Dzisiaj postanowiłem sprawdzić, jak to jest z tym sterowaniem PWM żarówek mijania w Aveo T300.
Wpadłem na pomysł, że jeżeli faktycznie jest tam PWM, to dołączenie odpowiedniego kondensatora elektrolitycznego powinno spowodować p[odniesienie napięcia na żarówce (to logiczne - będzie "wypełniał" przerwy w sygnale PWM). W praktyce nic takiego się nie wydarzyło - napięcie (szczególnie niskie z powodu padającego akumulatora) nawet nie drgnęło pomimo dołączania kondensatorów od 470 do 4700 uF, także przy odłączonej żarówce. Doszedłem zatem do wniosku, że NIE MA tam PWM i przystąpiłem do zabaw z przetwornicą.
Oto napięcie zmierzone na żarówce z wyłączonym silnikiem, auto stało kilka dni nie ruszane: Było 10,71 - 10,72V, więc bardzo byle jak. Przypominam, że jakiś czas temu pomierzyłem 11,68V na załączonym silniku.
A tutaj napięcie po zapięciu żarówki przez przetwornicę i podjechaniu potencjometrem: Oczywiście wartość 14,6V wynika z mojego ustawienia potencjometrem i może być dość dowolnie modyfikowana.
W tych okolicach dałem sobie spokój, bo nie chciałem nadmiernie stresować żarówki. Możecie jednak sobie wyobrazić, jaka była różnica w jasności w obu przypadkach (widać nawet na zdjęciach).
Reasumując - dało się. Planowany efekt został osiągnięty.
Jak zwykle, wnioski pozostawiam kolegom.
Oczywiście w praktyce nie ma potrzeby montowania przetwornic w okolicach reflektorów - można je zabudować gdzieś przy sterowniku pod nogami kierowcy a podłączenie sprowadza się do podania masy, przecięcia przewodu zasilającego żarówkę i podłączenia końców do wejścia i wyjścia przetwornicy. Sugeruję łączenie na wsuwki męsko-żeńskie w taki sposób, aby nawet w przypadku awarii przetwornicy móc :jednym ruchem" wypiąć oba końce i połączyć je ze sobą omijając przetwornicę.
***
Na tym próby praktyczne zakończyłem z powodu rozładowanego akumulatora. Nie zdążyłem niestety pomierzyć prądów pobieranych w obu przypadkach z oprawki żarówki - może następnym razem.
Przy okazji mogę kolegom podać żywotność przykładowego akumulatora DELCOR 60 Ah - w moim przypadku wyniosła 5 lat i miesiąc ...dzisiaj po południu auto dostanie nowy.
Teraz o żarówkach H7.
Uwagę na rynku zwracają angielskie żarówki firmy RING, które od lat okupują pierwsze miejsca w tych testach, w których są brane pod uwagę. Przykładowy ranking Auto Świata z 2016 roku: Można sobie o nich poczytać.
Odpowiednio rezolutni mogą sobie je obecnie nabyć za 59 zł/komplet z przesyłką, na znanym portalu aukcyjnym - zatem cena wydaje się atrakcyjna, jak za towar z górnej półki. Oczywiście sobie je nabyłem

Finałem moich działań pochwalę się na pewno.
Bardzo jestem ciekaw, jak będą świeciły nieco przewoltowane Ringi ... i to wszystko legalnie i bez najmniejszego niepokoju podczas spotkania z misiaczkami !!!