adapter do przycisków sterowania radiem z kierownicy

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
karpior
Profesjonalista
Posty: 659
Rejestracja: 19 mar 2014, o 19:34
Reputacja: 3
Imię: Piotr
Samochód: Lacetti HB 1.6
Silnik:
Lokalizacja: Krk
Kontakt:

adapter do przycisków sterowania radiem z kierownicy

Post autor: karpior » 5 lip 2014, o 21:25

WSTĘP
Jeśli ktoś chciałby w Lacetti zmienić radio z fabrycznego na inne i zachować możliwość sterowania z kierownicy - prawie zawsze zachodzi potrzeba zakupu odpowiedniego adaptera.
Do radia Pioneer lub Sony teoretycznie nie trzeba nic kupować, można pobawić się z płytką pilota i odpowiednio zmodyfikować ją aby rezystancja odpowiednich funkcji pilota pokrywała się z tym czego przy danej funkcji oczekuje radio.
Właśnie radia Sony i Pioneer są sterowane rezystancją, więc ktoś ogarnięty w podstawach elektroniki powinien za "parę groszy" uzyskać adaptację sterowania.

Jednak w przypadku innych producentów - np. Alpine, Kenwood czy Blaupunkt (sklepowe) jest dużo trudniej gdyż są one sterowane impulsami i liczba tychże impulsów określa daną funkcję. Do tego celu potrzeba już dedykowanego adaptera.

---


Ja pisałem kilka miesięcy temu do ekipy z piloty.pl w sprawie adaptera do Blaupunkta sklepowego ale odpisali, że adapter jest w planach ale nie wiadomo kiedy będzie.
Odpuściłem więc temat nastawiając się wstępnie na produkt Pioneer/Sony.

Znalazłem jednak informację o adapterze do Chevroletów od TME, a dokładniej
CONNECTS2 CTSCV001.2

http://www.tme.eu/pl/details/ctscv001/a ... ctscv0012/#

Do tego adaptera (jako że jest uniwersalny) jest wybór kabli połączeniowych do różnych radyjek.

Postanowiłem go zakupić, sugerując się opiniami, że pomimo wyszczególnienia w opisie iż jest on do Captivy i Aveo - jest to raczej takie samo sterowanie rezystancyjne więc podejdzie i do Lacetti.
W międzyczasie zdecydowałem się na radio Kenwood.

Myślałem, że instalacja będzie typu plug&play, jednak nie do końca tak było ;)

Przede wszystkim kabel do adaptera z jednej strony ma kostkę ISO do radia, a z drugiej... no właśnie - wtyki INNE niż kończące instalację w Lacetti :( Bo Lacetti ma właśnie na końcu ISO.
Wiedziałem już, że zaczynają się schody.

---

Po kilku godzinach kombinowania udało się wszystko tak połączyć, żeby śmigało, a o to opis wymaganych czynności:

1) z głównej wiązki dostarczonej z adapterem trzeba było odciąć wtyczkę, która wchodzi do adaptera (mała czarna typu molex) wraz z kablami aby były jak najdłuższe. Reszty nie wykorzystujemy.

2) wtyczka ta ma 5 kabli -> 12V z aku, 12V acc, GND, REM.CONT. oraz MUTE
Zasilania i masę zlutowałem z odpowiednimi kablami przejściówki dołączonej do radia, natomiast REM.CONT oraz MUTE z odpowiednimi przewodami z instalacji Lacetti - czyli te dwa z kostki MINI ISO C2

Obrazek

3) po zrobieniu tego okazuje się, że działa praktycznie tylko VOL- i VOL+, ale na innych przyciskach niż podpisane - czyli widocznie w aveo czy tam captivie są inne wartości rezystancji przycisków.
Przy pomocy helitrimu znalazłem zakresy rezystancji na które odpowiednio reaguje adapter i postanowiłem przerobić pilota. Stwierdziłem, że zmienię schemat pilota i po prostu od każdego przycisku zrobię dedykowany rezystor. Trzeba było oczywiście lekko dostosować obudowę pilota aby wszystko się zamknęło. Musiałem się też pozbyć wtyczki i gniazda na linii pilot - kable wychodzące z kierownicy. Zostało to zlutowane.

4) Pozostaje już tylko połączenie kabla wyjściowego z adaptera z przewodem sterowania z przejściówki iso z radia.

I WSZYSTKO DZIAŁA ;)


Podsumowując:

Adapter CONNECTS2 CTSCV001.2 da się wykorzystać, ale potrzeba poświęcić kilka godzin na przeróbkę.


Zmierzyłem wszystkie wartości rezystancji dla przycisków, więc z tą informacją można się ewentualnie zwrócić np. do ekipy z piloty.pl aby przygotowali odpowiedni adapter.

Wartości fabrycznego pilota w Lacetti:
VOL- 0k
VOL+ 0,3k
NEXT 0,8k
source 1,6k
PWR/mute 3,3k


a tu wartości które akceptuje adapter CONNECTS2 CTSCV001.2
VOL- 0k
VOL+ około 1,5k-5k
NEXT około 6k-12k
source około 13k-29k
PWR/mute około 30k-100k (helitrim miałem do 100k ;)


Mam nadzieję że komuś się ten długawy post przyda...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lacetti/Nubira Elektryka / Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość