[Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 18 kwie 2015, o 21:52

Potrzebne narzędzia:
nasadowy TORX E11 do śrub mocujących pokrywę zaworów;
bit TORX T20 (trochę luźny, ale daje radę) do cewki zapłonowej;
śrubokręt płaski
klucz do świec
szczelinomierz (jak najlepszy, minimum 0,02 najcieńszy listek)

Czas ok. 1 godziny, operację przeprowadzamy na zimnym silniku!

1. Zdejmujemy pokrywkę cewki o odkręcamy dwie śruby mocujące cewkę zapłonową, wysuwamy do tyłu (przyciskając ząbek) białe zabezpieczenie złącza cewki:
z1.JPG
z1.JPG (182.45 KiB) Przejrzano 17285 razy
2. Przyciskając czarne zabezpieczenie wysuwamy do tyłu i odchylamy złącze cewki:
z2.JPG
z2.JPG (186.97 KiB) Przejrzano 17285 razy
3. Wyjmujemy z pokrywy wiązkę kabli po lewej stronie i wysuwamy do góry z trzech zatrzasków tylną listwę (nic nie trzeba naciskać). Listę odchylamy do tyłu.
z3.JPG
z3.JPG (185.86 KiB) Przejrzano 17285 razy
4. Wysuwamy do góry z dwóch zatrzasków (tu też nic nie trzeba naciskać) prawą listwę i pilnujemy, żeby złącze cewki było odchylone:
z4.JPG
z4.JPG (217.37 KiB) Przejrzano 17285 razy
5. Przesuwamy w prawo sprężynkę zabezpieczającą odmę i odłączamy ją od pokrywy zaworów:
z5.JPG
z5.JPG (165.66 KiB) Przejrzano 17285 razy

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 18 kwie 2015, o 22:23

6. Kluczem nasadowym E11 odkręcamy wszystkie śruby mocujące pokrywę zaworów (są zabezpieczone przed wypadnięciem - zostają w gniazdach) i zdejmujemy pokrywę. Ukazują się nam wałki rozrządu (a przy okazji ślady, gdzie olej przedostawał się przez uszczelkę pokrywy zaworów) :
z6.JPG
z6.JPG (305.82 KiB) Przejrzano 17278 razy
7. Wykręcamy świece, co ułatwi obracanie wałem (a przy okazji kontrolujemy ich stan/czyścimy). Wałem można obracać zakładając na śrubę mocującą koło pasowe klucz z grzechotką, ale musi być dosyć długi. Mnie się to nie udało, więc wybrałem metodę nie wymagającą narzędzi, a jedynie trochę miejsca: wrzucamy 5 bieg i ciągniemy powoli auto do siebie, wałki rozrządu zaczynają się obracać. Trzeba je obserwować i przestać ciągnąć gdy jedna para ustawi się krzywkami pionowo do góry (wtedy tez ustawią się w pozycji do mierzenia zawory wylotowe innego cylindra). Wsuwamy szczelinomierz między krzywkę wałka rozrządu a szklankę i dobierając/dokładając kolejne listki ustalamy wartość luzu i ją notujemy. Szczelinomierz powinien wchodzić bez oporu ale ciasno. Znowu ciągniemy auto do siebie aż się ustawią krzywki następnej pary zaworów i powtarzamy czynności aż pomierzenia wszystkich 16-tu zaworów.

Prawidłowy luz zaworu - dolot 0,25 (+/-0,04) mm

Prawidłowy luz zaworu - wylot 0,30 (+/- 0,04) mm
z8.JPG
z8.JPG (227.49 KiB) Przejrzano 17278 razy
8. Tu ładnie widać szklanki:
z7.JPG
z7.JPG (312.26 KiB) Przejrzano 17278 razy
9. A tu ładnie oczyszczone miejsce styku uszczelki z głowicą (rozpuszczalnik na szmatce, papier ścierny 800, rozpuszczalnik na szmatce):
z7a.JPG
z7a.JPG (281.18 KiB) Przejrzano 17278 razy
10. Uszczelkę oczyściłem, przetarłem olejem silikonowym i zdecydowałem, że nie będę kładł dodatkowo czarnego silikonu (został mi po Nubirze, gdzie się doskonale sprawdził).

11. Składamy w odwrotnej kolejności: wkręcamy świece, zakładamy pokrywę i ją przykręcamy, podłączamy i zabezpieczamy odmę, wkładamy od góry na zatrzaski tylną i prawą listwę elektryczną, wciskamy lewą wiązkę na jej miejsce w pokrywie, wkładamy cewkę i przykręcamy śrubami, podłączamy złącze cewki i je zabezpieczamy, zamykamy pokrywę cewki. Finito. W zależności od wyniku pomiarów idziemy napić się piwa :D lub do mechanika :(

Awatar użytkownika
maro
Profesjonalista
Posty: 920
Rejestracja: 13 kwie 2014, o 02:39
Reputacja: 0
Imię: Marek
Samochód: Cruze 1.6
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: maro » 19 kwie 2015, o 12:49

Andrzej, mistrzostwo.
Genialny manual.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: wszim » 19 kwie 2015, o 14:02

Regulus pisze:W zależności od wyniku pomiarów idziemy napić się piwa :D lub do mechanika
W twoim przypadku jak wyszło?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
XaRaDaS
Zasłużony dla forum
Posty: 7704
Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
Reputacja: 8
Imię: Andrzej
Samochód: Orlando LTZ
Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
Lokalizacja: WX
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: XaRaDaS » 19 kwie 2015, o 14:37

Z zdjęcia gdzie ma szczelinomierz to chyba wyszło dobrze ;)

Teraz zerknąłem w temat Andrzeja i ma problem, większość jest po za normą :(
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 19 kwie 2015, o 15:12

Spodziewałem się, że może być problem (nie mam opcji KL7) i dlatego nie czekałem do zalecanych 30 kkm na gazie. Ale nie myślałem, że aż tak się luz skasuje. Być może miał na to wpływ sterownik STAG - zły dobór mieszanki powodował nie tylko wywalanie check-a, ale i przyspieszone kasowanie luzu zaworów. Zobaczymy jak się zachowa po regulacji luzu i z innym sterownikiem (który na razie nie powoduje błędów). Na razie znalazłem jakąś firmę na Żeraniu http://www.skonkfrez.pl/, ale najpierw zapytam mechanika, czy on nie ma kogoś zaufanego.

Awatar użytkownika
XaRaDaS
Zasłużony dla forum
Posty: 7704
Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
Reputacja: 8
Imię: Andrzej
Samochód: Orlando LTZ
Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
Lokalizacja: WX
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: XaRaDaS » 19 kwie 2015, o 15:13

Mogę się spytać brata, bo on mechanikiem jest i na pewno jakieś kontakty ma, ale to pewnie jutro już.
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 19 kwie 2015, o 15:25

Spytaj koniecznie, interesuje mnie też kwestia kosztów, jeśli się orientuje. Z tego co czytałem na forum Opla oryginalne szklanki to jakiś kosmos, ok 100 PLN/szt. To przy szesnastu już bym wolał kupić prawie nowy silnik za 2200 http://allegro.pl/silnik-z-osprzetem-ch ... 39386.html. A ile miałbym części zamiennych :Y

Awatar użytkownika
XaRaDaS
Zasłużony dla forum
Posty: 7704
Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
Reputacja: 8
Imię: Andrzej
Samochód: Orlando LTZ
Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
Lokalizacja: WX
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: XaRaDaS » 19 kwie 2015, o 15:59

Chyba oryginalne w ASO ;) a wiadomo jak tam rżną na cenach, pytaj Konrada o ceny lepiej, ale fakt 16 szklanek nawet za połowę ceny to gruba sprawa.
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: wszim » 19 kwie 2015, o 18:49

Niektórzy twierdzą, że KL7 to ściema. Jak widać niekoniecznie. Andrzej ile ci te luzy wyszły? Wszystkie 16 poza normą? Luz za duży, za mały, nic nie zdradzasz.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
konradoo
Zasłużony dla forum
Posty: 2747
Rejestracja: 24 lis 2013, o 19:12
Reputacja: 21
Imię: Konrad
Samochód: Nubira x2
Silnik:
Lokalizacja: EBE
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: konradoo » 19 kwie 2015, o 21:21

Ma przecież wypisane w swoim aucie dane z pomariów.
O partsy pisz PW.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: wszim » 19 kwie 2015, o 21:30

Aaa bo mi się lejce pogubiły już w tych wątkach. :H
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 19 kwie 2015, o 21:35

Gorzej jest z wydechowymi, ale żeby wyjść na górną granicę luzy trzeba by przeszlifować wszystkie od 0,05 do 0,14.

Zastanawiam się też, czy by nie wrócić do tematu lubryfikacji, który odłożyłem.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: wszim » 19 kwie 2015, o 21:44

Z lubryfikacją jest ten kłopot, żeby to dobrze zadziałało musi być dobrze zrobione. Nie mam doświadczeń w tym kierunku.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 19 kwie 2015, o 23:03

Był taki temat holenderskiej firmy, gdzie można urządzenie dokupić, muszę to odkopać.

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 20 kwie 2015, o 11:56

To było JML, ale czy faktycznie to działa? Niektórym szkodzi:http://lpg-forum.pl/lubryfikacja-t5669-375.html (strona 23)

Awatar użytkownika
maro
Profesjonalista
Posty: 920
Rejestracja: 13 kwie 2014, o 02:39
Reputacja: 0
Imię: Marek
Samochód: Cruze 1.6
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: maro » 20 kwie 2015, o 17:47

Andrzej, co skłonilo Cie do weryfikacji luzów? Miałeś jakies obajwy?
Jak to jest z silnikami 1.6? Też trzeba kontrolować?

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 20 kwie 2015, o 18:40

Tylko w silnikach 'zagazowanych' zalecane jest sprawdzanie luzu co 30 000 km. Samej benzyny to nie dotyczy, tam nie ma prawa nic się dziać, przynajmniej do 100 000 mil.

Objawów żadnych nie miałem, ale i tak chciałem zdjąć pokrywę zaworów żeby zobaczyć, dlaczego uszczelka się 'poci'.

Awatar użytkownika
C77
Fachman
Posty: 2304
Rejestracja: 29 mar 2015, o 00:20
Reputacja: 8
Imię: Nieomylna Legenda
Samochód: 1st. Cruze on Drive2
Silnik: 18XER
Lokalizacja: Provinz Posen
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: C77 » 3 maja 2015, o 22:08

wszim pisze:Niektórzy twierdzą, że KL7 to ściema. Jak widać niekoniecznie...
Ściemą by GM było branie osobnej kasy za KL7 w Cruzakach 1.8 dla PL w MY2011/MY2012, a nie sama KL7.
Niezmordowany Ex-dowódca Org Division Zasłużony dla Forum ORG
Es ist nicht leicht ein Gott zu sein

Obrazek
Ja na Drive2

Robbo
Profesjonalista
Posty: 820
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Reputacja: 0
Imię: Robert
Samochód: Orlando LPG automat
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Robbo » 13 gru 2015, o 10:43

Chevrolet orlando 1.8 bez kl7. LPG BRC zamontowano przy 21 tys z lubryfikacją JML
Pomiar luzów zaworowych przy 80 tyś. ( ssące 0,25 +- 0,04 wydech 0,3 +- 0,04)
zawory ////// CYL 1 //// CYL 2 // // CYL 3 // // CYL 4
ssące ////// 0,19 0,23 // 0,23 0,24 // 0,23 0,23 // 0,2 0,2
wydechowe 0,19 0,25 // 0,24 0,3 // 0,19 0,22 // 0,19 0,15
zaniepokoił mnie czwarty cylinder
silnik pracuje bez uwag
Pokrywa zaworów dokręcania kluczem R 10 a do poręczenia wałem silnika R 20
A jak jest w silnikach u szanownych kolegach :papa:

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: wszim » 13 gru 2015, o 20:14

Cu u ciebie oznaczają te podwójne wartości?
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Regulus » 13 gru 2015, o 22:07

Po dwa zawory na cylinder. Wydechowe już wszystkie poza tolerancją :(

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: wszim » 13 gru 2015, o 22:48

Zagubiłem się w tej tekstowej tabelce oglądając w telefonie.
Faktycznie widać, że już wyjeżdżają poza tolerancję. Za chwilę zaczną się objawy. Bez paniki ale powolutku trzeba nastawiać się na niełatwą operację regulacji luzu. Zacznij poszukiwania firmy która robi szlify szklanek. Coraz więcej można takich znaleźć.
Niecałe 60 tys na lpg, niewiele dała lubryfikacja. :zastanawiasie:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
rwicik
Profesjonalista
Posty: 548
Rejestracja: 31 gru 2013, o 09:46
Reputacja: 0
Imię: Robert
Samochód: Cruze -> Tucson
Silnik:
Lokalizacja: Tarchomin DC, Goławice
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: rwicik » 14 gru 2015, o 12:00

Kiepskie sterowanie składem mieszanki, kiepskie wtryskiwacze?
Pozdrawiam, http://wicik.eu/

Robbo
Profesjonalista
Posty: 820
Rejestracja: 28 cze 2015, o 14:31
Reputacja: 0
Imię: Robert
Samochód: Orlando LPG automat
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Cruze] Sprawdzenie luzu zaworów w silniku 1.8

Post autor: Robbo » 14 gru 2015, o 12:41

Może poza ble ble może ktoś zdecyduje się na umieszczeniu informacji o luzach :/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości