Witam.
Wiele słów już napisano o światłach do jazdy dziennej w nowym Aveo i ich podłączeniu, dlatego nie będę dublował myśli i przejdę do konkretów.
Ponieważ byłem bardzo zadowolony z lamp firmy WESEM, które miałem założone w zderzaku w moim poprzednim aucie (Aveo T250), oraz biorąc pod uwagę fakt, że zastąpienie żarówki świateł mijania żarówką 21W nie powoduje generowania komunikatu o przepalonej żarówce, zakupiłem wyżej wymienione lampy (typ LOR6 - dostępne wysyłkowo na stronie producenta) oraz ramki halogenów w firmie POTAK.
Montaż jest dość upierdliwy z uwagi na zupełnie odmienną geometrię oryginalnych halogenów przewidzianych do montażu w tym miejscu przez producenta auta, w stosunku do zakupionych lamp WESEM.
Oryginalny halogen na zdjęciu:
Zdecydowałem się na wykorzystanie oryginalnych punktów mocowania lamp.
W celu zamocowania wykonałem okrągłe "obrączki" z blachy aluminiowej 3mm oraz wsporniki z płaskownika aluminiowego 14x2mm. Elementy poskręcałem wkrętami M4. Miejsca potencjalnie widoczne polakierowałem na kolor czarny matowy. Zadanie odwzorowania kształtu nie było proste, szczególnie że nie miałem do dyspozycji oryginalnego halogenu "na wzór". Wymagało precyzyjnego ustawienia położenia lampy poprzez dobranie odpowiedniej długości poszczególnych wsporników, aby po zatrzaśnięciu maskownicy lampa znalazła się dokładnie w zaplanowanym miejscu z zachowaniem kątów.
UWAGA: demontaż oryginalnych zaślepek zderzaka wymagał częściowego odkręcenia nadkoli i wycięcia od wewnątrz oczek zatrzaskowych - mocowanie wydaje się jednorazowe, co trzeba wziąć pod uwagę przy wymianie i przymiarkach.
Wykonałem jeszcze dodatkowe usztywnienie zderzaka z gwintowanego pręta M6, bo całość po zmontowaniu wydawała mi się mało sztywna.
Czy mi się udało - oceńcie sami.
Lampki są niedrogie i naprawdę świecą bardzo fajnie. Być może wolałbym zastosować nowocześniejsze i oszczędniejsze lampy LED-owe, ale nie znalazłem sposobu na uporanie się wówczas z komunikatem o uszkodzonej żarówce. Przy mocy LED-ów rzędu kilku watów jego pojawienie się jest rzeczą pewną a dokładanie dodatkowego rezystora o mocy rzędu 20 watów dla dodatkowego obciążenia celem jego eliminacji wydaje mi się nieco absurdalne.
Gdzieś mam kartkę z pomierzonymi wymiarami. Jeśli będzie zainteresowanie, to podam sporo szczegółów montażowych przydatnych dla naśladowców.
Teraz nieco o podłączeniu. Do sterowania lamp zamierzam użyć przekaźników samochodowych o stykach przełącznych. Na zestyk przełączny (30) podajemy napięcie ,które normalnie idzie do włókna żarówki światła mijania (krótkiego). Oczywiście wymaga to przecięcia przewodu - ja zrobię to zaraz przy lampie. Drugi koniec przeciętego przewodu (od strony zarówki) podłączamy pod styk bierny (87a), a pod styk czynny (87) podłączany żyłę zasilającą lampę jazdy dziennej (oczywiście drugą żyłę łączymy z zaciskiem masowym). Wykonujemy te czynności dla obu lamp identycznie. Dla pracy układu zgodnie z przepisami wymagane jest jeszcze wyłączenie świateł pozycyjnych przednich, tylnych oraz oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Te manewry również wymagają użycia przekaźników, które będą przełączać w analogiczny sposób napięcie pomiędzy żarówkami a sztucznym obciążeniem, jakie stanowić będą rezystory, prawdopodobnie o mocy rzędu połowy mocy żarówki, bo wtedy nie będzie komunikatów o ich uszkodzeniu (wartość do wypraktykowania - zrobię to niebawem).
Jedne końce cewek przekaźników (86) łączymy z masą, drugie (85) łączymy wszystkie razem.
Po wykonaniu tych czynności będziemy mieli układ taki, że po podaniu napięcia na wszystkie przekaźniki jednocześnie (połączone zaciski 85) auto wyłączy światła pozycyjne oraz ośw. tabl. rej ( a ściślej - przełączy napięcie z żarówek na rezystory), oraz przełączy światła krótkie na dzienne.
Pozostanie kwestia sterowania przekaźników - ja zrobię to wstępnie za pośrednictwem tranzystora sprzężonego z położeniem "auto" przełącznika oświetlenia, a w dalszych planach jest opracowanie prostego automatu opartego na fotorezystorze RPP130 zabudowanym pośrodku deski, który będzie przełączał światła automatycznie (oczywiście tylko w położeniu "auto".
Jestem otwarty na uwagi kolegów (szczególnie że temat nie jest u mnie jeszcze elektrycznie zakończony), a naśladowcom życzę powodzenia.
- Chevrolet Team Poland Strona główna Aveo / Kalos (T200, T250, T255, 2004–2011 T300 2011- ) Aveo/Kalos Manuale
[Aveo T300] - Montaż lamp do jazdy dziennej w zderzaku.
czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
- tdon
- Zasłużony dla forum
- Posty: 2669
- Rejestracja: 2 sty 2014, o 11:56
- Reputacja: 55
- Imię: Tomek
- Samochód: Hyundai i20 BC3
- Silnik: 1,2 16V 84KM
- LPG: BRC SQ32 DualJet
- Inny samochód: Był Aveo T300 LT+
- Lokalizacja: Kozienice
- Kontakt:
Przejdź do
- Ogólne
- ↳ Regulamin i zasady korzystania z Forum
- ↳ Facebook Chevrolet Team Poland
- ↳ forum.chevrolet.org.pl (stare forum)
- Chevrolet Team Poland
- ↳ Powitalnia
- ↳ Z życia Chevrolet Team Poland
- ↳ Mój Chevi
- ↳ Chevrolet w Mediach
- ↳ Ciekawe Linki
- ↳ Na te pojazdy uważaj
- ↳ Spoty i inne wydarzenia
- ↳ I Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland - 13-15.06.2014r.
- ↳ II Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 12-14.06.2015
- ↳ III Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 10-12.06.2016
- ↳ IV Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 16-18.06.2017
- ↳ V Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 31.05-3.06.2018
- ↳ VI Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 07.06-09.06.2019
- ↳ VII Krajowy Zlot Chevrolet Team Poland 11.-14.06.2020
- ↳ Archiwum Spotów, Zlotów, Wydarzeń
- Spark / Matiz (M200, M250; 2005–2009; M300; 2009–2015)
- ↳ Spark Mechanika
- ↳ Spark Elektryka / Elektronika
- ↳ Spark Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Spark Ogólnie o modelu
- ↳ Spark Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Spark Manuale
- ↳ Spark Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Spark na forum.chevrolet.org.pl
- Aveo / Kalos (T200, T250, T255, 2004–2011 T300 2011- )
- ↳ Aveo/Kalos Mechanika
- ↳ Aveo/Kalos Elektryka Elektronika
- ↳ Aveo/Kalos Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Aveo/Kalos Ogólnie o modelu
- ↳ Aveo/Kalos Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Aveo/Kalos Manuale
- ↳ Aveo/Kalos Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Aveo/Kalos na forum.chevrolet.org.pl
- Lacetti / Nubira (J200; 2002–2009)
- ↳ Lacetti/Nubira Mechanika
- ↳ Lacetti/Nubira Elektryka / Elektronika
- ↳ Lacetti/Nubira Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Lacetti/Nubira Ogólnie o modelu
- ↳ Lacetti/Nubira Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Lacetti/Nubira Manuale
- ↳ Lacetti/Nubira Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Lacetti/Nubira na forum.chevrolet.org.pl
- Cruze (J300; J305 2009–2016)
- ↳ Cruze Mechanika
- ↳ Cruze Elektryka/Elektronika
- ↳ Cruze Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Cruze Ogólnie o modelu
- ↳ Cruze Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Cruze Manuale
- ↳ Cruze Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Cruze na forum.chevrolet.org.pl
- Orlando (J308 2011- )
- ↳ Orlando Mechanika
- ↳ Orlando Elektryka/Elektronika
- ↳ Orlando Nadwozie/Wnętrze
- ↳ Orlando Ogólnie o modelu
- ↳ Orlando Kampanie serwisowe/Informacje techniczne
- ↳ Orlando Manuale
- ↳ Orlando Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Orlando na forum.chevrolet.org.pl
- Trax (T30X; 2013 - )
- ↳ Trax Mechanika
- ↳ Trax Elektryka / Elektronika
- ↳ Trax Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Trax Ogólnie o modelu
- ↳ Trax Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Trax Manuale
- ↳ Trax Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Trax na forum.chevrolet.org.pl
- Epica (V250; 2006-2012)
- ↳ Epica Mechanika
- ↳ Epica Elektryka / Elektronika
- ↳ Epica Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Epica Ogólnie o modelu
- ↳ Epica Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Epica Manuale
- ↳ Epica Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Epica na forum.chevrolet.org.pl
- Captiva (C100,C140: 2006 - )
- ↳ Captiva Mechanika
- ↳ Captiva Elektryka / Elektronika
- ↳ Captiva Nadwozie / Wnętrze
- ↳ Captiva Ogólnie o modelu
- ↳ Captiva Kampanie serwisowe / Informacje techniczne
- ↳ Captiva Manuale
- ↳ Captiva Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Captiva na forum.chevrolet.org.pl
- Inne Chevi
- ↳ Rezzo
- ↳ Evanda
- ↳ Camaro
- ↳ Malibu
- ↳ Inne
- ↳ Inne Chevi Instrukcje obsługi pojazdu
- ↳ Inne na forum.chevrolet.org.pl
- Technikalia
- ↳ Diagnostyka - oprogramowanie, interfejsy, itp.
- ↳ LPG - instalacja gazowa
- ↳ Akcesoria - nagłośnienie, cb-radio, nawigacje, itp.
- ↳ Styling, tuning, auto detailing
- ↳ Testy produktów
- ↳ Dlaczego Chevrolet
- ↳ Warsztaty - polecam, odradzam
- ↳ Komisy, pośrednicy -polecam , odradzam
- ↳ Kontakty z firmami wspołpracującymi z CTP
- ↳ Zapytania o części
- ↳ Nasze Navi
- Po godzinach
- ↳ Luźne tematy...
- ↳ Moje inne 4 kółka
- ↳ Kącik turystyczny
- ↳ Oferty dla członków CTP
- ↳ Pożegnania
- ↳ Tablica Ogłoszeń
- ↳ Kupię/Poszukuję
- ↳ Sprzedam/Zamienię
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości