[Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

czyli jak samemu coś naprawić, coś usprawnić
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: Regulus » 12 wrz 2017, o 22:56

Instrukcja 'krok po kroku' - przyda się również przy wymianie świec zapłonowych, kabli WN czy uszczelki pokrywy zaworów. Sporo przy tym demontażu, ale żadnych trudności technicznych.

Oto nasz pacjent przed operacją. Wszystkie śrubki zostaną ponumerowane, będzie łatwiej kontrolować postęp prac. Zaczynamy od demontażu wlotu powietrza wraz z obudową filtra powietrza. Może nie jest to konieczne, ale niekłopotliwe a ułatwi dostęp do silnika. Odkręcamy śruby (10) 1-4, luzujemy obejmę 5
silnik1.jpg
silnik1.jpg (499.38 KiB) Przejrzano 7820 razy
śruba nr 4 mocuje obudowę filtra do podstawy akumulatora. Po odkręceniu śrub wyjmujemy obudowę filtra pociągając ja trochę do góry, w lewo (żeby wyszła z rurki 6) i przede wszystkim do siebie, żeby wyjąć rurę doprowadzającą powietrze do
przepustnicy.
silnik2.jpg
silnik2.jpg (368.65 KiB) Przejrzano 7820 razy
Demontujemy rurę, poluzowując uprzednio obejmę mocującą do przepustnicy 7 i obejmę węża odmy 8 oraz rozłączamy czujnik temperatury 9 (wysunąwszy druciane zabezpieczenie do góry).
silnik3.jpg
silnik3.jpg (495.67 KiB) Przejrzano 7820 razy
Naciskając na zabezpieczenie odłaczamy wtyczkę czujnika 10 (MAP Sensor?)
silnik4.jpg
silnik4.jpg (539.29 KiB) Przejrzano 7820 razy
Wypinamy z zatrzasków 11-15 i odkładamy na prawo linkę gazu (bez wyjmowania jej z przepustnicy). Wyciągamy z kolanka rurkę 16 i Wypinamy ją z zatrzasków 17-18. Luzujemy obejmę 19 i zdejmujemy wąż.
silnik5.jpg
silnik5.jpg (500.19 KiB) Przejrzano 7820 razy

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: Regulus » 12 wrz 2017, o 23:01

Odkręcamy śruby 20-23 mocujące przepustnicę do kolektora.
przepustnica 1.jpg
przepustnica 1.jpg (492.24 KiB) Przejrzano 7818 razy
przepustnica2.jpg
przepustnica2.jpg (628.16 KiB) Przejrzano 7818 razy
i odkładamy ją na prawo. Następnie odkręcamy śruby 24-25 mocujące kolektor pod przepustnicą. Wyciągamy zawleczkę zabezpieczająca rurkę EGR, odsuwamy ją do tyłu.
przepustnica3.jpg
przepustnica3.jpg (846.09 KiB) Przejrzano 7818 razy
Odkręcamy śruby 26-30 mocujące kolektor.
silnik6.jpg
silnik6.jpg (496.17 KiB) Przejrzano 7818 razy
Wyciągamy z kolanka rurkę 30a (taka mała, że nie zasługuje na osobny numerek)
rurka.jpg
rurka.jpg (624.58 KiB) Przejrzano 7818 razy
Zdejmujemy kolektor.Za pomocą sześciokątnego bitu HW5 odkręcamy śruby 31-34 pokrywki świec. Do wymiany kabli zapłonowych i świec to już wystarczy.

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: Regulus » 12 wrz 2017, o 23:08

Żeby zdjąć pokrywę zworów, odkręcamy śrubę (10 mm) mocującą czujnik 35 oraz poluzowujemy opaskę i zdejmujemy wąż 36.Odkręcamy (12 mm) dwie śruby mocujące wspornik 37-38.
pokrywka1.jpg
pokrywka1.jpg (477.91 KiB) Przejrzano 7817 razy
To zdjęcie pozwoli prawidłowo podłączyć przewody zapłonowe:
pokrywka.jpg
pokrywka.jpg (472.72 KiB) Przejrzano 7817 razy
Wykręcamy 12 śrub mocujących pokrywę zaworów (dwie środkowe są dłuższe). Lekko podważając śrubokrętem 'odklejamy' pokrywę i ją zdejmujemy. Wykręcamy świece zapłonowe.
klawiatura.jpg
klawiatura.jpg (494.71 KiB) Przejrzano 7817 razy
Włączamy 5 bieg i przesuwając auto doprowadzamy do ustawienia krzywek wałka w pionie. W Sparku tylko jedna para zaworów ustawia się w górnym położeniu krzywek (w Cruze można mierzyć dwie pary na raz). Wsuwamy szczelinomierz między krzywkę a 'szklankę' i dokonujemy pomiaru, potem ustawiamy następną parę itd.
pomiar.jpg
pomiar.jpg (341.24 KiB) Przejrzano 7817 razy
Wg TIS prawidłowe wartości powinny wynosić: strona dolotowa: 0,075-0,125 mm, strona wylotowa: 0,245-0,295 mm. U mnie wyszło więcej: dolot 0,11-0,16, wylot 0,39-0,36.

Tradycyjnie, montażu dokonujemy w odwrotnej kolejności, żadne niespodzianki na Was nie czyhają jeśli zrobicie punkt po punkcie. A wiec należy założyć (najlepiej nową) uszczelkę, zamontować 12 śrub pokrywy zaworów i dokręcić je momentem 10 N·m. A potem wykonać wszystkie 'numerki' w kolejności malejącej. Powodzenia!

Awatar użytkownika
endriu333
Profesjonalista
Posty: 982
Rejestracja: 29 wrz 2016, o 15:54
Reputacja: 7
Imię: Andrzej
Samochód: Spark
Silnik: 1.2 PB
LPG: Landirenzo Omegas
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: endriu333 » 13 wrz 2017, o 19:52

Super instrukcja - gratulacje- pytanie tylko co jeśli luz jest nieprawidłowy? Regulacja za pomocą płytek?
Suzuki SX-4 S-cross 1.4 PB hybrid MY2021 +LPG KME Sky Direct / Chevrolet Spark MY2011 1.2 + LPG LandiRenzo Omegas / Suzuki GSX 1250 FA "Bandit" MY2017 1.255 PB

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: Regulus » 14 wrz 2017, o 23:03

Dzięki. Luz zaworów reguluje się poprzez wymianę szklanek, lub (w tańszej opcji) przez ich szlifowanie do pożądanego wymiaru.

Awatar użytkownika
endriu333
Profesjonalista
Posty: 982
Rejestracja: 29 wrz 2016, o 15:54
Reputacja: 7
Imię: Andrzej
Samochód: Spark
Silnik: 1.2 PB
LPG: Landirenzo Omegas
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: endriu333 » 14 paź 2017, o 19:16

Kolego Regulus w tym tygodniu biorę się za pomiar luzow...uszczelkę kupiłem w Aso za 101zł-silnik 1.2. Dam znać jak u mnie luzy po ok. 8,5kkm na lpg:) mam tylko pytanie jak dokrecales pokrywę to rozpocząłeś od środka czy inną kolejność zastosowales?
Suzuki SX-4 S-cross 1.4 PB hybrid MY2021 +LPG KME Sky Direct / Chevrolet Spark MY2011 1.2 + LPG LandiRenzo Omegas / Suzuki GSX 1250 FA "Bandit" MY2017 1.255 PB

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: Regulus » 14 paź 2017, o 19:46

U Potak-a po klubowym rabacie uszczelka (GM) kosztowała 53 zł. Z tego co wiem silniki 1.0 i 1.2 niczym się nie różnią, poza średnicą cylindrów. W każdym razie TIS ich nie różnicuje.
Co do śrub to TIS nic nie mówi o kolejności, ale faktycznie najpierw środkowe, potem na krzyż w narożnikach a potem reszta dookoła zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Taka moja metodyka :) Natomiast najpierw tylko do pierwszego oporu, potem rundka pierwszego dociągnięcia i jeszcze jedna ostatecznego. Powiem szczerze że nie stosowałem klucza dynamometrycznego - po tym, jak w Cruze ukręciłem gwint w jednej ze śrub wolę to robić na wyczucie.

Awatar użytkownika
endriu333
Profesjonalista
Posty: 982
Rejestracja: 29 wrz 2016, o 15:54
Reputacja: 7
Imię: Andrzej
Samochód: Spark
Silnik: 1.2 PB
LPG: Landirenzo Omegas
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: endriu333 » 21 paź 2017, o 21:18

no to w końcu znalazłem czas w sobotę na pomiary u siebie :) Dla potomnych Spark mojej żonki od 9kkm pomyka na LPG (luzów wcześniej nie mierzyłem)i od dolotu jest tak:1)0,1/0,1(wchodzi listek luźno) 2)0,15/0,15(luźno) 3)0,15/0,15(luźno) 4)0,1/01(luźno) a teraz wydech: 1)0,3/0,3(wchodzi listek ciasno) 2)0,3/0,3(luźno) 3)0,3/0,3(luźno) 4)0,3/0,3(ciasno). Wychodzi na to,że wszystkie luzy w normie - jedynie 1 i 4 cylindry mają ciut mniejsze.Pewnie kiedyś przy okazji zmierzę je jeszcze raz ale to nie będzie prędko, szczególnie, że sądząc po pomiarach kolegi Regulus-a moje luzy trzymają się w praktycznej normie. A i przy okazji u siebie pomalowałem tą blachę, która podtrzymuje kolektor plastikowy- u mnie miała takie "zaczątki" rdzy więc przy okazji bez stresu zrobiłem z tym porządek.
Właśnie- jak zdjąłem czapkę to od środka był na niej taki żółto-brązowy nalot od oleju - oczywiście zmyłem go i założyłem już czystą pokrywę ale teraz nie wiem, czy ten typ tak ma czy poprzedni właściciel tak "często" zmieniał olej...może ktoś się podzieli swoimi spostrzeżeniami. No i ja u siebie dodatkowo zdjąłem koło i część nadkola (mocowane na dwie spinki i śrubę na 10 od dołu do podłużnicy) i zamiast na 5 biegu turlać autem użyłem grzechotki z 17 do obracania wału. Pozdrawiam!
Suzuki SX-4 S-cross 1.4 PB hybrid MY2021 +LPG KME Sky Direct / Chevrolet Spark MY2011 1.2 + LPG LandiRenzo Omegas / Suzuki GSX 1250 FA "Bandit" MY2017 1.255 PB

Awatar użytkownika
Regulus
Zasłużony dla forum
Posty: 4580
Rejestracja: 22 mar 2014, o 20:51
Reputacja: 25
Imię: Andrzej
Samochód: Cruze, Spark
Silnik: 1.8, F18D4, 104 kW
LPG: TAK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: Regulus » 21 paź 2017, o 21:41

Nalot na pokrywie zaworów był i u mnie, to chyba normalne zjawisko. Na aluminiowej pokrywie po prostu go widać (w odróżnieniu od plastikowej).

Awatar użytkownika
endriu333
Profesjonalista
Posty: 982
Rejestracja: 29 wrz 2016, o 15:54
Reputacja: 7
Imię: Andrzej
Samochód: Spark
Silnik: 1.2 PB
LPG: Landirenzo Omegas
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Spark M300] Sprawdzenie luzu zaworów

Post autor: endriu333 » 21 paź 2017, o 21:46

no to mnie trochę uspokoiłeś :)
Suzuki SX-4 S-cross 1.4 PB hybrid MY2021 +LPG KME Sky Direct / Chevrolet Spark MY2011 1.2 + LPG LandiRenzo Omegas / Suzuki GSX 1250 FA "Bandit" MY2017 1.255 PB

ODPOWIEDZ

Wróć do „Spark Manuale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości