CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 20946
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 90
Imię: Krzysztof
Samochód: Astra J
Silnik: 1.6T 170KM
LPG: NIE
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: etac » 12 sie 2021, o 21:33

miet147 pisze:
12 sie 2021, o 21:27
Ale po przeanalizowaniu wszystkiego doszedłem do wniosku, że sporo z tej skandynawi można wykorzystać czyli polubić. Np nie musimy się już martwić aby DRL włączały się po uruchomieniu silbnika, czyli od rozpoczęcia procesu ładowania akumulatora.
jak wszystko jest ok, to światła się załączą po 5 machnięciach wycieraczek.
2007-2011 Chevrolet Lacetti 2.0 VCDi
2011-2013 Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LS+ Premium
2011-2015 Chevrolet Spark 1.0 LS+
2013-2017 Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LTZ
2013- > Chevrolet Aveo 1.4 LTZ
2012-> Chevrolet Aveo 1.6 LTZ

Awatar użytkownika
bubu1769
Moderator
Posty: 3342
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 110
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Scenic 2 1.6, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: bubu1769 » 12 sie 2021, o 22:39

Jeśli dobrze rozumiem to twój projekt opiera się na badaniu zmian napięcia i w zależności od nich załączanie poszczególnych funkcji.
Nawet Arduino Nano posiada kilka wejść analogowych które można wykorzystać do pomiaru napięcia i programowo rozwiązać załączanie dalsze działania.

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 13 sie 2021, o 06:42

Jeżeli chodzi o wykorzystanie czujnika oświetlenia to jak najbardziej. To wykorzystuje sam sterownik, tyle, że tylko do regulacji przyciemnienia ekranu nawigacji i wyświetlacza informacyjnego. W modelach bez skandynawi sterował podobno załączeniem i wyłączeniem świateł mijania.

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 13 sie 2021, o 12:45

Witam.
Mimo zaawansowanego wykonania instalacji nie zdecydowałem jeszcze o ostatecznym wyborze rodzaju lamp. Rozważam albo żarówki dup-led w miejsce kierunkowskazowej lub lampy do spoilera obok przeciwmgielnych. Nie chcę przerabiać przeciwmgielnych, choć słyszałem o takich rozwiązaniach. Czy obecni tu forumowicze i użytkownicy tego typu rozwiązań, doświadczeni tematem i sprzętem, mogliby podpowiedzieć konkretne, sprawdzone pod względem wizualnym i trwałościowym sprzęty. Nie muszą być z najniższej półki. Bardzo proszę o sugestie. Rozważałem też wykorzystanie segmentu klosza światła pozycyjnego, ale ta koncepcja upadła, gdyż nie udało mi się znaleźć nawet na AliExpress żarówek z cokołem T10 o odpowiedniej mocy, wypełniającej światłem dostatecznie mocno. A nie chcę ingerować w samo gniazdo w obudowie klosza w samochodzie. Na kloszu zakupionym do testów dość dobry efekt dawały żarówki z cokołem T20, ale nie aż tak dobry, żeby ingerować w klosze lamp w samochodzie.

Bunioopl
Fachman
Posty: 4588
Rejestracja: 13 lis 2016, o 20:57
Reputacja: 15
Imię: Mariusz
Samochód: Orlando 1.8 LPG LT+
Silnik: 1.8 2HO, 141KM Pb
LPG: BRC SQ24 Genius 1500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: Bunioopl » 15 sie 2021, o 10:08

Ja mam dzienne w kierunkowskazach od lat. W zależności od jakości ledów wytrzymują od 3miesięcy do ponad roku.
Warto więc wozić zapas. Ostatnie jakie kupiłem jeżdżą ze mną już ponad rok. Wygląda na to, że będą działały jeszcze mam nadzieję z rok

Wysłane z mojego G8142 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1307
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 7
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: zzzz » 15 sie 2021, o 10:43

Miałem w kierunkach ale po uszkodzeniu drugiego kompletu zrezygnowałem z tego rozwiązania. Założyłem moduł do wykorzystania długich 30% jako dzienne. I mam spokój :)

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 15 sie 2021, o 14:14

Dzięki. Sporo złych opinii co do tych duo-ledów. A tak przy okazji jeszcze zapytam, bo przepisy tego jednoznacznie nie precyzują. Czy w chwili dawania sygnału długimi czyli drogowymi światłami, dzienne też powinny gasnąć, czy raczej to pominąć w układzie?

Awatar użytkownika
bubu1769
Moderator
Posty: 3342
Rejestracja: 5 wrz 2018, o 16:40
Reputacja: 110
Imię: Bartłomiej
Samochód: Aveo T250
Silnik: 1.4 101KM
Inny samochód: Scenic 2 1.6, Meriva A 1.8
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: bubu1769 » 15 sie 2021, o 15:24

Ogólnie dawanie sygnałów długimi nie jest do końca zgodne z przepisami wiec nie sądzę żeby był sens wyłączania na ten czas DRL.

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 15 sie 2021, o 20:48

Przepisy jasno definiują gdzie można używać świateł drogowych, ale to inny aspekt. Tak jak się przyglądam o zmroku to w dużym procent samochodów już fabrycznie nie spełnia wymagań naszych przepisów, gdyż światła dzienne świecą razem z mijania i całą resztą.

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 30 sie 2021, o 07:01

Witam.
Finalizuję temat swoim rozwiązaniem wykonania drl z wykorzystaniem czujnika oświetlenia.

Objaśnienia do prezentowanego schematu w kwestii zabudowy i działania dodatkowych świateł dziennych, ( w moim przypadku montowanych obok świateł przeciwmgielnych).
W zastosowanym układzie zastosowałem dwa przekaźniki z gniazdami: https://allegro.pl/oferta/przekaznik-au ... MTBmNmU%3D
Jeden przekaźnik przemysłowy R15-4p https://allegro.pl/oferta/przekaznik-r1 ... 8524006959
z gniazdem: https://allegro.pl/oferta/gniazdo-przek ... 0192909812
Jak ciekawostkę podam, że prąd cewki przekaźnika R15 wynosi 63 mA natomiast tych motoryzacyjnych
147 mA. Te motoryzacyjne wybrałem ze względu na gabaryty, gdyż montowałem je przy obudowach reflektorów. Ale można by też założyć tam R15 trzystykowy. Mam jednak nadzieję, że cewki tych motoryzacyjnych nie są zbyt przewoltowane i nie będą się wygrzewać i palić. Do zabezpieczenia obwodu sterowania przekaźników zastosowałem bezpiecznik płytkowy: 1A umieszczony przy module nadwozia bezpośrednio na przewodzie.https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-s ... 9156109436

W układzie zastosowałem też dwa komparatory napięcia, które w tym wypadku porównują napięcie na wejściu V+ z napięciem zasilania. Ponadto posiadają bardzo ważną w tym akurat układzie, możliwość ustawienia zwłoki czasowej zadziałania przekaźnika, dla dolnego i górnego progu napięciowego jak i możliwość przedziału pracy w przedziale wewnętrznym lub zewnętrznym tych progów, poprzez wybór funkcji F. (wszystko w opisie na stronie komparatora). https://allegro.pl/oferta/przekaznik-12 ... MTYwYzM%3D
Do zasilenia cewek przekaźników przy reflektorach, przełączających mijania na dzienne, potrzebny jest jeden przewód przeciągnięty z kabiny do komory silnika. Przewód ten przeprowadziłem przy głównej wiązce przechodzącej przez ścianę grodziową. Bezproblemowo. Do rozdzielenia przewodu zasilającego cewki przekaźników PDL i PDP w komorze silnika użyłem złącza https://allegro.pl/oferta/wtyk-kostka-z ... NjI3MDg%3D. W części damskiej mostkując piny a z części męskiej wyprowadzając dwa przewody do poszczególnych przekaźników.
W układzie zastosowałem diodę świecącą LK drl, jako kontrolkę pracy świateł dziennych. Umieszczoną w listwie ozdobnej, obok przełącznika świateł.
Przekaźnik R15, na schemacie oznaczony PSP służy do odcięcia świateł pozycyjnych. Umieszczony bezpośrednio przy module nadwozia i przymocowany na rzep do wyściółki wygłuszającej. Styki zrównolegliłem wykorzystując po dwa na prawą i lewą szynę pozycyjnych. I tu wystąpiła pierwsza ingerencja w oryginalne okablowanie, polegająca na przecięciu przewodów wychodzących z modułu nadwozia i połączenie ich przez styki bierne przekaźnika z szynami świateł pozycyjnych. Połączenia tego dokonałem stosując dwa komplety złączy:
https://allegro.pl/oferta/wtyk-kostka-z ... NjI3MDg%3D
Zastosowanie takiego połączenia pozwala też na wyjęcie przekaźnika i szybkie przywrócenie oryginalnego połączenia.
Jeżeli ktoś nie chce odcinać pozycyjnych nie musi tego instalować.
W moim układzie zastosowałem gaszenie dziennych podczas użycia świateł drogowych, choć podobno nie jest to konieczne. Jeżeli ktoś nie chce tej funkcji to cewki przekaźników PDL i PDP należy podłączyć bezpośrednio do masy. Nie potrzebna będzie wtedy też dioda D, zabezpieczająca przed napięciem zwrotnym i nieuprawnionym zadziałaniu przekaźnika PSP i diody kontrolnej LK drl. Dioda kontrolna led LK drl zasilona została cienkimi przewodami krosowymi, zabezpieczonymi na wyjściu z plusa rezystorem 50 kΩ, który nie wpływa istotnie na świecenie diody. Zwarcie tego przewodu do masy w dowolnym odcinku nie spowoduje żadnych konsekwencji.
Druga ingerencja w oryginalne okablowanie polega na przecięciu przewodu zasilającego włókno żarówki świateł mijania, przy samym gnieździe tejże żarówki i podłączenie go na wspólny zacisk styków przekaźnika PDL i PDP. Przewód idący do włókna mijania podłączyłem do drugiego zacisku styku biernego. Przewód lamp światła DRL podłączamy do styku czynnego przekaźnika. Każdy przekaźnik ma równolegle do cewki włączoną diodę w kierunku zaporowym do plusa, zabezpieczającą przed efektem samoindukcji.
Przedstawiony układ wykorzystuje też oryginalny czujnik oświetlenia otoczenia jako zmierzchowy i pozwala na automatyczne przełączanie świateł dziennych na światła mijania.
Dzięki zastosowaniu komparatora K1, układ pozwala świetnie ustawić progi poziomu oświetlenia, (na podstawie odczytywanego napięcia na wejściu do sterownika modułu nadwozia X2/10) jak i progi czasowe zadziałania. Wzorując się na przyciemnianiu ekranu nawigacji Dla komparatora K1 przyjąłem dolne napięcie progowe P2 - 2,5 V a górne progowe P1- 3,4 V w funkcji F3. Zwłok czasowych nie podaję bo to może być indywidualny wybór.
Komparator K2 z kolei odczytuje poziom napięcia na wejściu X1/22 modułu i daje informację o włączeniu ręcznym świateł pozycyjnych i ew. mijania, nie pozwalając w tym położeniu na załączenie świateł dziennych i odcięcie pozycyjnych. W tym przypadku jest wykorzystany styk bierny przekaźnika komparatora K2 w funkcji F-2 i progami napięciowymi P2- 0,1 V i P1- 2,5 V.
Z uwagi na bardzo małe prądy płynące w tych dołożonych obwodach, sygnały jak i zasilanie cewek przekaźników układu sterowania światłami dziennymi wykonałem przez uformowanie w mini bagneciki, pobielone końcówki przewodów i pasowne, ciasne wciśnięcie ich w odpowiednie miejsca wtyczek, (złączy X) modułu nadwozia. ( widok na załączonych zdjęciach).
Jeżeli ktoś nie chce wykorzystywać czujnika oświetlenia to zamiast komparatora K1 można założyć zwykły wyłącznik i przełączać ręcznie. Można też założyć go równolegle do styku czynnego komparatora K1 i mieć wybór - praca ręczna i automat. Ale to chyba nie ma sensu skoro taki wybór mamy na samym przełączniku świateł.
W ogólnym podsumowaniu i mojej ocenie układ działa lepiej niż to przewidywałem i pozwala na indywidualne ustawienie parametrów działania. Co ważne jest prosty i niedrogi. Możliwy do wykonania w warunkach domowych i przy zastosowaniu łatwo dostępnych materiałów. Możliwy do wykonania przez każdego kto posiada odrobinę praktyki i znajomości tematu.
Poprowadzenie obwodów świateł mijania jak i pozycyjnych przez bierne styki przekaźników, gwarantuje nam to, że w przypadku przepalenia się cewki przekaźnika PDL, PDP, PSP, nie zostaniemy pozbawieni podstawowego oświetlenia samochodu.
Wiąże się z tym jednak pewien mankament nie mający większego znaczenia dla użytkowania ale jednak...Mianowicie taki, że w momencie gaszenia samochodu na moment zaświecą światła mijania bo przekaźnik zdąży przełączyć styki zanim zostanie odłączone napięcie przez sterownik. Ja ten mankament spróbuję zlikwidować przez odpowiednio dobrane kondensatory podłączone równolegle do cewek przekaźników PDL i PDP, ale uzyskany w ten sposób czas zwłoki, trzeba będzie uwzględnić przy ustawieniu zwłoki na komparatorze.
Rozważałem też odwrotny układ, czyli zasilenie świateł dziennych przez bierne styki przekaźników PDL, PDP, ale wtedy światła mijania i pozycyjne w razie awarii przekaźników PDL, PDP i PSP nie będą nam działać nawet po przełączeniu na sterowanie ręczne przełącznikiem świateł.
W załączniku schemat i kilka finalnych zdjęć montażowych. Zielonym zacienieniem zaznaczony został jedyny przewód jaki trzeba przeprowadzić z kabiny do komory silnika.
Załączniki
20210829_150838.jpg
20210828_174203.jpg
20210828_174113.jpg
20210828_173735.jpg
20210828_172641.jpg
20210828_172538.jpg
20210828_172527.jpg
20210828_121757.jpg
20210810_180258.jpg

Awatar użytkownika
wszim
Administrator
Posty: 15011
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 81
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: będzie toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: wszim » 30 sie 2021, o 08:38

Czy dobrze rozumiem, że dla komparatorów napięciem odniesienia jest napięcie 12V instalacji pojazdu?

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 20946
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 90
Imię: Krzysztof
Samochód: Astra J
Silnik: 1.6T 170KM
LPG: NIE
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: etac » 30 sie 2021, o 09:09

Moja propozycja to przykryć układ, bo ryzyko kapania wody z mieszalnika tam jest bardzo wysokie szczególnie latem gdy klima chodzi.

Dodano po 3 minutach 20 sekundach:
DRL zgodnie z przepisami ma gasnąć w momencie zapalania się już świateł postojowych, także nie może być ze mijania i drl świecą jednocześnie.
2007-2011 Chevrolet Lacetti 2.0 VCDi
2011-2013 Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LS+ Premium
2011-2015 Chevrolet Spark 1.0 LS+
2013-2017 Chevrolet Cruze 2.0 TCDi LTZ
2013- > Chevrolet Aveo 1.4 LTZ
2012-> Chevrolet Aveo 1.6 LTZ

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 30 sie 2021, o 11:18

W tych konkretnie układach napięcie zasilania jest napięciem odniesienia.
Pozycyjne gasną dokładnie w momencie zapalenia się świateł dziennych. Zapewnia toprzekaźnik PSP, który odcina zasilanie zaraz na wyjściu z modułu nadwozia.

Awatar użytkownika
wszim
Administrator
Posty: 15011
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 81
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: będzie toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: wszim » 30 sie 2021, o 12:00

No to może to średnio działać. Wg zasad napięcie odniesienia powinno być bardzo stabilne. Napięcie w instalacji orlando w trakcie pracy silnika zmienia się od 11,5 do 15,5V ze względu na komputerowe sterowanie procesem ładowania akumulatora (tzw. system inteligentnego ładowania).

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 30 sie 2021, o 12:10

Działa bardzo dobrze. Testuję już ponad tydzień. Po korekcie czasu górnego progu K1 z 10 sek na 2 sek, (jeszcze ostatecznie nie ustaliłem), jest idealnie. Sorry za to zdjęcie schematu do góry nogami ale nie zauważyłem przy wprowadzaniu. Nie widzę możliwości edycji bo chętnie bym to zmienił. Chyba, że admin jest władny to zrobić to proszę. Ew dodam jeszcze tu.

Dodano po 9 minutach 35 sekundach:
Napięcie ładowania zmienia się w każdej instalacji samochodowej. Czy inteligentna czy nie. Dolne nap. to wiadomo - nap. akumulatora a górne napięcie ładowania przyjmuje się od 14,2 do 14,8 V w nowych nawet 15,5 V. Nie dam głowy ale ze stabilności działania układu wnioskuję, że komparator ma własną stabilizację gdyż w jego danych jest podane 12 V. Też obawiałem się, że punkty działania będą pływać ale widzę, że tak nie jest i są zbieżne z działaniem ekranu nawigacji.
Załączniki
Scan_20210823_093405.jpg

miet147
Świeżak
Posty: 30
Rejestracja: 1 sie 2014, o 20:11
Reputacja: 2
Imię: Miet
Samochód: Orlando
Silnik:
Lokalizacja: Bierun
Kontakt:

Re: CSO - układ do dezaktywacji świateł mijania(skandynawii)

Post autor: miet147 » 15 wrz 2021, o 20:59

Wspominałem wcześniej o pewnym mankamencie polegającym na tym, że podczas gaszenia samochodu zdążą się na moment zapalić światła mijania na skutek przełączenia styków przekaźników. Tak jak wcześniej zapowiedziałem wyeliminowałem tę przypadłość podłączając równolegle do cewek przekaźników kondensatory elektrolityczne o poj. 10000 mikro Farad. (10000 uF) na 25 V. Po korekcie progów P! i P2 komparatora K1 układ działa wyśmienicie. Nie podaję napięć jakie ostatecznie ustawiłem pozostawiając to do indywidualnych gustów ew. naśladowców.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Orlando Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość