Zegarek

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Zegarek

Post autor: kaslawek » 4 wrz 2018, o 19:50

Mam problem z zegarkiem.
Czasami, po wyjęciu kluczyka i ponownym odpaleniu, zegar sie resetuje i startuje od godziny 13:00.
Czy ktoś wie, na którym bezpieczniku pracuke zegzrek? W opisie bezpiecznuków nie znalazłem zegara :-(.
Nie mam pojecia co z tym zegarem jest ale od czegoś trzeba zacząć :tak: .

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2670
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 55
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: tdon » 5 wrz 2018, o 10:30

Do zegarka dochodzą dwa napięcia. Jedno jest po kluczyku a drugie cały czas. Sprawdź czy się nie poluzowała wtyczka z tyłu zegarka. Możliwe też, że masz bardzo słaby akumulator i podczas kręcenia napięcie nadmiernie spada.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 23830
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 255
Imię: Krzysztof
Samochód: Hyundai Tucson
Silnik: 1.6T 150KM
LPG: NIE
Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: etac » 5 wrz 2018, o 12:04

lub zimne luty na płytce
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: kaslawek » 6 wrz 2018, o 23:50

Dzieki z zainteresowanie.
Miałem chwilkę i z ciekawości, żeby sprawdzić wizualnie bezpieczniki, wyciągałem każdego z gniazda i wstawiałem go na miejsce. I pomogło, do dziś jest OK. Może na którymś styki sie utleniły i operacja "wyjmij-wsadź" poskutkowała.
Jednak i tak nie doszedłem, z którego bezpieczika zasilany jest zegarek.

kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: kaslawek » 27 wrz 2018, o 22:56

No niestety, znowu zegar sie resetuje. Ale wiem troszke więcej - zaobserwowałem, że zegar resetuje się w trakcie postoju, przy wyłączonym silniku, np.: w nocy. Rano wsiadam, odpalam i zegar pokazuje np. 6:15. A samochód stał nieużywany od 17 dnia poprzedniego - wskazania były OK.
Bateria raczej OK - kręci bez problemów i odpala od 1 razu.

Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 3977
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 44
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: Sebastian » 28 wrz 2018, o 01:15

Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: kaslawek » 2 paź 2018, o 23:48

Dzięki za podpowiedzi.
Tylko które diody są do wymiany i na jakie, bo z tych radzieckich opisów nie jest jasne.
Raz wymieniają D2 a na drugim ZD2.
I jakie to sa diody, bo raz piszą FR307 /301/ i mylą? ją z d. scgottky'ego 1N5822.
MOżesz podrzucić więcej informacji?

I jeszcze jedno: jak wymontować zegarek? MOntowany jest "na wcisk" i wystarczy go wyszarpnąc czy jest przykręcany ukrytymi wkrętami?

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2670
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 55
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: tdon » 3 paź 2018, o 10:21

Jeśli dobrze pamiętam to zewnętrzna obudowa jest na 4 zatrzaskach a sam moduł zegarka trzymają 2 śruby po bokach.

kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: kaslawek » 17 paź 2018, o 21:45

Nabywszy diody w/g rad Kolegi Sebastiana i podpierając się linkiem https://www.drive2.ru/l/4157070/, zkupiłem odpowiednie diody i zabrałaem sie za naprawę zegarka.
Po wymontowaniu i rozłożeniu - niespodzianka : mam inny zegarek niż ten w powyższym linku. Płytka zasilajaca wygląda zupełnie inaczej:

Po numerze z płyki googlem znalazłem to:
https://www.drive2.com/l/5978088/
i to
https://a.d-cd.net/8069c82s-960.jpg

I to jest właśnie mój zegar.

Diody Z1-Z7 wydaja się być ok - pomierzyłem bez wylutowywania omomierzem - przewodzą w jedną stronę /ok. 600 Ohmów/.
Zastanawiam sie naz Zenerami ZD7, 9, 8 i 6. Czy da się je sprawdzić omomierzem?
Pomierzyłem i dla każdej mam różne wskazania :-(.

Czy ktoś coś może poradzić?
Załączniki
20181017_203510.jpg

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2670
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 55
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: tdon » 17 paź 2018, o 22:12

kaslawek pisze:
17 paź 2018, o 21:45
.... /ok. 600 Ohmów/.
Że co ??? Ohmów ??? A może to były miliwolty ?
Zlituj się i wylutuj chociaż jeden koniec diody do pomiaru.
Bez tego pomiar może być niemiarodajny (choć najczęściej udaje się wykluczyć zwarcie).
kaslawek pisze:
17 paź 2018, o 21:45
Zastanawiam sie naz Zenerami ZD7, 9, 8 i 6. Czy da się je sprawdzić omomierzem?
Pomierzyłem i dla każdej mam różne wskazania :-(.
Czy ktoś coś może poradzić?
Może.
Nie da się sensownie pomierzyć omomierzem, choć wynik taki sam jak dla normalnej diody raczej dowodzi sprawności diody Zenera.
Chcąc dokładnie przetestować wylutuj, podłącz przez odpowiedni opornik (rzędu 100 omów) pod zasilacz stabilizowany o regulowanym napięciu i najeżdżaj powoli. W kierunku przewodzenia zenerka zachowuje się jak normalna dioda, w kierunku zaporowym dostaje jakby przebicia przy napięciu Zenera (napisane na obudowie diody) i zaczyna puszczać prąd.

Osobiście bardzo bym się zdziwił, gdyby którakolwiek z diod była uszkodzona.
Zdecydowanie poprawiłbym luty i wymienił elektrolity (dla zasady, ponieważ spośród wszystkich części elektronicznych uszkadzają się wielokrotnie częściej niż inne elementy, a szczególnie nie znoszą wysokiej temperatury).

kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: kaslawek » 17 paź 2018, o 22:32

"Że co ??? Ohmów ??? A może to były miliwolty ?"

Rzeczywiście, głupoty wypisałem. Ustawiłem miernik na pomiar diod i wskazania były 660 / 1......

" Zlituj się i wylutuj chociaż jeden koniec diody do pomiaru. "

Na łątwizne chciałem pójść, żeby nie nabrambulić na płytce.
A na skróty, czasem jeś najdłuższa droga :-)

Dzięki za wskazówki.

kaslawek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 4 wrz 2018, o 18:18
Reputacja: 0
Imię: Sławek
Samochód: Aveo T255 5D + LPG
Silnik:
Lokalizacja: Łódź/Zgierz
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: kaslawek » 21 paź 2018, o 19:40

I sprawa zakończona /mam nadzieję/.
Kolega tdon miał całkowitą rację.
Wszystkie diody okazały sie sprawne, a wystaczyła wymiana kondensatorów elektrolitycznych.
Tu juz się nie bawiłem w żadne prowizorki i wymieniłaem oba (C9 i C10).
Od 4 dni żadnych problemów z czasomierzem.
Jeszcze raz dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
tdon
Zasłużony dla forum
Posty: 2670
Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
Reputacja: 55
Imię: Tomek
Samochód: Hyundai i20 BC3
Silnik: 1,2 16V 84KM
LPG: BRC SQ32 DualJet
Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Zegarek

Post autor: tdon » 22 paź 2018, o 13:57

I oby tak dalej.
Polecam się na przyszłość :-)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Aveo/Kalos Elektryka Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości