J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
BartCruz1
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 14 cze 2023, o 21:46
Reputacja: 0
Imię: Bartosz
Samochód: Chevrolet Cruze
Silnik: 2,0 163PS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: BartCruz1 » 12 gru 2023, o 08:11

Witajcie przeczytalem kilkanascie tematow, nie doszukalem sie odpowiedzi na moj problem.

Podam wszystkie szczegoly, ktore znam, moze maja jakies powiazanie.

Samochod: Cruze 2.0 vcdi wersja LNP 163km
Wyprogramowany AGR, zamkniety
Doprogramowane DRL- posiadaja dwa duze oporniki
Akumulator: Warta 85Ah, 800A, kupiony 11 miesięcy temu
Skrzynia Automatyczna po kapitalnym remoncie.
Nie posiada Start Stop

Opis problemu:
Samochód dość szybko traci Prad z Akumulatora, w Lato szukałem przyczyny ale miałem tylko miernik cegowy ( dokładność w w mA taka sobie), mimo wszystko po zamknięciu Auta i I odczekaniu czasu na uśpienie sterowników pomierzyłem mu 220mA, w momencie wyciągnięcia bezpiecznika od Klimatyzacji/nawiewu i ogrzewania spadlo do 100mA - z przymrożeniem oka traktuje te wyniki, na wiosnę powtórzę to miernikiem wpiętym szeregowo.
Podczas spędzania tych kilku godzin przy Aucie wpadło mi w ucho, że Samochód sam z siebie steruje klapy od nawiewu w odstępach 30-35 minut w tych momentach pobór prądu wskakuje na około 5A przez około 3 minuty i spada do tych 220mA

Podczas jazdy Samochodem wkładam w zapalniczkę maly woltomierz, porównywałem jego wskazania na odpalonym silniku ze wskazaniami mierzonymi woltometrem na Akumulatorze odchyly rzędu 100mV więc mu ufam.

Teraz zaczynają się jaja:

Jak tylko zmienię ustawienia klimatyzacji/ nadmuchu na jakiekolwiek inne niż nadmuch na przednia szybę, napięcie spada do 12- 12,5 V i wygląda na to że nie zamierza się nigdy podniesc, ponieważ przy naładowanym akumulatorze na jakieś 12,6V zostawiłem go odpalonego na 15 minut i nie podniósł napiecia, po tych 15min wylaczylem silnik i zmierzylem 12,17V. Nie zamierzałem go dłużej testować bo uznałem że będzie tak długo ciągnął mi ten prad z Akumulatora aż zdechnie.

Więc jezdze z nadmuchem tylko na szybę. Alternator daje napięcie w zależności od poziomu naladowania Akumulatora tzn.
Jeżeli Akumulator ma 12,2 V zmierzę napięcie o 1.5V większe czyli 13.7V, jeżeli naładuje Akumulator prostownikiem na te 12.8V to przez 3 dni cieszę się 14.3V.

Niestety ostatnio przyszły temperatury w okolice zera a Autem nie ruszałem się zbyt często, aż w końcu pojechałem z napięciem 13.2V i zaczęły się jaja z Automatem, tryb awaryjny, jakieś rozprzeglanie, po odczycie małym OBD błędy typu Solenoid E zablokowany w pozycji zamkniętej, układ sterowania skrzynia niesprawny.

Autem zjechałem do domu. Poodczepialem wtyczki od ECU, TCM wtyczkę też wypiąłem, popatrzyłem na inne wtyczki w okolicy poodpinalem,pozapinalem,w tym czasie (5h) podladowalem Akumulator pozpinalem wszystko ,pojeździłem, wszystko okej, na drugi dzień pomimo dosc dobrze naładowanego Akumulatora na trasie 100km napiecie cały czas jednostajnie 15V- pomyslalem że coś się zresetowało i wreszcie wygląda lepiej (niestety nie bawiłem się nadmuchem i nie wiem czy napięcie nagle by spadlo na 12 V) dzien pozniej wszystko po staremu, napięcie podczas jazdy 13.7-13.9V

Jeżeli włączę mu światła mijania spadnie do 13.6V, ogrzewanie Foteli spowoduje kolejny spadek.

W systemie Bosch Esi tronic Wydajność Alternatora spada z 80% do 30% w momencie zabawy nadmuchem

Miałem już obawy, że Akumulator nie jest zaprogramowany i alternator/ albo ten sterownik Body Chassie Co tym zarządza nie wie jak sterowac, rzecz w tym ze w systemie Gutmann nie znalazłem żeby tutaj był jakiś BMS- Batterie Management System i trzeba byłoby Akumulator przypisac/ kalibrować.

Pojechałem Testować Akumulator, pod moim domem mial napięcie 12.5V, podczas jazdy było 13.6V. 3km do Kumpla, auto pochodziło jeszcze 5 minut bo zczytalismy błędy z ECU. Zgasiłem przetestowaliśmy, Sprawność 83 Procent. Napięcie 12,8V

Ten test muszę przeprowadzić po całej nocy albo dwoch pod moim domem.

To teraz też jest smieszne:
Systemem diagnostycznym Launcha mogę zarządzać jakby ta energia (Strommanagement) i z poziomu tego systemu mogę np. Ustawić wartość 80 która będzie jednostajnie dawała mi napięcie 14.2V. Myślę że poprostu zwiększam tym napięcie które idzie na stojan, dzieki czemu on jest bardziej *namagnetyzowany* i Alternator daje większe napięcie.

Po tym Teście stwierdzam że Altenrator nie może być uszkodzony bo reagował wyśmienicie na wszystkie zmienne- czy może się mylę?

Mierzyłem Kabel Minusowy Akumulatora i Obudowę Alternatora, Spadek napiecia na Kablu jakieś 300mV więc myślę że w normie.

Dzisiaj odczytałem błąd który pojawił się pierwszy raz i ma związek z tą nieszczęsną Klima i dmuchawa
Blad B048d 06 usunąłem, wszystko bez zmian, błąd nie wrócił.

Nie wiem co mam dalej sprawdzic, w głowie mam pomysł, że może Sterownik klimy wysyła po Canie jakieś ramki przez które Sterownik Body kompletnie nie wie jak zarządzać ładowaniem.
Zachowanie Samochodu nie ma nic wspólnego z inteligentnym ładowaniem.

Jeżeli ktoś miał podobna sytuację, albo ma pomysł na następne kroki, to proszę o wasza pomoc. Pozdrawiam serdecznie

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: etac » 12 gru 2023, o 16:32

A tak w skrócie jak Ci pomóc?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

toldek
Aktywny
Posty: 67
Rejestracja: 8 paź 2018, o 07:07
Reputacja: 10
Imię: Witek
Samochód: Cruze 2.0 163Km
Silnik:
Lokalizacja: Glinik
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: toldek » 12 gru 2023, o 17:30

DPF nie był wyprogramowany?

BartCruz1
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 14 cze 2023, o 21:46
Reputacja: 0
Imię: Bartosz
Samochód: Chevrolet Cruze
Silnik: 2,0 163PS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: BartCruz1 » 12 gru 2023, o 18:48

DPF nie jest wyprogramowany, ale ten blad B048d 06 pojawil sie po tym jak DPF byl wypalany. Wiem poniewaz codziennie sprawdzalem mu bledy. w Piatek po poludniu nie mialem tego bledu, dojechalem do domu i akurat zaczal wypalanie- wiec zeby go nie przerywac i troszke przyspieszyc wrzucilem na P i trzymalem troche ponad 2000/1min. w Sobote rano odczytalismy ten blad.

Toldek dlaczego zapytales o DPF- jakie to ma powiazanie ?

jeszcze jedno pytanie Toldek- zastanawiam sie, czy w takim "wypalaniu" jak ja to robilem to robi roznice czy jest na P czy na N ?


Etac: piszac tego posta pomyslalem, ze moze ktos z osob na tym Forum mial taki dziwny przypadek i potrafilby mnie nakierowac, poniewaz dostaje juz bialej goraczki z tym Autem i niestety nie moge na nie liczyc. Nie ruszam sie dalej niz 100km od domu- poniewaz do tylu kilometrow mam zapewniona lawete z ubezpieczalni. To uczucie ze nie moge byc pewny tego samochodu mnie wykancza. W tym roku juz kilka razy na lawecie podrozowal.
a w ciagu ostatnich 3 Tygodni na Autostradzie Stawalem 3 Razy bo Skrzynia wpadala w tryb awaryjny. Z kazdym razem wspolne bylo jedno- napiecie rzedu 13.2 V.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: etac » 12 gru 2023, o 19:15

Po pierwsze
- sprawdź ładowanie podczas jazdy, ale nie na zapalniczce
- jak podczas postoju masz ubytek prądu, to szukaj po kolei co go rozładowuje.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

BartCruz1
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 14 cze 2023, o 21:46
Reputacja: 0
Imię: Bartosz
Samochód: Chevrolet Cruze
Silnik: 2,0 163PS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: BartCruz1 » 12 gru 2023, o 19:38

Z podpiętym launchem pokazuje u góry na tablecie napięcie z OBD, takie samo jak na zapalniczce z tym że widać dokładnie jak skacze. 13,6V- 13,7V- 13,3V-13,9V-13,2V-13,3V to taki przykład żeby zobarazowac jak napięcie skacze w ciągu jednej sekundy. Podpinalismy też komputer diagnostyczny Topdona pod Polo, Transita, Zafirę tam napięcie nie szalało tak bardzo, podpięliśmy pod mojego, napięcie szaleje jak porąbane.

Nagram Wideo i wrzucę na youtuba jak będę u znajomego żeby wam to pokazać.

Jak tylko pogoda się poprawi to zacznę szukać jeszcze raz z miernikiem wpiętym szeregowo i dam znać.

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: zzzz » 12 gru 2023, o 20:31

BartCruz1 pisze:
12 gru 2023, o 19:38
Jak tylko pogoda się poprawi to zacznę szukać jeszcze raz z miernikiem wpiętym szeregowo i dam znać.
Szeregowo czyli jak? Prąd chcesz mierzyć?

Awatar użytkownika
bubu1769
Administrator
Posty: 6869
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 457
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Orlando 1.4T, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: bubu1769 » 12 gru 2023, o 20:46

Tak jak pisał wcześniej póki co mierzył pobór tylko miernikiem cegowym który zbytnio nie nadaje się do pomiaru małych prądów, dlatego zamierza powtórzyć pomiary przy użyciu zwykłego amperomierza.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: etac » 12 gru 2023, o 21:01

BartCruz1 pisze:
12 gru 2023, o 19:38
Z podpiętym launchem pokazuje u góry na tablecie napięcie z OBD, takie samo jak na zapalniczce z tym że widać dokładnie jak skacze. 13,6V- 13,7V- 13,3V-13,9V-13,2V-13,3V to taki przykład żeby zobarazowac jak napięcie skacze w ciągu jednej sekundy. Podpinalismy też komputer diagnostyczny Topdona pod Polo, Transita, Zafirę tam napięcie nie szalało tak bardzo, podpięliśmy pod mojego, napięcie szaleje jak porąbane.

Nagram Wideo i wrzucę na youtuba jak będę u znajomego żeby wam to pokazać.

Jak tylko pogoda się poprawi to zacznę szukać jeszcze raz z miernikiem wpiętym szeregowo i dam znać.
ale transit, polo, zafira a ma całkowity inny układ ładowania akumulatora - zwany też inteligentnym systemem ładowania który na początku XXI wieku wprowadził do swoich aut GM - opisane mamy to na forum

A klima się włącza zawsze gdy dasz nawiew na szybę, stad może być inne obciążenie akumulatora.

Także szukaj co zjada aku na postoju a nie skupiaj się na wariacjach ładowania, bo tu wygląda na prawidłowe działanie układu.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

BartCruz1
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 14 cze 2023, o 21:46
Reputacja: 0
Imię: Bartosz
Samochód: Chevrolet Cruze
Silnik: 2,0 163PS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: BartCruz1 » 12 gru 2023, o 21:31

Tak masz racje, slabo to porownalem bo byly to samochody starsze techniczne. Nic innego na placu nie bylo.

Wiem co masz na mysli. Przyklad: Akumulator naladowany, system uznaje ze nie potrzeba wiecej napiecia, obniza je na 12,5V. wlaczam nadmuch na szybe zarazem zalacza sie klima. Powstaje dodatkowe obciazenie dla silnika jak i dla Alternatora, wtedy zostaje podniesione napiecie na te 13,6V

Tylko jak tutaj wyjasnic to, ze ten inteligentny system pozwala na taki spadek napiecia, ze Akumulator podczas pracy silnika na postoju traci napiecie. Przed odpaleniem 12,6V po 15 minutach i zgaszeniu 12,17 V

opowiem CI jeszcze jedna sytuacje. na samym poczatku w marcu 2023. Wracalem do domu po Autostradzie jakies 40km nadmuchy wszystko wylaczone przez 40km, dojechalem na Parking Aldi i przed wylaczeniem silnika, chcialem zobaczyc tym woltomierzem co wchodzi w zapalniczke, jak wyglada napiecie, bo rankiem tego dnia Auto podczas startu krecilo resztkami sil. Patrze a tam 12,2 V- pomyslalem ze byc nie moze, wyciagnalem Miernik z Torby, otworzylem maske, mierze na Akumulatorze a tam tez 12,2V. Zbladlem niesamowicie, wskoczylem do Auta i wtedy zaczalem grzebac w tej klimie, wtedy odkrylem, ze jak wlacze nadmuch na szybe wszystko wraca do " normalnego stanu", czyli wtedy do tych 13.5-13,6V
chodz jak dla mnie w tej sytuacji gdy Akumulator ma 12V powinien od razu podac mu 14,4V-14,7V

No jak dla mnie ten samochod ma jakis problem z tym inteligentnym systemem, bo jaki system pozwolilby na taki spadek napiecia ?
Ja rozumiem, jak Akumulator naladowany jest do 12,8V i wtedy odlaczac z Systemu ladowania ten akumulator, ale jezeli napiecie jest 12 V a on nie zamierza nic robic zeby go ladowac.

Przeczytam zaraz watek o zasada dzialania ukladu ladowania Cruze
Ostatnio zmieniony 12 gru 2023, o 21:38 przez etac, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: usunięto zapis z cytuj

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: etac » 12 gru 2023, o 21:40

raczej jak trzyma 13,6-13,7V to jest informacja ze padł regulator napięcia, bo po uruchomieniu jak jest słaby akumulator to napięcie powinno być 15,4V nawet.

Nawet jak ma problem z ładowaniem, to po nocy nie ma prawa się rozładować jak aku sprawne.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

kochar
Wymiatacz
Posty: 1583
Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
Reputacja: 90
Imię: Jan
Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
Silnik: 163KM, diesel
Lokalizacja: Łódź

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: kochar » 13 gru 2023, o 13:58

U mnie ładowanie wygląda tak jak na filmie, po uruchomieniu około 14 następnie spada do 12,1 a po włączeniu na przykład ogrzewania szyby ponownie wzrasta do 14.
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

toldek
Aktywny
Posty: 67
Rejestracja: 8 paź 2018, o 07:07
Reputacja: 10
Imię: Witek
Samochód: Cruze 2.0 163Km
Silnik:
Lokalizacja: Glinik
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: toldek » 13 gru 2023, o 18:10

Pytałem o DPF bo częsty niestety problem rozładowania akumulatora w tym modelu wynika z błędu wyprogramowania dpf -a, tudzież wyprogramowanie EGR- też może być przyczyną.Nie czepiał bym się ładowania - raczej spojrzał bym co dzieje się na lini CAN - czy auto jest w stanie się ,,uśpić " już nie pamiętam dokładnie ile czasu potrzeba dla Cruze ale do 10 minut powinien się uśpić - trzeba wpiąć się w CAN - tu jednak potrzebny oscyloskop, lub założyć co łatwiejsze amperomierz i obserwować pobór prądu spoczynkowego po uśpieniu - max 0.02A. Często po ingerencji w soft auto nie usypia się widać to na lini CAN gdzie sukcesywnie po uśpieniu następuje wznowienie komunikacji pomiędzy modułami co generuje pobór prądu do 1.7-2 A dzieje się to niestety cyklicznie co powoduje rozładowanie akumulatora, w niektórych cruze nawet słychać co pewien czas pracę przepustnicy, mimo że auto zostało zamknięte.

BartCruz1
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 14 cze 2023, o 21:46
Reputacja: 0
Imię: Bartosz
Samochód: Chevrolet Cruze
Silnik: 2,0 163PS
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: J308, Klima powoduje problem z ladowaniem

Post autor: BartCruz1 » 26 lip 2025, o 11:40

Witam po 2 Latach. Mysle ze Temat mozna zamknac bo przy moim Tempie dalsze rozwiazywanie problemu zajmie kolejne 2 Lata.
Skrzynia wbijala w tryb Awaryjny i wyskakiwaly wszystkie mozliwe bledy przez czujnik predkosci wyjsciowej w 6t45 ktory sie po prostu zepsul, najgorsze jest to ze wyskakiwaly tysiace innych bledow, a dojscie do tego bledu wymagalo stalej obserwacji wartosci rzeczywistych. Wartosci pomiedzy wejsciem a wyjsciem powinny byc identyczne gdzies w okolicach 4 biegu, kiedy to chyba Lockup zamyka to na stale. W Kazdym badz razie uwazajcie na ta skrzynie, bo gdybym ja mial pieniadze to bym pozwal do sadu tych ktorzy robili oprogramowanie do tej skrzyni, poniewaz omalo mnie nie zabila jadac sobie na Autostradzie.
Wracalem do Domu, na tempomacie 100 km/h 6 bieg i tu nagle SKrzynia wpadla w System Awaryjny i z 6 Biegu wbila mi 2 bieg samoczynnie. Obrotomierz wyskoczyl poza skale, Kola sie Zablokowaly, Auto ze 100 do 30 w ulamki sekundy, omalo glowa nie wybilem szyby. Gdyby byla za mna ciezarowka, to pewnie my mi wjechala w tyl, bo nikt nie zdazyl by tak szybko wychamowac. Poszperalem troche na gmtis i znalazlem informacje, ze zaprogramowane jest to tak, ze w momencie gdy czujnik predkosci wyjsciowej w skrzyni biegow pokazuje przez dluzej jak 5 sekund predkosc 0, to skrzynia wrzuca Tryb awaryjny i dostepny jest tylko 1,2 bieg i wsteczny- jednym zdaniem idiotyzm, tak wiec uwazajcie na te niesczesna 6t45.

Co do tego calego Inteligentnego ladowania- Tak musi widocznie byc

Ostatnie czym bede sie zajmowal, to szukaniem zlodzieja pradu, do tego mam przygotowany Smart-Shunt Victrona 500A tylko brakuje mi czasu aby to dokonczyc. za jego pomoca znalezienie winowajcy powinno pojsc sprawniej.

Dziekuje za pomoc i pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Elektryka/Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości