Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Stuka, puka, kapie, cieknie...
ODPOWIEDZ
temutsi
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 1 sie 2025, o 17:37
Reputacja: 2
Imię: Kamil
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 benzyna, 141KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: temutsi » 1 sie 2025, o 17:51

Cześć, od dłuższego czasu mam problem ze skrzynią biegów w swoim Cruzie
Stety niestety jakość łożysk pozostawia wiele do życzenia i przy przebiegu 150kkm łożyska na wałku głównym są skatowane do tego stopnia, że po wciśnięciu sprzęgła na neutralu słychać przez chwilę jeszcze jej huczenie od obrotów

Najprościej byłoby wymienić skrzynię na nową czy tam z demontażu, ale jest problem - nie jestem w stanie znaleźć drugiej takiej skrzyni
Dziadostwo jest od koreańców, tabliczkę ciężko odczytać, ale po poszukiwaniach i porównaniach modeli wygląda jak BMC372

Tylko tu jest kolejny problem

Znajduję wersje tej skrzyni z wysprzęglikiem mechanicznym (mój jest hydrauliczny), albo bez gwintów do mocowania poduszki
Dodatkowo tylko jedną, którą widziałem posiadała gniazdko na sensor nad półosiami, który nie mam pojęcia do czego służy (planuję podnieść auto, odpiąć go i zobaczyć co wybije na komputerze).
Koniec samego sensora da się wcisnąć i wraca na swoje miejsce najpewniej przez sprężynę, więc strzelam, że to krańcówka, a więc może włącznik świateł biegu wstecznego?

Tak czy owak piszę z prośbą o pomoc, może ktoś z Was ma lepsze oko i jest w stanie znaleźć zamiennik, którego ja nie widzę, pomóc mi potwierdzić czy to faktycznie dobry model skrzyni biegów, lub poradzić jakimś zamiennikiem

VIN to KL1JF6959AK660907

Pozdrawiam i dzięki wielkie za ewentualną pomoc

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: etac » 1 sie 2025, o 18:56

Szukaj skrzyni

(MFH) TRANSMISSION MAN 5 SPD, D16 M/CR
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

temutsi
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 1 sie 2025, o 17:37
Reputacja: 2
Imię: Kamil
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 benzyna, 141KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: temutsi » 2 sie 2025, o 00:05

Ciężko znaleźć taką, a jeżeli już są to od diesla

Będę dalej szukał, ale słabo to wygląda

temutsi
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 1 sie 2025, o 17:37
Reputacja: 2
Imię: Kamil
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 benzyna, 141KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: temutsi » 16 sie 2025, o 13:42

Koniec końców nie znalazłem drugiej takiej samej skrzyni w rozsądnych pieniądzach, więc postanowiłem zregenerować swoją
Pierwszy raz zabrałem się za taką akcję i powiem to szczerze - nie było idealnie łatwo, a brak filmików napraw z tej skrzyni na yt też nie pomógł

Winne były łożyska wałka głównego/sprzęgłowego (Nie znam terminologii). Po drodze jeszcze mocno siedzący tryb piątego biegu - potrzebna była lekko modyfikacja ściągacza do łożysk żeby wyciągnąć go w miarę bezpiecznie.
Dla pewności wymieniłem jedno łożysko wałka atakującego, bardzo delikatnie słychać było chrupanie, a ono i tak jest praktycznie na wierzchu
Drugie, te siedzące w koszyczku zostawiłem bez zmian - nie wypadało, siedziało mocno i kręciło się cicho, a i tak nie mam narzędzi na wyciąganie każdego trybu żeby do niego się dostać
Za to same tryby, synchronizatory i inne cuda nie widy - są w stanie idealnym, praktycznie nie ma żadnych uszkodzeń

Taka mała przestroga przy wyciąganiu wałków z chudą obudową z tej dużej:
W wybieraku biegu wstecznego jest mała kulka, ważny element, którego nie wolno zgubić
oraz
Może wypaść magnes, który jest na stałe w skrzyni biegów. Patrząc na ilość opiłków u mnie niezbyt ważny element, ale warto go tam dać ponownie

Gdyby ktoś tak jak ja zabierał się za to bez dedykowanych narzędzi - segery trzymające łożyska w tej cienkiej części obudowy będą wymagać:
Dla wałka głównego - drugiej osoby, która go rozciągnie i tym samym pozwoli na wysunięcie
Dla wałka atakującego - cienkich, dużych kombinerek i dużej opaski zaciskowej/trytki dla zablokowania segera

Obydwa wałki wyciąga się razem, więc trzeba zacząć od atakującego, a po jego zablokowaniu poprosić o pomoc do wałka głównego kolegę i gumowy młotek (powinny wyjść w miarę lekko).

Później to już ściągacze do łożysk w ruch i schodzi w miarę stabilnie, ale wiadomo, wszystko z wyczuciem i na spokojnie, bo pośpiech skończy się tragicznie

Uszczelek do tego fantastycznego auta oczywiście nie ma, więc nieszczęśnikom proponuję wycinać uszczelki z materiału odpornego na olej i temperaturę, albo sylikon do tych samych warunków (z pamięcią, że sylikon musi pójść na wyczyszczoną i suchą powierzchnię, i nie może dotknąć oleju przez 24h)
Możliwe, że papierowe uszczelki też by dały radę, ale nie mam ochoty ściągać po raz drugi skrzyni zważywszy na ilość pracy, by do niej się dokopać

Generalnie skrzynia po złożeniu pracuje cichutko, a stare łożyska się blokowały, skakały i miały luzy, które przekładały się na wałek główny
Jestem w trakcie składania auta, więc prawdziwego testu jeszcze nie było, ale możecie mi uwierzyć, że różnica jest kolosalna już przy kręceniu samym wałkiem.
Muszę jeszcze dobrać odpowiedni olej i dla pewności ceramizer. Jak ma ktoś jakieś sprawdzone info co do oleju to prosiłbym o info, a jak nie to będę szukał i testował. Słyszałem, że nie każdy olej się nadaje do mosiężnych elementów (w tym wypadku synchronizatorów), więc warto będzie dokładnie to sprawdzić.

Jeżeli ta fuszerka na kółkach pojedzie to będę służył dalszą informacją dla innych pokrzywdzonych GM'ową technologią. Dla inżynierii wstecznej mam też dosyć sporo zdjęć z rozkładania skrzyni i schematy budowy

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24968
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 300
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: etac » 16 sie 2025, o 21:05

szkoda że zdjęć ni ma :( i numerów katalogowych łożysk
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

temutsi
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 1 sie 2025, o 17:37
Reputacja: 2
Imię: Kamil
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 benzyna, 141KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: temutsi » 17 sie 2025, o 16:25

Dodam na dniach jak będę miał 100% pewności, że wszystko zrobiłem idealnie

temutsi
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 1 sie 2025, o 17:37
Reputacja: 2
Imię: Kamil
Samochód: Cruze
Silnik: 1.8 benzyna, 141KM
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów, problem ze znalezieniem na rynku

Post autor: temutsi » 26 sie 2025, o 10:22

Okej, klepnąłem póki co tylko ~250km autem, ale wygląda na to, że wszystko jest git. Nic nie wyje, nic nie stuka, więc coś mi się udało w życiu.

Przeglądałem zdjęcia i tak szczerze to nic się nie nadaje na jakiś sensowny tutorial. Te zdjęcia były robione poglądowo w razie czego.

Co do numerów łożysk - numery widzę tylko na łożyskach kulowych w środku skrzyni i są to 6306D oraz 6206D.
Tego szpilkowego i walcowego nie umiem zidentyfikować, kupiłem komplet przez allegro z weryfikacją VIN'em
Kupione przez aukcję podaną w linku, ale podkreślam, że jeżeli ktoś jest w stanie znaleźć numery pozostałych łożysk to jestem w stanie uwierzyć, że zamówienie ich osobno będzie o wiele tańsze, więc nie proponuję kupowania przez tę ofertę w pierwszej kolejności, a tym bardziej nie jest to żadna promocja

https://allegro.pl/oferta/komplet-lozys ... 6855936698

oraz link do rysunków technicznych, które bardzo pomagały przy weryfikacji

https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 59AK660907

Wątpię, że to info komuś pomoże, ale może akurat znajdzie się drugi wariat chcący to naprawić samemu.
Trzeba do tego podejść z nastawieniem 'nic na siłę, wszystko młotkiem'
Załączniki
Warto pamiętać, że tutaj jest oryginalnie niebieski klej do gwintów
Warto pamiętać, że tutaj jest oryginalnie niebieski klej do gwintów
PXL_20250814_092742384.jpg
Piąty bieg (tryb na dole) i jego synchronizatory na górze. Pierw musimy ściągnąć synchronizatory, a potem 'piątkę'.<br />Piąty bieg siedzi mocno i mi udało się go wyciągnąć po wrzuceniu skrzyni do zamrażalnika, a potem lekkiego podgrzania samego trybu. Gdy to już zrobiłem to zacząłem go ściągać ściągaczem do łożysk ze zeszlifowanymi nóżkami, bo inaczej łapały zbyt płytko i istniało ryzyko uszkodzenia trybu.<br />Oczywiście najlepiej coś pod ten ściągacz podłożyć, np. śrubkę do środka wałka żeby nie uszkodzić gwintu wewnętrznego.
Piąty bieg (tryb na dole) i jego synchronizatory na górze. Pierw musimy ściągnąć synchronizatory, a potem 'piątkę'.
Piąty bieg siedzi mocno i mi udało się go wyciągnąć po wrzuceniu skrzyni do zamrażalnika, a potem lekkiego podgrzania samego trybu. Gdy to już zrobiłem to zacząłem go ściągać ściągaczem do łożysk ze zeszlifowanymi nóżkami, bo inaczej łapały zbyt płytko i istniało ryzyko uszkodzenia trybu.
Oczywiście najlepiej coś pod ten ściągacz podłożyć, np. śrubkę do środka wałka żeby nie uszkodzić gwintu wewnętrznego.
PXL_20250818_090326257.jpg
PXL_20250818_090321091.jpg
Tutaj widać jak opaska pomogła przy zaciśnięciu segera
Tutaj widać jak opaska pomogła przy zaciśnięciu segera

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości