Przepustnica nie rozłączona
-
- Świeżak
- Posty: 29
- Rejestracja: 23 maja 2016, o 13:24
- Reputacja: 0
- Imię: Marek
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Przepustnica nie rozłączona
Witam,
mam mały problem z przepustnicą a mianowicie po wyłączeniu zapłonu jest nie zostanie ona rozłączona, dopiero rozłącza sie po wyjęciu przekaźnika głównego lub odłączeniu aku. Jak postoi tak przez noc to akumulator całkowicie pada. Już sprawdzałem wszystkie bezpieczniki(są ok), podmieniłem przekaźnik główny też nie pomogło, myślałem że może to wina stacyjki ale nie bardzo mam jak sie do niej dobrać. Miał ktoś może podobny problem, bo pomysłów zabrakło, a mechanik rozkłada ręce.
Dodano po 3 minutach 22 sekundach:
Dodatkowa informacja, że przepustnica podczas postoju jak nie jest rozłączona to cały czasu cicho "buczy"
mam mały problem z przepustnicą a mianowicie po wyłączeniu zapłonu jest nie zostanie ona rozłączona, dopiero rozłącza sie po wyjęciu przekaźnika głównego lub odłączeniu aku. Jak postoi tak przez noc to akumulator całkowicie pada. Już sprawdzałem wszystkie bezpieczniki(są ok), podmieniłem przekaźnik główny też nie pomogło, myślałem że może to wina stacyjki ale nie bardzo mam jak sie do niej dobrać. Miał ktoś może podobny problem, bo pomysłów zabrakło, a mechanik rozkłada ręce.
Dodano po 3 minutach 22 sekundach:
Dodatkowa informacja, że przepustnica podczas postoju jak nie jest rozłączona to cały czasu cicho "buczy"
- bart82
- Bywalec
- Posty: 151
- Rejestracja: 28 kwie 2018, o 22:55
- Reputacja: 0
- Imię: Bartłomiej
- Samochód: Captiva
- Silnik: 2.4 4WD
- LPG: Lovato Smart
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Podpinałeś auto pod kompa ? Jaki silnik bo z opisu nic nie wynika 2.0 vcdi? Na bank to jest przepustnica czy może sterowanie klap wirowych ?
-
- Świeżak
- Posty: 29
- Rejestracja: 23 maja 2016, o 13:24
- Reputacja: 0
- Imię: Marek
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Faktycznie zapomniałem dodać kilka istotnych szczegółów.
Pod kompa podłączyłem i wyskoczył mi błąd p1440, silnik 2.0 vcdi, captiva 2007.
Przepustnicę już czyściłem w nitro i klapka chodzi bez problemu. Zastanawiam się jeszcze czy to może być przyczyna EGR-a, który jest mocno zawalony. Próbowałem go zlokalizować i dopiero dzisiaj odkryłem gdzie jest,troche mi zejdzie nim go wykręcę bo dostęp naprawdę kiepski.
Pod kompa podłączyłem i wyskoczył mi błąd p1440, silnik 2.0 vcdi, captiva 2007.
Przepustnicę już czyściłem w nitro i klapka chodzi bez problemu. Zastanawiam się jeszcze czy to może być przyczyna EGR-a, który jest mocno zawalony. Próbowałem go zlokalizować i dopiero dzisiaj odkryłem gdzie jest,troche mi zejdzie nim go wykręcę bo dostęp naprawdę kiepski.
- Florek
- Bywalec
- Posty: 116
- Rejestracja: 13 sty 2017, o 22:52
- Reputacja: 0
- Imię: Tomek
- Samochód: Captiva 07, Aveo 06
- Silnik:
- Lokalizacja: Pyrzyce
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Kolego a czy przypadkiem nie rozwala Ci akumulatora po 3-4 dniach stania odpalisz auto?
Jak moje obawy się potwierdza to dopadła Ciebie standardowa usterka Captivy która rozwiązałem i pomogłem kilku osoba na forum
Jak moje obawy się potwierdza to dopadła Ciebie standardowa usterka Captivy która rozwiązałem i pomogłem kilku osoba na forum
Chevrolet Captiva 4x4 AT 2.0 VCDI 150KM 320NM 2007r. -> Wirus na 180KM 380NM DPF EGR OFF
Chevrolet Aveo T250 1.2 8v LPG 2006r.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115KM 190NM 2014r.
Chevrolet Aveo T250 1.2 8v LPG 2006r.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115KM 190NM 2014r.
-
- Świeżak
- Posty: 29
- Rejestracja: 23 maja 2016, o 13:24
- Reputacja: 0
- Imię: Marek
- Samochód: Captiva
- Silnik:
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Florek, normalnie jak byś zgadł i nawet nie potrzebuję 3-4 dni wystarczy że po zgaszeniu samochodu nie wypnę przekaźnika głównego(lub nie rozłączę aku) i po 5 godzinach już nie mogę odpalić samochodu.
Próbowałem już naprawdę wszystkiego i ręce opadają.(mechanikom też)
Będę wdzieczny za pomoc bo najchętniej już bym Captive wepchnął do rzeki.
Dodano po 2 minutach 45 sekundach:
Florek, ostatnio wywaliłem fizycznie DPF i wprogramowany był też z ECU, ale sytuacja była już niestety wcześniej, wiec to chyba nie jest to z tym związane.
Próbowałem już naprawdę wszystkiego i ręce opadają.(mechanikom też)
Będę wdzieczny za pomoc bo najchętniej już bym Captive wepchnął do rzeki.
Dodano po 2 minutach 45 sekundach:
Florek, ostatnio wywaliłem fizycznie DPF i wprogramowany był też z ECU, ale sytuacja była już niestety wcześniej, wiec to chyba nie jest to z tym związane.
- Florek
- Bywalec
- Posty: 116
- Rejestracja: 13 sty 2017, o 22:52
- Reputacja: 0
- Imię: Tomek
- Samochód: Captiva 07, Aveo 06
- Silnik:
- Lokalizacja: Pyrzyce
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Masz uszkodzony sterownik standardowa usterka w Captivie. Łatwo to naprawic
Chevrolet Captiva 4x4 AT 2.0 VCDI 150KM 320NM 2007r. -> Wirus na 180KM 380NM DPF EGR OFF
Chevrolet Aveo T250 1.2 8v LPG 2006r.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115KM 190NM 2014r.
Chevrolet Aveo T250 1.2 8v LPG 2006r.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115KM 190NM 2014r.
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Odświeże temat i zapytam jaki sterownik jest uszkodzony i co trzeba naprawić?
- etac
- Prezes
- Posty: 23829
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
temat dotyczy diesla, a ty masz benzynę jak widzę.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Tak benzynę. Ale diagnozuje problem rozładowania akumulatora a problem w tym wątku zakończył się zdaniem który zbyt wiele nie wyjaśnia: "Masz uszkodzony sterownik standardowa usterka w Captivie. Łatwo to naprawic".
Nie wiem jak można łatwo naprawić sterownik silnika...
Nie wiem jak można łatwo naprawić sterownik silnika...
-
- Aktywny
- Posty: 68
- Rejestracja: 28 paź 2017, o 11:48
- Reputacja: 0
- Imię: Korneliusz
- Samochód: Captiva 2.0 D 4WD 07
- Silnik:
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Nie wiem co kolega @Florek ma na myśli mówiąc : "łatwo to naprawić " ale być może chodzi o zimne luty na płycie sterownika.
Dla kogo łatwo - dla chętnego i mającego troszkę pojęcia.
Wyjmujesz pudełko sterownika , rozbierasz go i samą płytę wygrzewasz hot-airem. Dobrze jest wcześniej "pomalować " spód płynem lutowniczym by utlenione punkty dobrze się znów zlutowały.
Nie robiłem tego w moim aucie bo nie mam takiej potrzeby ale chętnie się dowiem czy powyższa metoda jest własciwa.
Dla kogo łatwo - dla chętnego i mającego troszkę pojęcia.
Wyjmujesz pudełko sterownika , rozbierasz go i samą płytę wygrzewasz hot-airem. Dobrze jest wcześniej "pomalować " spód płynem lutowniczym by utlenione punkty dobrze się znów zlutowały.
Nie robiłem tego w moim aucie bo nie mam takiej potrzeby ale chętnie się dowiem czy powyższa metoda jest własciwa.
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
U mnie też coś nie rozlacza. Pomaga wyjęcie przekaźnika lub odłączenie aku. A mam 2.4 benzynę. Rozlacza tylko po ponownym podłączeniu Aku. Po zapaleniu silnika i zgaszeniu już nie rozłącza.
Dodano po 1 godzinie 27 minutach 39 sekundach:
Sprawdzam napiecie na bezpieczniku EF10, EF11, EF12
http://www.autocats.ws/manual/chevrolet ... _4.pl.html
konrolką z diodą podłączoną do masy.
Wyłączam stacyjkę, wyjmuje kluczyk, zamykam centralny. Podłączam próbnik i czekam aż zgaśnie.
i.... raz zgaśnie a raz nie zgaśnie. Raz szybko się wyłącza, a raz wolno a trzeci raz czekam i czekam i nie chce zgasnąć więc po 5 minutach (brak cierpliowści) odpalam znowu silnik żeby zgasić i czekać czy odłączy napięcie.
Nie wiem od czego to zależy...
W garażu wyłączał nawet szybko, pojechałem pod blok, sprawdzam, i nie chce wyłączyć. Znudziło mi się stanie i czekanie, wsiadłem i pojechałem do garażu (jak się rozładuje aku po raz 3 to chociaż prostownik podłącze a nie bedę musiał wymontowywać aku) wjechałem do garażu, sprawdzam i po dłużej chwili jednak wyłączył.
Pobór prądu przy nie rozłączonym przekaźniku 0,5A, jak się odłączy to pobór prądu 0,004A.
Dlatego aku pada jak nie rozłączy.
A czy na odłączenie tego przekaźnika ma jakiś wpływ temperatura silnika?
Dodano po 1 godzinie 27 minutach 39 sekundach:
Sprawdzam napiecie na bezpieczniku EF10, EF11, EF12
http://www.autocats.ws/manual/chevrolet ... _4.pl.html
konrolką z diodą podłączoną do masy.
Wyłączam stacyjkę, wyjmuje kluczyk, zamykam centralny. Podłączam próbnik i czekam aż zgaśnie.
i.... raz zgaśnie a raz nie zgaśnie. Raz szybko się wyłącza, a raz wolno a trzeci raz czekam i czekam i nie chce zgasnąć więc po 5 minutach (brak cierpliowści) odpalam znowu silnik żeby zgasić i czekać czy odłączy napięcie.
Nie wiem od czego to zależy...
W garażu wyłączał nawet szybko, pojechałem pod blok, sprawdzam, i nie chce wyłączyć. Znudziło mi się stanie i czekanie, wsiadłem i pojechałem do garażu (jak się rozładuje aku po raz 3 to chociaż prostownik podłącze a nie bedę musiał wymontowywać aku) wjechałem do garażu, sprawdzam i po dłużej chwili jednak wyłączył.
Pobór prądu przy nie rozłączonym przekaźniku 0,5A, jak się odłączy to pobór prądu 0,004A.
Dlatego aku pada jak nie rozłączy.
A czy na odłączenie tego przekaźnika ma jakiś wpływ temperatura silnika?
- Florek
- Bywalec
- Posty: 116
- Rejestracja: 13 sty 2017, o 22:52
- Reputacja: 0
- Imię: Tomek
- Samochód: Captiva 07, Aveo 06
- Silnik:
- Lokalizacja: Pyrzyce
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Naprawa to bardziej dodanie przekaźnika czasowego w układ niż rozbieranie sterownika. Sprawdzona metoda u mnie i już kilku osobą to podopwiedzialem. Wszystkie auta śmigaja jak należy.
Zamiast wyciągać przekaźnik wystarczy 2 bezpiecznik od góry po lewej stronie w jego miejsce wpinamy kable i do przekaźnika czasowego. Koszt części powinien się zamknąć w kwocie 60-80zl z wysylka: przekaźnik, gniazdo, bajpas, zlaczki, przewód.
Zamiast wyciągać przekaźnik wystarczy 2 bezpiecznik od góry po lewej stronie w jego miejsce wpinamy kable i do przekaźnika czasowego. Koszt części powinien się zamknąć w kwocie 60-80zl z wysylka: przekaźnik, gniazdo, bajpas, zlaczki, przewód.
Chevrolet Captiva 4x4 AT 2.0 VCDI 150KM 320NM 2007r. -> Wirus na 180KM 380NM DPF EGR OFF
Chevrolet Aveo T250 1.2 8v LPG 2006r.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115KM 190NM 2014r.
Chevrolet Aveo T250 1.2 8v LPG 2006r.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115KM 190NM 2014r.
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
A mógłbyś podać wg schematu który to jest bezpiecznik?
Załóżmy że pomyliłeś prawo z lewo to drugi bezpiecznik od prawej to EF11.
To właśnie na nim mam cały czas napięcie które nie znika a powinno.
Przekaźnik ma wiele nóżek a baypas ma jeden kabelek.
Załóżmy że pomyliłeś prawo z lewo to drugi bezpiecznik od prawej to EF11.
To właśnie na nim mam cały czas napięcie które nie znika a powinno.
Przekaźnik ma wiele nóżek a baypas ma jeden kabelek.
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Przekaźnik ma wiele nóżek a baypas ma jeden kabelek.
Możesz opisać co i jak połączyć?
Możesz opisać co i jak połączyć?
- etac
- Prezes
- Posty: 23829
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Jak już zadajesz takie pytanie, to raczej oddaj to do mechanika, bo możesz coś uszkodzić.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
w ten sposób myśląc to na każde pytanie zadane na forum możesz odpisać "jedź do mechanika".
Nie działa Ci "coś" to jedź do mechanika. To po co forum.
Pytałem Florka, skoro pomógł już kilku osobom to może są jakieś wcześniejsze posty z wyjaśnieniem podłączenia.
Albo opisze jeszcze raz jak będę zainteresowany tematem.
Nie działa Ci "coś" to jedź do mechanika. To po co forum.
Pytałem Florka, skoro pomógł już kilku osobom to może są jakieś wcześniejsze posty z wyjaśnieniem podłączenia.
Albo opisze jeszcze raz jak będę zainteresowany tematem.
- etac
- Prezes
- Posty: 23829
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Konrad, ja nie należę do osób wszechwiedzących, ale jak na czymś się nie znam to nie zaczynam prac. Lubie grzebać, ale grzebie tam gdzie mam chociaż drobną wiedzę na ten temat, abym mógł zrozumieć to co inni piszą, bo jak wiesz czasem jeden drobny ruch może spowodować szkody na setki złotych.
Dlatego jeśli ktoś zadaje pytanie z podstaw, jak działa przekaźnik to lepiej to dać do zrobienia innym. Ja tak w zeszłym tygodniu odpuściłem sobie temat zrobienia root'a na androidzie, pomimo tego ze filmik z tego oglądałem chyba z 10 razy.
Dlatego jeśli ktoś zadaje pytanie z podstaw, jak działa przekaźnik to lepiej to dać do zrobienia innym. Ja tak w zeszłym tygodniu odpuściłem sobie temat zrobienia root'a na androidzie, pomimo tego ze filmik z tego oglądałem chyba z 10 razy.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Stały bywalec
- Posty: 226
- Rejestracja: 2 mar 2017, o 21:58
- Reputacja: 3
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2.4B, 2007
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Decyzja należy do mnie czy zdecyduje się na montaż czy nie.
Ja wiem jak działa przekaźnik, tylko nie wiem skąd mam brać sygnały.
I jak podłączyć bajpas bo w tym miejscu nie mieści się pod obudową bezpieczników.
Ty ogladałeś filmik i się nie zdecydowałeś. Ja chciałbym zobaczyć schemat podłączenia i wtedy się zastanowię czy dam radę.
Jak się nie zdecyduje to pojadę ze schematem do elektryka który to wykona co na schemacie.
Tak jak i ty możesz jechać do serwisu gsm i Ci zrobią roota na telefonie.
Ja wiem jak działa przekaźnik, tylko nie wiem skąd mam brać sygnały.
I jak podłączyć bajpas bo w tym miejscu nie mieści się pod obudową bezpieczników.
Ty ogladałeś filmik i się nie zdecydowałeś. Ja chciałbym zobaczyć schemat podłączenia i wtedy się zastanowię czy dam radę.
Jak się nie zdecyduje to pojadę ze schematem do elektryka który to wykona co na schemacie.
Tak jak i ty możesz jechać do serwisu gsm i Ci zrobią roota na telefonie.
-
- Świeżak
- Posty: 17
- Rejestracja: 21 mar 2020, o 11:52
- Reputacja: 0
- Imię: Konrad
- Samochód: Captiva 2006 AT
- Silnik: 2.0d 150KM
- LPG: nie
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Czy ktoś zrobił w tym temacie jakieś postępy czy ciągle pozostaje naprawa tylko przekaźnikiem?
A czy grzebaliście może w samochodzie Op-comem przed tą awarią?
A czy grzebaliście może w samochodzie Op-comem przed tą awarią?
- etac
- Prezes
- Posty: 23829
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
myślę ze trzeba wyjąć klapę gaszącą, otworzyć i posprawdzać co siedzi na płytce.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
-
- Wymiatacz
- Posty: 1512
- Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
- Reputacja: 77
- Imię: Jan
- Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
- Silnik: 163KM, diesel
- Lokalizacja: Łódź
Re: Przepustnica nie rozłączona
A po kiego wyciągać klapę gaszącą jak problem jest z przepustnicą
*Nie jestem mechanikiem samochodowym!
- etac
- Prezes
- Posty: 23829
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Hyundai Tucson
- Silnik: 1.6T 150KM
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
bo w tym silniku
jak w każdym dieslu.
nie ma przepustnicysilnik 2.0 vcdi, captiva 2007.
jak w każdym dieslu.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe
- dokia
- fachowa i pyskata diablica
- Posty: 4207
- Rejestracja: 22 lip 2019, o 14:58
- Reputacja: 107
- Imię: Dorota
- Samochód: Opel Insignia
- Silnik: PB B20NHT 260KM
- Lokalizacja: Mazury
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Ja już się nie odzywałam bo te wasze rozkminy na ten temat, tj przepustnica czy klapa gasząca, o migrenę przyprawiają. Już niby wiedziałam a się pogubiłam i nie wiem gdzie co jest. Ja mam chyba przepustnicę ale nie wiem gdzie ją mam (tzn gdzie dokładnie się znajduje)
Każdy, kogo spotykasz, toczy bitwę, o której nic nie wiesz. Bądź życzliwy. Zawsze.
-
- Wymiatacz
- Posty: 1512
- Rejestracja: 6 paź 2016, o 17:13
- Reputacja: 77
- Imię: Jan
- Samochód: ORLANDO 2.0l VCDI
- Silnik: 163KM, diesel
- Lokalizacja: Łódź
Re: Przepustnica nie rozłączona
Jak masz silnik 2,0T A20NFT to to w żółtym kółku to przepustnica.
*Nie jestem mechanikiem samochodowym!
- dokia
- fachowa i pyskata diablica
- Posty: 4207
- Rejestracja: 22 lip 2019, o 14:58
- Reputacja: 107
- Imię: Dorota
- Samochód: Opel Insignia
- Silnik: PB B20NHT 260KM
- Lokalizacja: Mazury
- Kontakt:
Re: Przepustnica nie rozłączona
Mam NHT, to chyba to samo. A mi mówili w ASO, że gdzieś pod spodem, że dostęp trudny. Raz chciałam aby mi ją wyczyścili , a oni w szoku że tego w tym silniku się nie czyści
W Toyocie zawsze na wiosnę czyścił mi pracownik mój. Insigni nie pozwalam nieautoryzowanym ludziom dotykać .
W Toyocie zawsze na wiosnę czyścił mi pracownik mój. Insigni nie pozwalam nieautoryzowanym ludziom dotykać .
Każdy, kogo spotykasz, toczy bitwę, o której nic nie wiesz. Bądź życzliwy. Zawsze.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość