Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Stuka, puka, kapie, cieknie...
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 18 cze 2021, o 18:40

Cześć, mam pytanie, ponieważ nie znalazłem rozwiązania mojego problemu. Otóż, po wymianie płynu na nowy, podczas jazdy wzrasta temperatura płynu chłodzącego do 100 stopni (pewnie byłoby więcej, ale dalej już nie jechałem). Wzrost jest dosyć szybki, ponieważ od 30 do 90 stopni mija zaledwie kilka maksymalne 20 minut, a od 90 do 100 to kwestia 2-3 minut.

Sprawdziłem płyn w zbiorniczku i nie zauważyłem ubytku. Co może być przyczyną termostat, a może czujniki płynu chłodzącego?

Czy też w układzie znajduje się jeszcze jakieś powietrze, gdyż układ mógł się prawidłowo nieodpowietrzyć?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: etac » 18 cze 2021, o 18:43

Przeczytaj:
Podczas jazdy temperatura cieczy chłodzącej wzrasta w miarę nagrzewania się silnika pojazdu. Gdy ciecz chłodząca osiąga określoną temperaturę, parafina w termostacie zwiększa swoją objętość i wywiera nacisk na metalową kasetę, co z kolei powoduje otwarcie zaworu. Umożliwia to przepływ cieczy chłodzącej przez układ chłodzenia i ochłodzenie silnika. Po ochłodzeniu parafiny i zmniejszeniu się jej objętości sprężyna powoduje zamknięcie zaworu. Aby zapewnić obniżenie zużycia paliwa i niższą emisję w trakcie jazdy w warunkach niepełnego obciążenia, elektrycznie sterowany termostat umożliwia zmianę temperatury otwierania termostatu. Zasadniczo termostat zaczyna się otwierać przy temperaturze 105° C (221° F), a całkowite otwarcie następuje w temperaturze 120° C (248° F), bez wspomagania energią elektryczną.
wygląda na to że on się dopiero rozgrzewał.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 18 cze 2021, o 19:13

Hmm..., czyli mam to rozumieć, że wszystko jest w porządku? Dziwne, bo wcześniej (przed wymianą) trzymał równe 90 stopni. A druga sprawa to, że termostat termostatowi nie równy, ponieważ mogą wyglądać tak samo, ale mieć różne temperatury otwarcia.

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 5727
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 337
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: bubu1769 » 18 cze 2021, o 19:27

A czy termostat też wymieniłeś?

Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 18 cze 2021, o 19:36

No nie, oprócz płynu chłodzącego nic nie ruszałem. Nie ma żadnego wycieku, wszystkie węże są suche. Nie mam pomysłu co to może być, jutro sprawdzę chłodnicę, czujnik płynu chłodzącego i termostat. Czy problemem może być tez pompa wody?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: etac » 18 cze 2021, o 19:41

raz jeszcze: fabryczny termostat ma otwarcie jak w opisie. Jeśli rośnie do 107st C i włączają się wentylatory to nic mu się nie dzieje.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 18 cze 2021, o 19:50

Aha, właśnie, a może problemem jestem wentylator, dziękuję za podpowiedź :)

Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 19 cze 2021, o 12:10

etac sprawdziłem i wszystko jest w porządku. Mam jednak pewne spostrzeżenia, otóż wentylator włączą się przy 108 stopniach, a wyłącza przy 102 stopniach, jednak wydaje mi się, że termostat otwiera się w pełni już przy 105 stopniach - tak przypuszczam, ponieważ po dodaniu gazu płyn wraca do zbiorniczka wężem z dużego obiegu.

Jeżeli bym chciał, aby wentylator włączał się przy 95-100 stopniach, to czy wymiana samego termostatu na taki, który ma temperaturę otwarcia 90-95 stopni coś tutaj pomoże, czy to raczej wszystko zależy od samego wentylatora bądź jakiegoś czujnika (chłodnicy albo termostatu)?

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 5727
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 337
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: bubu1769 » 19 cze 2021, o 12:50

Nic to nie da ponieważ załączaniem wentylatora steruje ECM.
2390218PL.png

Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 19 cze 2021, o 13:01

Rozumiem, że jeżeli bym podłączył samochód do komputera, to można zmienić wartość temperatury?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23774
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 249
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: etac » 19 cze 2021, o 13:04

tak Piotr, tak :)

Niestety tak słodko nie jest :)
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
truskawa
Świeżak
Posty: 24
Rejestracja: 26 maja 2021, o 15:05
Reputacja: 0
Imię: Piotr
Samochód: Spark M300
Silnik: 1.0/68 KM, B10D1, 164k, benz.
LPG: Nie
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Problem z temperaturą płynu chłodzącego

Post autor: truskawa » 19 cze 2021, o 13:24

Dziękuję bardzo panowie za wsparcie merytoryczne :) Myślę, że temat jest już wyczerpany.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Spark Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości