Chrobot przy pracy sprzęgłem?
: 8 cze 2025, o 13:32
Od kilku tygodni słyszę coś na wzór chrobotania w chwili, gdy zmieniam bieg (1-2, 2-3) i zaczynam puszczać sprzęgło. Im szybciej puszczam sprzęgło, tym ten chrobot wydaje się być lepiej słyszalny. Mówiąc inaczej, gdy napęd dostaje obciążenia, coś zaczyna się odzywać. Strasznie mnie to irytuje, bo pedantycznie dbam o wszystkie kwestie napraw i serwisu - ostatnio wymieniłem też olej w skrzyni na Motul Gear 300 75w90 i poza tym, że biegi pracują jeszcze lepiej, ten chrobot nie zniknął...
Ostatnio był wymieniany czujnik ABS z przodu w prawym kole, ale nadal problem z ABS powraca - od czasu do czasu kontrolki trakcji i ABS, a dosyć często "bicie" ABS bez żadnego powodu, jakby wariował i źle synchronizował obie strony trakcji.
Czy ma to związek z chrobotaniem? Może to koronka ABS się rozpada?
Podjechałem do stacji diagnostycznej - zawieszenie w idealnym stanie. A więc ten dźwięk powstaje w momencie napięć z chwilą załączania napędu.
Zerknijcie i powiedzcie, o co może chodzić?
https://youtube.com/shorts/tTS1Lg2QI2s
Dodano po 1 godzinie 43 minutach 44 sekundach:
Wrzuciłem link do filmu na ChatGPT - oto, co napisał
Ciekawe, czy dobrze kombinuje... To chyba nie jest skrzynia biegów...
---
ChatGPT:
Co to może być?
Z dźwięku wynika, że:
Prawdopodobnie półosie lub przeguby (zewnętrzne lub wewnętrzne) – szczególnie jeśli hałas zmienia się przy skręcaniu lub ruszaniu.
Możliwe, że poduszka silnika lub skrzyni biegów ma luzy i cały zespół napędowy się "przestawia" pod obciążeniem.
Potencjalnie też zużyte wielowypusty w piaście lub przegubie – powodują stukot przy obciążeniu.
Co warto zrobić:
Podnieść auto i ręcznie obracać koła i półosie – posłuchać czy coś stuka.
Złapać półosie i poruszać je – czy mają luzy przy wewnętrznych przegubach.
Sprawdzić stan poduszek silnika i skrzyni – często objawy przy ruszaniu to one.
Jeśli stukot zmienia się przy skręcie kierownicy, to przeguby zewnętrzne.
Ostatnio był wymieniany czujnik ABS z przodu w prawym kole, ale nadal problem z ABS powraca - od czasu do czasu kontrolki trakcji i ABS, a dosyć często "bicie" ABS bez żadnego powodu, jakby wariował i źle synchronizował obie strony trakcji.
Czy ma to związek z chrobotaniem? Może to koronka ABS się rozpada?
Podjechałem do stacji diagnostycznej - zawieszenie w idealnym stanie. A więc ten dźwięk powstaje w momencie napięć z chwilą załączania napędu.
Zerknijcie i powiedzcie, o co może chodzić?
https://youtube.com/shorts/tTS1Lg2QI2s
Dodano po 1 godzinie 43 minutach 44 sekundach:
Wrzuciłem link do filmu na ChatGPT - oto, co napisał

---
ChatGPT:
Co to może być?
Z dźwięku wynika, że:
Prawdopodobnie półosie lub przeguby (zewnętrzne lub wewnętrzne) – szczególnie jeśli hałas zmienia się przy skręcaniu lub ruszaniu.
Możliwe, że poduszka silnika lub skrzyni biegów ma luzy i cały zespół napędowy się "przestawia" pod obciążeniem.
Potencjalnie też zużyte wielowypusty w piaście lub przegubie – powodują stukot przy obciążeniu.
Co warto zrobić:
Podnieść auto i ręcznie obracać koła i półosie – posłuchać czy coś stuka.
Złapać półosie i poruszać je – czy mają luzy przy wewnętrznych przegubach.
Sprawdzić stan poduszek silnika i skrzyni – często objawy przy ruszaniu to one.
Jeśli stukot zmienia się przy skręcie kierownicy, to przeguby zewnętrzne.