Ciekawostka - silnik Porsche :))
-
- Aktywny
- Posty: 74
- Rejestracja: 19 sie 2016, o 17:00
- Reputacja: 0
- Imię: Paweł
- Samochód: Epica 2.0 + KME
- Silnik:
- Lokalizacja: Brwinów
- Kontakt:
Ciekawostka - silnik Porsche :))
http://exoticcars.pl/testy/chevrolet-epica-2-5-lt/3/
Kiedyś ktoś chyba jeszcze na starym forum pisał, że Porsche jakoś uczestniczyło w dopracowaniu silnika do Epiki. Na allegro wystawiona jest biała perła, auto demo chevroleta i sprzedający wrzucił link do testu tego wystawionego egzemplarza. Jak się czyta (szczególnie o silnikach) to można urosnąć
Kiedyś ktoś chyba jeszcze na starym forum pisał, że Porsche jakoś uczestniczyło w dopracowaniu silnika do Epiki. Na allegro wystawiona jest biała perła, auto demo chevroleta i sprzedający wrzucił link do testu tego wystawionego egzemplarza. Jak się czyta (szczególnie o silnikach) to można urosnąć
- Kraviec
- Profesjonalista
- Posty: 851
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:46
- Reputacja: 13
- Imię: Michał
- Samochód: Epica V250
- Silnik: 2.0, X20D1, 144KM
- LPG: KME Nevo
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
Kiedyś w prospektach od lanosa była informacja, że Porsche pomagało przy projektowaniu zawieszenia
- XaRaDaS
- Zasłużony dla forum
- Posty: 7704
- Rejestracja: 20 sie 2013, o 11:17
- Reputacja: 8
- Imię: Andrzej
- Samochód: Orlando LTZ
- Silnik: 1.8 2H0, 141 KM, benz.
- Lokalizacja: WX
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
A Lacetti to kreska Pininfiariny (sedan i kombi) natomiast Giorgetto Giugiaro zaprezentował wersję HB
Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem...
- Arbi
- Wymiatacz
- Posty: 1097
- Rejestracja: 14 kwie 2019, o 21:51
- Reputacja: 33
- Imię: Albert
- Samochód: Epica
- Silnik: 2.5 24V, 156KM, benz.+LPG
- LPG: Vialle LPE-7 (LPi)
- Lokalizacja: Skulsk
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
Znalazłem pewien artykuł o silnikach benzynowych w Epice i ich historii. Czy jest on zgodny z prawdą, nie jestem w stanie ocenić, ale przyjemnie się czyta. Tekst tłumaczony z języka rosyjskiego, więc mogą występować błędy stylistyczne. A oto on:
"W Epice były dwa benzynowe silniki 6-cylindrowe, jak zapewne wszyscy wiedzą, były to rzędowe szóstki 2.0 i 2.5L o kodach X20D1 i X25D1. W rzeczywistości jest to oczywiście jeden i ten sam silnik o różnych objętościach wyporowych. Wiele osób powinno o tym wiedzieć, ale nadal przypomnę o głównych cechach wydajności naszych silników:
X20D1 - Pojemność skokowa
- 1993 cm³
- Otwór - 75 mm
- Skok - 75,2 mm
- Stopień kompresji - 10,2:1
- Moc - 140,8 KM przy 6400 obr/min (wg oficjalnej instrukcji serwisowej, choć wiele źródeł podaje 143 KM
- moment obrotowy - 195 Nm przy 4600 obr/min
X25D1 - Pojemność skokowa
- 2492 cm³
- Otwór - 77 mm
- Skok - 89,2 mm
- Stopień kompresji - 9,8:1
- Moc - 154,2 KM przy 5800 obr/min
- moment obrotowy - 237 Nm przy 4000 obr/min
Na rynek krajowy Korei pojawiła się również modyfikacja z silnikiem 1,8 l z automatyczną skrzynią biegów i manualną skrzynią biegów. Otóż silnik wysokoprężny RA420 włoskiej firmy VM Motori.
Wracając do naszych silników benzynowych, których historię, jak sądzę, niewiele osób zna. Silnik ten został opracowany przez inżyniera dr Ulricha Bez, który kierował działem rozwoju w Daewoo Motors w latach 1993-1998. Prace nad projektem rozpoczęły się w 1995 roku pod nazwą „XK6”, co oznaczało sześciocylindrowy silnik rzędowy eXtremely Kompact. Zadanie, zainicjowane przez głównego inżyniera projektu, Kim Chong Chul, postawiło programistów do stworzenia inline 6! silnik cylindryczny, który byłby równy lub nawet bardziej kompaktowy niż wielu czterocylindrowych konkurentów o porównywalnej objętości. Moim zdaniem udało im się to zadanie. W każdym razie rozmiar na pewno. Długość silnika wynosi tylko 642 mm i dziś jest to najbardziej kompaktowy samochodowy 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2 (2,5) litra. Celowo podkreślam samochód, bo historia motoryzacji zna silniki 6-cylindrowe do motocykli sportowych, ale nie o to chodzi. Następnie, po przeniesieniu Ulricha Bez do Porsche, przy jego wsparciu, silnik był rozwijany wspólnie w Porsche i Europejskim Centrum Rozwoju Daewoo aż do jego zamknięcia w 2000 roku. Tak narodził się ten silnik, wokół którego wciąż krąży wiele mitów. Silnik został po raz pierwszy wyposażony w Daewoo Magnus - poprzednika Epiki. Daewoo zainwestowało w ten biznes około 200 milionów dolarów w rozwój tego programu.
Chciałbym dodać jeszcze kilka punktów.
Z czysto konstruktywnego punktu widzenia silnik okazał się dobry. Nie powiem, że to arcydzieło inżynierii, ale mimo wszystko nie zgadzam się z opinią, że jest to silnik bez obiecującego silnika pod względem tuningu. Przede wszystkim silnik wykorzystuje kuty stalowy wał korbowy. Wiadomo, że są mocniejsze niż żeliwo. Jeśli ktoś trzymał w rękach epicki korbowód, mógł zauważyć przyzwoitą grubość marki i to świetnie. Kolano mocowane jest nie tylko za pomocą jarzm głównych czopów, ale zastosowano rozwiązanie w postaci oddzielnej płyty łoża wału korbowego skrzyni korbowej bloku cylindrów, co znacznie zwiększa ogólną sztywność geometryczną, a w szczególności . Silnik jest kompaktowy i lekki, około 150 kg. Głowica cylindrów jest konstrukcyjnie bardzo prosta, napęd rozrządu jest tak prosty, że nie może być prostsze. Wałki rozrządu napędzane są jednorzędowym łańcuchem, a sam wałek ma 1 krzywkę na cylinder i obsługuje 2 zawory poprzez wahacz wideł, co zmniejsza tarcie i hałas. A cały projekt Epiki polegał między innymi na stworzeniu baaardzo cichego i płynnego silnika.
Aluminiowy blok cylindrów wykorzystuje suche wkładki z żeliwa szarego, które są instalowane w formie przed wylaniem stopu aluminium. Co prawda panuje też opinia, że są to wkładki Silitec (sam to sprawdzę wkrótce). Tak więc urządzenie jest dość łatwe w utrzymaniu. Osłona tłoka 2,5-litrowego silnika ma powłokę przeciwcierną, w przeciwieństwie do 2-litrowych odpowiedników. Zrozumiałe jest, że wraz ze wzrostem skoku wału korbowego ciśnienie płaszcza tłoka na ściance cylindra wzrastało podczas przesuwania korbowodu. Ponadto tłoki fabryczne dla 2.5 były produkowane wyłącznie w Niemczech w Kolbenschmidt.
Nie było dla mnie jasne, że system zmiany fazy nie był używany w silniku, zwłaszcza biorąc pod uwagę udział Porsche i maksymalny moment obrotowy przy 2 litrach. Wszystkie te same 4600 obr./min jest dość późno. Nie wiem, dlaczego tego nie zrobili, ale byłoby świetnie.
Blok cylindrów jest wykonany zgodnie ze schematem otwartego pokładu. Większość silników zaczęła to robić w XXI wieku ze względu na możliwości produkcyjne i oszczędność zasobów. Cóż, nie powiem, że to tylko super minus, tk. inżynierowie wciąż wiedzą, co robią, a konsumenta w zasadzie to nie obchodzi, ale z punktu widzenia możliwości dalszego tuningu może to narzucić pewne ograniczenia. Ale wiadomo również, że można je rozwiązać."
"W Epice były dwa benzynowe silniki 6-cylindrowe, jak zapewne wszyscy wiedzą, były to rzędowe szóstki 2.0 i 2.5L o kodach X20D1 i X25D1. W rzeczywistości jest to oczywiście jeden i ten sam silnik o różnych objętościach wyporowych. Wiele osób powinno o tym wiedzieć, ale nadal przypomnę o głównych cechach wydajności naszych silników:
X20D1 - Pojemność skokowa
- 1993 cm³
- Otwór - 75 mm
- Skok - 75,2 mm
- Stopień kompresji - 10,2:1
- Moc - 140,8 KM przy 6400 obr/min (wg oficjalnej instrukcji serwisowej, choć wiele źródeł podaje 143 KM
- moment obrotowy - 195 Nm przy 4600 obr/min
X25D1 - Pojemność skokowa
- 2492 cm³
- Otwór - 77 mm
- Skok - 89,2 mm
- Stopień kompresji - 9,8:1
- Moc - 154,2 KM przy 5800 obr/min
- moment obrotowy - 237 Nm przy 4000 obr/min
Na rynek krajowy Korei pojawiła się również modyfikacja z silnikiem 1,8 l z automatyczną skrzynią biegów i manualną skrzynią biegów. Otóż silnik wysokoprężny RA420 włoskiej firmy VM Motori.
Wracając do naszych silników benzynowych, których historię, jak sądzę, niewiele osób zna. Silnik ten został opracowany przez inżyniera dr Ulricha Bez, który kierował działem rozwoju w Daewoo Motors w latach 1993-1998. Prace nad projektem rozpoczęły się w 1995 roku pod nazwą „XK6”, co oznaczało sześciocylindrowy silnik rzędowy eXtremely Kompact. Zadanie, zainicjowane przez głównego inżyniera projektu, Kim Chong Chul, postawiło programistów do stworzenia inline 6! silnik cylindryczny, który byłby równy lub nawet bardziej kompaktowy niż wielu czterocylindrowych konkurentów o porównywalnej objętości. Moim zdaniem udało im się to zadanie. W każdym razie rozmiar na pewno. Długość silnika wynosi tylko 642 mm i dziś jest to najbardziej kompaktowy samochodowy 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2 (2,5) litra. Celowo podkreślam samochód, bo historia motoryzacji zna silniki 6-cylindrowe do motocykli sportowych, ale nie o to chodzi. Następnie, po przeniesieniu Ulricha Bez do Porsche, przy jego wsparciu, silnik był rozwijany wspólnie w Porsche i Europejskim Centrum Rozwoju Daewoo aż do jego zamknięcia w 2000 roku. Tak narodził się ten silnik, wokół którego wciąż krąży wiele mitów. Silnik został po raz pierwszy wyposażony w Daewoo Magnus - poprzednika Epiki. Daewoo zainwestowało w ten biznes około 200 milionów dolarów w rozwój tego programu.
Chciałbym dodać jeszcze kilka punktów.
Z czysto konstruktywnego punktu widzenia silnik okazał się dobry. Nie powiem, że to arcydzieło inżynierii, ale mimo wszystko nie zgadzam się z opinią, że jest to silnik bez obiecującego silnika pod względem tuningu. Przede wszystkim silnik wykorzystuje kuty stalowy wał korbowy. Wiadomo, że są mocniejsze niż żeliwo. Jeśli ktoś trzymał w rękach epicki korbowód, mógł zauważyć przyzwoitą grubość marki i to świetnie. Kolano mocowane jest nie tylko za pomocą jarzm głównych czopów, ale zastosowano rozwiązanie w postaci oddzielnej płyty łoża wału korbowego skrzyni korbowej bloku cylindrów, co znacznie zwiększa ogólną sztywność geometryczną, a w szczególności . Silnik jest kompaktowy i lekki, około 150 kg. Głowica cylindrów jest konstrukcyjnie bardzo prosta, napęd rozrządu jest tak prosty, że nie może być prostsze. Wałki rozrządu napędzane są jednorzędowym łańcuchem, a sam wałek ma 1 krzywkę na cylinder i obsługuje 2 zawory poprzez wahacz wideł, co zmniejsza tarcie i hałas. A cały projekt Epiki polegał między innymi na stworzeniu baaardzo cichego i płynnego silnika.
Aluminiowy blok cylindrów wykorzystuje suche wkładki z żeliwa szarego, które są instalowane w formie przed wylaniem stopu aluminium. Co prawda panuje też opinia, że są to wkładki Silitec (sam to sprawdzę wkrótce). Tak więc urządzenie jest dość łatwe w utrzymaniu. Osłona tłoka 2,5-litrowego silnika ma powłokę przeciwcierną, w przeciwieństwie do 2-litrowych odpowiedników. Zrozumiałe jest, że wraz ze wzrostem skoku wału korbowego ciśnienie płaszcza tłoka na ściance cylindra wzrastało podczas przesuwania korbowodu. Ponadto tłoki fabryczne dla 2.5 były produkowane wyłącznie w Niemczech w Kolbenschmidt.
Nie było dla mnie jasne, że system zmiany fazy nie był używany w silniku, zwłaszcza biorąc pod uwagę udział Porsche i maksymalny moment obrotowy przy 2 litrach. Wszystkie te same 4600 obr./min jest dość późno. Nie wiem, dlaczego tego nie zrobili, ale byłoby świetnie.
Blok cylindrów jest wykonany zgodnie ze schematem otwartego pokładu. Większość silników zaczęła to robić w XXI wieku ze względu na możliwości produkcyjne i oszczędność zasobów. Cóż, nie powiem, że to tylko super minus, tk. inżynierowie wciąż wiedzą, co robią, a konsumenta w zasadzie to nie obchodzi, ale z punktu widzenia możliwości dalszego tuningu może to narzucić pewne ograniczenia. Ale wiadomo również, że można je rozwiązać."
- papieju
- Wymiatacz
- Posty: 1921
- Rejestracja: 28 sty 2018, o 15:18
- Reputacja: 47
- Imię: Marcin
- Samochód: Nubira kombi 1.8 LPG
- Silnik:
- Lokalizacja: Włoszczowa
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
Z tym Porsche to było tak że byli na krawędzi i chwytali się dziwnych rzeczy, w tym też pomagali nieco ZSRR przy silniku Samary.
- Kraviec
- Profesjonalista
- Posty: 851
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:46
- Reputacja: 13
- Imię: Michał
- Samochód: Epica V250
- Silnik: 2.0, X20D1, 144KM
- LPG: KME Nevo
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
To poczytajcie sobie jeszcze tutaj o silniku R6 z Epici, opis ma wiele wspólnego z tym co wrzucił Albert.
http://www.drivingandlife.com/2012/04/e ... where.html
http://www.drivingandlife.com/2012/04/e ... where.html
- Arbi
- Wymiatacz
- Posty: 1097
- Rejestracja: 14 kwie 2019, o 21:51
- Reputacja: 33
- Imię: Albert
- Samochód: Epica
- Silnik: 2.5 24V, 156KM, benz.+LPG
- LPG: Vialle LPE-7 (LPi)
- Lokalizacja: Skulsk
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
Bądź co bądź, niestety dzisiaj takich silników, w takich autach, już się nie robi. Taka motoryzacja już chyba nigdy nie wróci, a szkoda, bo każdy silnik, który miał więcej niż 4 cylindry miał swój charakter.
-
- Profesjonalista
- Posty: 833
- Rejestracja: 24 wrz 2016, o 09:45
- Reputacja: 5
- Imię: Jarosław
- Samochód: Epica , Malibu LTZ
- Silnik: 2.0 Diesel , 150KM
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
W Norwegii w przyszłym roku wyjedzie ostatni samochód z silnikiem spalinowym z salonu.
-
- Aktywny
- Posty: 58
- Rejestracja: 24 lip 2021, o 20:29
- Reputacja: 0
- Imię: Marcin
- Samochód: EPICA
- Silnik: x25d1
- LPG: stag
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
ale powiem wam że widać to że to nie jest zwyczajny silnik nawet jak się nie czyta tych artykułów
ja kupiłem epike z uszkodzona skrzynią 6t40
od razu jak zabrałem się za rozbiórkę zauważyłem ze to nie jest zwyczajna konstrukcja gm
praktycznie od zawsze jeżdżę oplami i teraz tez szukałem czegoś z koncernu gm
ostatnie r6 jakie pamiętam z gm to były omegi a z 3.0 i tego się spodziewałem
a tu zaskoczenie
nie dosyć ze to poprzeczne r6 ze zwykła skrzynia co już powinno wywołać podejrzliwość
to jeszcze dostęp do poszczególnych komponentów układu napędowego
jest tak przyjazny dla mechanika ze z każdym postępem rozbiórki doznawałem szoku
zdecydowałem się nawet żeby nie jechać na kanał tylko rozebrałem wszystko na podjeździe przed garażem
wyjecie skrzyni z samochodu bez kanału i podnośnika zajęło mi 6 godzin
praktycznie brak sanek spowodował ze wystarczyło tylko zdemontować mcpersona z lewej strony i skrzynia "wypadła" sama
cały silnik został w budzie bez wyczepiania elektryki
następny szok przeżyłem podczas zakładania podtlenku biedy
demontaż kolektora dolotowego to 30 min 6 osobnych uszczelek po 14 zeta szt
miejsca pod maską jest tyle ze można się gonić
jedyny minus jaki dotychczas zauważyłem to trudny dostęp do sond lambda
ale ma to swoje plusy bo katalizator jest praktycznie niedostępny
a teraz nocami na parkingu to ważne
ja kupiłem epike z uszkodzona skrzynią 6t40
od razu jak zabrałem się za rozbiórkę zauważyłem ze to nie jest zwyczajna konstrukcja gm
praktycznie od zawsze jeżdżę oplami i teraz tez szukałem czegoś z koncernu gm
ostatnie r6 jakie pamiętam z gm to były omegi a z 3.0 i tego się spodziewałem
a tu zaskoczenie
nie dosyć ze to poprzeczne r6 ze zwykła skrzynia co już powinno wywołać podejrzliwość
to jeszcze dostęp do poszczególnych komponentów układu napędowego
jest tak przyjazny dla mechanika ze z każdym postępem rozbiórki doznawałem szoku
zdecydowałem się nawet żeby nie jechać na kanał tylko rozebrałem wszystko na podjeździe przed garażem
wyjecie skrzyni z samochodu bez kanału i podnośnika zajęło mi 6 godzin
praktycznie brak sanek spowodował ze wystarczyło tylko zdemontować mcpersona z lewej strony i skrzynia "wypadła" sama
cały silnik został w budzie bez wyczepiania elektryki
następny szok przeżyłem podczas zakładania podtlenku biedy
demontaż kolektora dolotowego to 30 min 6 osobnych uszczelek po 14 zeta szt
miejsca pod maską jest tyle ze można się gonić
jedyny minus jaki dotychczas zauważyłem to trudny dostęp do sond lambda
ale ma to swoje plusy bo katalizator jest praktycznie niedostępny
a teraz nocami na parkingu to ważne
- Kraviec
- Profesjonalista
- Posty: 851
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:46
- Reputacja: 13
- Imię: Michał
- Samochód: Epica V250
- Silnik: 2.0, X20D1, 144KM
- LPG: KME Nevo
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
Dlatego moim kolejnym autem będzie 300C drugiej generacji ze słynnym 3.6 Pentastar, nie widzę obecnie nic lepszego. Prosty silnik, na zwykłym wtrysku, 7 sekund do setki w ciężkiej budzie i akceptowalne spalanie.
- Arbi
- Wymiatacz
- Posty: 1097
- Rejestracja: 14 kwie 2019, o 21:51
- Reputacja: 33
- Imię: Albert
- Samochód: Epica
- Silnik: 2.5 24V, 156KM, benz.+LPG
- LPG: Vialle LPE-7 (LPi)
- Lokalizacja: Skulsk
- Kontakt:
- Kraviec
- Profesjonalista
- Posty: 851
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:46
- Reputacja: 13
- Imię: Michał
- Samochód: Epica V250
- Silnik: 2.0, X20D1, 144KM
- LPG: KME Nevo
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
- Kontakt:
Re: Ciekawostka - silnik Porsche :))
Tak więc mamy już ten przyszły rok i w Norwegii 2/3 sprzedanych nowych aut to elektryki z racji super dotacji, ulg itp. Teraz okazuje się, że trzeba wprowadzić ograniczenia dla tych samochodów, bo jest ich zbyt dużo na drogach, nawet Ci jeżdżący komunikacją przesiedli się na auta.
Tymczasem w Polsce ekologiczne auta elektryczne są ładowane prądem powstającym w 80% z brudnego węgla.
I jak tu dogodzić ludziom?
Z mojego punktu widzenia najlepszą drogą poszła Toyota ze swoimi hybrydami, bo to najlepszy kompromis w tej całej pseudo ekologii.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości