Strona 1 z 27

[Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 18 kwie 2015, o 21:52
autor: Regulus
Potrzebne narzędzia:
nasadowy TORX E11 do śrub mocujących pokrywę zaworów;
bit TORX T20 (trochę luźny, ale daje radę) do cewki zapłonowej;
śrubokręt płaski
klucz do świec
szczelinomierz (jak najlepszy, minimum 0,02 najcieńszy listek)

Czas ok. 1 godziny, operację przeprowadzamy na zimnym silniku!

1. Zdejmujemy pokrywkę cewki o odkręcamy dwie śruby mocujące cewkę zapłonową, wysuwamy do tyłu (przyciskając ząbek) białe zabezpieczenie złącza cewki:
z1.JPG
z1.JPG (182.45 KiB) Przejrzano 20351 razy
2. Przyciskając czarne zabezpieczenie wysuwamy do tyłu i odchylamy złącze cewki:
z2.JPG
z2.JPG (186.97 KiB) Przejrzano 20351 razy
3. Wyjmujemy z pokrywy wiązkę kabli po lewej stronie i wysuwamy do góry z trzech zatrzasków tylną listwę (nic nie trzeba naciskać). Listę odchylamy do tyłu.
z3.JPG
z3.JPG (185.86 KiB) Przejrzano 20351 razy
4. Wysuwamy do góry z dwóch zatrzasków (tu też nic nie trzeba naciskać) prawą listwę i pilnujemy, żeby złącze cewki było odchylone:
z4.JPG
z4.JPG (217.37 KiB) Przejrzano 20351 razy
5. Przesuwamy w prawo sprężynkę zabezpieczającą odmę i odłączamy ją od pokrywy zaworów:
z5.JPG
z5.JPG (165.66 KiB) Przejrzano 20351 razy

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 18 kwie 2015, o 22:23
autor: Regulus
6. Kluczem nasadowym E11 odkręcamy wszystkie śruby mocujące pokrywę zaworów (są zabezpieczone przed wypadnięciem - zostają w gniazdach) i zdejmujemy pokrywę. Ukazują się nam wałki rozrządu (a przy okazji ślady, gdzie olej przedostawał się przez uszczelkę pokrywy zaworów) :
z6.JPG
z6.JPG (305.82 KiB) Przejrzano 20344 razy
7. Wykręcamy świece, co ułatwi obracanie wałem (a przy okazji kontrolujemy ich stan/czyścimy). Wałem można obracać zakładając na śrubę mocującą koło pasowe klucz z grzechotką, ale musi być dosyć długi. Mnie się to nie udało, więc wybrałem metodę nie wymagającą narzędzi, a jedynie trochę miejsca: wrzucamy 5 bieg i ciągniemy powoli auto do siebie, wałki rozrządu zaczynają się obracać. Trzeba je obserwować i przestać ciągnąć gdy jedna para ustawi się krzywkami pionowo do góry (wtedy tez ustawią się w pozycji do mierzenia zawory wylotowe innego cylindra). Wsuwamy szczelinomierz między krzywkę wałka rozrządu a szklankę i dobierając/dokładając kolejne listki ustalamy wartość luzu i ją notujemy. Szczelinomierz powinien wchodzić bez oporu ale ciasno. Znowu ciągniemy auto do siebie aż się ustawią krzywki następnej pary zaworów i powtarzamy czynności aż pomierzenia wszystkich 16-tu zaworów.

Prawidłowy luz zaworu - dolot 0,25 (+/-0,04) mm

Prawidłowy luz zaworu - wylot 0,30 (+/- 0,04) mm
z8.JPG
z8.JPG (227.49 KiB) Przejrzano 20344 razy
8. Tu ładnie widać szklanki:
z7.JPG
z7.JPG (312.26 KiB) Przejrzano 20344 razy
9. A tu ładnie oczyszczone miejsce styku uszczelki z głowicą (rozpuszczalnik na szmatce, papier ścierny 800, rozpuszczalnik na szmatce):
z7a.JPG
z7a.JPG (281.18 KiB) Przejrzano 20344 razy
10. Uszczelkę oczyściłem, przetarłem olejem silikonowym i zdecydowałem, że nie będę kładł dodatkowo czarnego silikonu (został mi po Nubirze, gdzie się doskonale sprawdził).

11. Składamy w odwrotnej kolejności: wkręcamy świece, zakładamy pokrywę i ją przykręcamy, podłączamy i zabezpieczamy odmę, wkładamy od góry na zatrzaski tylną i prawą listwę elektryczną, wciskamy lewą wiązkę na jej miejsce w pokrywie, wkładamy cewkę i przykręcamy śrubami, podłączamy złącze cewki i je zabezpieczamy, zamykamy pokrywę cewki. Finito. W zależności od wyniku pomiarów idziemy napić się piwa :D lub do mechanika :(

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 12:49
autor: maro
Andrzej, mistrzostwo.
Genialny manual.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 14:02
autor: wszim
Regulus pisze:W zależności od wyniku pomiarów idziemy napić się piwa :D lub do mechanika
W twoim przypadku jak wyszło?

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 14:37
autor: XaRaDaS
Z zdjęcia gdzie ma szczelinomierz to chyba wyszło dobrze ;)

Teraz zerknąłem w temat Andrzeja i ma problem, większość jest po za normą :(

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 15:12
autor: Regulus
Spodziewałem się, że może być problem (nie mam opcji KL7) i dlatego nie czekałem do zalecanych 30 kkm na gazie. Ale nie myślałem, że aż tak się luz skasuje. Być może miał na to wpływ sterownik STAG - zły dobór mieszanki powodował nie tylko wywalanie check-a, ale i przyspieszone kasowanie luzu zaworów. Zobaczymy jak się zachowa po regulacji luzu i z innym sterownikiem (który na razie nie powoduje błędów). Na razie znalazłem jakąś firmę na Żeraniu http://www.skonkfrez.pl/, ale najpierw zapytam mechanika, czy on nie ma kogoś zaufanego.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 15:13
autor: XaRaDaS
Mogę się spytać brata, bo on mechanikiem jest i na pewno jakieś kontakty ma, ale to pewnie jutro już.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 15:25
autor: Regulus
Spytaj koniecznie, interesuje mnie też kwestia kosztów, jeśli się orientuje. Z tego co czytałem na forum Opla oryginalne szklanki to jakiś kosmos, ok 100 PLN/szt. To przy szesnastu już bym wolał kupić prawie nowy silnik za 2200 http://allegro.pl/silnik-z-osprzetem-ch ... 39386.html. A ile miałbym części zamiennych :Y

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 15:59
autor: XaRaDaS
Chyba oryginalne w ASO ;) a wiadomo jak tam rżną na cenach, pytaj Konrada o ceny lepiej, ale fakt 16 szklanek nawet za połowę ceny to gruba sprawa.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 18:49
autor: wszim
Niektórzy twierdzą, że KL7 to ściema. Jak widać niekoniecznie. Andrzej ile ci te luzy wyszły? Wszystkie 16 poza normą? Luz za duży, za mały, nic nie zdradzasz.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 21:21
autor: konradoo
Ma przecież wypisane w swoim aucie dane z pomariów.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 21:30
autor: wszim
Aaa bo mi się lejce pogubiły już w tych wątkach. :H

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 21:35
autor: Regulus
Gorzej jest z wydechowymi, ale żeby wyjść na górną granicę luzy trzeba by przeszlifować wszystkie od 0,05 do 0,14.

Zastanawiam się też, czy by nie wrócić do tematu lubryfikacji, który odłożyłem.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 21:44
autor: wszim
Z lubryfikacją jest ten kłopot, żeby to dobrze zadziałało musi być dobrze zrobione. Nie mam doświadczeń w tym kierunku.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 19 kwie 2015, o 23:03
autor: Regulus
Był taki temat holenderskiej firmy, gdzie można urządzenie dokupić, muszę to odkopać.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 20 kwie 2015, o 11:56
autor: Regulus
To było JML, ale czy faktycznie to działa? Niektórym szkodzi:http://lpg-forum.pl/lubryfikacja-t5669-375.html (strona 23)

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 20 kwie 2015, o 17:47
autor: maro
Andrzej, co skłonilo Cie do weryfikacji luzów? Miałeś jakies obajwy?
Jak to jest z silnikami 1.6? Też trzeba kontrolować?

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 20 kwie 2015, o 18:40
autor: Regulus
Tylko w silnikach 'zagazowanych' zalecane jest sprawdzanie luzu co 30 000 km. Samej benzyny to nie dotyczy, tam nie ma prawa nic się dziać, przynajmniej do 100 000 mil.

Objawów żadnych nie miałem, ale i tak chciałem zdjąć pokrywę zaworów żeby zobaczyć, dlaczego uszczelka się 'poci'.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 3 maja 2015, o 22:08
autor: C77
wszim pisze:Niektórzy twierdzą, że KL7 to ściema. Jak widać niekoniecznie...
Ściemą by GM było branie osobnej kasy za KL7 w Cruzakach 1.8 dla PL w MY2011/MY2012, a nie sama KL7.

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 13 gru 2015, o 10:43
autor: Robbo
Chevrolet orlando 1.8 bez kl7. LPG BRC zamontowano przy 21 tys z lubryfikacją JML
Pomiar luzów zaworowych przy 80 tyś. ( ssące 0,25 +- 0,04 wydech 0,3 +- 0,04)
zawory ////// CYL 1 //// CYL 2 // // CYL 3 // // CYL 4
ssące ////// 0,19 0,23 // 0,23 0,24 // 0,23 0,23 // 0,2 0,2
wydechowe 0,19 0,25 // 0,24 0,3 // 0,19 0,22 // 0,19 0,15
zaniepokoił mnie czwarty cylinder
silnik pracuje bez uwag
Pokrywa zaworów dokręcania kluczem R 10 a do poręczenia wałem silnika R 20
A jak jest w silnikach u szanownych kolegach :papa:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 13 gru 2015, o 20:14
autor: wszim
Cu u ciebie oznaczają te podwójne wartości?

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 13 gru 2015, o 22:07
autor: Regulus
Po dwa zawory na cylinder. Wydechowe już wszystkie poza tolerancją :(

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 13 gru 2015, o 22:48
autor: wszim
Zagubiłem się w tej tekstowej tabelce oglądając w telefonie.
Faktycznie widać, że już wyjeżdżają poza tolerancję. Za chwilę zaczną się objawy. Bez paniki ale powolutku trzeba nastawiać się na niełatwą operację regulacji luzu. Zacznij poszukiwania firmy która robi szlify szklanek. Coraz więcej można takich znaleźć.
Niecałe 60 tys na lpg, niewiele dała lubryfikacja. :zastanawiasie:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 14 gru 2015, o 12:00
autor: rwicik
Kiepskie sterowanie składem mieszanki, kiepskie wtryskiwacze?

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

: 14 gru 2015, o 12:41
autor: Robbo
Może poza ble ble może ktoś zdecyduje się na umieszczeniu informacji o luzach :/