Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Nie świeci, nie kręci i inne tematy związane z elektryką i elektroniką
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 23 gru 2014, o 19:34

Panowie/Panie, gdzies na necie widzialem do kupienia fajny układ, ktory wpiety w instalacje elektryczna załączał światła awaryjne podczas nagłego hamowania. :zastanawiasie:

Widział to ktos, gdzies? Chętnie taki układ załoze w swoim.

Nie ten: http://www.rymi.pl/ess.html
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
huri_khan
Zasłużony dla forum
Posty: 5237
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Reputacja: 91
Imię: Robert
Samochód: Kia Proceed
Silnik: 1,4 T
Inny samochód: Ford Mondeo
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: huri_khan » 23 gru 2014, o 21:13

Czy w tym module jest czujnik przeciążenia ? W jaki inny sposób bez podpinanua się pod komputer można wyliczyć wartość przyspieszenia/opóźnienia ?

Wysłane za pomocą taptalka
240 000 km z Chevroletem w zupełności wystarczyło :)

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 23 gru 2014, o 21:31

Tak jak w tym module

http://sklep.avt.pl/avt5393.html

ale ze to zrob to sam, nie bardzo mam ochote go kupic.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 23 gru 2014, o 21:45

Wykorzystują zapewne gotowy scalony czujnik przyspieszeń. Dziś żadne czary mary, teraz każdy głupi telefon to ma.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 25 gru 2014, o 17:05

wszim, na ciebie licze najbardziej w tym temacie. Zerknij na linka i zobacz czy temat jest do ogarnięcia ?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 26 gru 2014, o 00:46

Jak się trochę luźniej w domu zrobi to się skupię.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 26 gru 2014, o 13:07

etac_owiec pisze:wszim, na ciebie licze najbardziej w tym temacie. Zerknij na linka i zobacz czy temat jest do ogarnięcia ?
Uważam, że ten avt wcale nie jest głupi. W opisie jest że można kupić wersję zmontowaną, gotową do użycia, ale chyba nie jest dostępna. Oparte to jest o profesjonalny akcelerometr firmy Analog Devices, to nie chińszczyzna.
Wyłączenie przekaźnika sterującego następuje po osiągnięciu przez pojazd przyspieszenia około 0,3 g z przeciwnym kierunkiem działania w osi X (czyli po ruszeniu pojazdu następującego po nagłym, awaryjnym hamowaniu) lub po wciśnięciu przycisku RESET.
Gdzie to umieść żeby był dostęp do przycisku reset. :zastanawiasie:
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: zzzz » 26 gru 2014, o 13:37

guzik reset nie musi być na płytce...

Awatar użytkownika
maro
Profesjonalista
Posty: 920
Rejestracja: 13 kwie 2014, o 02:39
Reputacja: 0
Imię: Marek
Samochód: Cruze 1.6
Silnik:
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: maro » 26 gru 2014, o 14:02

Ja swego czasu zastanawiałem się nad montażem migającego 3 światła stop przy nagłym hamowaniu. Taki układ jest do kupienia gotowy i łatwy w montażu.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 27 gru 2014, o 09:36

wszim pisze:
etac_owiec pisze:wszim, na ciebie licze najbardziej w tym temacie. Zerknij na linka i zobacz czy temat jest do ogarnięcia ?
Uważam, że ten avt wcale nie jest głupi. W opisie jest że można kupić wersję zmontowaną, gotową do użycia, ale chyba nie jest dostępna. Oparte to jest o profesjonalny akcelerometr firmy Analog Devices, to nie chińszczyzna.
Wyłączenie przekaźnika sterującego następuje po osiągnięciu przez pojazd przyspieszenia około 0,3 g z przeciwnym kierunkiem działania w osi X (czyli po ruszeniu pojazdu następującego po nagłym, awaryjnym hamowaniu) lub po wciśnięciu przycisku RESET.
Gdzie to umieść żeby był dostęp do przycisku reset. :zastanawiasie:
To po co ten reset.
Czyzby po kazdym hamowaniu trzeba go wcisnąc?
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 27 gru 2014, o 16:54

Po to aby wyłączyć wcześniej niż dopiero przy ruszeniu do przodu.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 27 gru 2014, o 17:32

a to spoko.

No to pytanie, kto ma sprzet do polutowania tego zestawu? :zastanawiasie:
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 29 gru 2014, o 10:06

Pytanie kto wie..
..czy przycisk świateł awaryjnych cruze/orlando jest bistabilny(tradycyjny) czy jednak monostabilny - załącz/wyłącz realizowane przez program w BCM odbierającym tylko impulsy podania masy z tego przycisku. Ze schematu w TISie nie wynika bezpośrednio ta informacja albo ja nie umiem tych schematów czytać. Barus do ciebie w zasadzie to pytanie o ile jeszcze tu zaglądasz. Z BCM się mocno doktoryzowałeś i znasz go jak własną kieszeń :tak: . Od tego zależy koncepcja realizacji pomysłu etaca.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: zzzz » 29 gru 2014, o 12:10

można wyjąć i sprawdzić... {:/

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 29 gru 2014, o 12:16

Ale to nie jest odpowiedź na pytanie "kto wie czy...".
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 29 gru 2014, o 14:08

zzzz pisze:można wyjąć i sprawdzić... {:/
Znajdz cwaniaka, co wyjmie plastiki przy -10stC na zewnatrz, bez garazu. :/
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
konradoo
Zasłużony dla forum
Posty: 2747
Rejestracja: 24 lis 2013, o 19:12
Reputacja: 21
Imię: Konrad
Samochód: Nubira x2
Silnik:
Lokalizacja: EBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: konradoo » 29 gru 2014, o 14:09

Wyciągnij a nie urwij :D
O partsy pisz PW.

Awatar użytkownika
zzzz
Wymiatacz
Posty: 1655
Rejestracja: 3 gru 2013, o 17:50
Reputacja: 41
Imię: Zbyszek
Samochód: Cruze HB LT+
Silnik: 1.8
LPG: BRC
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: zzzz » 29 gru 2014, o 15:38

etac_owiec pisze:
zzzz pisze:można wyjąć i sprawdzić... {:/
Znajdz cwaniaka, co wyjmie plastiki przy -10stC na zewnatrz, bez garazu. :/
no ja taki cwany nie jestem. ;)
sądząc po zachowaniu w/w guzika przy naciskaniu to na 99% jest niestabilny (zwiera w momencie przyciśnięcia)

barus
Wymiatacz
Posty: 1616
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Reputacja: 35
Imię: Czesław
Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Silnik:
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: barus » 31 gru 2014, o 01:18

wszim pisze:Pytanie kto wie..
..czy przycisk świateł awaryjnych cruze/orlando jest bistabilny(tradycyjny) czy jednak monostabilny - załącz/wyłącz realizowane przez program w BCM odbierającym tylko impulsy podania masy z tego przycisku. Ze schematu w TISie nie wynika bezpośrednio ta informacja albo ja nie umiem tych schematów czytać. Barus do ciebie w zasadzie to pytanie o ile jeszcze tu zaglądasz. Z BCM się mocno doktoryzowałeś i znasz go jak własną kieszeń :tak: . Od tego zależy koncepcja realizacji pomysłu etaca.
Fakt, przyznaję się bez bicia, że dawno tu nie zaglądałem z braku czasu, nawet nawigacji jeszcze nie tknąłem, jak przyszła z Chin tak dalej sobie leży. Teraz troszeczkę się odrobiłem i będę nadrabiał zaległości.
Ledwo tu zerknąłem na chwilę i od razu zostałem wywołany do tablicy.
Wszim "doktoryzowałem" się przeszło 2 lata temu a jak wiadomo pamięć jest zawodna do tego moje poszukiwania wtedy szły w innym kierunku a instalacja hamulca mnie zbytnio nie zajmowała.
Jeśli chodzi o hamulec to nie ma tam żadnego przycisku, za to jest potencjometr.

http://www.img.pl/mjHg

Przed chwilą pofatygowałem się i dla etaka pomierzyłem napięcia na pinach.

Stop sterowany jest przez moduł BCM napięciem progowym 1,1V pochodzącym z potencjometru hamulca poprzez pin 7 kostka X2 (niebieska). Przy braku nacisku na pedał hamulca napięcie to wynosi 0,88V za to przy mocnym wciśnięciu hamulca napięcie wzrosło do 2,8V. Na pinie 19 kostka X1 (biała) jest masa 0V a na pinie 13 (X2) 5V. Wygląda na to, że na schemacie jest błąd, błędnie wpięte wyprowadzenia potencjometru.
Zastanawiające jest to, po co zastosowano potencjometr zamiast przycisku?
Wygląda na to, że moduł BCM jest fabrycznie przygotowany do sygnalizacji awaryjnego hamowania
Tylko ta funkcja jest celowo zablokowana przez Chevroleta, zarezerwowana dla wyższych modeli.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 31 gru 2014, o 08:24

barus, dzieki za informacje i ciekawe spostrzezenia.

Mozesz sprawdzić, jak juz tam zaglądasz, jak działa przycisk świateł awaryjnych? Obecnie to jest juz wazne dla naszego projektu, gdyz układ posiadany, podaje sygnał z standardowego przekażnika, czyli stały i zastanawiamy sie jak to wpłynie na dzialanie BCM.
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

Awatar użytkownika
huri_khan
Zasłużony dla forum
Posty: 5237
Rejestracja: 9 sie 2013, o 09:29
Reputacja: 91
Imię: Robert
Samochód: Kia Proceed
Silnik: 1,4 T
Inny samochód: Ford Mondeo
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: huri_khan » 31 gru 2014, o 08:32

barus pisze: Tylko ta funkcja jest celowo zablokowana przez Chevroleta, zarezerwowana dla wyższych modeli.
Też mam takie wrażenie, ostatnio widziałem dwie Zafiry 2 i przy mocnym hamowaniu migały nie światła awaryjne ale światła stop razem z pozycyjnymi. Może łatwiej będzie sterować tym światłami ?
240 000 km z Chevroletem w zupełności wystarczyło :)

Awatar użytkownika
wszim
Zasłużony dla forum
Posty: 15495
Rejestracja: 10 paź 2013, o 22:04
Reputacja: 146
Imię: Wojtek
Samochód: był orlando
Silnik: 1.8 2H0 141KM (KL7)
LPG: BRC SQ24
Inny samochód: toyota RAV4 2.5 hybrid 4x4 222KM
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: wszim » 31 gru 2014, o 08:33

barus
Nie chodziło mi o hamulec. Chodzi o ręczny przycisk świateł awaryjnych na konsoli, czy gdzie tam w cruzie on jest. Pomysł jest taki żeby wykorzystać układ AVT zalinkowany przez etaca, który oparty jest na 3-osiowym akcelerometrze ADXL343 Analog Devices (czyli solidny dokładny sprzęt). Tylko że ten układ jest pomyślany dla klasycznej instalacji świateł awaryjnych z bistabilnym włącznikiem ON/OFF. Natomiast wg, już nie tylko mojej wstępnej oceny, przycisk w naszych chevi wydaje się być monostabilny, co oznacza że BCM reaguje na "klikanie" :D . W takiej sytuacji trzeba by przerobić układ AVT żeby robił "klik" a nie włączał przekaźnik na stałe. I nawet mam w głowie mglisty pomysł jak to zrobić. Dlatego zapytałem czy może ktoś wie, gdyż pogoda ostatnio nie nastraja do nurkowania i rozbierania plastików.

Schemat z cruz/orlando jest taki.
sw_awaryjne.jpg
sw_awaryjne.jpg (47.82 KiB) Przejrzano 5394 razy
Zapewne BCM ma funkcję awaryjnego załączania świateł awaryjnych ale sami tego nie odblokujemy.
huri_khan pisze: Też mam takie wrażenie, ostatnio widziałem dwie Zafiry 2 i przy mocnym hamowaniu migały nie światła awaryjne ale światła stop razem z pozycyjnymi. Może łatwiej będzie sterować tym światłami ?
Takie zachowanie jest nietypowe, nie wiadomo jaka będzie reakcja. Migające światła awaryjne to klasyczna metoda informowania "uważaj ostro zahamowałem i stoję nie wjedź mi w dupsko", a czasem w ferworze emocji nie zdąży się załączyć tego przycisku świateł awaryjnych.
Obrazek Nie bądź obojętny na wojnę w Ukrainie.

Awatar użytkownika
etac
Prezes
Posty: 24971
Rejestracja: 4 sie 2013, o 00:31
Reputacja: 302
Imię: Krzysztof
Samochód: Opel Astra L ST
Silnik: 1.2T Pure Tech
LPG: NIE
Inny samochód: Yamaha X-MAX Tech Max
Lokalizacja: SBE
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: etac » 31 gru 2014, o 09:23

Musze poszukać, ale chyba tylko używanie awaryjnych jest zgodne z przepisami. :zastanawiasie:
Lekcje prywatne są odpłatne, pytania na forum są darmowe

barus
Wymiatacz
Posty: 1616
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Reputacja: 35
Imię: Czesław
Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Silnik:
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: barus » 31 gru 2014, o 20:35

etac_owiec pisze:barus, dzieki za informacje i ciekawe spostrzezenia.

Mozesz sprawdzić, jak juz tam zaglądasz, jak działa przycisk świateł awaryjnych? Obecnie to jest juz wazne dla naszego projektu, gdyz układ posiadany, podaje sygnał z standardowego przekażnika, czyli stały i zastanawiamy sie jak to wpłynie na dzialanie BCM.
Etak, wczoraj nie przeczytałem całego tego postu i stąd nie do końca zrozumiałem pytanie :D. Wartości tych napięć, które wczoraj podałem mogą okazać się pomocne przy dalszej pracy nad tym układem.
Wracając do sterowania świateł awaryjnych to jest to dokładnie tak jak pokazuje schemat, czyli sterowanie impulsowe przyciskiem (bistabilnym) to znaczy jedno kliknięcie powoduje złączenie świateł awaryjnych a drugie kliknięcie - wyłącz. Przycisk chwilowo zwiera do masy pin 26 (zielono-biały) X2.

barus
Wymiatacz
Posty: 1616
Rejestracja: 9 sty 2014, o 16:53
Reputacja: 35
Imię: Czesław
Samochód: Cruze1.8LT+Prem, LPG
Silnik:
Lokalizacja: Bielsko-B
Kontakt:

Re: Awaryjne załaczanie swiateł awaryjnych.

Post autor: barus » 1 sty 2015, o 22:15

Oczywiście miałem na myśli przycisk monostabilny!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cruze Elektryka/Elektronika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości