Chrobot przy pracy sprzęgłem?

Stuka, puka, kapie, cieknie...
ODPOWIEDZ
leszek1204
Bywalec
Posty: 135
Rejestracja: 5 maja 2017, o 22:33
Reputacja: 3
Imię: Mateo
Samochód: Cruze
Silnik: 1.6 16V, 124 KM SW (kombi)
LPG: BRC Sequent 32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Chrobot przy pracy sprzęgłem?

Post autor: leszek1204 » 8 cze 2025, o 13:32

Od kilku tygodni słyszę coś na wzór chrobotania w chwili, gdy zmieniam bieg (1-2, 2-3) i zaczynam puszczać sprzęgło. Im szybciej puszczam sprzęgło, tym ten chrobot wydaje się być lepiej słyszalny. Mówiąc inaczej, gdy napęd dostaje obciążenia, coś zaczyna się odzywać. Strasznie mnie to irytuje, bo pedantycznie dbam o wszystkie kwestie napraw i serwisu - ostatnio wymieniłem też olej w skrzyni na Motul Gear 300 75w90 i poza tym, że biegi pracują jeszcze lepiej, ten chrobot nie zniknął...
Ostatnio był wymieniany czujnik ABS z przodu w prawym kole, ale nadal problem z ABS powraca - od czasu do czasu kontrolki trakcji i ABS, a dosyć często "bicie" ABS bez żadnego powodu, jakby wariował i źle synchronizował obie strony trakcji.
Czy ma to związek z chrobotaniem? Może to koronka ABS się rozpada?
Podjechałem do stacji diagnostycznej - zawieszenie w idealnym stanie. A więc ten dźwięk powstaje w momencie napięć z chwilą załączania napędu.

Zerknijcie i powiedzcie, o co może chodzić?

https://youtube.com/shorts/tTS1Lg2QI2s

Dodano po 1 godzinie 43 minutach 44 sekundach:
Wrzuciłem link do filmu na ChatGPT - oto, co napisał :) Ciekawe, czy dobrze kombinuje... To chyba nie jest skrzynia biegów...

---
ChatGPT:

Co to może być?
Z dźwięku wynika, że:

Prawdopodobnie półosie lub przeguby (zewnętrzne lub wewnętrzne) – szczególnie jeśli hałas zmienia się przy skręcaniu lub ruszaniu.

Możliwe, że poduszka silnika lub skrzyni biegów ma luzy i cały zespół napędowy się "przestawia" pod obciążeniem.

Potencjalnie też zużyte wielowypusty w piaście lub przegubie – powodują stukot przy obciążeniu.

Co warto zrobić:
Podnieść auto i ręcznie obracać koła i półosie – posłuchać czy coś stuka.

Złapać półosie i poruszać je – czy mają luzy przy wewnętrznych przegubach.

Sprawdzić stan poduszek silnika i skrzyni – często objawy przy ruszaniu to one.

Jeśli stukot zmienia się przy skręcie kierownicy, to przeguby zewnętrzne.

leszek1204
Bywalec
Posty: 135
Rejestracja: 5 maja 2017, o 22:33
Reputacja: 3
Imię: Mateo
Samochód: Cruze
Silnik: 1.6 16V, 124 KM SW (kombi)
LPG: BRC Sequent 32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Chrobot przy pracy sprzęgłem?

Post autor: leszek1204 » 9 cze 2025, o 10:22

A tak słychać coś w tylnym zawieszeniu przy lekkim bujaniu na postoju, przy zaciągniętym hamulcu ręcznym - czy to jest powiązane?

https://youtube.com/shorts/Y4KV1k-P1L0

leszek1204
Bywalec
Posty: 135
Rejestracja: 5 maja 2017, o 22:33
Reputacja: 3
Imię: Mateo
Samochód: Cruze
Silnik: 1.6 16V, 124 KM SW (kombi)
LPG: BRC Sequent 32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Chrobot przy pracy sprzęgłem?

Post autor: leszek1204 » 12 cze 2025, o 17:35

Wyjaśniło się. Nigdy bym nie zgadł... Do piasty dostała się blaszka, która powodowała zaburzenia pracy czujnika ABS oraz hałasowała przy obciążeniu...
Załączniki
IMG_20250612_173114.jpg

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość