Strona 1 z 1

Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 25 cze 2019, o 10:01
autor: KonradMaster
Siemanko!
Jestem świeżo po wymianie wybieraka skrzyni biegów w mojej Epice, więc postaram się z Wami podzielić wrażeniami :)
Ogólnie sama wymiana jest dość prosta i za drugim razem wykonałbym ją pewnie w pół godziny razem z wypiciem piwa. Natomiast za pierwszym razem zeszło mi z tym przeszło dwie godziny (ale to przez kolegę milyjarek, bo akurat dzwonił do mnie wtedy i zabrał mi z 10 minut :D Pozdro Jarek).
Co jest potrzebne:
  • Łopatka do plastików
  • Śrubokręt krzyżakowy
  • Grzechotka z nasadką 10 mm i dość długą przedłużką
  • Obcinaczki do przecięcia opaski zaciskowej
  • Opaska zaciskowa, najlepiej 4,8 mm
  • Silne palce, chęci oraz piwo (polecam Raciborskie Zielone ;))
Przystępujemy do pracy. Najpierw musimy zdemontować ramkę konsoli centralnej, żeby móc wyciągnąć górny plastik tunelu. Następnie odkręcamy 3 wkręty. Jeden jest w schowku na kubki. Dwa są w podłokietniku (trzeba wysunąć ku górze schowek w podłokietniku).
Obrazek
Po demontażu ramki, musimy wykręcić panel klimatyzacji, żeby wyciągnąć popielniczkę. Po demontażu popielniczki można z powrotem przykręcić panel od klimy, żeby nam się nie poniewierał i nie wisiał na kablach. Na koniec zostaje tylko rwanie środkowego tunelu ku górze (najlepiej plastikową łopatką, żeby nie uszkodzić plastików w kokpicie).
Później odwijamy opaskę pod gałką, żeby się jej pozbyć.
Obrazek
Gdy już ją utniemy, można odwinąć tunel na bok, ewentualnie wypiąć kable od zapalniczki i plastik już będzie "nasz".
Teraz można przystąpić do odkręcenia wybieraka. Wybierak przykręcony jest na 4 śruby M6.
Obrazek
Musimy mieć długą przedłużkę, bo siedzi on dość głęboko w tym tunelu. Jak już odkręcimy i stanie się luźny, to rozpinamy linki. Gwint na linkach jest zablokowany za pomocą takich nakładek - zatrzasków. Wysuwamy je palcami ku górze.
Obrazek
Gdy wybierak będzie odkręcony i luźny, wtedy spinki, które trzymają się obudowy wybieraka, bez problemu wyjmiemy ku górze.
Teraz najważniejsze. Cały wybierak jest naprawdę duży i jeśli nie chcemy demontować całego tunelu środkowego, to trzeba będzie wyjąć go sposobem. Ja zrobiłem to w ten sposób, że pochyliłem gałkę na lewą stronę i odciągając boczne przednie plastiki tunelu środkowego wytargałem go "półbokiem". Czyli cały wybierak odciągamy do kierowcy unosząc jego prawą stroną w taki sposób, że wychodzi gdzieś pod kątem 45 stopni. Jeśli w ten sposób się nie uda, to niestety będzie trzeba demontować całkowicie środkowy tunel.
Po demontażu wybieraka linki wyglądają następująco:
Obrazek
A tak porównanie, stary vs nowy:
Obrazek
Zwróćcie uwagę na zawleczkę blokującą gałkę. W starym wybieraku jest wyciągnięta, przez to lata ona jak Żyd po pustym sklepie. W nowym gałka jest zablokowana, przez co gałka stoi sztywno. Jest to wymyślone po to, żeby nie męczyć się później z ustawianiem gałki w stosunku do linek. Plus dla GM :ok:
Teraz tak naprawdę robimy wszystko to co poprzednio, tylko w odwrotnej kolejności :)
Po włożeniu nowego wybieraka, przykręceniu go, wpięciu i zablokowaniu linek, wyciągamy zawleczkę, żeby odblokować gałkę. Można oczywiście skorygować sobie ułożenie gałki. Biała linka odpowiada za pracę gałki na boki, a czarna za pracę gałki "góra-dół". Oczywiście trzeba też przy tym uważać, aby nie popsuć tego ustawienia i żeby biegi gładko wchodziły :) Ja mam nowy wybierak ustawiony w taki sposób i jest wszystko cacy:
Obrazek
Można oczywiście ogarnąć sobie jeszcze ten syf dookoła wybieraka. U mnie był on dodatkowo poklejony, więc musiałem to wszystko wyczyścić na mokro, bo pewnie komuś się kiedyś wylała jakaś Cola, czy inny cukrowany napój i się cały ten syf pokleił.
Nie będę już opisywał jak to wszystko złożyć, bo jak ktoś to wszystko rozłożył, to na pewno da radę złożyć z powrotem do kupy :)

Wybierak, dzięki koledze Markowi, kosztował mnie koło 170 zł plus przesyłka i dobre 2 godziny roboty z wypiciem piwa :piwo3: Myślę, że nie jest to wygórowana cena, tym bardziej, że jest teraz sztywniutko (pozdro dla tych co oglądali "Ślepnąc od świateł" ;)) no i gałka wygląda obłędnie, jakby wyjechała z salonu :) Jeszcze odnośnie luzu, nowy wybierak, ma dosłownie milimetr luzu, stary miał gdzieś koło 1 centymetra, więc jest różnica :)
Obrazek

Powodzenia! :piwo:

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 25 cze 2019, o 10:52
autor: milyjarek
Byłem przekonany że masz automat bo Malibu jak będziesz kupował to w automacie z tego co pamiętam. Sorry że przeszkodzilem w pracy.

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 25 cze 2019, o 11:04
autor: KonradMaster
Stało nic ;)
Dobrze pamiętasz, kolejne auto będzie na 100% w automacie :) Manual to jedyna wada mojego obecnego auta i właśnie automatu bardzo mi w Epice brakuje, tym bardziej kiedy się przesiadam z Q7, czy F30, które posiadają oczywiście automatyczną skrzynią biegów.

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 25 cze 2019, o 11:37
autor: milyjarek
Nie odstrasza Ciebie awaryjność skrzyń automatycznych? Ktoś tu pisał ostatnio że są problematyczne.

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 25 cze 2019, o 11:48
autor: KonradMaster
Wiesz, ryzyko jest zawsze i ze wszystkim. To samo może być z silnikiem jak kupujesz używany egzemplarz. Nigdy do końca nie wiadomo na co się trafi i jak ktoś to użytkował. Ja uważam, że "jak stać Cię na konia, to i na bata też" ;)

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 17 lip 2019, o 16:09
autor: Kraviec
Wczoraj i ja się wziąłem za drążek tylko z tą różnicą, że nie miałem nowego.
Rozebrałem i sprawdziłem dlaczego drążek ma boczny luz. Jak się okazało wszystkiemu jest winna jedna mała sprężynka, która się połamała, a odpowiada za docisk lewarka prawo-lewo i jego płynną pracę.
Niestety sprężyny o odpowiedniej grubości drutu nie miałem, ale wsadziłem cieńszą i luz zmniejszył się o połowę, nie jest idealnie ale zdecydowanie lepiej.
Do wymiany wytargałem całość na wierzch, ale teraz wiem, że wystarczy wypchnąć tulejkę plastikową, na której pracuje mechanizm. Fotki poniżej, jedna zapożyczona od Konrada.
Edit: teraz tak na to patrzę i żeby wyjąć ten element to jednak trzeba rozpiąć białą linkę.

Re: Wymiana wybieraka skrzyni biegów

: 17 lip 2019, o 16:21
autor: KonradMaster
Dobra robota :ok:
Wydaję mi się, że reszta luzu może być już na samej kuli. Tej kuli, z której wychodzi drążek (tam gdzie wchodzi zawleczka blokująca go).