Objawy:
1/ Zaparowane szyby z uwagi na brak lub słaby dostęp powietrza z zewnątrz.
2/ Głośna praca dmuchawy z uwagi na nieprawidłową pracę, synchronizację klap.
3/ Nierówna siła nadmuchu przy zmianie rodzaju cyrkulacji (zewn. i wewn.)
4/ Słaby nadmuch, pomimo wysokiego biegu dmuchawy. Hałas.
Diagnostyka:
1/ Wyjąć filtr kabinowy i podświetlając wnętrze gdzie uprzednio filtr się znajdował, obserwować pracę dwóch klap, manipulując przyciskiem cyrkulacji powietrza. Klapy znajdują się nad filtrem.
a/ W pozycji „otwarty obieg” dalsza klapa ma być otwarta, a za nią będzie widoczne podszybie, tj.: blacha w kolorze nadwozia. Bliższa klapa widoczna za kratką, czyli we wlocie powietrza z kabiny, nad filtrem, ma być zamknięta.
b/ Analogicznie klapy powinny się ułożyć odwrotnie w pozycji „obieg zamknięty”
c/ Występuje jeszcze trzecia pozycja, tj. obie klapy są zamknięte. Prawdopodobnie jest to pozycja którą pojazd sam załącza, po zakończonej podróży. Pozycję tą możemy wywołać poprzez manipulowanie kołem zębatym po lewej stronie skrzynki z klapami. Koło obracamy w górę, gdzie pod koniec klapy powinny się ustawić w pozycji „obieg zewnętrzny” , a kręcąc dalej do oporu domknie się też klapa obiegu zewnętrznego.
Manipulując przyciskiem przy prawidłowej pracy mamy uzyskiwać tylko położenia A i B. Położenie C przy manipulowaniu przyciskiem jest nieprawidłowe.
Jeżeli zaobserwujemy na załączonej stacyjce (dmuchawa może być wyłączona) manipulując przyciskiem cyrkulacji, że klapy obie się otwierają na raz, albo obie zamykają, albo nie pracują w pełnym zakresie (coś je blokuje), albo jedna lub obie stoją w miejscu, to mamy potwierdzoną usterkę.
Przyczyna:
1/ Najczęściej jest to wytarty, lub stwardniały, szczególnie w niższych temperaturach, zabrudzony smar w osiach łopatek i ich okolicach. Te zanieczyszczone miejsca skutecznie blokują ruch klap, w szczególności tej od obiegu wewnętrznego.
a/ Gdy klapy mają utrudniony lub zblokowany ruch, mechanizm ich napędu i ich synchronizacji przestawia się i powoduje desynchronizację pracy klap.
b/ Dzięki konstrukcji napędu klap, w przypadku zblokowania klapy, nie dochodzi do uszkodzenia mechanicznego, np. wyłamania zębów, czy spalenia silnika.
2/ Uszkodzenie mechaniczne. Na podłodze, lub gdzieś wewnątrz, możemy znaleźć wyłamany element mechanizmu pracy klap. (sprężynujący półksiężyc z kilkoma zębami). Wnioskuję, że dotyczy to wersji zagranicznych Cruz’a, np. z US. Wersje z PL i ze wschodu mają inny mechanizm widoczny na filmie z poniższego linku.
Naprawa:
1/ Zdemontować schowek poprzez:
a/ odłączenie tłoczka zwalniającego otwarcie schowka, po prawej jego stronie,
b/ zdjęcie kołków ograniczających otwarcie schowka w jego wnętrzu,
c/ wyjęcie kołków w zawiasach ruchem do środka schowka. Do kołków dostaniemy się od spodu zamkniętego schowka.
Demontaż panelu za schowkiem nie jest wymagany.
2/ demontaż kratki wlotu powietrza na zewnątrz pojazdu w podszybiu poprzez:
a/ wyjęcie 3 szt. kołków
b/ wyjęcie kratki – plastikowego podszybia. Jego połowy.
Dzięki temu, że ten element jest dzielony, nie trzeba demontować ramion wycieraczek.
3/ Za pomocą np. WD40 smar silikonowy z rurką do precyzyjnej aplikacji, spryskujemy osie klap i jej okolice. Miejsca te są w głębi, więc polecam te rurki do aplikacji.
a/ żeby wszędzie dotrzeć manipulujemy kołem zębatym, a klapkom możemy delikatnie pomagać popychając palcem.
4/ Wyczyścić te miejsca np. wilgotnymi chusteczkami, z brudu, starego smaru rozpuszczonego użytym środkiem, i nadmiaru użytego środka.
5/ Załączyć stacyjkę, przyciskiem ustawić obieg otwarty.
6/ Manipulując kołem zębatym mechanizmu klap, ustawić je w pozycji otwartego obiegu.
7/ Przyciskiem zamknąć obieg i obserwować klapy. Powinny poprawnie ustawić się na obieg zamknięty.
a/ Czasem klapy mogą ustawiać się odwrotnie do wskazań na przycisku, czasem mogę np. obie się zamykać otwierać. Wtedy poprawiamy manipulując kołem zębatym napędu klap pamiętając o nie wywoływaniu pozycji (obie klapy zamknięte), naciskamy ponownie przycisk cyrkulacji.
b/ Klapy przy odwrotnym ustawieniu względem przycisku, po naciśnięci przycisku powinny się nie ruszyć, koło zębate będzie się kręcić. Ponowne użycie przycisku spowoduje już poprawny ruch i synchronizację. Powinno.
8/ Wielokrotnie przyciskiem zmieniamy cyrkulację, celem rozruszania mechanizmów i obserwacji poprawności działania klap.
9/ Jeżeli mechanizm nie będzie chciał ustawić się poprawnie, można spróbować odłączyć akumulator na 10-30 minut.
Naprawa tymczasowa:
1/ Odpiąć wiązkę od silnika mechanizmu klap.
2/ Ustawić kołem zębatym klapy na obieg otwarty.
Demontaż obudowy wlotu powietrza
1/ Demontaż schowka.
2/ Demontaż panelu plastikowego za schowkiem. (5 wkrętów, 2 nad schowkiem, 2 pod nim i ostatni z boku deski rozdzielczej pod trójkątem plastikowym z przełącznikiem poduszki.
3/ Demontaż metalowej poprzeczki.
4/ Demontaż silnika z wiatrakiem.
a/ możliwe, że nie będzie trzeba wiatraka demontować, tylko po jego prawej stronie odkręcić coś co go podtrzymuje, żeby móc go trochę odgiąć ku dołowi.
5/ odłączyć obudowę wlotu powietrza (pudlo z klapami), od wiatraka. (4 śruby od dołu)
Jest to dużo prostsza metoda od tej podanej w książce serwisowej, a wyjecie tej obudowy pozwoli na gruntowne wyczyszczenie, nasmarowanie i ustawienie mechanizmu.
Żródła:
https://www.drive2.ru/l/461562063152480 ... 0#comments
https://www.youtube.com/watch?v=WyrWUn6o14k&t=218s
https://www.youtube.com/watch?v=67mbCcpogP4
Naprawa klap wlotu powietrza (parowanie szyb)
czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
-
- Wymiatacz
- Posty: 1630
- Rejestracja: 22 sie 2014, o 16:07
- Reputacja: 24
- Imię: Ryszard
- Samochód: Cruze LT
- Silnik: 1.8, 2H0, 141KM,
- LPG: BRC SQ24.11
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Przejdź do
- Ogólne
- ↳ Regulamin i zasady korzystania z Forum
- ↳ Facebook Chevrolet Team Poland
- ↳ forum.chevrolet.org.pl (stare forum)
- Chevrolet Team Poland
- ↳ Powitalnia
- ↳ Z życia Chevrolet Team Poland
- ↳ Mój Chevi
- ↳ Chevrolet w Mediach
- ↳ Ciekawe Linki
- ↳ Na te pojazdy uważaj
- ↳ Spoty i inne wydarzenia
- ↳ I Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland - 13-15.06.2014r.
- ↳ II Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 12-14.06.2015
- ↳ III Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 10-12.06.2016
- ↳ IV Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 16-18.06.2017
- ↳ V Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 31.05-3.06.2018
- ↳ VI Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 07.06-09.06.2019
- ↳ VII Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 11.-14.06.2020
- ↳ Archiwum Spotów, Zlotów, Wydarzeń
- Spark / Matiz (M200, M250; 2005–2009; M300; 2009–2015)
- ↳ Spark Mechanika
- ↳ Spark Elektryka / Elektronika
- ↳ Spark Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Spark Ogólnie o modelu
- ↳ Spark Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Spark Manuale
- ↳ Spark Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Spark na forum.chevrolet.org.pl
- Aveo / Kalos (T200, T250, T255, 2004–2011 T300 2011- )
- ↳ Aveo/Kalos Mechanika
- ↳ Aveo/Kalos Elektryka Elektronika
- ↳ Aveo/Kalos Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Aveo/Kalos Ogólnie o modelu
- ↳ Aveo/Kalos Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Aveo/Kalos Manuale
- ↳ Aveo/Kalos Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Aveo/Kalos na forum.chevrolet.org.pl
- Lacetti / Nubira (J200; 2002–2009)
- ↳ Lacetti/Nubira Mechanika
- ↳ Lacetti/Nubira Elektryka / Elektronika
- ↳ Lacetti/Nubira Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Lacetti/Nubira Ogólnie o modelu
- ↳ Lacetti/Nubira Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Lacetti/Nubira Manuale
- ↳ Lacetti/Nubira Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Lacetti/Nubira na forum.chevrolet.org.pl
- Cruze (J300; J305 2009–2016)
- ↳ Cruze Mechanika
- ↳ Cruze Elektryka/Elektronika
- ↳ Cruze Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Cruze Ogólnie o modelu
- ↳ Cruze Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Cruze Manuale
- ↳ Cruze Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Cruze na forum.chevrolet.org.pl
- Orlando (J308 2011- )
- ↳ Orlando Mechanika
- ↳ Orlando Elektryka/Elektronika
- ↳ Orlando Nadwozie/Wnętrze
- ↳ Orlando Ogólnie o modelu
- ↳ Orlando Kampanie serwisowe/Informacje techniczne
- ↳ Orlando Manuale
- ↳ Orlando Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Orlando na forum.chevrolet.org.pl
- Trax (T30X; 2013 - )
- ↳ Trax Mechanika
- ↳ Trax Elektryka / Elektronika
- ↳ Trax Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Trax Ogólnie o modelu
- ↳ Trax Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Trax Manuale
- ↳ Trax Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Trax na forum.chevrolet.org.pl
- Epica (V250; 2006-2012)
- ↳ Epica Mechanika
- ↳ Epica Elektryka / Elektronika
- ↳ Epica Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Epica Ogólnie o modelu
- ↳ Epica Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Epica Manuale
- ↳ Epica Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Epica na forum.chevrolet.org.pl
- Captiva (C100,C140: 2006 - )
- ↳ Captiva Mechanika
- ↳ Captiva Elektryka / Elektronika
- ↳ Captiva Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Captiva Ogólnie o modelu
- ↳ Captiva Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Captiva Manuale
- ↳ Captiva Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Captiva na forum.chevrolet.org.pl
- Inne Chevi
- ↳ Rezzo
- ↳ Evanda
- ↳ Camaro
- ↳ Malibu
- ↳ Inne
- ↳ Inne Chevi Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Inne na forum.chevrolet.org.pl
- Technikalia
- ↳ Diagnostyka - oprogramowanie, interfejsy, itp.
- ↳ LPG - instalacja gazowa
- ↳ Akcesoria - nagłośnienie, cb-radio, nawigacje, itp.
- ↳ Styling, tuning, auto detailing
- ↳ Testy produktów
- ↳ Dlaczego Chevrolet
- ↳ Warsztaty - polecam, odradzam
- ↳ Komisy, pośrednicy -polecam , odradzam
- ↳ Kontakty z firmami wspołpracującymi z CTP
- ↳ Zapytania o części
- ↳ Nasze Navi
- Po godzinach
- ↳ Luźne tematy...
- ↳ Moje inne 4 kółka
- ↳ Kącik turystyczny
- ↳ Oferty dla członków CTP
- ↳ Pożegnania
- ↳ Tablica Ogłoszeń
- ↳ Kupię/Poszukuję
- ↳ Sprzedam/Zamienię
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości