Problem z ABS...
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Problem z ABS...
Od pewnego czasu ABS włącza się bez powodu - przy hamowaniu w miejscach gdzie jest dobra przyczepność. Początkowo zdarzało się to co jakiś czas, teraz już prawie co każde mocniejsze hamowanie (nawet nie musi być awaryjne), więc trzeba się tym zająć!
Dodatkowo dwa tygodnie temu zapaliła się kontrolka ABS, która po kilku-kilkuset km sama zgasła.
Chevrolet explorer nie wykrył błędów, natomiast podczas jazdy wykres prędkości z wszystkich czujników wyglądał tak:
Te ostre "V"-ki na wykresie pokazują, że coś jest nie tak jak powinno być.
Lewy przód, lewy tył, prawy tył rysują ładne wykresy, niestety wszystko zaburza czujnik prawy przód, który wykres rysuje tak:
Czyli coś jest na rzeczy
Dziwne tylko że kontrolka ABS się nie świeci
Na pierwszy ogień idzie czyszczenie wtyczek czujnika, samego czujnika, i dokładne sprawdzenie czy pierścień zębaty nie jest uszkodzony, i nie wygląda np. tak - http://lacetti.com.ua/ipb/index.php?act ... t&id=97269
Ciąg dalszy nastąpi...
Dodatkowo dwa tygodnie temu zapaliła się kontrolka ABS, która po kilku-kilkuset km sama zgasła.
Chevrolet explorer nie wykrył błędów, natomiast podczas jazdy wykres prędkości z wszystkich czujników wyglądał tak:
Te ostre "V"-ki na wykresie pokazują, że coś jest nie tak jak powinno być.
Lewy przód, lewy tył, prawy tył rysują ładne wykresy, niestety wszystko zaburza czujnik prawy przód, który wykres rysuje tak:
Czyli coś jest na rzeczy
Dziwne tylko że kontrolka ABS się nie świeci
Na pierwszy ogień idzie czyszczenie wtyczek czujnika, samego czujnika, i dokładne sprawdzenie czy pierścień zębaty nie jest uszkodzony, i nie wygląda np. tak - http://lacetti.com.ua/ipb/index.php?act ... t&id=97269
Ciąg dalszy nastąpi...
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
- XaRaDaS
- Zasłużony dla forum
- Posty: 7704
- Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
- Reputacja: 8
- Imię: Andrzej
- Samochód: Orlando LTZ
- Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
- Lokalizacja: WX
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
No to według wykresów widać, że do czyszczenia masz na początek jeden czujnik, ten prawy przód. Być może jego kres już mija i będziesz musiał wymieniać. Jak masz TIS,a to zerknij do niego, bo ja już prawie w kimę uderzam i nie za bardzo szukać mi się chce, ale jak nie masz to jutro zerknę w robocie.
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...
- karpior
- Profesjonalista
- Posty: 659
- Rejestracja: 19 mar 2014, o 19:34
- Reputacja: 3
- Imię: Piotr
- Samochód: Lacetti HB 1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Krk
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
ja obstawiam ten pierścień zębaty... już kilka razy na necie się natknąłem na niego jako winowajcę załączania ABSu przy dobrej przyczepności
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
W TIS'ie oprócz zasady dzialania i schematu elektrycznego, nie znalazłem nic interesującegoXaRaDaS pisze:No to według wykresów widać, że do czyszczenia masz na początek jeden czujnik, ten prawy przód. Być może jego kres już mija i będziesz musiał wymieniać. Jak masz TIS,a to zerknij do niego, bo ja już prawie w kimę uderzam i nie za bardzo szukać mi się chce, ale jak nie masz to jutro zerknę w robocie.
karpior, też się spotkałem na forach z pęknietym pierścieniem (nawet na AK) - dlatego jego obstawiam na chwilę obecną, ale chcę zacząć od najprostszych operacji (czyszczenie).
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
- wszim
- Zasłużony dla forum
- Posty: 15467
- Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
- Reputacja: 143
- Imię: Wojtek
- Samochód: był orlando
- Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
- LPG: BRC SQ24
- Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Zwróć uwagę na cykliczność tej v-ki. Odstępy są bardzo równe, to sugeruje usterkę pierścienia.
Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.
-
- Świeżak
- Posty: 12
- Rejestracja: 19 lut 2014, o 18:53
- Reputacja: 0
- Imię: Tomasz
- Samochód: Cruze HB MY 2013
- Silnik: 1.4T (LUJ)
- LPG: STAG QBOX
- Lokalizacja: Pomorze Środkowe
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Ja obstawiam pęknięty pierścień. Miałem tak w dwóch modelach. Udało mi się je pospawać.
Lacetti 1.4 HB 2004
Nubira 1.8 Kombi 2008 x2
Nubira 1.8 Kombi 2008 x2
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Wreszcie udało mi się znaleźć chwilę na wrzucenie zdjęcia.
Tak wygląda pierścień:
Na allegro dostępny jest pierścień w cenie 28zł, tylko teraz trzeba znaleźć warsztat który to wymieni, albo chociaż warsztat który wprasuje pierścień.
Tak wygląda pierścień:
Na allegro dostępny jest pierścień w cenie 28zł, tylko teraz trzeba znaleźć warsztat który to wymieni, albo chociaż warsztat który wprasuje pierścień.
Ostatnio zmieniony 1 wrz 2015, o 22:16 przez Sebastian, łącznie zmieniany 1 raz.
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
- etac
- Prezes
- Posty: 23877
- Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
- Reputacja: 255
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Lexus LBX
- Silnik: 1.5 Hybrid
- LPG: NIE
- Inny samochód: Toyota Yaris Hybrid
- Lokalizacja: SBE
- Kontakt:
- XaRaDaS
- Zasłużony dla forum
- Posty: 7704
- Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
- Reputacja: 8
- Imię: Andrzej
- Samochód: Orlando LTZ
- Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
- Lokalizacja: WX
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Pięknie skorodowany pierścień, tylko wymiana chyba czeka.
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...
- robik
- Zasłużony dla forum
- Posty: 1506
- Rejestracja: 28 cze 2014, o 16:08
- Reputacja: 2
- Imię: Robert
- Samochód: Lacetti
- Silnik: 1.6 109KM
- LPG: LPGTECH
- Lokalizacja: ŁÓDŹ
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
U znajomego byl pekniety pasowal chyba od vectry...
Każdy wschód słońca...to dzień bliżej końca.
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Pierścień do lacetti jest dostępny w moim mieście za rzeczone niecałe 30zł - http://allegro.pl/zebatka-koronka-abs-c ... tabsAnchor więc w razie gdyby nie pasował nie będę musiał wysyłać.
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Niestety okazało się, że sprzedawca z allegro nie chciał zgodzić się na odbiór osobisty, więc zapytałem najlepszego "partsmena" - konradoo który oczywiście załatwił taką koronkę
Koronka TRISCAN 8540 21401
Koronka musiała nabrać "mocy urzędowej" i dopiero znalazł się czas i chęci na wymianę
Wymiana samej koronki jest łatwa, gorzej z czynnościami "pomocniczymi" - wszystkie śruby (oprócz łącznika stabilizatora) puściły zadziwiająco łatwo, najgorzej było z wyjęciem przegubu z wielowpustu piasty Mimo grzania palnikiem, uderzania - nie chciało puścić . Dopiero po ponad godzinie "walki" udało się ! Tutaj uwaga - przegub jest dość miękki - łatwo go "sklepać", więc należy wkręcić nakrętkę i uderzać w nakrętkę przez mniejszą nasadkę (która idealnie pasuje tak, że nie sklepiemy blaszki zabezpieczającej przed odkręceniem).
Fotki starej koronki:
I opakowanie nowej:
Koronka TRISCAN 8540 21401
Koronka musiała nabrać "mocy urzędowej" i dopiero znalazł się czas i chęci na wymianę
Wymiana samej koronki jest łatwa, gorzej z czynnościami "pomocniczymi" - wszystkie śruby (oprócz łącznika stabilizatora) puściły zadziwiająco łatwo, najgorzej było z wyjęciem przegubu z wielowpustu piasty Mimo grzania palnikiem, uderzania - nie chciało puścić . Dopiero po ponad godzinie "walki" udało się ! Tutaj uwaga - przegub jest dość miękki - łatwo go "sklepać", więc należy wkręcić nakrętkę i uderzać w nakrętkę przez mniejszą nasadkę (która idealnie pasuje tak, że nie sklepiemy blaszki zabezpieczającej przed odkręceniem).
Fotki starej koronki:
I opakowanie nowej:
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
-
- Świeżak
- Posty: 12
- Rejestracja: 28 lis 2016, o 12:33
- Reputacja: 0
- Imię: Paweł
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: Murowana Goślina
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Ciekawy wątek, mam podobny problem. Sebastian, w jakim programie robiłeś te zrzuty ekranu z ABS-ów?
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Tak jak pisałem - program Chevrolet Explorer i interfejs VAG KKL - na forum znajdziesz opisy jak się połączyć
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
-
- Świeżak
- Posty: 3
- Rejestracja: 21 paź 2016, o 13:24
- Reputacja: 0
- Imię: Andrzej
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Witam wszystkich
mam prośbę o pomoc w diagnozie, wiem ze zgłasza się prawy czujnik ale patrząc na wykresy zastanawia mnie czy to na pewno w nim leży problem.
Objawy:
przy ruszaniu, przyspieszaniu zwłaszcza na początku jazdy po odpaleniu silnika i małych prędkościach wariuje ABS słychać mocno jego włączanie się, aż wywala błąd i go odcina z palącą się kontrolką. Problem narasta wraz we wzrostem temperatury zewnętrznej.
Dodam, że nie dawno wymieniałem prawy przegub z pierścieniem, liczba zębów się zgadza.
Tu proszę link do raportu z Chevrolet Exp 1.7: https://www.easypaste.org/file/jz3GDpYI ... at?lang=pl
Będę wdzięczny za waszą pomoc i opinie.
Pozdr.
mam prośbę o pomoc w diagnozie, wiem ze zgłasza się prawy czujnik ale patrząc na wykresy zastanawia mnie czy to na pewno w nim leży problem.
Objawy:
przy ruszaniu, przyspieszaniu zwłaszcza na początku jazdy po odpaleniu silnika i małych prędkościach wariuje ABS słychać mocno jego włączanie się, aż wywala błąd i go odcina z palącą się kontrolką. Problem narasta wraz we wzrostem temperatury zewnętrznej.
Dodam, że nie dawno wymieniałem prawy przegub z pierścieniem, liczba zębów się zgadza.
Tu proszę link do raportu z Chevrolet Exp 1.7: https://www.easypaste.org/file/jz3GDpYI ... at?lang=pl
Będę wdzięczny za waszą pomoc i opinie.
Pozdr.
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Możesz wrzucić screeny, a nie log ?
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
-
- Świeżak
- Posty: 3
- Rejestracja: 21 paź 2016, o 13:24
- Reputacja: 0
- Imię: Andrzej
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Jasne, myślałem że łatwiej popatrzeć na log, proszę:
Pozdr
Pozdr
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Spróbuj zamienić czujniki, prawy z lewym, bo ZTCP powinny być identyczne.
Jeśli błąd zmieni się na koło lewe, to wiesz że uszkodzony jest czujnik. Choć mi to bardziej na koronkę wygląda, bo wykres podobny do mojego... Może nie tyle uszkodzona, co jakieś zanieczyszczenie, nierówność, itd.
Jeśli błąd zmieni się na koło lewe, to wiesz że uszkodzony jest czujnik. Choć mi to bardziej na koronkę wygląda, bo wykres podobny do mojego... Może nie tyle uszkodzona, co jakieś zanieczyszczenie, nierówność, itd.
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
-
- Świeżak
- Posty: 3
- Rejestracja: 21 paź 2016, o 13:24
- Reputacja: 0
- Imię: Andrzej
- Samochód: Lacetti
- Silnik:
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Rzecz w tym, że koronka nowa, żadnych ubytków, pęknięć itp, a wykres sam w sobie nieregularny.
Ostatnio zmieniony 27 cze 2017, o 22:03 przez The_End, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Popatrz na wykres w moim poście, też był nieregularny. Ew. wadliwa koronka...
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
-
- Aktywny
- Posty: 52
- Rejestracja: 14 kwie 2014, o 17:12
- Reputacja: 0
- Imię: Krzysztof
- Samochód: Nubira 1.8 121KM
- Silnik:
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Przy wolnej prędkości czujnik ABS z tego co wiem daje słabszy sygnał - w związku z tym komputer może nie widzieć sygnału i na tej podstawie stwierdzić zablokowanie koła. Być może wystarczy lekkie zbliżenie czujnika do zębatki - może podszedł jakiś paproch (jeżeli był demontowany) czy mocowanie czujnika zardzewiało i czujnik lekko się odchylił.
-
- Fachman
- Posty: 3063
- Rejestracja: 28 lis 2017, o 19:24
- Reputacja: 41
- Imię: Krzysztof
- Samochód: NUBIRA /Lacetti
- Silnik: 1.8 F18D3 121KM
- LPG: Tech
- Lokalizacja: LUBLIN
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Witam . Trochę odkurzę temat ,ale to ważne dla wszystkich co wymieniają pierścienie.
Ostatnio walczyłem z tym samym tematem i doszedłem , że pierścienie należy osadzić w osi czujników i oba jednakowe!!!.Jest trochę zabawy z suwmiarką , ale się opłaci.Ja niestety wymianę robiłem dwa razy , bo założyłem jedną nową koronkę i jedną starą (pospawaną) -błąd w sztuce , a chciałem oszukać NIE RÓBCIE TEGO.
Odległość czujnika od koronki (jak podaje instrukcja serwisowa ), waha się w granicach od 1,00mm do 1,5mm i proszę nie pisać bzdur , że np. rdza podniosła czujnik- bo o ile milimetrów może podnieść? 0,02mm ?
A tak na marginesie , to mi sprzedali szersze i wyższe pierścienie ,niż miałem oryginalne -łatwiej ustawić. . Wymiary nowego i starego , podałem w jednym z moich postów .
Przy wciskaniu (nabijaniu) nowego pierścienia , nie potrzeba używać dużej siły , ze względu na materiał z jakiego są zrobione pierścienie .
Jeszcze dodam , że do ściągania piasty użyłem ściągacza (z resztą niepotrzebnie , bo przegub wepchnąłem w stronę skrzyni palcami) i nie odkręcałem sworznia wahacza - niepotrzebna robota. Młotek i kawałek miedzianego płaskownika , posłużyły mi do skorygowania pierścienia oraz do wybicia śrub amortyzatora ze zwrotnicy ( nie uszkodzi się wtedy gwintów ani koronek) .ABS, już mi się nie włącza przy małej prędkości hamowania.Działa prawidłowo.
Ostatnio walczyłem z tym samym tematem i doszedłem , że pierścienie należy osadzić w osi czujników i oba jednakowe!!!.Jest trochę zabawy z suwmiarką , ale się opłaci.Ja niestety wymianę robiłem dwa razy , bo założyłem jedną nową koronkę i jedną starą (pospawaną) -błąd w sztuce , a chciałem oszukać NIE RÓBCIE TEGO.
Odległość czujnika od koronki (jak podaje instrukcja serwisowa ), waha się w granicach od 1,00mm do 1,5mm i proszę nie pisać bzdur , że np. rdza podniosła czujnik- bo o ile milimetrów może podnieść? 0,02mm ?
A tak na marginesie , to mi sprzedali szersze i wyższe pierścienie ,niż miałem oryginalne -łatwiej ustawić. . Wymiary nowego i starego , podałem w jednym z moich postów .
Przy wciskaniu (nabijaniu) nowego pierścienia , nie potrzeba używać dużej siły , ze względu na materiał z jakiego są zrobione pierścienie .
Jeszcze dodam , że do ściągania piasty użyłem ściągacza (z resztą niepotrzebnie , bo przegub wepchnąłem w stronę skrzyni palcami) i nie odkręcałem sworznia wahacza - niepotrzebna robota. Młotek i kawałek miedzianego płaskownika , posłużyły mi do skorygowania pierścienia oraz do wybicia śrub amortyzatora ze zwrotnicy ( nie uszkodzi się wtedy gwintów ani koronek) .ABS, już mi się nie włącza przy małej prędkości hamowania.Działa prawidłowo.
VIN >KL1NF35BJ6K335315
- Sebastian
- Moderator
- Posty: 3977
- Rejestracja: 12 sie 2013, o 22:45
- Reputacja: 44
- Imię: Sebastian
- Samochód: 2x Lacetti 1.4&1.6
- Silnik:
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Napisz numery koronki którą kupiłeś. Ja w dziale "Manuale" wyrzuciłem fotki koronki która "nie gryzie się" z ori koronką, tzn. mam jedną oryginalną, jedną z triscsna i ABS działa bez problemu
Serwisowanie, naprawa, montaż: klimatyzacji, wentylacji, systemów ogrzewania - kontakt PW.
-
- Fachman
- Posty: 3063
- Rejestracja: 28 lis 2017, o 19:24
- Reputacja: 41
- Imię: Krzysztof
- Samochód: NUBIRA /Lacetti
- Silnik: 1.8 F18D3 121KM
- LPG: Tech
- Lokalizacja: LUBLIN
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
Zakupiłem na alledrogo po 28 zł z przesyłką . Miasto NEW SĄCZ POLAND Firma Kormak s.c.. Podejrzewam , że to wyrób rzemieślniczy , bo pierścień miękki jak plastelina . U R.K. NIEDZIAŁEK w Lublinie kosztuje ok. 50 zł. A w INTERCARSIE ok . 35zł , cena zależy od producenta. Ciekawy jestem ile te wytrzymają .Te co były na aucie przejechały ok .170tyś . a może i mniej ,Lacek sprowadzony w zeszłym roku ze Szwajcarii, a ja już jestem drugim właścicielem w kraju.Co tu nawywijał poprzedni właściciel z tym autem, to bóg jeden raczy wiedzieć.
Dzisiaj się np. dowiedziałem , że Lacetti jeździ na oliwie 5W30 a ja mam zalany 10W40 i muszę na dniach szybko wymienić oliwę bo mi się "cykanie hydropopychaczy" załącza
Dzisiaj się np. dowiedziałem , że Lacetti jeździ na oliwie 5W30 a ja mam zalany 10W40 i muszę na dniach szybko wymienić oliwę bo mi się "cykanie hydropopychaczy" załącza
VIN >KL1NF35BJ6K335315
-
- Bywalec
- Posty: 102
- Rejestracja: 23 cze 2017, o 18:55
- Reputacja: 0
- Imię: Arek
- Samochód: Lacetti 1.4 HB
- Silnik:
- Lokalizacja: Świętochłowice (Śląsk)
- Kontakt:
Re: Problem z ABS...
ja mam właśnie koronkę z alledrogo i tak, czy inaczej komputer wyrzuca mi ABS co jakiś czas. Miałem spokój przez parę miesięcy, ale jak zostawiłem w zapalniczce ładowarkę i potem odpaliłem to już mnie razi w oczy - może napięcia gdzieś są marne i komputer odrzuca, żeby wydolić z innym sprzętem?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości