Falowanie obrotów na zimnym silniku

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
damiandoles
Świeżak
Posty: 27
Rejestracja: 15 wrz 2017, o 07:16
Reputacja: 0
Imię: Damian
Samochód: Epica 2.5 LT
Silnik:
Lokalizacja: Grudziądz/Wrocław
Kontakt:

Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: damiandoles » 24 paź 2020, o 12:35

Witam,
Chevrolet Epica 2.5l zagazowany (cała instalacja STAG, regulowana już z 5x) - problem od bardzo dlugiego czasu nierozwiązany przez 4 mechaników/elektromechaników. Listwa wtryskowa wraz z wtryskami była czyszczona, sprawdzona i kalibrowana w specjalistycznej firmie - były sprawne, ciśnienie na listwie OK, przedmuchów dolotu brak (sprawdzane). Oryginalny komputer w ASO nie pokazuje żadnych błędów. Czujnik temperatury płynu w porządku, ostatnio wymienione świece NGK irydowe. Dalej to samo - klekotanie na zimnym, silnik się trzęsie a obroty falują. Gdy nieco się nagrzeje wszystko wraca do normy. Po uruchomieniu na zimnym silniku wydech również mocno się trzęsie jak i sam silnik, momentami dosłownie podskakuje a obroty zwalniają. Czuć mocno benzynę wymiana świec na nowe nieco skróciła ten czas "telepania". Zakręcony zupelnie gaz na butli i jeżdżenie na PB nic nie zmienia - także wg. mnie nie są to rozjechane mapy. Rok temu dokładnie taki sam problem był przez jedną z uwalonych cewek, która wyszła dopiero przy tygodniowej zabawie co ranek (na zimnym) z oscyloskopem. Dziś sfrustrowany wyjąłem wszystkie 6 cewek i zacząłem je sprawdzać po nocy. I tutaj sprawa jest dziwna:

Między zaciskiem 1 a 3 (domyślam się, że jest to +12V i GND) praktycznie każda cewka pokazuje inną rezystancję uzwojenia pierwotnego. Niektóre poniżej 1Ohm inne prawie 7Ohm. W niektórych ze względu na bardzo niską rezystancję pomiar spadku napięcia na diodzie pokazuje zwarcie (ale jest to zrozumiałe dla wartości poniżej 1Ohm). Dziwi mnie tylko fakt, że dwie najmłodsze cewki jedna NGK druga Delphi mają totalnie inne rezystancje, zwarcie między pinem środkowym (domyślam się, że to sygnał PWM z ECU) a metalową obudową ? Czy to jest normalne ? Niektóre cewki oryginalne (jest ich 4) tak mają a inne nie. Dodatkowo tak jak mówię, spory rozrzut rezystancji uzwojenia pierwotnego. Dwie z oryginalnych cewek wyglądająpo prostu jak złom, rdza wylewa się z pod metalowej obudowy i wszystko wygląda w środku na zaśniedziałe. Jakby nie patrzeć, to nie wiem czy jest sens ryzykować i wymieniać wszystkie oryginalne (stare) czy najlepiej tak naprawdę cały komplet...Nikt mi też gwarancji nie da, że to cokolwiek da. Niektóre cewki pokazywały rezystancję < 10Ohm między pinem 2 (środkowym) a obudową...czyli jest jakieś przejście. Domyślam się, że tak raczej nie powinno być?

Czy ktoś mógłby potwierdzić jak u niego zachowują się sprawne cewki ? Jaka jest podawana przez producenta wartość rezystancji uzwojenia pierwotnego ? Czy cewka powinna mieć między 2 pinem a obudową zwarcie ? (jeśli pin 2 to masa, to OK rozumiem że producenci dają masę na obudowę cewki - ekran). Na pewno testy warto powtórzyć na ciepłym silniku i sprawdzić jak zachowuje się pin 2 względem obudowy cewki, czy np. zwarcie znika? (Bo wraz ze wzrostem temperatury rośnie rezystancja).

Awatar użytkownika
Arbi
Wymiatacz
Posty: 1097
Rejestracja: 14 kwie 2019, o 21:51
Reputacja: 33
Imię: Albert
Samochód: Epica
Silnik: 2.5 24V, 156KM, benz.+LPG
LPG: Vialle LPE-7 (LPi)
Lokalizacja: Skulsk
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: Arbi » 24 paź 2020, o 14:15

W wolnej chwili sprawdzę te cewki jak to u mnie wygląda, ale jak pytałem kiedyś jak sprawdzić czy są sprawne, to mówili tutaj, że w warunkach domowych nie da się tego zrobić.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15465
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 143
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: wszim » 24 paź 2020, o 15:52

I to jest prawda. Nie pomierzysz miernikiem warunków jakie występują w polu wysokiego napięcia.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

damiandoles
Świeżak
Posty: 27
Rejestracja: 15 wrz 2017, o 07:16
Reputacja: 0
Imię: Damian
Samochód: Epica 2.5 LT
Silnik:
Lokalizacja: Grudziądz/Wrocław
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: damiandoles » 24 paź 2020, o 18:28

A co sądzicie w ogóle o rozbieżnościach rezystancji uzwojenia pierwotnego ? Czy fakcie, że niektóre oryginały i obie nowe mają zwarty 2 pin z obudową (gnd) ? A niektóre kilka Ohm. Przede wszystkim ciekawi mnie też jaka powinna być nominalna rezystancja, ale nie mogę tego nigdzie znaleźć - nawet w TIS.

Awatar użytkownika
Arbi
Wymiatacz
Posty: 1097
Rejestracja: 14 kwie 2019, o 21:51
Reputacja: 33
Imię: Albert
Samochód: Epica
Silnik: 2.5 24V, 156KM, benz.+LPG
LPG: Vialle LPE-7 (LPi)
Lokalizacja: Skulsk
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: Arbi » 25 paź 2020, o 10:55

Więc tak, sprawdziłem opór u siebie pomiędzy 1, a 3 pinem i na każdej mam 0,9-1,1 ohm. U mnie są jeszcze wszystkie oryginalne. Nie sprawdziłem jedynie czy pin 2 ma zawarcie z obudową i jak tam wygląda rezystancja, bo zapomniałem, ale jak ci bardzo zależy to skoczę jeszcze raz do garażu.

damiandoles
Świeżak
Posty: 27
Rejestracja: 15 wrz 2017, o 07:16
Reputacja: 0
Imię: Damian
Samochód: Epica 2.5 LT
Silnik:
Lokalizacja: Grudziądz/Wrocław
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: damiandoles » 25 paź 2020, o 11:14

Byłbym bardzo wdzięczny ! Zawsze da mi to jakiś obraz na całość - jeśli u Ciebie niedotykane wcześniej cewki mają powtarzalne wyniki pomiarów, a np. żadna z cewek nie ma zwarcia z jakimkolwiek pinem do obudowy no to chyba mam jakąś tam wskazówkę, że być może moje cewki są wymarłe i pewnie w jakiś określonych warunkach działają nie tak. Tym bardziej, że niektóre naprawdę źle wyglądają z zewnątrz. Dzięki i tak za dotychczasową pomoc !

Awatar użytkownika
Arbi
Wymiatacz
Posty: 1097
Rejestracja: 14 kwie 2019, o 21:51
Reputacja: 33
Imię: Albert
Samochód: Epica
Silnik: 2.5 24V, 156KM, benz.+LPG
LPG: Vialle LPE-7 (LPi)
Lokalizacja: Skulsk
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: Arbi » 25 paź 2020, o 12:22

Moje wyglądają tak, 2 wyglądem odbiegają od reszty, ale nie mam pojęcia o czym to może świadczyć. Silnik pracuje idealnie. Jak widzisz rdzawy nalot na wierzchu też u mnie występuje, natomiast sprężynki są w bardzo dobrym stanie na każdej, bez nalotu i rdzy. Wszystkie mają zwarcie pinu 2 z obudową i zarazem wszystkie mają 1.9-2.6 ohm pomiędzy tymi elementami, poza jedną, która miała 1.1 ohm. Czy o czymś te pomiary świadczą, nie mam pojęcia, ale jeśli u Ciebie jest duża rozbieżność, to można podejrzewać, że za falowanie odpowiedzialne mogą być właśnie cewki.
Załączniki
IMG_20201025_115348_copy_3024x2268.jpg

damiandoles
Świeżak
Posty: 27
Rejestracja: 15 wrz 2017, o 07:16
Reputacja: 0
Imię: Damian
Samochód: Epica 2.5 LT
Silnik:
Lokalizacja: Grudziądz/Wrocław
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: damiandoles » 2 lis 2020, o 11:02

Sprawdziłem w końcu cewki na mocno rozgrzanym silniku po jeździe. Wszystkie cewki mają na ciepłym rezystancję zbliżoną do siebie, mianowicie około 1.2-1.3 Ohma, natomiast 3 z nich w ogóle nie mają zwarcia 2 pinu z obudową. Myślę, żeby pojeździć kilka dni na benzynie, zrobić przynajmniej 100km i zobaczyć czy jest to wina LPG, które może rozjeżdża mapy Pb...ostatnie takie testy pokazały, że na Pb samochód po kilku dniach ożywa i nagle wszystko chodzi jak w zegarku. Powrót na LPG znów wszystko krzaczył, ale to sprawdzałem z pół roku temu i może już tak nie być. Jeśli teraz będzie tak samo, to mogę być wg. Was pewien, że to nie cewki tylko błędnie wyregulowany gaz ? Dziwne jest to, że tak dzieje się tylko na zimnym silniku. Wystarczy nawet jak jest "letni", ma choćby z 30 stopni i już zapala idealnie.

koniecznym
Świeżak
Posty: 1
Rejestracja: 17 sty 2024, o 20:04
Reputacja: 0
Imię: Mati
Samochód: Epica
Silnik: 2.5 r6
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Falowanie obrotów na zimnym silniku

Post autor: koniecznym » 26 lut 2024, o 18:35

Siema, odkopię temat, bo mam to samo.

Jakieś wnioski po latach?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Epica Elektryka / Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość