[Lacetti] Montaż haka holowniczego

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Sebastian
Moderator
Posty: 3977
Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
Reputacja: 44
Imię: Sebastian
Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
Silnik:
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

[Lacetti] Montaż haka holowniczego

Post autor: Sebastian » 22 gru 2013, o 20:25

Do montażu haka w lacetti nie trzeba podiadać kanału, ale ułatwia on nieco pracę (nie trzeba schylać się pod samochód), do pracy przydają się dwie osoby.

Montaż zaczynamy od demontażu tapicerki bagażnika – plastikowe spinki wyciągamy podważając śrubokrętem i pociągając „do siebie” (nr części : 94530432) oraz demontujemy plastikowy próg – spinki wyciągamy tak jak przy demontażu tapicerki, po ich zdemontowaniu pociągamy energicznie próg w górę – wyskoczy z zatrzasków. Odklejamy także czarne (asfaltowe ?)kwadraty w podłodze które maskują otwory, widoczne w dolnej części zdjęcia:
Obrazek

Następnie odkręcamy chlapacze i śrubki trzymające zderzak (rozmiar 7mm najlepiej nasadka) które znajdują się w nadkolu (jeśli mamy zwinne ręce – odkręcimy je bez zdejmowania kół).
Odkręcamy także 4 wkręty widoczne po otwarciu klapy:
Obrazek

Teraz odkręcamy śrubki trzymające zderzak do nadkola znajdujące się od wewnątrz bagażnika (chyba 10mm) oraz nakrętkę (1 na stronę) która jest schowana za lampą – trzeba „wyczuć” palcami - mały dostęp ale nie trzeba odkręcać lampy (śruba ma długi gwint):
Obrazek
Odkręcamy śrubę belki :
Obrazek
lewy dolny róg strony

gdy odkręcimy śruby delikatnie wysuwamy zderzak (najlepiej w dwie osoby) wraz z belką, (w instrukcjach montażu haka jest napisane że najpierw demontujemy zderzak, potem belkę – tak się nie da bo zderzak trzymają kołki do których nie ma dostępu bez zdemontowania zderzaka)

Po wyjęciu zderzaka odkręcamy kołki trzymające belkę, znajdujące się z dołu zderzaka – 5szt oraz 2 albo 3 szt w środku – tych byśmy bez demontażu zderzaka nie odkręcili (zalecam grzechotkę z krzyżakowym bitem – mało miejsca).
Miejsca gdzie były kołki do których nie ma dostępu:
Obrazek
Obrazek

W plastikowej belce zaznaczamy „Górę” (ułatwi nam to później pracę), i odkręcamy metalowe „uszy” (przydatna „długa” nasadka chyba 13mm ):
Obrazek
Obrazek

Zderzak odkładamy na bok, żeby go nie porysować.

Metalową belkę haka wkładamy w podłużnice i próbujemy przykręcić – sprawdzamy czy jest dobrze dopasowana – może będzie trzeba ja delikatnie odgiąć (mogła się delikatnie zwichrować w trakcie transportu).

Do metalowej belki haka przykręcamy tabliczkę znamionową (gniazdo przykręcimy później) i plastikową belkę zderzaka śrubami z zestawu i oryginalnymi nakrętkami (które poprzednio odkręciliśmy), pamiętając gdzie jest góra a gdzie dół (tutaj przydaje się wcześniejsze zaznaczenie), potem przykręcamy dwie połączone ze sobą belki do zderzaka przy pomocy wcześniej wykręconych plastikowych kołków
W miejscu zaznaczonym na obrazku wiercimy dziurę trochę większą niż fi przewodu wiązki (tak żeby można było kilkakrotnie przewód obwinąć taśmą izolacyjną lub włożyć w jakiś wężyk) i pilnikiem wyrównujemy otwór aby spiłować ostre krawędzie:
Obrazek
Teraz możemy przełożyć przewód do środka, ale jeśli mamy zwinne ręce to po zmontowaniu wszystkiego też nam się uda

Teraz belki (plastikową – zderzaka, i metalową – haka) połączone ze zderzakiem wkładamy w podłużnice, uważając przy tym na metalową śrubę która wystaje ze zderzaka – musi ona wejść w swój otwór pod lampą.

Zderzak przykręcamy śrubami i nakrętkami znajdującymi się w bagażniku, wkrętami widocznymi po otwarciu klapy i plastikowymi spinkami od dołu zderzaka.

Belkę haka przykręcamy śrubami dołączonymi do zestawu i momentem określonym w instrukcji montażu (przydatne porządne klucze bo momenty dokręcania są dość duże).

Po przykręceniu belki, skręcamy nadkole i chlapacze ze zderzakiem.

Sprawdzamy czy nie zostały nam żadne śruby ani nakrętki (oprócz dwóch nakrętek, dwóch podkładek sprężynujących, dwóch zwykłych i dwóch śrub – którymi będziemy przykręcać kule haka – ale to po zamontowaniu.

Teraz wiązkę w miejscu przechodzenia przez otwór obwijamy kilkukrotnie taśmą izolacyjną, ew. przewód umieszczamy w rurce karbowanej (peszlu) i przewód przeciągamy do wnętrza:
Obrazek

i przykręcamy gniazdo do tabliczki znamionowej.

Następnie „wpinamy” się do wiązki lampy - informację jaki kolor przewodu gdzie mamy podłączyć znajdziemy w instrukcji wiązki, w lampie bez problemu dojdziemy który przewód jest od czego po żarówkach - ew. możemy sprawdzić miernikiem (jedyna żarówka dwuwłóknowa to tak która zajmuje się oświetleniem pozycyjnym i stopu, tutaj światło stopu ma wyraźnie grubszy przewód, postojowy ma najcieńszy ze wszystkich). Zalecam połączenia lutowane, nie szybkozłączki które dostaliśmy w zestawie, bo one po jakimś czasie mogą sprawiać problemy (utlenienie i brak styku). Na przewody jest dość dużo miejsca, ponieważ chowają się one pod czarną maskownicą (progiem bagażnika), pod tą maskownicą znajduje się miejsce skąd możemy wziąć masę - znajduje się tam śrubka - jest tam podłączony przewód idący do lampy.

Połączenia w lampie u mnie wyszły tak:
Obrazek
Po rozcięciu izolacji celem wyciągnięcia przewodu do kierunkowskazu prawego i prawej żarówki pozycyjnej wiązkę obwinąłem taśmą (tak zapobiegawczo ;) ).


W lacetti nie musimy stosować modułów – po podpięciu przyczepki nie wyskoczy nam żaden błąd.

UWAGA: Osobno podłączamy się do świateł pozycyjnych z lewej i osobno z prawej – nie łączyć razem przewodów z wiązki haka, ponieważ w razie przepalenia bezpiecznika świateł z jednej strony stracimy tylko oświetlenie tylko jednej strony przyczepki, a nie dwóch (wyobraźmy sobie nieoświetloną przyczepkę pędzącą ok. 100km/h w nocy…).

Teraz pozostaje sprawdzenie czy wszytko jest dobrze podłączone - miernik.
Pozostaje już tylko pojechać na SKP celem wykonania badania montażu haka (koszt chyba 35zł) a potem z kartką z SKP, dowodem rejestracyjnym i (chyba) kartą pojazdu udajemy się do wydziału komunikacji w celem wpisania adnotacji "HAK".


Hak (firmy HakPol Słupsk - inne mogą po zdemontowaniu być bardziej widoczne) po zamontowaniu z założoną kulą:
Obrazek

i ze zdemontowaną:
Obrazek


Generalnie montaż haka nie jest zbyt skomplikowany, jednak trzeba robić to rozważnie i uważać żeby nic nie połamać ani porysować.


Hak montowałem kilka miesięcy temu więc mogłem zapomnieć o jakiejś śrubce lub nakrętce, więc wszystko robisz na swoją odpowiedzialność!
W manualu użyto 3 zdjęcia z portalu Drive2.ru
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.

GoLL@B
Profesjonalista
Posty: 585
Rejestracja: 18 sie 2014, o 19:06
Reputacja: 1
Imię: Krzysiek
Samochód: Daewoo Lacetti
Silnik:
Lokalizacja: W-w/Dz-n
Kontakt:

Re: [Lacetti] Montaż haka holowniczego

Post autor: GoLL@B » 16 wrz 2015, o 21:05

Hej, a czy ktoś orientuje się może, gdzie należy szukać przewodów do przeciwmgielnego tylnego w HB i gdzie najlepiej się do niego dostać? Jeśli ktoś pamięta kolor, to już w ogóle byłoby świetnie :)

Po kostkach widzę, że przewody zmieniają swoje kolory, więc niekoniecznie to, co jest przy żarówce musi być takie same za jakąś kostką.

Znalazłem 2 kostki za lewym boczkiem w bagażniku, tam mam tak naprawdę wszystkie przewody. Jedynie wiązka idąca do klapy, w tym wspomniane przeciwmgielne tylne, musi być gdzieś indziej...

Czy dobrze się spodziewam, że ten poszukiwany kabelek jest za plastikową osłoną lewego tylnego słupka?

GoLL@B
Profesjonalista
Posty: 585
Rejestracja: 18 sie 2014, o 19:06
Reputacja: 1
Imię: Krzysiek
Samochód: Daewoo Lacetti
Silnik:
Lokalizacja: W-w/Dz-n
Kontakt:

Re: [Lacetti] Montaż haka holowniczego

Post autor: GoLL@B » 25 wrz 2015, o 13:28

No to żeby nie zginęło. Poszukiwana kostka ze światłami przeciwmgielnymi oraz wstecznymi przy okazji jest za tylnym lewym słupkiem.

Wsteczne może być pomocną wskazówka dla kogoś, kto montuje zestaw czujników parkowania (myślę, że lepiej wpiąć się przy tej kostce jak ciągnąć od lamp z tyłu i wpychać w tę przelotkę przy klapie).
2015-09-17-704.jpg
2015-09-17-704.jpg (420.4 KiB) Przejrzano 2485 razy
A więc:
- przewód zielony - wsteczne
- przewód czerwony - przeciwmgielne.

Reszta przewodów niezbędnych do montażu haka znajduje się za boczkiem bagażnika.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lacetti/Nubira Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość