Zawór podciśnienia
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Zawór podciśnienia
Witam
Panowie mam pytanie odnośnie napięcia jakie idzie na wtyczkę zaworu podciśnienia do sterowania gruszką-jakie powinno być?.Może rozwinę sytuację.Zauważyłem że nie działa mi zmienna geometria łopatek turbiny.Rozebrałem ,dostałem się do turbiny.Wszystko jest wyczyszczone nie ma żadnych przycięć na sztandze,turbina jest czysta.Wymieniłem zawór (na używany) podciśnienia i dalej to samo.Podciśnienie dochodzi do zaworu ale ten go nie przepuszcza do gruszki.Mierzyłem napięcie na wtyczce i jest 12,3-14.6V,cały czas skacze.Myślałem że nie ma masy więc podłączyłem na krótko kostkę do masy i zawór zadziałał tz. ściągnął gruszkę ale nie ma reakcji na gaz tylko pozostaje cały czas w tej pozycji.Wyskoczył mi błąd P0047 - niskie napięcie. .Po odłączeniu przewodu zawór zamknął dopływ podciśnienia do gruszki.Nie mam pomysłu gdzie szukać dalej-może to napięcie jest nieodpowiednie do otwarcia zaworu.?
Panowie mam pytanie odnośnie napięcia jakie idzie na wtyczkę zaworu podciśnienia do sterowania gruszką-jakie powinno być?.Może rozwinę sytuację.Zauważyłem że nie działa mi zmienna geometria łopatek turbiny.Rozebrałem ,dostałem się do turbiny.Wszystko jest wyczyszczone nie ma żadnych przycięć na sztandze,turbina jest czysta.Wymieniłem zawór (na używany) podciśnienia i dalej to samo.Podciśnienie dochodzi do zaworu ale ten go nie przepuszcza do gruszki.Mierzyłem napięcie na wtyczce i jest 12,3-14.6V,cały czas skacze.Myślałem że nie ma masy więc podłączyłem na krótko kostkę do masy i zawór zadziałał tz. ściągnął gruszkę ale nie ma reakcji na gaz tylko pozostaje cały czas w tej pozycji.Wyskoczył mi błąd P0047 - niskie napięcie. .Po odłączeniu przewodu zawór zamknął dopływ podciśnienia do gruszki.Nie mam pomysłu gdzie szukać dalej-może to napięcie jest nieodpowiednie do otwarcia zaworu.?
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Ten błąd to wyskoczył w trakcie testów, czy jest stały dla tej pracy?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Tylko w trakcie testów.Poza tym nie ma żadnego błędu na kompie.Dodam jeszcze bo może to mieć znaczenie że niekiedy (raz na dzień ) mam podwyższone wolne obroty na ok. 950-1000 po czym po parunastu minutach wszystko się uspokaja i oscylują w granicy 800-850..Oczywiście nie ma to nic wspólnego z klimatyzacją i innymi odbiornikami prądu.
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Zanim zadam kolejne pytanie mam jedną wątpliwość.
Przecież w Lacetti nie ma zmiennej geometrii turbiny.
Możesz dać parę zdjęć co ci nie działa i jaki zawór wymieniłeś?

Przecież w Lacetti nie ma zmiennej geometrii turbiny.
Możesz dać parę zdjęć co ci nie działa i jaki zawór wymieniłeś?

Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
A próbowałeś podpiąć się pod jakiś komputer? Sprawdzić czy ciśnienie ładowania się zmienia
Jestem prawie pewny ze Lacetti 121KM nie ma zmiennej geometrii, a ten zawór otwiera i zamyka turbinę i brak jego działania na pewno byś odczuł. Po drugie układ samo-diagnostyki wykryłby spadek ciśnienia ładowania, wobec oczekiwanych.
Opis działania turbo i tego zaworu tutaj:
Turbosprężarka jest wykorzystywana do zwiększania ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów silnika. Do napędzania turbiny wykorzystywane są energia cieplna i ciśnienie gazów wydechowych silnika. Gazy wydechowe są kierowane do obudowy turbiny. Obudowa turbiny pełni rolę dyszy kierującej zespołem wirnika wałka. Ponieważ wirnik sprężarki jest zamontowany bezpośrednio na wałku, wirnik sprężarki obraca się z taką samą prędkością co wirnik turbiny. Czyste powietrze z filtra powietrza oraz opary ze skrzyni korbowej są zasysane do obudowy i wirnika sprężarki. Powietrze ulega sprężeniu i jest dostarczane przez przewód łącznikowy do kolektora dolotowego silnika, a następnie do cylindrów. Wnętrze obudowy sprężarki zespołu turbosprężarki, wirnik sprężarki i wnętrze kolektora dolotowego mogą być dość zaolejone z powodu dopływu oparów ze skrzyni korbowej. Wielkość wzrostu ciśnienia powietrza oraz objętość powietrza dostarczanego do silnika z wylotu sprężarki są regulowane przez zawór obejściowy spalin znajdujący się w obudowie wylotu spalin.
Położenie zaworu obejściowego spalin jest sterowane poprzez wzrost ciśnienia regulowany przez pompę podciśnieniową silnika. Moduł sterujący silnika (ECM) steruje elektrozaworem ciśnienia doładowania, który otwiera lub zamyka przewód podciśnieniowy prowadzący do siłownika zaworu obejściowego spalin. Membrana wewnątrz siłownika zaworu obejściowego spalin reaguje na ciśnienie i steruje położeniem zaworu wewnątrz turbosprężarki. Zależnie od położenia zaworu następuje zwiększenie lub zmniejszenie wielkości doładowania uzyskiwanego dzięki turbosprężarce.
Chłodnica powietrza doładowującego również pomaga poprawić osiągi silnika. Powietrze dolotowe jest zasysane przez filtr powietrza do obudowy sprężarki zespołu turbosprężarki. Sprężone powietrze z turbosprężarki płynie następnie do chłodnicy powietrza doładowującego znajdującej się przed chłodnicą. Z chłodnicy powietrza doładowującego powietrze płynie z powrotem do kolektora dolotowego.
Chłodnica powietrza doładowującego jest wymiennikiem ciepła, który wykorzystuje przepływ powietrza do odprowadzania ciepła z powietrza dolotowego. W miarę zwiększania ciśnienia powietrza przez turbosprężarkę wzrasta temperatura powietrza. Obniżenie temperatury powietrza dolotowego pozwala zwiększyć sprawność i moc silnika.
a tutaj masz opis turbiny dla silnika 150 KM
Opis układu turbosprężarki
Turbosprężarka zwiększa moc silnika poprzez wpompowanie sprężonego powietrza do komór spalania, dzięki czemu większa ilość paliwa może zostać poddana procesowi spalania przy optymalnym stężeniu mieszanki paliwowo-powietrznej. W typowych turbosprężarkach turbina obraca się, kiedy gazy wydechowe wylatują z silnika i przepływają przez łopatki turbiny. Powoduje to obrót koła sprężarki na drugim końcu wału turbiny i wpompowanie większej ilości powietrza do układu wlotowego.
Położenie łopatek turbosprężarki tego samochodu sterowane jest za pośrednictwem modułu sterującego silnika (ECM). Regulacja łopatek ma na celu zróżnicowanie ilości ciśnienia doładowania. Ciśnienie doładowania może być więc regulowane niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Łopatki są zamocowane do pierścienia, który się obraca, zmieniając kąt ustawienia łopatek. Moduł ECM zmienia ciśnienie doładowania w zależności od obciążenia silnika.
Jestem prawie pewny ze Lacetti 121KM nie ma zmiennej geometrii, a ten zawór otwiera i zamyka turbinę i brak jego działania na pewno byś odczuł. Po drugie układ samo-diagnostyki wykryłby spadek ciśnienia ładowania, wobec oczekiwanych.
Opis działania turbo i tego zaworu tutaj:
Turbosprężarka jest wykorzystywana do zwiększania ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów silnika. Do napędzania turbiny wykorzystywane są energia cieplna i ciśnienie gazów wydechowych silnika. Gazy wydechowe są kierowane do obudowy turbiny. Obudowa turbiny pełni rolę dyszy kierującej zespołem wirnika wałka. Ponieważ wirnik sprężarki jest zamontowany bezpośrednio na wałku, wirnik sprężarki obraca się z taką samą prędkością co wirnik turbiny. Czyste powietrze z filtra powietrza oraz opary ze skrzyni korbowej są zasysane do obudowy i wirnika sprężarki. Powietrze ulega sprężeniu i jest dostarczane przez przewód łącznikowy do kolektora dolotowego silnika, a następnie do cylindrów. Wnętrze obudowy sprężarki zespołu turbosprężarki, wirnik sprężarki i wnętrze kolektora dolotowego mogą być dość zaolejone z powodu dopływu oparów ze skrzyni korbowej. Wielkość wzrostu ciśnienia powietrza oraz objętość powietrza dostarczanego do silnika z wylotu sprężarki są regulowane przez zawór obejściowy spalin znajdujący się w obudowie wylotu spalin.
Położenie zaworu obejściowego spalin jest sterowane poprzez wzrost ciśnienia regulowany przez pompę podciśnieniową silnika. Moduł sterujący silnika (ECM) steruje elektrozaworem ciśnienia doładowania, który otwiera lub zamyka przewód podciśnieniowy prowadzący do siłownika zaworu obejściowego spalin. Membrana wewnątrz siłownika zaworu obejściowego spalin reaguje na ciśnienie i steruje położeniem zaworu wewnątrz turbosprężarki. Zależnie od położenia zaworu następuje zwiększenie lub zmniejszenie wielkości doładowania uzyskiwanego dzięki turbosprężarce.
Chłodnica powietrza doładowującego również pomaga poprawić osiągi silnika. Powietrze dolotowe jest zasysane przez filtr powietrza do obudowy sprężarki zespołu turbosprężarki. Sprężone powietrze z turbosprężarki płynie następnie do chłodnicy powietrza doładowującego znajdującej się przed chłodnicą. Z chłodnicy powietrza doładowującego powietrze płynie z powrotem do kolektora dolotowego.
Chłodnica powietrza doładowującego jest wymiennikiem ciepła, który wykorzystuje przepływ powietrza do odprowadzania ciepła z powietrza dolotowego. W miarę zwiększania ciśnienia powietrza przez turbosprężarkę wzrasta temperatura powietrza. Obniżenie temperatury powietrza dolotowego pozwala zwiększyć sprawność i moc silnika.
a tutaj masz opis turbiny dla silnika 150 KM
Opis układu turbosprężarki
Turbosprężarka zwiększa moc silnika poprzez wpompowanie sprężonego powietrza do komór spalania, dzięki czemu większa ilość paliwa może zostać poddana procesowi spalania przy optymalnym stężeniu mieszanki paliwowo-powietrznej. W typowych turbosprężarkach turbina obraca się, kiedy gazy wydechowe wylatują z silnika i przepływają przez łopatki turbiny. Powoduje to obrót koła sprężarki na drugim końcu wału turbiny i wpompowanie większej ilości powietrza do układu wlotowego.
Położenie łopatek turbosprężarki tego samochodu sterowane jest za pośrednictwem modułu sterującego silnika (ECM). Regulacja łopatek ma na celu zróżnicowanie ilości ciśnienia doładowania. Ciśnienie doładowania może być więc regulowane niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Łopatki są zamocowane do pierścienia, który się obraca, zmieniając kąt ustawienia łopatek. Moduł ECM zmienia ciśnienie doładowania w zależności od obciążenia silnika.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Dzięki za opis.Pewnie wyciągnąłem błędne wnioski.A kiedy można zaobserwować działanie tego zaworu obejściowego ?
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Pewnie jak silnik pracuje na wysokich obrotach i ciśnienie wali na maxa, to pewnie jest tam takie lekkie drgnięcie.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Dzięki za wyjaśnienia.Jakby ktoś miał fotkę tego silnika ze zdjętą pokrywą to prosiłbym o wrzutę.
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
To moze wrocimy do pierwotnego pytania. Dlaczego uważasz, ze zawór nie działał prawidłowo?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Myślałem że po odpaleniu silnika powinien dać podciśnienie na gruszkę i sztangę zmieniając ustawienie łopatek turbiny tak jak jest w zmiennej geometrii turbiny.Ale jeżeli w lacettim nie występuje zmienna geometria to sprawy nie ma.Z tego co pisałeś to jest zawór obejściowy więc będzie działał w skrajnej pracy turbiny.Mój błąd-nieznajomość tematu.Dopatrywałem się czegoś czego nie ma.
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
A kilku minutowy wzrost wolnych obrotów czy może być spowodowany?
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Podczas jazdy, czy zaraz po uruchomieniu?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Podczas jazdy.Właściwie nie ma reguły.Silnik jest nagrzany,wskażnik temp.stoi w miejscu.Dziś zrobiłem ok.60km po mieście i obroty ok.950 miałem przez jakieś 10min.(tylko raz) potem normalne w granicach 850.Styl jazd ciągle taki sam jak to po mieście.Żadnych odgłosów z silnika .Dziwne jest to że wyższe obroty wskakują na kilka minut potem się uspokajają i nie ma to nic wspólnego z klimatyzacją czy wiatrakiem chłodnicy.Termostat nowy ,EGR wyczyszczony ,filtr powietrza czysty,ładowanie 14,5 i 14,2 przy włączeniu wszystkich odbiorników prądu.
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
No to mamy chyba do czynienia chyba z wypalaniem DPF, tez takie miałem objawy
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Ale czy żadna kontrolka o tym nie informuje.?Kiedyś podczas jazdy w trasie miałem info o wypalaniu DPF a teraz nic tylko wyższe obroty.
- mario78
- Profesjonalista
- Posty: 592
- Rejestracja: 15 sie 2013, o 06:40
- Reputacja: 0
- Imię: Mariusz
- Samochód: CRUZE Black Roof
- Silnik:
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Jak kontrolka się zapaliła tzn. że DPF był już zawalony i trzeba jechać aż zgaśnie bo prawdopodobnie wcześniej kilka razy procedura wypalania została przerwana. Normalnie przy wypalaniu kontrolka się nie świeci.
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Dokładnie. Kontrolka zapala się jak masz awarie układu DPF. Podczas normalnego wypalania w Lacetti zauważysz tylko właśnie po podwyższeniu wolnych obrotów.
Wypalanie w mieście to 200-300 km, trasa od 700 do 1200km w zależności od jakości paliwa i stylu jazdy.
Nie polecam tankowania na Shell'u
Wypalanie w mieście to 200-300 km, trasa od 700 do 1200km w zależności od jakości paliwa i stylu jazdy.
Nie polecam tankowania na Shell'u
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Tankuje na BP.200-300 w mieście to rozumiem ale u mnie jest tak codziennie a jadę ok .20 km w jedną stronę do pracy.Pozbędę się chyba tego problemu i wytnę gada.Albo to jest inna przyczyna.Styl jazd raczej spokojny do 2000 i zmiana biegu.
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
No właśnie taka jazda nie za bardzo jest zdrowa dla DPF. Czasem trzeba podciągnąć pod 3000
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Świeżak
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 maja 2015, o 12:20
- Reputacja: 0
- Imię: Jarek
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: warszawa
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Po wycięciu DPF obroty utrzymują się cały czas na poziomie 850.Problem znikł.
- etac
- Prezes
- Posty: 24968
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 300
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Opel Astra L ST
- Silnik: 1.2T Pure Tech
- LPG: NIE
- Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Zawór podciśnienia
Cena i gdzie robione?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości