebny jest mały krzyżak bo dojście jest bardzo złe.Całość zajeła mi 2 pełne dni.Dobrze mieć przygotowane kable z końcówkami(męskie i żeńskie z zapasem) szczególnie do kostki C 202 w nogach kierowcy,połączone w wiązki i opisane.Nie pamiętam już dokładnie ale czujnik deszczu chyba też musiałem założyć.Samej instalacji klimy nie ruszałem bo wszystko było szczelne,dołożyłem tylko drugi wiatrak.
Lacetti 1,6 sx zmienione w cdx 2011-2019

Awatar użytkownika
papieju
Wymiatacz
Posty: 1925
Rejestracja: 28 sty 2018, o 15:18
Reputacja: 48
Imię: Marcin
Samochód: Nubira kombi 1.8 LPG
Silnik:
Lokalizacja: Włoszczowa
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: papieju » 28 gru 2023, o 20:21

etac pisze:
27 gru 2023, o 10:02
Jednak moje zdanie o klimie automatycznej w Lacetti jest takie, że kiepski algorytm tym zarządza i słabo to działa zwłaszcza latem.
Generalnie to były dwa panele do tej klimatyzacji, u mnie w 2004 roczniku był z innym numerem niż z późniejszych roczników, nawet katalog części wskazuje dwa numery zamienne. I założyłem nowszy bo mój po prostu brzydko wyglądał a trafił się w bardzo ładnym stanie za grosze, traf chciał że inny. I szczerze powiem, już ogrzewanie zaczęło działać zupełnie inaczej na nowszym typie, na klimatyzację też narzekać nie mogę. Możliwe że coś poprawili w tych nowszych

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23839
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: brak
Silnik: brak
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: etac » 28 gru 2023, o 22:14

Ja.mialem 2007
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Drozdek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 26 gru 2023, o 22:54
Reputacja: 0
Imię: Bartłomiej
Samochód: Lacetti / Nubira
Silnik: 1.8 CDX 121KM
LPG: STAG
Lokalizacja: Rokietnica
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: Drozdek » 5 lut 2024, o 18:02

Koledzy, jestem w trakcie przekładki klimy manual na klimatronika. Został do podpięcia czujnik temp. zewnętrznej. Pod które piny i na której wtyczce to trzeba podłączyć?

Awatar użytkownika
skull
Stały bywalec
Posty: 228
Rejestracja: 5 gru 2016, o 15:04
Reputacja: 36
Imię: Michał
Samochód: Chevrolet Lacetti SW
Silnik: F16D3
LPG: BRC SQ24
Lokalizacja: Ostrołęka
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: skull » 6 lut 2024, o 07:42

Patrząc od czujnika, który będzie pod zderzakiem przy chłodnicy obok klaksonu, to najpierw złączę c113 (w lewym przednim nadkolu pod akumulatorem)
Potem główne złącze c202 przy nodze kierowcy (chociaż te dwa przewody między c113 i c202 są montowane chyba w każdej wersji)
potem do kostki autoklimy, tj na obrazach poniżej - wszędzie te same dwa kolory przewodów żółty i jasnozielony (ew. z czarnym pasem)
Załączniki
c208.jpg
c202.jpg
c113.jpg

Drozdek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 26 gru 2023, o 22:54
Reputacja: 0
Imię: Bartłomiej
Samochód: Lacetti / Nubira
Silnik: 1.8 CDX 121KM
LPG: STAG
Lokalizacja: Rokietnica
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: Drozdek » 6 lut 2024, o 22:27

Dzięki za schemat. Kolejne pytanko: jaka powinna być prawidłowa rezystancja czujnika temp zewn? Bo mi pokazuje 8MOhm. A sterownik wyświetla temp. zewn. +25st, niezależnie od tego, czy czujnik jest podpięty, czy nie.

Awatar użytkownika
skull
Stały bywalec
Posty: 228
Rejestracja: 5 gru 2016, o 15:04
Reputacja: 36
Imię: Michał
Samochód: Chevrolet Lacetti SW
Silnik: F16D3
LPG: BRC SQ24
Lokalizacja: Ostrołęka
Kontakt:

Re: Wymiana klimy manual na Climatronik

Post autor: skull » 7 lut 2024, o 08:37

W pierwszej kolejności wykonaj autodiagnostykę klimatyzacji - która jest zaimplementowana w panel:

aby wejść w tryb, włącz zapłon, ustaw temperaturę na 26C i trzymając przycisk AUTO, naciśnij 3 razy przycisk OFF, ekran zgaśnie, a urządzenie zacznie zmieniać kierunek nawiewu powietrza, zmieniać prędkość wentylatora, włączać i wyłączać klimatyzator.
Jeśli na końcu zobaczysz 00, gratulacje!

Kody błędów do autodiagnostyki klimatyzacji Chevrolet Lacetti
00 - brak błędów
01 - awaria czujnika temperatury w kabinie
02 - awaria czujnika temperatury zewnętrznej
03 - awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego
04 - awaria napędu przepustnicy nagrzewnicy elektrycznej
05 - awaria czujnika słońca
06 - awaria tranzystora mocy
07 - Awaria przekaźnika maksymalnej prędkości wentylatora


ps. na driver ru znalazłem:
Innymi słowy, nasz czujnik temperatury to termistor, czyli rezystor, który zmienia swoją rezystancję w zależności od temperatury. W temperaturze 25°C rezystancja termistora, której potrzebujemy = 2 kOhm.

Faktycznie jak pokazuje +25 to wygląda na uszkodzony, mogę dodać że takie czujniki są np też w Captiva (łatwo kupić)
A jak czujnik nasłonecznienia ? Jak masz to super, a jak szukasz to u mnie działa na identycznie wyglądającym z SsangYong Rexton:
https://allegro.pl/oferta/ssangyong-rex ... 2985656361

Bo te do Lacettiego są trudne do dostania i drogie

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lacetti/Nubira Elektryka / Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości